معراج مؤمن

نویسنده

نوری: نماز یکی از  عبادات  بزرگ  اسلامی  و  ستون  دین است . مظهر کامل خشوع و خضوع در برابر ذات اقدس الهی است . عبادتی است که در ضمن آن ، انسان در پیشگاه مقدس حق می ایستد  و  به  بندگی خویش در مقابل خالق بزرگوار و مالک خود اعتراف می کند و حرف دلش  را با او می گوید و از در گاه مقدس آن ذات ذوالجلال ، کمک می خواهد و پیشانی در آستانة پاک او به خاک می ساید و حوائج خود را از او می طلبد .

حضرت  رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله )  فرمودند  :  «  هر چیزی  را چیزی را چهره ای است و چهرة دین شما نماز است و سعی کنید کمال و زیبایی این چهره را حفظ کنید .»و نیز فرمودند : «نماز ستون دین است .»

و  همینطور که در راه بر پا ساختن یک خیمه ، دیوار و سقف طناب و میخ در صورتی به درد می خورد  و  در  تشکیل  خیمه  نقش  دارد  که ، ستون آن خیمه بر پا باشد ، نماز هم نقش ستون را در خانه و خیمه دین دارد که بدون آن ، اعمال دیگر بی اثر و بی نتیجه است .

معاویه بن وهب ،که یکی از راویان احادیث است از حضرت صادق (علیه السلام)پرسید:«با فضلیت ترین عملی که بندگان خدا با انجام آن به خداوند تقرب پیدا می کنند کدام است ؟  حضرتش در  پاسخ فرمودند  :  «  بعد از  خداشناسی  هیچ عملی را که با فضلیت تر از نماز باشد ، سراغ ندارم .» و نیز  حضرت  صادق (علیه السلام ) فرمودند  : «  محبوب  ترین اعمال در نزد خداوند نماز است و آن آخرین وصایای پیغمبران خدا است . یعنی آخر ین  موضوعی که به مردم دربارة آن وصیت می نموده اند ، نماز است .»

حضرت  رسول اکرم (صلی الله علیه و آله )  نیز  فرمودند   : « احبُّ الاعمالِ الَی اللِه عزوجلّ الصلوهُ و البِرُ و الجهادُ .» یعنی : محبوب ترین اعمال در پیشگاه خداوند متعال سه چیز است :

1-نماز . 2-نیکی و احسان به مردم . 3-جهاد در راه خداوند .

در  نهج البلاغه  ،  از حضرت امیر مؤمنان (علیه السلام ) نقل می کند که حضرتش اصحاب خود را به مواظبت دربارة  نماز  توصیه می کردند و می فرمودند :« به وسیلة نماز خواندن به خداوند تقرب پیدا کنید ، که نماز به طور فرض و وجوب بر همة مؤمنان نوشته شده است و در  اهمیّت  آن  همین  اندازه  کافی است  که هنگامی که از اهل جهنم پرسیده می شود : ما سَلککُم فی سَقرَ ارتکاب چه عملی شما را به جهنم کشانده است ؟ در جواب می گویند :لم نکُ منَ المُصلینَ یعنی : ما چون جزء نماز گذاران نبودیم سر انجام به جهنم  افکنده  شدیم .

سپس افزودند که  حضرت پیغمبر صلی الله علیه وآله  نمازهای پنجگانه را  به نهر آبی که در جلو خانة انسان واقع  شده  است  و  انسان روزی پنج مرتبه خود  را  در  آن  شستشو می دهد تشبیه کردند و روشن است کسی که روزی پنج مرتبه در نهر آبی خود راشستشو دهد چیزی از آلودگی در وجود او نمی ماند .

---------------------

1-سوره مدثر ، آیه 42             2-سوره مدثر ، آیه 43

 بعد  از آن فرمودند :حق نماز را افرادی شناختند که هرگز اشتغالات و سرگرمیها و زینت ها وزیورهای دنیا آنان را از نماز غافل نمی کند که خداونددربارة آنان فرمودند : رجالٌ لاتُلهیهِم تِجارَهٌ و لا بیعٌ عَن ذکر اللهِ و اقامِ الصّلوهِ .   یعنی  مردانی  که ، تجارت و خرید و فرش آنان را از یاد خداوند و نماز خواندن مشغول و غافل نمی سازد .»

نماز را باید بطور کامل ، یعنی باید  سعی  کرد  نماز  را  مطابق موازین اسلامی بجا آورد که این موضوع یکی از علایم کمال یک مسلمان است .

----------------

1- سورة نور ، آیه 37

1- هارون بن خارجه که یکی از رجال حدیث است . میگوید :  در  محضر  حضرت صادق (علیه السلام)  نام  مردی  از  دوستان خود   را  بردم  و  ا ز او به عنوان داشتن کمالات انسانی و اسلامی ، ستایش کردم ، حضرتش در این مورد از من پرسیدند :

« کیف صَلوتُهُ ؟ » یعنی نماز او چگونه است ؟ که از این بیان این مطلب به دست می آید که شخص در صورتی قابل ستایش و تمجید است که نمازش کامل باشد .

و نیز حضرت صادق  (علیه السلام )  فرمود:«نخستین عملی که در روز قیامت مورد محاسبة الهی  قرا ر می گیرد  نماز است که  اگر آن مورد قبول واقع شد و با موازین اسلامی  مطابق گردید  سایر اعمال نیز مورد قبول می شود و اگر آن مردود شد ، اعمال دیگر نیز مردود می گردد .»

حضرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله) نیزفرمودند: « در روز قیامت که بندة خداوند به پیشگاه خداوند خوانده می شود نخستین چیزی  که  در  رابطه با آن ، آن بنده مورد سؤال قرار می گیرد نماز است که اگر آن را درست و کامل به جا آورده است نجات پیدا می کند و گرنه در آتش دوزخ افکنده می شود .»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی