معراج مؤمن

نویسنده

 1640 - نماز روبه قبله
قال ابوعبدالله - علیه السلام - فى قوله تعالى :
فاینما تولوا فثم وجه الله هذا فى النوافل خاصة فى حال السفر فاما الفرائض فلابد فیها من استقبال القبلة
امام صادق (ع ) در تفسیر آیه (( به هر جهت که روى کنیدت همان جهت وجه الله است )) فرمود: این مطلب درباره نمازهاى مستحبى و در هنگام سفر است اما نمازهاى واجب حتما باید روبه قبله خوانده شود. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 243).

 1641 - قبله و نمازگزار
قال الباقر - علیه السلام -
اذا استقبل المصلى القبلة استقبل الرحمان بوجهه لااله غیره
آن گه که نمازگزار روى به قبله مى ایستد، روى به آن خدایى ایستاده است که جز او خدایى نیست .(میزان الحکمة ، ج 5، ص 376)

 1642 - قبله آداب و حال آن
قال الصادق - علیه السلام -
اذا استقبلت القبلة فانس من الدنیا و ما فیها و الخلق و ما هم فیه و استفرغ عن کل شاغل یشغلک عن الله و عاین بسرک عظمة الله و اذکر و قوفک بین یدیه یوم تبلو اکل نفس ما استلفت و ردوا الى الله مولیهم الحق وقف على قدم الخوف و الرجاء
هرگاه براى نمازى روبه قبله ایستادى ، از دنیا و آنچه در آن است و مردم و آنچه در آنند ماءیوس باش ، و قبلت را از هرچیز که تو را از خدا غافل مى کند خالى کن ، و با چشم دل عظمت خدا را نظاره کن و به یاد ایستادنت در محکمه خدا در قیامت باش ؛ روزى که هر کس آنچه از پیش فرستاده مى یابدو همه به سوى خداوند که سرپرست و صاحب اختیار همه است بازگردانده مى شوند و بایست با ترس و امید (که از گناهان و عذاب الهى بترسى و در عین حال امیدوار به فضل و رحمت خدا باشى ) (مستدرک الوسائل ج 4، ص 95، باب افعال الصلاة ).

 1643 - حکم عکس و تندیس در قبله
محمد بن مسلم قال : ساءلت احدهما عن التماثیل فى البیت فقال :
لاباءس اذا کانت عن یمینک و عن شالک و عن خلفک او تحت رجلک و ان کانت فى القبلة فالق علیها ثوبا
محمد بن مسلم مى گوید: از امام صادق (ع ) یا امام باقر (ع ) پرسیدم : اگر در خانه اى که تندیش و عکس وجود داشته باشد مى توان در آن خانه نماز خواند؟ آن حضرت فرمود: اگرعکس طرف راست یا چپ یاپشت سر یا زیر پا باشند، اشکال ندارد و اگر طرف قبله بود، پارچه اى رویش بینداز و نماز بخوان . (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 462).

 1644 - وجوب قبله در نماز
قال الباقر - علیه السلام -
عن الفرض فى الصلاة ، الوقت و الطهور و القبلة و التوجة و الرکوع و السجود و الدعاء
آنچه که در نماز واجب مى شود، عبارت است از: 1 - وقت نماز2 - طهارت ، 3 - قبله ، 4 - توجه داشتن 5 - رکوع ، 6 - سجود، 7 - دعا (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 80).

 1645 - قبله به سمت کعبه
قال الصادق - علیه السلام -
البیت قبلة لاهل المسجد و المسجد قبلة لاهل الحرم و الحرم قبلة للناس جمیعا
خانه کعبه ، قبله کسانى که در مسجدالحرام هستند، و مسجدالحرام ، قبله کسانى است که در حرم اند و حرم ، قبله همه مردم روى زمین است . (اصول وافى ، ج 7، ص 542).

 1646 - روى برگرداندن از قبله
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
اما یخاف الذى یحول وجهه فى الصلاة ان یحول الله وجهه وجه حمار
آیا آن کس که در نماز صورتش را از قبله برمى گرداند نمى ترسد از این که خداوند او رامسخ نمایدو صورتش را مبدل به صورت حمار کند. (المحجة البیضاء، ج 1، ص ‍ 382).

 1674 - سجده به سمت قبله
قال الباقر - علیه السلام -
اذا قراءت السجدة و انت جالس فاسجد متوجها الى القبلة و اذا قراءتها و انت راکب فاسجد حیث توجهت فان رسول الله -صلى الله علیه وآله - کان یصلى على راحلته و هو متوجه الى المدین بعد انصرافه من مکة یعنى النافلة قال : و فى ذلک قول الله فاءینما تولوا فثم وجه الله
هنگامى که در حالت نشسته آیه سجده خواندى ، روبه قبله سجده را به جاى آر و وقتى سوار بر مرکب آیه را مى خوانى به هر سویى که راه مى روى سجده کن ، زیرا رسول خدا (ص ) سوار بر شتر هنگامى که از مکه به سوى مدینه مى رفت ، نماز نافله گزارد همچنین امام باقر (ع ) فرمود: آیه (( فاینما تولوا فثم وجه الله )) در این باره نازل گشت . (بحارالانوار، ج 85، ص 175).

 1648 - قبله از فرایض نماز
قال على - علیه السلام -
و فرض علیکم حج بیته الحرام الذى جعله قبلة للانام
و (خداوند) حج بیت حرام خود را با شما واجب کرد، بیتى که آن را قبله مردم قرار دارد. (نهج البلاغه ، خطبه 1 - 50).

 

منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم) عباس عزیزى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی