معراج مؤمن

نویسنده

 1620 - نیت ، اساس اعمال
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
انما الاعمال بالبنیات
همانا کارها بر اساس نیت ها است . (بحارالانوار، ج 81، ص 381).

 1621 - نیت براى تمامى کارها
قال الصادق - علیه السلام -
لابد للعبد من خالص النیة فى کل حرکة و سکون لانه اذا لم یکن هذا المعنى یکون غافلا
براى بنده لازم است که در همه اعمال و عبادات و درهر حرکت و سکونى نیت خالصانه داشته باشد زیرا اگر چنین نباشد، آن بنده جزء غافلین به حساب مى آید. (میزان الحکمة ، ج 10، ص 285).

 1622 - اهمیت نیت
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
انما لکن امرء مانوى فمن کان هجرته الى الله و رسوله فهجرته الى الله و رسوله و من کان هجرته الى دنیا یصیبها او امرئة ینکحها فهجرته الى ما هاجر الیه
همانا براى هر کس همان چیزى است که نیت کرده ، پس هرکس نیتش از هجرت خدا و رسول باشد، اجر و مزدش بر خدا و رسول است و هر کس نیتش از هجرت ، رسیدن به دنیا یا ازدواج با زنى باشد، بهره اش همان است که به سوى او هجرت کرده است . (مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 90).

 1623 - سئل ابوعبدالله - علیه السلام -
ماالعبادة ؟ فقال حسن النبیة بالطاعة من الوجه الذى یطاع الله منه
از امام جعفر صادق - علیه السلام - پرسیدند: حقیقت عبادت چیست ؟ فرمود: نیت خوب داشتن به اطاعت و بندگى درکار و جهتى که خداوند اطاعت و بندگى مى شود. (میزان الحکمة ، ج 10، ص 287).

 1624 - نیت در عمل
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
لاعمل الابالنبیة
عملى نباشد، جزبه نیت (بحارالانوار، ج 84، ص 371).

 1625 - نیت صادق در عمل
قال على - علیه السلام -
صلاح العمل بقدر صلاح النیة و قال ایضا: افضل العمل النیة الصادقة
صالح بودن عمل به صلاحیت نیت آن است و نیز فرمود: بهترین عمل ، نیت صادق و خالص در عمل است .(میزان الحکمة ، ج 10، ص 287).

 1626 - نیت براى نماز شب
قال الصادق - علیه السلام -
ان العبد لینوى من نهاره ان یصلى باللیل فتغلبه عینه فیثبت الله له صلاته و یکتب نفسه تسبیحا و یجعل نومه علیه صدقة
گاهى مؤ منى در روز تصمیم مى گیرد که در شب نماز شب بخواند، ولى خوابش مى برد و موفق به خواندن نماز شب نمیشود خداوند به دلیل همان نیت و قصدش براى او اجر نماز شب را ثبت مى فرماید و براى نفس هایش ثواب تسبیح و براى خوابش ثواب صدقه مى دهد. (میزان الحکمة ، ج 10، ص 280).

 1627 - نیت از فرایض نماز است
قال الصادق - علیه السلام -
فرائض الصلاة سبع : الوثت ، الطهور، و التوجه ، و القبله ، و الرکوع و السجود، و الدعاء
فرایض نماز بر هفت قسم است : وقت ، طهارت ، نیت ، قبله ، رکوع ، سجود و دعا (در قنوت ) (بحارالانوار، ج 85، ص 197).

 1628 - نیت روح عمل است
قال الصادق - علیه السلام -
و النیة افضل من العمل الا و ان النیة هى العمل (ثم تلى قوله تعالى :) قل کل یعمل على شاکلته یعنى على نیته
نیت عمل از خود عمل برتر است ، آگاه باشید که نیت ، اصل و روح عمل است . (سپس این آیه را تلاوت فرمود:)(( بگو هرکس بر طبق شاکله خود عمل مى کند)) یعنى بر طبق نیت و قصد خود. (میزان الحکمه ، ج 10، ص 271).

 1629 - نیت وقصد الهى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
یا اباذر! لیکن لک فى کل شى ء نیة حتى فى النوم و الاکل
اى ابوذر ! باید تو را در هر کارى نیت و قصدى باشد، حتى در خواب و خوراک . (میزان الحکمه ج 10، ص 285).

 1630 - پاداش نیت خالص
سئل الصادق - علیه السلام -
کیف تکون النیة خیرا من العمل ؟ قال : لان العمل ربما کان ریاء للمخلوقین و النیة خالصة لرب العالمین ؛
از امام صادق - علیه السلام - سؤ ال شد: چگونه نیت از عمل برتر است ؟ فرمود: در عمل ممکن است ریا باشد، ولى نیت امرى است خالص براى خداوند. (بحارالانوار، ج 15، ص ‍ 3).

 1631 - نیت اهل بهشت و جهنم
قال الصادق - علیه السلام -
انما خلد اهل النار فى النار لان نیاتهم کانت فى الدنیا لو خلدوا فیها ان یعصوا الله ابدا فبالنیات خلد هولاء و هولاء
اهل جهنم براى همیشه در دوزخ جاى دارند، چون نیت و قصدشان این بودکه اگر براى همیشه در دنیا باشند، معصیت کنند و اهل بهشت همیشگى هستند، چون قصد آنان اطاعت و بندگى در دنیا براى همیشه بود، پس هر دو گروه به شکل قصد و نیت شان جاودان گشته اند.

 1632 - محشور با نیت در قیامت
قال الصادق - علیه السلام -
ان الله یحشر الناس على نیاتهم یوم القیامة
به درستى که خداوند، مردم را در روز قیامت به شکل و شمایل نیاتشان محشور مى کند. (میزان الحکمة ، ج 10، ص 272).

 1633 - نیت براى نماز
قال الباقر - علیه السلام -
لاینبغى للرجل ان یدخل فى صلاة حتى ینویها و من صلى فکانت نیته الصلاة لم یدخل فیها غیرها قبلت منه اذا کانت ظاهرة و باطنة
سزاوار نیست که شخصى واردنماز شود، مگر با نیت ، و کسى که همراه با نیت مشغول نماز شده و نیتى جز نماز ندارد، نماز او قبول است ، در صورتى که ظاهر و باطن نمازش براى خدا باشد. (بحارالانوار، ج 84، ص 377).

 1634 - بهترین ذخیره ها
قالى على - علیه السلام -
افضل الذخائر حسن الضمائر
برترین ذخیره ها، نیکویى نیت و صفات ملکات است . (غرر الحکم ، ج 2، حدیث 3524).

 1635 - نیت نیکو و پاداش آن
قال على - علیه السلام -
احسان النیة یوجب المثوبة
نیکو کردن نیت (وقصدکارهاى خوب ) موجب ثواب خواهد شد.(غرر الحکم ، ج 2، ص 1265).

 1636 - توفیق در کارها
قال على - علیه السلام -
فى الاخلاص النیات نجاح الامور
در خالص گردانیدن نیت ها پیروزى و موفقیت در کارها است .(غرر الحکم ، ج 2، حدیث 6510).

 1637 - اثر نیت خالص
قال على - علیه السلام -
لو خلصت النیات لزکت الاعمال
اگر نیت ها خالص شوند عمل ها پاکیزه خواهند شد. (غرر الحکم ، ج 2، حدیث 7578).

 1638 - عمل بدون نیت
قال على - علیه السلام -
لاعمل لمن لانیة له
عملى نیست براى کسى که او نیتى نیست . (غررالحکم ، ج 2، حدیث 10771).

 1639 - نیت شرط اساسى نماز
فقه الرضا - علیه السلام - سئل بعض العلما من ال محمد - علیهم السلام : فقیل له : جعلت فداک ما معنى الصلوة فى الحقیقة ؟ قال : صلة الله للعبد بالرحمة و طلب الوصال الى الله من العبد اذا کان یدخل بالنیة ویکبر بالتعظیم و الاجلال ویقرء یالتریل و یرکع بالخشوع ویرفع بالتواضع ویسجد بالذل و الخضوع ویتشهد بالاخلاص مع الامل و یسلم بالرحمة و الرغبة و ینصرف بالخوف و الرجاء فاذا فعل اداها بالحقیقة
از امام رضا (ع ) سوال شد: فدایت شوم معناى حقیقى نماز چیست ؟ امام فرمود: نماز صله و موهبتى است از طرف خداوند مهربان براى بنده از راه رحمت و عنایت و نماز مطالبه وصال و تقرب بنده به سوى خداوند است وقتیکه با نیت داخل نماز گردیدو با تعظیم و اجلال هرچه بیشتر براى خداوند تکبیر گفت و با ترتیل قرائت کردو با خشوع رکوع کرد و با تواضع از رکوع بلند شد و با ذلت و خضوع سر به سجد گذاشت و با اخلاص و آرزو تشهد خواند، سپس نمازش را با رغبتى تمام و با امید به رحمت واسعه الهى سلام داد و به پایان رساند در حالى که بین خوف و رجا باشد، (چون نمى داند که آیا نمازش مقبول درگاه حضرت حق قرار گرفته یا خیر؟) پس هرگاه چنین نمازى را به جاى آورد، رعایت مسائل یاد شده را نموده ، نمازى با حقیقت به جاى آورده است . (بحارالانوار، ج 84، ص 246، مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 264).

 

منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم) عباس عزیزى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی