معراج مؤمن

نویسنده

۴۲ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

(مسأله 1100) در رکعت دوم تمام نمازهای واجب 1 و رکعت سوم نماز مغرب و رکعت چهارم نماز ظهر و عصر و عشا2، باید انسان بعد  از سجده دوم( بنشیند و در حال آرام بودن بدن3) تشهّد بخواند یعنی بگوید4: «اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد.»5

1- خوئی، سیستانی، زنجانی،وحید: و مستحب...

2- زنجانی، مظاهری: و در نماز وتر...

مکارم: در رکعت دوم تمام نمازها، تشهّد واجب است و همچنین در رکعت آخر نماز مغرب و عشا و ظهر و عصر...

3- زنجانی: سر و بدن ...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله وحید نیست]

 4- بهجت: ذکر تشهّد بنابراحتیاط عبارت است از...

5- گلپایگانی، صافی: و کمتر از این کفایت نمی کند و احتیاط واجب آن است که به همین ترتیب بگوید.

خوئی، تبریزی، زنجانی: و احتیاط واجب آن است که به غیر این ترتیب نگوید (خوئی: و در نماز وتر هم تشهّد لازم است).

وحید: واحتیاط واجب آن است که به غیر کیفیت ذکر شده نگوید .و در نماز وتر هم تشهّد لازم است، و در نمازهای واجب باید بعد از سجده دوم بنشیند و در حال آرام بودن بدن تشهّد بگوید و لی نشستن و آرام بودن بدن در نمازهای مستحب واجب نیست.

سیستانی: و اگر بگوید «اشهد ان لا اله الا الله  و اشهد ان محمداً صلی الله علیه و آله و عبده و رسوله» کفایت می کند و در نماز وتر هم تشهّد لازم است.

(مسأله 1101) کلمات تشهّد باید به عربی صحیح و به طوری که معمول است پشت سر هم گفته شود.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 948.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله907- کسی که تشهّد را نمی داند واجب است یاد بگیرد و در تنگی وقت –در صورتی که نتواند از غیر خود متابعت کند و یا از روی نوشته بخواند- ترجمه ان را به زبان خودش بخواند و اگر از ترجمه هم عاجز بود ذکر یا ترجمه ذکری را به جای آن بخواند.

(مسأْه 1102) اگر تشهّد را فراموش کند و بایستد و پیش از رکوع یادش بیاید که تشهّد را نخوانده باید بنشیند و تشهّد را بخواند و دوباره بایستد و آنچه باید در آن رکعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام کند1 و اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید،  باید نماز را2 تمام کند و بعد از سلام نماز تشهّد را قضا کند3، و بنابراحتیاط واجب4 برای تشهّد فراموش شده دو سجده سهو به جا آورد5.

1- گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، سبحانی، وحید: و بنابراحتیاط واجب بعد از نماز برای ایستادن بیجا دو سجده سهو بجا آورد...

زنجانی، سیستانی: و بنابراحتیاط مستحب بعد از نماز برای ایستادن بیجا دو سجده سهو بجا آورد...

بهجت: باید بنشیند و تشهّد را بخواند و بقیه نماز را مطابق معمول بخواند سپس بعد از اتمام نماز دو سجده سهو برای ایستادن بیجا و دو سجده سهو برای قرائت یا تسبیحات زیادی در صورتی که خوانده باشد بجا آورد...

مظاهری:دوباره بایستد و  حمد یا تسبیحات ر ا بخواندو نماز را تمام کند...

2- بهجت: مطابق معمول...

3- اراکی، گلپایگانی، فاضل، صافی: و برای تشهّد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد.

خوئی، تبریزی: بنابراحتیاط واجب تشهّد را قضا کند و برای تشهّد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد...

سیستانی، وحید: بنابراحتیاط مستحب تشهّد را قضا کند...

زنجانی: بعد از سلام نماز، دو سجده سهو را بجا آورد که با آن تشهّد فراموش شده نیز قضا می گردد. و تشهّد دیگری لازم نیست.

4- سیستانی ، وحید، مظاهری: و باید...

5- مکارم: اگر در رکوع یا بعد از ان یادش بیاید نمازش صحیح است و برگشتنش واجب نیست ولی احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز تشهّد راقضا کند و دو سجده سهو نیز بجا آورد.

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله 988- اگر شک کند که تشهّد را خوانده یا نه، در صورتی که وارد رکعت بعد شده اعتنا نکند و اگر هنوز بر نخاسته باید آن را بخواند.

(مسأله 1103) مستحب است 1در حال تشهّد بر ران چپ بنشیند و روی پای راست را به کف پای چپ بگذارد و پیش از تشهّد بگوید: «الحمدلله» یا بگوید: «بسم الله و بالله و الحمدلله و خیر الاسماء لله» و نیز مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به یکدیگر بچسباند و به دامان خود نگاه کند و بعد از تمام شدن تشهّد بگوید2: « وتقبل شفاعته و ارفع درجته3» .

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- مظاهری: در تشهّد شش مورد مستحب است : ...

2- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: بعد از صلوات در تشهّد بگوید...

مکارم، صافی: بعد از تمام شدن تشهّد اول بگوید...

3- مکارم: [یعنی] «خداوندا شفاعت پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم را بپذیر و درجه او را بالاتر ببر.»

فاضل: و احتیاط این است که در تشهّد دوم این جمله را به قصد قربت مطلقه بگوید.

(مسأله 1104) مستحب است زنها در وقت خواندن تشهّد، رانها را به هم بچسبانند.


این مسأله در رساله آیات عظام مکارم و بهجت و سبحانی نیست.

(مسأله1093) در هر یک از چهار سوره «والنجم، اقرء، الم تنزیل و حم سجده» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فورا سجده کند و اگر فراموش کرد هر وقت یادش امد باید سجده نماید1.

                                                       این مسأله و توضیح در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: و(خوئی، تبریزی: ظاهر این است که) در شنیدن بدون اختیار سجده واجب نیست اگر چه بهتر سجده نمودن است.

وحید: مگر در حال نماز باشد، که در این صورت باید به دستوری که در مسائل [983 و 984 و 985] گذشت عمل کند؛ و اما اگر بدون اختیار آیه سجده را بشنود احتیاط مستحب این است که سجده کند.

مکارم: و اگر گوش ندهد بلکه آیه سجده به گوشش بخورد بنابراحتیاط واجب باید سجده کند.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- در هر یک از چهار سوره الم تنزیل «32»  و حم سجده «41» و النجم «53» و أقرا«96» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا استماع کند بعد از تمام شدن آیه  باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد هر وقت یادش آمد  باید سجده نماید؛ و فرق نیست در استماع بین این که از خود گوینده بشنود یا به وسیله بلندگو و رادیو بشنود؛ و همچنین است حکم در سماع بنابراحتیاط.

فاضل: مسأله- در چهار سوره از قرْآن مجید آیه سجده است:«سوره های والنجم(53) اقرا(96) الم تنزیل(32) و حم سجده(41) و هر گاه انسان آیه سجده را بخواند یا گوش کند باید فورا به سجده رود و اگر فراموش کرد هر زمان یادش آید سجده واجب است و اگر گوش ندهد بلکه آیه سجده به گوشش بخورد بنابراحتیاط واجب باید سجده کند.

زنجانی: مسأله-  آیه های 15 سوره سجده، و 37 سوره فصلت و 62 سوره نجم و 19 سوره علق آیات سجده واجب است که اگر انسان بخواند یا گوش دهد بعد از تمام شدن آن آیه، باید فورا سجده کند هر چند هنگام خواندن یا گوش دادن، به قرآن بودن آن توجه  نداشته باشد  و اگر فراموش کرد هر وقت یادش آمد باید سجده کند و و کسی که گوش نمی دهد ولی آیه را می شنود بنابراحتیاط مستحب سجده کند.

(مسأله 1094) اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند از دیگری  بشنود1 چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورده یک سجده کافی است2.

1- گلپایگانی، صافی: بنابراحتیاط واجب، باید دو سجده نماید.

فاضل، مظاهری: باید دو سجده انجام دهد.

مکارم، سبحانی: یک سجده کافی است.

2- بهجت: اگر چه احتیاط در دو سجده است. و اگر انسان چند دفعه آیه سجده را شنید و یا خود، قرائت کرد اگر بعد از اولی سجده کرد واجب است باز هم برای دفعات بعد سجده کند؛ و اگر سجده نکرد، بنابراحتیاط واجب برای هر قرائت یا شنیدن آیه، سجده کند.

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: مسأله- اگر انسان موقعی که آیه سجده را گوش می دهد خودش نیز بخواند( خوئی، تبریزی، زنجانی: بنابراحتیاط واجب) باید دو سجده نماید.

(مسأله 1095) در غیر نماز اگر در حال سجده آیه سجده را بخواند1 یا به آن گوش بدهد باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

1-  خویی، زنجانی، تبریزی، سیستانی: یا گوش کند باید سر از سجده بردارد و دوباره  سجده کند.(زنجانی: و حکم خواندن و گوش دادن آیات سجده در حال نماز، در مسائل [985-983] گذشت)

گلپایگانی، صافی: یا بشنود باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

(مسأله 1096) اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد بشنود1 یا از مثل گرامافون2 آیه سجده را بشنود لازم نیست سجده نماید3، ولی اگر از آلتی4 که صدای خود انسان را می رساند5 بشنود واجب است سجده کند.

1-  مظاهری: یا از رادیو و ضبط صوت و مانند این ها آیه سجده را بشنود، واجب است سجده کند.

2-  اراکی: و ضبط صوت...

بهجت: از ضبط صوت...

3- اراکی: بنابراحتیاط واجب باید سجده نماید...

4- اراکی، بهجت: اگر از مثل بلندگو..

5- نوری: در حال خواندن آیه سجده و یا ضبط کرده است ...

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر انسان از بچه غیرممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- یا از کسی که قصد خواندن قرآن  ندارد آیه سجده را بشنود احتیاط واجب آن است که  سجده کند؛ و همچنین است اگر از مثل نوار آیه سجده را بشنود.

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر انسان از گرامافون (خوئی: یا ضبط صوت) یا از بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب نیست؛ و همچنین است رادیو اگر به طور نوار و ضبط صوت باشد، ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را به قصد این که از قرآن است بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد، سجده واجب است.

زنجانی: مسأله- اگرشخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده را بخواند، و به طور مستقیم پخش شود، بر کسی که به آن گوش می دهد سجده واجب است، بلکه اگربه طور مستقیم هم نباشد بنابراحتیاط واجب سجده واجب است و همچنین است اگر  آیه سجده بوسیله  ضبط صوت و مانند آن، پخش شود  یا بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- آن را بخواند.

فاضل: مسأله- اگر آیه سجده را از صدا و سیما یا ضبط صوت یا رایانه بشنود، لازم نیست سجده کند؛ بلی اگر به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شود؛ مثل اینکه از بلندگو بشنود باید سجده کند.

سیستانی: مسأله- اگر انسان از شخص خواب یا دیوانه یا از بچه ای که قران را تشخیص نمی دهد آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب است ولی اگر از گرامافون یا ضبط صوت بشنود، سجده واجب نیست و همچنین است رادیو اگر به طور نوار ضبط صوت باشد ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد سجده واجب است.

مکارم: مسأله- هر گاه آیه سجده را از مثل نوار یا رادیو گوش کند احتیاط  واجب ان است که سجده کند.

سبحانی: مسأله- اگر آیه سجده را از نوار و یا رادیو بشنود لازم است سجده نماید.

وحید: مسأله- اگر انسان از بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد-  یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد یا مثلا از گرامافون یا  نوار ضبط صوت آیه سجده را استماع کند سجده واجب نیست ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو  آیه سجده را به قصد اینکه از قرآن است بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد سجده واجب است.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله902- در وجوب سجده برای کسی که آیه سجده را می شنود فرق نمی کند که قرائت کننده مکلف باشد یا نباشد، و آن که قرائت کننده خودش هم سجده کند یا نکند، و آن که صحیح قرائت کند یا غلط، اما به صورتی که معلوم و مشخص باشد که آیه سجده را تلاوت کرده؛ و همینطور فرق نمی کند که به صورت حرام، مثل غنا بخواند یا نه، و آن که شنیدن به صورت حرام باشد مثل التذاذ از صدای اجنبیّه یا نه، و باز هم فرق نمی کند که وقت گوش دادن، بداند که به آیه سجده گوش می دهد یا بعد از گوش دادن بفهمد ایه سجده بوده است. و اما اگر قرائت کننده طفل غیرممیز باشد و یا از شخص خواب بشنود سجده واجب نمی شود؛ و همچنین است اگر شنونده کلمات و حروف را تشخیص ندهد و فقط همهمه ای را بشنود.

(مسأله 1097) در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد1 ولی  سایر شرایط سجده که در نماز است لازم نیست مراعات کنند.

1- مکارم: در سجده واجب قرآن باید پیشانی را بر چیزی که سجده نماز بر آن جایز است بنابراحتیاط واجب؛ و هم چنین ستر عورت و غصبی نبودن را رعایت کند...

*****

گلپایگانی، اراکی، صافی: مسأله- در سجده واجب قرآن باید جای انسان غصبی نباشد (اراکی: و جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد) ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جای پیشانی او پاک باشد؛ و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می شود در لباس او شرط نیست اما اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد سجده باطل است.

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: مسأله- در سجده واجب قرآن باید *جای انسان غصبی نباشد و بنابراحتیاط واجب . جای پیشانی او از جای سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد. ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن[ جای] پیشانی او پاک باشد و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست.

* سیستانی: بنابراحتیاط واجب...

. عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله تبریزی نیامده است.

. سیستانی: بنابراحتیاط مستحب جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انشگت بسته بلندتر و یا پست تر نباشد...

فاضل: مسأله- بنابراحتیاط واجب در سجده واجب قرآن، نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد ولی سایر شرایطی که در سجده نماز لازم است در این سجده واجب نیست.

زنجانی: مسأله- در سجده واجب قرآن بنابراحتیاط ، جای انسان غصبی نباشد و بنابراحتیاط واجب جای پیشانی از جای پای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد؛ لکن با وضو یا غسل بودن، و رو به قبله بودن و پوشاندن بدن، و پاک بودن جای پیشانی و رعایت شرائط لباس نمازگزار در سجده واجب لازم نیست، امّا اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد حرام و، بنابراحتیاط سجده باطل است.

بهجت: مسأله- در سجده واجب قرآن باید نیّت سجده کردن را داشته باشد و مکان هم مباح باشد و طوری باشد که اگر مردم دیدند، بگویند سجده کرد، ولی سایر شرایطی که در سجده نماز معتبر است لازم نیست مانند پوشانیدن عورت و پاک بودن مهر یا چیزی که بر آن سجده می کنند و بلندتر نبودن محل سجده از محلّ پا و گذاشتن دستها و زانوها  و نوک انگشتان بزرگ پا بر زمین و مانند اینها اگر چه رعایت این امور مورد احتیاط است.

مظاهری: مسأله- در سجده واجب قرآن می شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد ، و نیز سایر شرایط سجده را که در نماز است لازم نیست مراعات نماید بلکه فقط باید پیشانی روی زمین قرار گیرد.

(مسأله 1098) در سجده واجب قرآن باید طوری عمل کند که بگویند سجده کرد1.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

1- فاضل: یعنی نیّت و صورت ظاهری سجده کفایت می کند.

بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله1097.

*****

خوئی، زنجانی: مسأله- احتیاط واجب آن است که در سجده واجب قرآن. پیشانی را بر مهر یا چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است گذاشته و* جاهای دیگر بدن را به دستوری که در سجده نماز گفته شد بر زمین بگذارد.

. تبریزی: باید در سجده واجب قرآن...

*گلپایگانی، صافی، سیستانی: و بنابراحتیاط مستحب...

وحید: مسأله- در سجده واجب قرآن باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بنابراحتیاط واجب، جاهای دیگر بدن را  که در سجده نماز ذکر شد بر زمین بگذارد.

مسائل اختصاصی

مکارم: مسأله 985- در سجده قرآن رو به قبله بودن شرط نیست و به هر سوی می تواند سجده کند ولی بهتر روبه قبله بودن است.

فاضل: مسأله 1114- سجده واجب قرآن، تکبیره الاحرام ، تشهّد و سلام ندارد و احتیاط  واجب آن است که پس از سر برداشتن از سجده تکبیر بگوید.

(مسأله 1099) هر گاه در سجده واجب قرآن پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر  مستحب است1 و بهتر است بگوید2: «لا اله الا الله حقا حقا، لا اله الا الله ایمانا و تصدیقا، لا اله الا الله عبودیة و رقّا، سجدت لک یا رب تعبداً و رقا لا مستنکفا و لا مستکبرا بل انا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر.»

1- گلپایگانی، صافی: و مطابق با احتیاط است...

2- مکارم: برای سجده واجب قرآن کافی است به سجده رود و ذکر گفتن واجب نمی باشد اما بهتر است ذکر بگوید و بهتر است این ذکر را انتخاب کند...

*****

زنجانی: مسأله- برای سجده واجب قران اگر با شرایطی که در مسأله قبل گفته شد پیشانی را بر زمین بگذارد کافی است هر چند ذکر نگوید و گفتن ذکر مستحب است و بهتر آن است که این ذکر را بگوید: «سجدت لک تعبداً و رقا، لا مستکبراً عن عبادتک و لا مستنکفا و لا متعظما، بل انا عبد ذلیل خائف مستجیر.»

(مسأله 1091) در سجده چند چیز مستحب است1:

1- کسی که ایستاده نماز می خواند بعد از ان که سر از رکوع برداشت و کاملا ایستاد و کسی که نشسته نماز می خواند، بعد از آن که کاملاً نشست برای رفتن به سجده تکبیر بگوید2.

2- موقعی که مرد می خواهد به سجده برود، اول دستها را و زن اول زانوها را به زمین بگذارد.

 3- بینی را3 به مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد 4.

4- در حال سجده انگشتان دست را به هم بچسباند و برابر گوش بگذارد به طوری که سر آنها رو به قبله باشد.

5- در سجده دعا کند و از خدا حاجت بخواهد و این دعا را بخواند5. «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین 6 ارزقنی وارزق عیالی من فضلک7 فانک ذوالفضل العظیم.» یعنی ای بهترین کسی که از او سوال می کنند و ای بهترین عطا کنندگان روزی بده به من و عیال من از فضل خودت، 8پس به درستی که تو دارای فضل بزرگی.

 6- بعد از سجده بر ران چپ بنشیند و روی پای راست را بر کف پای چپ بگذارد9.

7- بعد از هر سجده وقتی نشست و بدنش آرام گرفت تکبیر بگوید10.

8- بعد از سجده اول بدنش که آرام گرفت «استغفرالله ربی و اتوب الیه» بگوید11.

 9- سجده را طول بدهد12 و در موقع نشستن دستها را روی رانها بگذارد.

 10- برای رفتن به سجده دوم در حال آرامی بدن «الله اکبر» بگوید13.

11- در سجده ها صلوات بفرستد14 و اگر آن را به قصد ذکری که در سجده ها دستور داده اند بگوید اشکال ندارد.

 12- در موقع بلند شدن دست ها را بعد از زانوها از زمین بردارد15.

 13- مردها آرنجها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زنها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند و مستحبات دیگر سجده در کتابهای مفصل گفته شده است16.

                                                                   این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- مکارم: چند چیز در سجده به رجاء ثواب الهی مطلوب است...

مظاهری: در سجده ، سیزده مورد مستحب است...

2- مکارم: 1- بعد از سر برداشتن از رکوع در حالی که بدن آرام است برای رفتن به سجده تکبیر گوید و همچنین بعد از سجده اول و نیز برای رفتن به سجده دوم...

3- فاضل: علاوه بر پیشانی، بینی را...

4- زنجانی: بلکه این امر، مطابق احتیاط استحبابی موکّد است...

5- فاضل: یکی از دعاهای مناسب در سجده این است...

زنجانی: خوب است این دعا را بخواند...

مکارم: از دعاهای خوب و مناسب این دعا است...

6- مکارم: یا خیر المسؤولین و اوسع المعطین...

7- وحید: من فضلک الواسع...

8- وحید: از فضل فراگیر خودت

9- فاضل، مکارم: و این را تورُّک گویند...

10- [مورد 7 در رساله آیت الله مکارم نیست]

11- مکارم: 7- در میان دو سجده هنگامی که بدن آرام است «استغفرالله ربی و اتوب الیه » گوید...

12- مکارم: و تسبیح و حمد و ذکر خدا گوید...

13- [مورد 10 در رساله آیت الله مکارم نیست]

14-خوئی، فاضل، صافی، تبریزی، سیستانی، مکارم، زنجانی، وحید: [پایان مورد 11]

گلپایگانی: ولی ان را به قصد ذکری که در سجده دستور داده اند نگوید[پایان مورد11]

15- گلپایگانی، صافی: 12- در موقع بلند شدن، مرد اول زانوها و زن اول دست ها را از زمین بردارد...

مکارم: 10- به هنگام بلند شدن ، اول زانوها را از زمین بردارد و بعد دست ها را...

16- مظاهری: مردها آرنج ها را به زمین نچسبانند و بازوها از پهلو جدا نگه دارند و زن ها آرنج ها را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند.

[مورد 13 در رساله آیت الله مکارم نیست.]

*****

بهجت: مسأله- مستحب است تکبیر گفتن در موقع رفتن به سجده و بعد از سربرداشتن از آن؛ و مستحب است در حال تکبیر دستها را بلند کند؛ و برای مرد مستحب است در موقع سجده رفتن، دستها را زودتر از زانوها بر زمین بگذارد و در موقع بلند شدن برای قیام، زانوها را زودتر از دست ها از زمین بردارد و زن در حال رفتن به سجده، اول زانوها را به زمین می گذارد بعد دستها را، و مستحب است در حال سجده بینی نیز به خاک و یا هر چه سجده بر آن جایز است گذاشته شود و بین دو سجده دعاهایی که وارد شده بخواند، مثل استغفار و مانند آن و مستحب است در بین دو سجده به حال تورک بنشیند(یعنی بر ران چپ بنشیند و قدم راست را بر کف قدم چپ بگذارد) و بر روی دو پا نشستن مکروه است؛ و برای زن مستحب است نشستن بر نشیمنگاه و بالا اوردن زانوها و چسباندن رانها به یکدیگر؛ و همچنین مستحب است نمازگزار در وقت بلند شدن برای ایستادن بگوید:«بحول الله و قوته اقوم و اقعد» [و نیز رجوع کنید به مسأله اختصاصی 925،بعد از مسأله 1121 متن اصلی]

(مسأله 1092) قرآن خواندن در سجده مکروه است و نیز مکروه است برای برطرف کردن گرد و غبار جای سجده را فوت کند، و اگر در اثر فوت کردن، دو حرف از دهان بیرون آید1، نماز باطل است2 و غیر اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست.

1- خوئی، تبریزی: حرفی از دهان عمداً بیرون آید...

سیستانی: دو حرف از دهان عمدا بیرون آید...

وحید: اگر در اثر فوت کردن  حرفی از دهان عمدا بیرون آید حکم آن در مبطلات نماز(ششم)  ذکر شده است.

مکارم: اگر در اثر فوت کردن عمداً کلمه دو حرفی از دهان بیرون آید، نماز اشکال دارد.[پایان مسأله]

2- تبریزی، سیستانی: بنابراحتیاط...

زنجانی: چنانچه این کار از روی علم و عمد باشد  نمازش باطل است ...

(مسأله 1076) باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند چوب و برگ درخت سجده کرد و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی1 صحیح نیست و نیز سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقیق و فیروزه باطل است2 ، امّا سجده کردن بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ های سیاه اشکال ندارد.

1- گلپایگانی، صافی: و معدنی مانند عقیق صحیح نیست.[پایان مسأله]

2- اراکی: [پایان مسأله]

*****

خوئی: مسأله- باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید، و مانند چوب و برگ درخت سجده کرد. و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی،  مانند گندم و جو و پنبه  و انچه که از اجزاء زمین شمرده نشود*مانند طلا و نقره و قیر و زفت. و امثال اینها صحیح نیست.

* سیستانی: مانند طلا و نقره و امثال اینها صحیح نیست، ولی قیروزفت –که نوع پستی از قیر است- در موقع ناچاری ، بر چیزهای دیگری که سجود بر آنها صحیح نیست مقدّم می باشند.

.تبریزی: قیر و نفت...

وحید: مسأله- باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید ،مانند چوب و برگ درخت، باشد. و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی  و گندم و جو و پنبه، و چیزهایی که از زمین و  روییدنی از زمین بر آنها صدق نمی کند ، مانند طلا و نقره و قیر و زفت، و امثال این ها صحیح نیست و هم چنین است بنابراحتیاط واجب ، سجده بر سنگ های گرانبها  مانند زمرد و فیروزه.

مکارم: مسأله- هنگام سجده باید پیشانی بر زمین یا چیزهایی که از زمین می روید، مانند چوب و برگ درختان باشد، ولی سجده بر چیزهای خوراکی و پوشاکی –هرچند از زمین بروید- جایز نیست و همچنین سجده کردن بر فلزات مانند طلا و نقره باطل است، اما سجده بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ های سفید و سیاه و حتی عقیق اشکال ندارد.

زنجانی: مسأله- باید بر زمین یا روییدنی هایی که خوراکی و پوشاکی نیست، مانند چوب و برگ درخت، سجده کرد و سجده بر چیزهای دیگر مانند:  روییدنی های خوراکی یا پوشاکی(گندم، جو، پنبه) و آنچه از اجزاء زمین شمرده نمی شود و روییدنی هم نیست مانند طلا و نقره و قیروزفت، صحیح نیست.

بهجت: مسأله- باید بر زمین و چیزهای غیر خوراکی و پوشاکی که از زمین می روید سجده کرد و سجده بر چیزهایی خوراکی و پوشاکی صحیح نیست، و منظور از خوراکی چیزهایی است که خام یا پخته آن، عادتاً خورده می شود؛ پس سجده بر گندم و جو و نخاله آنها که در ضمن خورده می شود، صحیح نیست ولی سجده بر پوست برنج و خربزه و هندوانه و انار –حتی در حال اتصال- مانعی ندارد؛ و همچنین سجده بر گیاهان دارویی- که اختصاص به مریض دارد و به هیچ وجه از آن در حال سلامت استفاده نمی شود- جایز است؛ و سجده بر تنباکو و مانند آن –که خوراکی نیست-  جایز است به خلاف مثل قهوه و چای، و منظور از پوشاکی چیزی است که عادتا پوشیده می شود  ولو بعد از ریسیدن وبافتن ، مثل پنبه و کتان و کنف؛ ولی سجده بر برگ درختان و چوب ها و آنچه که از چوب ساخته می شود و حصیر و بادبزن و امثال آن، جایز است. سجده کردن بر چیزهای معدنی مانند طلا و نقره و عقیق و فیروزه و مرمر اصیل باطل است، اما سجده کردن بر سنگ های  معدنی مانند سنگ مرمر معمولی و سنگهای معمولی و سنگ های سیاه بنابراظهر اشکال ندارد.

مظاهری: مسأله- باید بر زمین یا چیزهایی که مربوط به زمین است مانند سنگ، چوب و علف سجده کرد ولی سجده بر چیزهای خوراکی مانند گندم، و پوشیدنی مانند پنبه، و معدنی مانند طلا و نقره صحیح نیست اما سجده کردن بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ های سیاه اشکال ندارد.

(مسأله 1077) احتیاط واجب آن است که بر برگ درخت مو، اگر تازه باشد سجده نکنند1.

1- اراکی: و چنانچه خشک شده باشد مانع ندارد.

خوئی، تبریزی: قبل از خشک شدنش سجده نکنند.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1078

بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله 1076.

*****

گلپایگانی، صافی، زنجانی: مسأله-  احتیاط واجب آن است که بر برگ درخت مو  سجده نکنند.

فاضل: مسأله- سجده کردن بر برگ درخت انگور، اگر تازه باشد جایز نیست ولی پس از خشک شدن می توان بر آن سجده کرد.

سیستانی: مسأله- سجده کردن بر برگ درخت انگور در زمانی که لطیف است و خوردن آن معمول می باشد جایز نیست و در غیر این صورت سجده کردن بر آن اشکال ندارد.

مکارم:  مسأله-  احتیاط واجب آن است که بر برگ مو که بعضی آن را در غذا مصرف می کنند سجده نکنند.

وحید: مسأله- سجده بر برگ مو تا  وقتی که معمولا خوردنی است جایز نیست.

 (مسأله1078) سجده بر چیزهایی که از زمین می روید و خوراک حیوان است مثل علف و کاه صحیح است.1

1- مظاهری: بلکه بر مثل درخت مو و داروهای خوراکی و بر گیاهی که خوردن ان  در بعضی از شهرها معمول است و بر میوه نارس نیز صحیح  است.

*****

زنجانی:مسأله- سجده بر روییدنی هایی که پوشاک و خوراک انسان نیست ولی خوراک حیوان است؛ مانند علف و کاه، صحیح است.

مکارم: مسأله- سجده بر علف و کاه و مانند این ها که از زمین می روید و خوراک حیوان است اشکال ندارد و هم چنین سجده بر گل هایی که خوراکی انسان نیستند؛ اما گل ها و گیاهانی که از قبیل داروی خوراکی هستند مانند گل بنفشه، و گل گاو زبان، بنابراحتیاط، سجده بر آنها صحیح نیست، همچنین سجده بر گیاهانی که در بعضی از شهرها خوراکی است و در بعضی  از شهرها خوراکی نیست.

(مسأله 1079) سجده بر گل هایی که خوراکی نیستند صحیح است1 ولی2 سجده بر دواهای خوراکی که از زمین می روید3، مانند گل بنفشه و گل گاو زبان صحیح نیست4.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و سبحانی نیست.

1- زنجانی: هر چند مانند گل بنفشه برای مداوا خورده شوند.[پایان مسأله]

2- خوئی، تبریزی، سیستانی: بلکه...

3- سیستانی: و آن را دم کرده یا می جوشانند و آبش را می نوشند...

وحید: چنانچه خود آنها خوردنی باشد سجده بر آنها صحیح نیست. و بنابراحتیاط مستحب بر دواهایی که می جوشانند یا دم می کنند و از آب آنها استفاده می کنند سجده نکنند.

4- خوئی، سیستانی، تبریزی: صحیح است.

مکارم، مظاهری:  رجوع کنید به ذیل مسأله 1078

(مسأله 1080) سجده بر گیاهی که خوردن آن در بعضی از شهرها معمول است1 و در شهرهای دیگر معمول نیست2 و نیز سجده بر میوه نارس صحیح نیست3.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: در آن شهرها جایز نیست و بنابراحتیاط در شهرهای دیگر نیز که خورده نمی شود، سجده نکنند و نیز سجده بر میوه نارس صحیح نیست.

2- سیستانی: در صورتی که در آنجاها هم خوردنی محسوب شود، صحیح نیست...

3- گلپایگانی، صافی: اگر چه مأکول نباشد.

سیستانی: بنابراحتیاط صحیح نیست.

فاضل، نوری: ولی سجده بر توتون جایز است.

مکارم، مظاهری:  رجوع کنید به ذیل مسأله 1078

*****

زنجانی: مسأله- سجده بر میوه نارس صحیح نیست و سجده بر گیاهی که خوردن آن در بعضی مناطق معمول است و در منطقه های دیگر معمول نیست صحیح نمی باشد؛ بلی اگر چیزی درنوع مناطق خوردنی نباشد کسی که در آن مناطق است می تواند بر آن سجده کند.

(مسأله 1081) سجده بر سنگ آهک و سنگ گچ صحیح است1 بلکه به  گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلی و مانند آن هم می شود سجده کرد2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- مکارم: چه قبل از پخته شدن و چه بعد از آن صحیح است؛ همچنین بر آجر و سفال و سیمان نیز جایز است.[پایان مسأله]

بهجت: بنابرأظهر...

2- گلپایگانی، اراکی: جایز نیست که در حال اختیار به گچ و آهک پخته وآجر و کوزه گلی (گلپایگانی: و مانند آن)سجده کنند.

خوئی، تبریزی، وحید: احتیاط مستحب آن است که در حال اختیار به گچ و آهک پخته و اجر و کوزه گلی و مانند اینها سجده نکنند.

صافی: جواز سجده در حال اختیار به گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلی و مانند آن مورد تأمّل است.

سیستانی: سجده بر گچ و اهک پخته و آجر و کوزه گلی نیز اشکال ندارد.

*****

زنجانی: مسأله- سجده برانواع سنگ های معدنی که از اجزا زمین است، مانند سنگ مرمر و سنگ آهک و سنگ گچ صحیح است. و احتیاط آن است که در حال اختیار به گچ و آهک پخته و آجر و کوزه گلی و مانند آنها سجده نکنند.

مظاهری: مسأله- سجده بر گچ، آهک و آجر ، سیمان، موزاییک و ظروف سفالی و مانند این ها جایز است.

(مسأله 1082) اگر کاغذ را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مثلا از کاه1 ساخته باشند، می شود بر آن سجده کرد2 و سجده بر کاغذی که از پنبه و مانند آن ساخته شده اشکال ندارد3.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- فاضل: یا چوب...

2- بهجت: و جواز سجده بر کاغذی که احتمال دارد از چیزهایی درست شده باشد که سجده بر آن جایز نیست مورد تأمل است لذا احتیاطا سجده ننمایند.

وحید: ولی سجده بر کاغذی که از پنبه و مانند آن ساخته شده باشند محل اشکال است.

3- گلپایگانی، صافی: اشکال دارد؛ و نیز سجده کردن بر کاغذی که انسان نمی داند از چیزی که سجده بر آن صحیح است ساخته شده یا از چیزی که از سجده بر آن صحیح نیست اشکال دارد.

فاضل: سجده بر کاغذی که از پنبه تهیه می شود اشکال ندارد.

*****

خوئی، تبریزی، زنجانی، نوری: مسأله- سجده بر کاغذ(خوئی، زنجانی، تبریزی: اگر چه از پنبه و مانند ان ساخته شده باشد) صحیح است.

سیستانی: مسأله- اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی  می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است.

مکارم: مسأله- سجده بر کاغذ مطلقاً صحیح است.

مظاهری: مسأله- سجده بر انواع کاغذها نظیر دستمال کاغذی و کاغذ دیواری و کاغذی که روی آن نوشته شده است صحیح است.

(مسأله 1083) برای سجده بهتر از هر چیز ، تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد بعد از آن خاک1، بعد از خاک سنگ و بعد از سنگ گیاه است.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1-زنجانی: خاک های دیگر...

*****

بهجت: مسأله-  برای سجده بهتر از هر چیز تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد، بعد از آن خاک است.

 مکارم: مسأله- بهتر از هر چیز برای سجده خاک، مخصوصا تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است که یادآور خونهای شهیدان می باشد.

مظاهری: مسأله- برای سجده بهتر از هر چیز تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد که موجب قبولی نماز است. و روایت شده که حجاب ها را پاره می کند و در محضر ربوبی می رسد یعنی چیزهایی که مانع از قبولی نماز است به واسطه سجده کردن بر تربت حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام رفع می شود، بعد از آن خاک و بعد از خاک سنگ و بعد از سنگ، گیاه است.

 (مسأله 1084) اگر چیزی که سجده بر ان صحیح  است  ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرمای زیاد1 و مانند اینها نمی تواند بر آن سجده کند2، باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است؛ سجده کند3 و اگر چیز دیگر است بر همان چیز سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست4 و چنانچه آن هم ممکن نباشد به چیز معدنی5 و مانند انگشتر عقیق سجده نماید6.

1- فاضل: یا تقیّه...

2-  خوئی، تبریزی: باید به لباسش سجده کند و اگر فراهم نباشد باید بر پشت دست یا چیز دیگر که درحال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید، ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند.

گلپایگانی: چنانچه لباس او از کتان یا پنبه است باید به لباسش سجده کند و اگر از چیز دیگر است، باید بر پشت دست یا چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید، ولی احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر چیز معدنی سجده نکند.

صافی: باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست یا چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید. ولی احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر چیز معدنی سجده نکند.

سیستانی: سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنهاست ولی اگر سجده بر آنها ممکن نباشد باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولی احتیاط مستحب آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند.

وحید: باید به لباسش سجده کند به شرط آنکه از حریر وابریشم نباشد و احوط این است که  لباسی که از پنبه  و کتان است را بر غیر آن، مانند لباسی که از پشم و کرک است مقدّم بدارد و اگر لباس میسر نشد  -بنابراحتیاط واجب- بر فیروزه و عقیق و امثال این ها و بر کاغذی که از پنبه ساخته اند سجده کند، و اگر آن هم فراهم نشد بر کاغذی که از ابریشم و حریر ساخته اند سجده کند و اگر آن هم میسّر نشد بر هر چیز دیگری که در حال اختیار سجده برآن جایز نیست، سجده نماید ولی احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است، بر غیر آن از چیزهایی که سجده بر انها جایز نیست سجده نکند. و اگر پشت دست هم میسّر نشد تا پنبه و کتان و قیر و زفت فراهم نشود بر چیز دیگر سجده نکند.

3- مکارم: و اگر از چیز دیگر است (مثلا از پشم است) بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزات و اشیاء معدنی سجده کند و اگر مطلقا چیزی پیدا نمی کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده می کند بنابراین پشت دست آخرین چیزی است که می توان بر آن سجده کرد.

سبحانی: و اگر از چیز دیگر است (مثلا از پشم است) بر همان چیز یا فرش سجده کند و اگر آن هم نیست بر اشیاء معدنی مانند عقیق و فیروزه سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست سجده کند.

مظاهری: بر هر چیزی که می تواند باید سجده کند[پایان مسأله].

4- اراکی، نوری: باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر آن هم نیست (نوری: اگر از چیز دیگر است) باید بر پشت دست  ...

5- فاضل: بنابراحتیاط به چیز معدنی...

6- بهجت: بنابراظهر و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم می شود و یا اینکه با اشاره سر، سجده می نماید.

*****

زنجانی: مسأله- اگر در تمام وقت چیزی که سجده برآن  صحیح است ندارد یا اگر دارد به جهتی مانند سرما یا گرمای زیاد نمی تواند بر آن سجده کند، چنانچه جنسی که از پنبه و کتان است در اختیار دارد باید بر آن سجده کند و اگر ندارد باید بر پشت دست سجده کند.

(مسأله 1085) سجده بر گل و خاک سستی که پیشانی روی آن آرام نمی گیرد1 اگر بعد از آن که مقداری فرو رفت آرام بگیرد اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و مظاهری نیست.

1- اراکی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی، وحید: باطل است.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1073.

(مسأله 1086) اگر در سجده اول، مهر به پیشانی بچسبد1 و بدون این که مهر را بردارد دوباره به سجده رود اشکال دارد2. بلکه نماز باطل است و باید اعاده کند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، مکارم، وحید: باید برای سجده دوم مهر را بردارد (مکارم: و اگر به همان حال به سجده دوم رود اشکال دارد).

2- نوری: [پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی: بلکه باید مهر را از پیشانی بردارد و بعد به سجده رود.

فاضل: اشکال ندارد و دو سجده حساب می شود ولی بهتر است مهر را از پیشانی جدا کند.

بهجت، مظاهری: اشکال ندارد (بهجت: اگر چه خلاف احتیاط است).

(مسأْله 1087) اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد1 چنانچه وقت  وسعت دارد2 باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است3، باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر از چیز دیگری است4 بر همان چیز و اگر آن هم ممکن نیست بر پشت دست5، و اگر آن هم نمی شود به چیز معدنی 6 مانند انگشتر عقیق سجده نماید.

1- سیستانی: می تواند به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا ان که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و ان را دوباره بخواند.[پایان مسأله]

2- فاضل: و در جای دیگر، چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود داشته باشد...

زنجانی، صافی: باید نماز را رها کند (زنجانی: و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند) و اگر وقت تنگ است باید به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.[پایان مسأله]

سبحانی: باید نماز را تمام کند ودوباره بخواند و اگر وقت تنگ است باید به ترتیبی که [در مسأله 1084] گفته شد عمل کند.

3- فاضل: یا چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود نداشته باشد...

خوئی، تبریزی، وحید: باید به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.[پایان مسأله]

مظاهری: باید به هر چیزی که می تواند سجده کند[پایان مسأله]

4- گلپایگانی: بر پشت دست یا چیز معدنی، مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنی سجده نکند.

5- اراکی، نوری: باید به لباسش اگر از پنبه یا کتان است سجده کند و اگر آن هم ممکن نیست(نوری: اگر از چیز دیگری است) بر پشت دست...

6- فاضل: بنابراحتیاط به چیز معدنی ...

*****

مکارم: مسأله- هر گاه در اثناء نماز چیزی را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد، مثلا بچه ای آن را  بردارد چنانچه وقت نماز باقی است نماز را تمام کرده و بنابراحتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتیبی که در دو مسأله قبل [1084و 1086]گفته شد عمل نماید.

(مسأله 1088) هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است1 اگر ممکن باشد باید پیشانی را از روی آن به روی چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد2 و اگر وقت تنگ است به دستوری که در مسأله پیش گفته شد عمل کند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- مکارم: اگر ممکن است و منافات با صورت نمازگزار  ندارد پیشانی را به روی چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد و اگر دسترسی ندارد و وقت تنگ است به دستور مسأله  پیش[1087] عمل کند.

2- اراکی: و اگر ممکن نباشد ولی وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند...

گلپایگانی: و اگر ممکن نباشد چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید نماز را رها کند و اگر وقت تنگ است در صورتی که لباسش از پنبه یا کتان است باید پیشانی را از روی آن به روی لباسش بکشد و اگر از چیز دیگر است پیشانی را از روی آن به پشت دست یا چیز معدنی بکشد با مراعات احتیاطی که در مسأله پیش گفته شد.

صافی: و اگر ممکن نباشد چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید نماز را رها کند و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید.

مظاهری:  و اگر ممکن نیست چنانچه وقت وسعت دارد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است نماز را تمام کند. و نماز او صحیح است.

*****

 خوئی: مسأله-  هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است  باید پیشانی را از روی آن برداشته و بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید . و اگر ممکن نباشد چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسأله[1084] گفته شد عمل نماید.*

. تبریزی: باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد ...

. زنجانی: باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و اگر نداشته باشد چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند...

*زنجانی: و در هر صورت اگر ممکن باشد بنابراحتیاط واجب سر رابه روی این ها بکشد و اگر ممکن نباشد سر را بردارد و بدون نشستن، در حال خمیده روی این ها بگذارد. و بنابراحتیاط مستحب در تمام صورت ها نماز را دوباره بخواند.

وحید: مسأله- هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است چنانچه وقت نماز وسعت دارد و ممکن است بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید  پیشانی را از روی آن برداشته وبر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد، و اگر ممکن نیست نماز را از سر بگیرد و چنانچه وقت تنگ است به ترتیبی  که در مسأله[ 1084] گذشت عمل نماید.

سیستانی: مسأله-  هر گاه در حال سجده بفهمد پیشانی را بر چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است چنانچه پس از بجا آوردن ذکر واجب ملتفت شود می تواند سر از سجده بردارد و نمازش را ادامه دهد و اگر قبل از بجا آوردن ذکر واجب ملتفت شود  باید پیشانی خود را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بکشد و ذکر واجب را انجام دهد ولی اگر کشیدن پیشانی ممکن نباشد می تواند ذکر واجب را در همان حال بجا آورد و نمازش در هر دو صورت صحیح است.

(مسأله 1089)  اگر بعد از سجده بفهمد پیشانی را روی چیزی گذاشته که سجده بر آن باطل است اشکال ندارد1.

این مسأله در رساله آیت الله  سبحانی نیست.

1- خوئی: باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و بنابراحتیاط  مستحب نماز را از سر به جا آورد. و اگر این کار بر دو سجده از یک رکعت اتفاق افتاد، یک سجده را تدارک نماید و احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند.

وحید: باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد و اگر این کار در دو سجده از یک رکعت اتفاق افتاد ، نمازش باطل است.

زنجانی: باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده نماید و اگر نداشته باشد چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند. و اگر وقت تنگ است باید به ترتیبی که در مسأله [1084] گفته شد عمل نماید و در این مسأله فرقی نیست که این کار در یک سجده رخ داده باشد ، یا در دو سجده از یک رکعت.

تبریزی: عیبی ندارد و بنابراحتیاط مستحب نماز را دوباره بجا آورد و همچنین است اگر در دو سجده از یک رکعت اتفاق افتاد.

بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله اختصاصی 875، بعد از مسأله 1065 متن اصلی.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه بعد از نماز یا بعد از سجده متوجه شود بر چیزی سجده کرده که سجده بر آن جایز نبوده نمازش صحیح است.

(مسأله 1090) سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام می باشد و بعضی از مردم عوام1 که مقابل قبر امامان علیهم السلام پیشانی را بر زمین می گذارند اگر برای شکر خداوند متعال باشد اشکال ندارد و گرنه حرام است2.

این مسأله در رساله آیات عظام فاضل ،بهجت و سبحانی نیست.

1- گلپایگانی، صافی، زنجانی، نوری، وحید: بعضی از مردم....

2- سیستانی: اشکال ندارد و گرنه مشکل است.

مکارم: اگر به قصد سجده ای برای امام علیهم السلام باشد فعل حرام است، و اگر برای شکر خدا باشد اشکال ندارد، ولی اگر در نظر بینندگان چنین نشان دهد که سجده بر امام علیه السلام است یا بهانه به دست دشمنان دهد اشکال دارد.

*****

مظاهری: مسأله-  سجده کردن برای غیر خداوند متعال به قصد عبادت حرام است و بعضی از مردم که مقابل قبر امامان علیه السلام پیشانی را  بر زمین می گذارند ف چون برای تعظیم است نه عبادت اشکال ندارد.

(مسأله 1045) نمازگزار باید در هر رکعت از نمازهای واجب و مستحب، بعد از رکوع دو سجده کند1 و سجده آن است که پیشانی و کف دو دست2 و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمین بگذارد3.

1- زنجانی: یعنی به قصد خضوع پیشانی را به زمین بگذارد و بنابراحتیاط مستحب مقداری از پیشانی که بر زمین قرار می گیرد کمتر از درهم نباشد(مقدار درهم در مسأله [848] بیان شد) و باید در حال سجده ذکر بگوید و در حال ذکر، کف دو دست و دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمین بگذارد و نهادن پشت دست کفایت نمی کند و بنابراحتیاط واجب باید انگشتان دست نیز روی زمین قرار گیرد.

سیستانی: سجده محقق می شود به این که به هیئت مخصوصی، پیشانی را به قصد خضوع به زمین بگذارد و در حال سجده در نماز، واجب است کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد. و منظور از پیشانی بنابراحتیاط واجب وسط آن است و آن مستطیلی است که از کشیدن دو خط فرضی بین دو ابرو در وسط پیشانی تا مرز موی سر به دست می آید.

سبحانی: و سجده آن است که پیشانی را بر زمین بگذارد. و گذاردن کف دو دست  و سر دو زانو و سر دو انگشت پاها برزمین ، از واجبات  سجده است.

وحید: یعنی پیشانی را به قصد خضوع به زمین بگذارد و در سجدۀ نماز واجب است که کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را بر زمین بگذارد.

2- بهجت: تمام کف دو دست...

3- خوئی، تبریزی: سجده آن است که پیشانی را به قصد خضوع به زمین بگذارد و و در حال سجده در نماز، واجب است کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد.

مظاهری: و دو سجده روی هم یک رکن است .

*****

مکارم : مسأله-  در هر رکعت از نمازهای واجب و مستحبّ، دو سجده واجب است و محلّ آن بعد از رکوع است. و هر گاه هر دو را عمدا یا از روی فراموشی ترک کند یا به جای دو سجده چهار سجده بجا آورد نماز باطل است، اما زیادی یا کمی یک سجده به شرط اینکه از روی سهو باشد نماز را باطل نمی کند.

در سجده باید هفت موضع بر زمین قرار گیرد: پیشانی، کف دست ها، سر دو زانو، سر دو انگشت بزرگ پا و هر گاه یکی از این اعضا را عمدا به زمین نگذارد سجده اش باطل است و اگر سهوا پیشانی را به زمین نگذارد باز سجده باطل است، اما اگر پیشانی به زمین باشد و بعضی دیگر از اعضا را سهوا به زمین نگذارد سجده صحیح است.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله 855- بنابراحتیاط مقدار پیشانی که به زمین گذاشته می شود نباید کمتر از مقدار پهنای یک ناخن باشد، گرچه کفایت مطلق گذاشتن پیشانی روی زمین بدون تعیین مقدار ، خالی از وجه نیست؛ و در صورت رعایت احتیاط در مقدار سجده گاه یعنی پهنای یک ناخن، أحوط ، اتّصال این مقدار از زمین است به همدیگر، پس سجود بر دانه های تسبیح متعارف، خلاف احتیاط است.

(مسأله 1046) دو سجده  روی هم یک رکن است1 که اگر کسی در نماز واجب عمداً یا از روی فراموشی 2 هر دو را ترک کند یا دو سجده دیگر به انها اضافه نماید نمازش باطل است.

1- گلپایگانی، صافی: دو سجده از یک رکعت با هم رکن است...

2- خوئی، تبریزی، وحید، سبحانی: دو سجده در یک رکعت یک رکن است.

مکارم، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1045

*****

زنجانی: مسأله- سجده در هر رکعت رکن است که اگر کسی در یک رکعت از نماز واجب عمداً یا از روی فراموشی هر دو را ترک کند، نمازش باطل می شود.

سیستانی: مسأله- دو سجده روی هم یک رکن است و اگر کسی در نماز واجب هر چند از روی فراموشی یا جهل به مسأله در یک رکعت هر دو را ترک کند نمازش باطل است و همچنین است بنابراحتیاط لازم اگر دو سجده را در یک رکعت از روی فراموشی  یا جهل قصوری اضافه کند(جهل قصوری این است که جاهل در جهل خود معذور باشد).

(مسأله 1047) اگر عمداً یک سجده کم یا زیاد کند، نماز باطل می شود و اگر سهواً یک سجده کم کند1 حکم آن بعداً 2 گفته خواهد شد. 3

1- خوئی: کم یا زیاد کند...

2- گلپایگانی، صافی: در مسائل[1251 تا 1262]...

3- سیستانی، مظاهری: اگر سهوا یک سجده کم یا زیاد کند نمازش باطل نمی شود (سیستانی:و در صورت کم شدن حکم آن در احکام سجده سهو خواهد آمد).

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1045

*****

زنجانی: مسأله- اگر با علم و عمد یک سجده کم یا زیاد کند نماز باطل می شود، و اگر سهواً یک سجده زیاد کند نماز صحیح است و اگر سهواً یک سجده کم کند حکم آن در مسأله [1109] گفته خواهد شد.

(مسأله 1048) اگر پیشانی را عمداً1 یا سهوا به زمین نگذارد سجده نکرده است. اگر چه جاهای دیگر به زمین برسد ولی اگر پیشانی را2 به زمین بگذارد و سهواً جاهای دیگر را به زمین نرساند، یا سهواً ذکر را نگوید سجده صحیح است.

1- سیستانی: کسی که می تواند پیشانی را به زمین بگذارد اگر آن را عمداً...

2- زنجانی: به قصد خضوع...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1045

(مسأله 1049) (در سجده هر ذکری بگوید کافی است ولی1)  احتیاط واجب آن است که2 مقدار ذکر از سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» کمتر نباشد3 و مستحب است «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را سه  یا پنج یا هفت مرتبه4 بگوید.

1-  [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله سبحانی نیست.]

2- اراکی، فاضل: در سجده هر ذکری بگوید کافی است به شرط آنکه...

3- گلپایگانی: احتیاط واجب آن است که در سجده سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الاعلی و بحمده» بگوید، یا ذکر دیگری که به قدر سه «سبحان الله» باشد چنانچه در رکوع گفته شد. و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود...

خوئی، تبریزی: بهتر آن است که در حال اختیار در سجده سه مرتبه«سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الاعلی و بحمده» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود ظاهر این است که گفتن هر ذکری به این مقدار باشد کفایت می کند ...

سیستانی:  بهتر آن است که در حال اختیار در سجده  سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربّی الاعلی و بحمده» بگوید و باید این کلمات دنبال هم و به عربی صحیح  گفته شود گرچه گفتن هر ذکری کفایت می کند، ولی بنابر احتیاط لازم باید به این مقدار باشد...

بهجت: کفایت هر ذکری که در سجده بگوید، خالی از وجه نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه«سبحان ربّی الاعلی و بحمده» بگوید...

زنجانی: یکی از واجبات سجده، ذکر است و آن گفتن «سبحان ربی الاعلی و بحمده یا سبحان الله سبحان الله سبحان الله» است و ظاهر آن است که گفتن هر ذکری که به مقدار اینها باشد کفایت می کند لکن بنابراحتیاط واجب در سجده «سبحان ربّی العظیم و بحمده نگوید؛ و باید ذکر سجده به دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود...

صافی: احتیاط مستحب آن است که در سجده، سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بگوید هر چند ظاهر این است که اکتفا به گفتن هر ذکری که به این مقدار باشد، مثل سه مرتبه «الله اکبر» جایز است. و باید این کلمات به عربی صحیح گفته شود...

4- خوئی، تبریزی، زنجانی، سیستانی: یا بیشتر...

*****

وحید: مسأله- در حال اختیار واجب است در سجده سه مرتبه «سبحان الله»  یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده»  یا هر ذکری که به این مقدار باشد بگوید و احتیاط مستحب آن است که تسبیح را بر مطلق ذکر مقدّم بدارد. و باید این کلمات دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود. و مستحب است «سبحان ربی الاعلی و بحمده»  را سه  یا پنج یا هفت مرتبه  یا بیشتر بگوید.

مکارم: مسأله- ذکر سجده واجب است و احتیاط آن است که حداقل سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» بگوید و هر چه بیشتر بگوید بهتر است.

مظاهری: مسأله-   هر ذکری در سجده گفته شود کافی است ولی مستحب است سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» گفته شود و اگر ذکر دیگری گفته شود باید از سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی الاعلی و بحمده» کمتر نباشد. و مستحب است ذکر سجده سه یا پنج یا هفت مرتبه گفته شود.

(مسأله 1050) در سجود باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد1 و موقع گفتن ذکر مستحب هم2، اگر آن را به قصد ذکری که برای سجده دستور داده اند بگوید، آرام بودن بدن لازم است3.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- بهجت: و اگر نتوانست به اندازه ذکر واجب آرامش بدن داشته باشد، اصل وجوب ذکر ساقط نمی شود؛ و اگر به هیچ وجه بدنش آرام نمی گیرد أحوط این است که نماز دیگری هم بخواند و سجده آن را با اشاره انجام دهد و منظور از آرامش بدن، توقّف و مکث بین سرگذاشتن و برداشتن است.

زنجانی: در سجده باید پس از رسیدن پیشانی به مهر سر و بدن آرام بگیرد و در حال ذکر واجب آن باید سر و بدن آرام باشد...

2- فاضل: بنابراحتیاط...

3- زنجانی: بنابراحتیاط واجب آرام بودن سر وبدن لازم است.

مکارم: و اما اگر به قصد ذکر مطلق باشد که در هر جای نماز جایز است، حرکت مانعی ندارد.

خوئی: موقع گفتن ذکر مستحب هم آرام بودن بدن با قصد خصوصیّت، أحوط است.

تبریزی: در موقع گفتن ذکر مستحب هم آرام بودن بدن بهتر است.

سبحانی: ولی در گفتن ذکر به قصد قربت مطلقه، آرام بودن بدن لازم نیست.

*****

سیستانی: مسأله- در حال سجود باید بدن نمازگزار آرام باشد و نباید بدن خود را به اختیار طوری حرکت دهد که از حال آرام بودن خارج شود، حتّی –بنابراحتیاط- در زمانی که مشغول به ذکر واجب نیست.

وحید: مسأله- در سجود باید به مقدار ذکر واجب بدن آرام باشد ، و همچنین بنابراحتیاط واجب در موقع گفتن ذکر مستحب، در صورتی که ان را به قصد ذکر در سجده بگوید.

(مسأله 1051) اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام بگیرد عمداً ذکر سجده را بگوید1، یا پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است2.

1- سیستانی: نماز باطل است، مگر این که ذکر را دوباره در حال آرامش بگوید. و اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

تبریزی: باید دوباره ذکر را بعد از گذاشتن پیشانی و آرام شدن تکرار کند و بنابراحتیاط نماز را نیز اعاده نماید. و اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

2- وحید: مگر اینکه جاهل قاصر باشد ف که در این صورت، در هر دو فرض، نماز صحیح ا ست .

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر پیش از آنکه به زمین برسد یا پیش از آن که بدن آرام بگیرد عمداً ذکر سجده را بگوید، باید بعد از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن دوباره ذکر را بگوید و بنابراحتیاط  لازم نماز را پس از اتمام اعاده نماید و اگر به همان ذکر اوّل اکتفا نماید نماز باطل است؛ و همچنین اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

مکارم: مسأله- هر گاه پیش از آن که بدن آرام بگیرد ذکر سجده را شروع کند نماز باطل است، همچنین اگر قسمتی از آن را هنگام بلند شدن از سجده بگوید؛ اما اگر سهواً باشد مانعی ندارد و اگر قبل از برداشتن سر از سجده متوجه شود باید ذکر را اعاده کند.

زنجانی: مسأله- اگر پیش از آنکه پیشانی به زمین برسد و سر و بدن آرام گیرد، با علم و عمد ذکر سجده را بگوید. یا بدون ذکر یا قبل از تمام شدن آن سر از سجده بردارد، یا در حال ذکر واجب یا ذکر مستحبی که به قصد ورود می گوید بدن را حرکت دهد،  نمازش باطل است و این امر در  ذکر مستحب بنابراحتیاط وجوبی است.

(مسأله 1052) اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام گیرد، سهواً  ذکر سجده را بگوید1 و پیش از آن که سر از سجده بردارد بفهمد اشتباه کرده باید دوباره در حال آرام بودن، ذکر را بگوید2.

1-  خوئی، سیستانی، تبریزی، وحید: اگر پیش از آنکه پیشانی به زمین برسد ، سهوا ذکر سجده را بگوید ...

زنجانی: اگر پیش از آنکه پیشانی به زمین برسد و سر و بدن آرام گیرد سهوا یا  به جهت ندانستن مسأله ذکر سجده را بگوید...

[عبارت «و بدن آرام گیرد» در رساله آیت الله مظاهری نیامده است]

2-  سیستانی: باید آرام بگیرد و دوباره ذکر را بگوید ولی اگر پیشانی به زمین رسیده باشد و سهواٌ پیش از آرامش ذکر را بگوید تکرار لازم نیست.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1051.

(مسأله 1053) اگر بعد از ان که سر از سجده برداشت، بفهمد که پیش از آرام گرفتن بدن، ذکر را گفته 1 یا  پیش از ان که ذکر سجده تمام شود سربرداشته نمازش صحیح است.

این مسأله در رساله آیات عظام  مکارم و سبحانی نیست.

 1- زنجانی: بفهمد که ذکر نگفته یا در حال گفتن ذکر، بدنش آرام نبوده...

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: اگر بعد از آن که سر از سجده برداشت بفهمد پیش از انکه ذکر سجده  تمام شود سربرداشته نمازش صحیح است.

 (مسأله 1054) اگر موقعی که ذکر سجده را می گوید یکی از هفت عضو را عمداً از زمین بردارد1، نماز باطل می شود2 ولی موقعی که مشغول گفتن ذکر نیست اگر غیر پیشانی جاهای دیگر را از زمین بردارد و دوباره بگذارد اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- سیستانی: اگر با استقراری که در سجود معتبر است منافات داشته باشد...

زنجانی: اگر موقعی که ذکر واجب سجده را می گوید یکی از هفت عضو را با علم و عمد از زمین بردارد...

وحید: در صورتی که جاهل قاصر نباشد

2- سیستانی: و همچنین است بنابراحتیاط واجب در موقعی که مشغول ذکر نیست.

گلپایگانی، صافی: احتیاط لازم آن است که بعد از آرام گرفتن همه اعضاء دوباره ذکر واجب را بگوید و نماز را تمام کند و اعاده نماید...

تبریزی: باید ذکر را دوباره بعد از گذاشتن تمام اعضاء تکرار و بعد نماز را اعاده کند...

بهجت: موقعی که ذکر سجده را می گوید باید تمام هفت عضو روی زمین باشند و از زمین برداشته نشوند...

*****

مکارم: مسأله- هنگامی که مشغول ذکر نیست می تواند بعضی از اعضای هفت گانه را جز پیشانی از زمین بردارد یا جابجا کند ولی در موقع ذکر جایز نیست.

(مسأله 1055) اگر پیش از تمام شدن ذکر سجده1 سهواً پیشانی را از زمین بردارد نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند و لی اگر جاهای دیگر را سهواً 2از زمین بردارد باید دومرتبه به زمین بگذارد وذکر را بگوید.

این مسأله دررساله آیت الله مکارم نیست.

 1- زنجانی: اگر قبل از شروع ذکر سجده یا پیش از تمام شدن آن...

2- [کلمه «سهواً» در رساله آیت الله زنجانی نیست.]

(مسأله 1056) بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود.

(مسأله 1057) جای پیشانی نمازگزار باید از جاهای زانوهایش1 پست تر و بلندتر از چهار انگشت بسته نباشد2، بلکه احتیاط واجب آن است که جای پیشانی او از جای انگشتانش پست تر و بلندتر از چهار انگشت بسته نباشد.

این مسأله دررساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی: زانوها و سر انگشتان پای او...

فاضل: زانوها و از جای انگشتانش...

2- اراکی، فاضل: [پایان مسأله]

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- جای پیشانی نمازگزار باید از جای سر انگشتان پای او بلندتر از چهار انگشت بسته نباشد؛بلکه واجب آن است که جای پیشانی او از جای انگشتان پایش پست تر از چهار انگشت بسته نیز نباشد.

گلپایگانی، صافی: مسأله- جای پیشانی نمازگزار باید از جای زانوها و سر انگشتان پای او بلندتر از چهار انگشت بسته نباشد؛ بلکه  احتیاط واجب آن است که جای پیشانی او از جای انگشتان و سر زانوهایش از چهار انگشت بسته پست تر نیز نباشد.

وحید: مسأله- جای پیشانی نمازگزار باید از جای زانوها و سر انگشتان پای او بلندتر  یا پست تر از چهارانگشت بسته نباشد ، وبنابراحتیاط واجب از جای زانوهای او هم بلندتر یا پست تر از این مقدار نباشد .

سیستانی: مسأله- جای پیشانی نمازگزار باید از جای زانوها و سر انگشتان پای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد؛ بلکه احتیاط واجب آن است که جای پیشانی او از جای ایستادنش نیز بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد.

زنجانی: مسأله - جای پیشانی سجده کننده باید از جای پای او عرفا بلندتر و پست تر از چهار انگشت بسته نباشد، و در این حکم فرقی بین زمین شیب دار و غیر آن نیست.

مکارم: مسأله- بنابراحتیاط واجب جای پیشانی نمازگزار باید از جای زانوهایش بیش از چهار انگشت بسته بالاتر و پایین تر نباشد، همچنین جای پیشانی نسبت به جای انگشتان پای او، خواه زمین سراشیبی باشد یا نباشد.

بهجت: مسأله- جای پیشانی نمازگزار از محلّ ایستادن او در قیام و محلّ دو انگشت بزرگ پا در موقع سجده، به اندازه یک خشت که چهار انگشت بسته است باید بلندتر نباشد و احتیاط در این است که پایین تر از چهار انگشت بسته هم نباشد.

مظاهری: مسأله- جای پسشانی نمازگزار باید از جاهای دو کف دست و دو سر زانوها و دو سر انگشتان پای او پست تر و بلندتر از چهار انگشت بسته نباشد.

(مسأله 1058) در زمین سراشیب که سراشیبی آن درست معلوم نیست احتیاط واجب1 آن است که جای پیشانی نمازگزار از جای انگشتهای پا و سر زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- فاضل: احتیاط...

2- اراکی، گلپایگانی، صافی: اگر جای پیشانی نمازگزار از جای انگشتان پا و سر زانوهای او مختصری بیش از چهار انگشت بسته بلندتر باشد اشکال ندارد.

خوئی، تبریزی: اگر جای پیشانی نمازگزار از جای انگشتهای پای او(تبریزی: و سر زانوهای او) بیش از چهار انگشت بسته بلندتر باشد اشکال ندارد.

بهجت: باید جای پیشانی نمازگزار از جای انگشتهای پا بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد و بنابراحتیاط باید پایین تر نیز نباشد.

فاضل: و سزاوار نیست این احتیاط ترک شود.

مظاهری: اگر جای پیشانی بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر باشد اشکال ندارد.

مکارم، زنجانی: رجوع کنید به ذیل مسأله 1057.

*****

وحید: مسأله- در زمین سراشیب که شیب آن درست معلوم نیست اگر جای پیشانی از جای سر انگشت های پای او و زانوهایش بیش از چهارانگشت بسته بلندتر یا پست تر باشد، بنابراین احتیاط  نماز او باطل است.

سیستانی: مسأله- در زمین سراشیب –هرچند که سراشیبی آن درست معلوم نباشد- اگر جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و انگشتهای پای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر باشد نماز او محلّ اشکال است.

(مسأله 1059) اگر پیشانی را سهواً به چیزی بگذارد1 که از جای انگشتهای پا و سر زانوهای او بلندتر از چهار انگشت بسته است، چنانچه بلندی آن به قدری است که نمی گویند در حال سجده است می تواند2 سر را بردارد و به چیزی که بلندی آن به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بگذارد (و می تواند سر را به روی آن، که به اندازه چهار انگشت یا کمتر است بکشد3) و اگر بلندی آن به قدری است که می گویند در حال سجده است احتیاط واجب ان است که پیشانی را از روی آن به روی چیزی که بلندی ان به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بکشد و اگر کشیدن پیشانی ممکن نیست بنابراحتیاط واجب باید (پیشانی را بلند کند و بر موضعی که بلندی زایدی ندارد بگذارد و 4) نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست

1- اراکی، گلپایگانی، صافی: اگر پیشانی را به چیزی بگذارد...

2- گلپایگانی، صافی: باید...

3- بهجت: کم کم بکشد...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی و صافی نیست]

4- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام اراکی، گلپایگانی، فاضل، نوری، بهجت و صافی نیست]

*****

خوئی: مسأله- اگر پیشانی را اشتباهاً بر چیزی بگذارد که از جای انگشتهای پای او بلندتر از چهار انگشت بسته است، باید سر را بردارد و بر چیزی که بلند نیست یا بلندیش به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بگذارد و بنابراحتیاط باید نماز را بعد از تمام نمودن دوباره بخواند.

زنجانی: مسأله- اگر پیشانی را اشتباهاً بر جایی  بگذارد که از جای پای او بلندتر از چهار انگشت بسته است چنانچه بلندی آن به قدری است که نمی گویند در حال سجده است می تواند سر را بردارد و  به جایی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و می تواند سر را به جایی که سجده بر آن صحیح است بکشاند و اگر بلندی آن به قدری کم است که می گویند در حال سجده است بنابراحتیاط  واجب سر را به جایی که سجده بر ان صحیح است بکشاند و کفایت می کند  و احتیاط مستحب آن است که پس از تمام کردن نماز آن را اعاده کند. و اگر نمی تواند سر را بکشاند ، باید سر را بردارد و بر جایی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و نمازش صحیح است .

اگر پیشانی را اشتباهاً بر جایی بگذارد که از جای پای او بیش از چهار انگشت بسته پایین تراست، بنابراحتیاط واجب پیشانی را به جایی که سجده به آن صحیح است بگذارد و نمازش صحیح است.

تبریزی: مسأله- اگر پیشانی را اشتباها به چیزی بگذارد که از جای انگشت های پا و سر زانوهای او  بلندتر از چهارانگشت بسته است باید سر را به چیزی که بلند نیست یا بلندی اش به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بگذارد و بنابراحتیاط باید پیشانی را بر جایی که بلند نیست یا بر چیزی که سجده بر آن جایز است بکشد.

وحید: مسأله- اگر پیشانی را اشتباها بر چیزی بگذارد که از جای انگشت های پای او بلند تر از چهارانگشت بسته است چنانچه بلندی آن به قدری است که نمی گویند در حال سجده است باید سر را بردارد و به چیزی که بلند نیست یا بلندی اش به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بگذارد و اگر بلندی آن به قدری است که می گویند در حال سجده است باید پیشانی را از روی آن بر روی چیزی که بلندی اش به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بکشد و اگر کشیدن پیشانی ممکن نیست  بنابراحتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

سیستانی: مسأله- اگر پیشانی را اشتباهاً بر چیزی بگذارد که از جای زانوها و انگشتهای پای او بیش از چهار انگشت بسته بلند تر باشد، چنانچه بلندی آن به قدری است که نمی گویند در حال سجده است باید سر را بردارد و به چیزی که بلندی آن بیش از چهار انگشت بسته نیست بگذارد، و اگر بلندی آن به قدری است که می گویند در حال سجده است چنانچه پس از انجام ذکر واجب ملتفت شو د می تواند سر از سجده بردارد و نماز را تمام کند و اگر قبل از انجام ذکر واجب ملتفت شد، باید پیشانی را از روی ان بر روی چیزی که بلندی آن به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است بکشد و ذکر واجب را بجا آورد و اگر کشیدن پیشانی ممکن نباشد، می تواند ذکر واجب را در همان حال بجا اورد و نماز را تمام کند و لازم نیست نماز را دوباره بخواند.

مکارم: مسأله- هر گاه پیشانی را سهواً بر جایی بگذارد که از محلّ زانوها یا انگشتان پا بیش از چهار انگشت بسته پست تر و بلندتر باشد، اگر بلندی به حدی است که به ان سجده نمی گویند باید سر را بردارد و روی چیزی بگذارد که بلندی آن از چهار انگشت بسته کمتر است، اما اگر به قدری است که سجده به آن می گویند واجب است پیشانی را از روی ان به روی چیزی بکشد که به اندازه چهار انگشت بسته یا کمتر است و اگر کشیدن پیشانی ممکن نیست احتیاط آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

مظاهری: مسأله- اگر پیشانی را سهوا به چیزی بگذارد که از چهار انگشت بسته بلندتر است ، چنانچه بلندی آن به قدری است که نمی گویند در حال سجده است باید سر را بردارد، و اگر بلندی آن به قدری است  که می گویند در حال سجده است باید پیشانی را از روی ان به روی چیزی که بلندی آن به اندازه چهارانگشت بسته یا کمتر است بکشد و اگر کشیدن پیشانی ممکن نیست نماز او باطل است.

(مسأله 1060) باید بین پیشانی و انچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد1 پس اگر مهر2 به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است ولی اگر مثلاً رنگ مهر تغییر کرده باشد اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله  سبحانی  نیست.

1- خوئی: چیزی فاصله نباشد...

سیستانی: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده صحیح است چیز دیگری فاصله نباشد...

2- زنجانی: اگر چادر تمام سطح مهر را بپوشاند یا تمام سطح مهر...

*****

مکارم: مسأله- پیشانی باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است و شرح آن به خواست خدا در مسائل آینده ذکر می شود و اگر حائلی در این وسط باشد مانند موی سر یا چرک بودن مهر به حدی که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است ، ولی تغییر رنگ مهر اشکال ندارد.

مظاهری: مسأله-  مهر یا چیز دیگری که بر ان سجده می کند باید تمیز باشد پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد اشکال ندارد.

(مسأله 1061) در سجده باید کف دست1 رابر زمین بگذارد2 ولی در حال ناچاری پشت دست هم مانعی ندارد و اگر پشت دست ممکن نباشد، باید 3 مچ دست را بگذارد و چنانچه آن را هم نتواند باید4 تا آرنج هر جا که می تواند بر زمین بگذارد و اگر آن هم ممکن نیست، گذاشتن بازو کافی است5.

1- بهجت: تمام کف دست...

صافی: کف هر دو دست...

2- سیستانی: در سجده باید  دو کف دست را بر زمین بگذارد و بنابر احتیاط واجب در صورت امکان، همه کف دست را بگذارد...

3- خوئی، تبریزی،: بنابراحتیاط ...

سیستانی: بنابراحتیاط واجب...

4- [کلمه «باید» در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی و سیستانی نیست].

5- مظاهری: اگر پشت دست ممکن نباشدخوب است مچ دست را بگذارد و چنانچه آن را هم نتواند، خوب است تا آرنج هر جای دست را که می تواند  بر زمین بگذارد. 

*****

وحید: مسأله- در سجده باید دو کف دست را بر زمین بگذارد و در حال ناچاری باید پشت دست را بر زمین بگذارد و اگر پشت دست هم ممکن نباشد بنابراحتیاط واجب مچ دست را به زمین بگذارد و چنانچه آن را هم نتواند تا آرنج، هر جا را که می تواند به زمین بگذارد و اگر آن هم ممکن نیست بازو را بگذارد.

مکارم: مسأله- هر گاه نتواند کف دستها را بر زمین بگذارد باید پشت دستها را به زمین بگذارد و اگر ان هم ممکن نیست مچ دستها را بر زمین بگذارد، و چنانچه آن هم ممکن نباشد بنابراحتیاط واجب هر جای دست تا آرنج، ممکن شود روی زمین می گذارد و در صورتی که نتواند، بازو را بگذارد.

زنجانی: مسأله- برای سجده  اگر گذاشتن تمام دست ممکن نباشد باید هر مقداری  از دست را که ممکن است ولو انگشتان دست- به زمین بگذارد و بنابر احتیاط اگر هیچ ممکن نباشد،  پشت دست را بر زمین بگذارد و چنانچه آن را هم نتواند، مچ دست را بر زمین بگذارد و اگر ممکن نباشد تا آرنح هر جا را که می تواند  بر زمین بگذارد واگر ان هم ممکن نیست گذاشتن بازو کافی است.

(مسأله 1062) در سجده  بنابراحتیاط واجب باید1 سر دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد2 و اگر 3 انگشتهای دیگر پا4 یا روی پا را به زمین بگذارد5 یا به واسطه بلند بودن ناخن سر شست به زمین نرسد نمازش باطل است6.

1- گلپایگانی، صافی، زنجانی، سبحانی ، مظاهری: در سجده باید...

2- بهجت: در سجده بایدسر دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد و اگر روی انگشت بزرگ پا یعنی طرف ناخن و یا پشت آن را هم به زمین بگذارد، کافی بودنش خالی از وجه نیست، ولی خلاف احتیاط است...

فاضل: در سجده باید دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد و احتیاط واجب این است که سر دو انگشت بر زمین گذاشته شود...

مکارم: و انگشتهای دیگر کافی نیست، حتّی اگر ناخن انگشت بزرگ پا طوری بلند باشد که سر انگشت به زمین نرسد اشکال دارد.

3- زنجانی: و اگر بجای آن...

بهجت: و اگر فقط...

4- اراکی: اگر انگشتهای دیگر پا بدون آن که انگشت بزرگ بر زمین باشد...

5- گلپایگانی، صافی: و سر دو انگشت بزرگ را به زمین نگذارد...

6- گلپایگانی، صافی: و کسی که بواسطه ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده باید بنابراحتیاط لازم دوباره بخواند.

فاضل: و قرار گرفتن انگشتهای دیگر پا همراه با انگشت بزرگ بر روی زمین مانعی ندارد.

زنجانی، نوری، سبحانی:  و کسی که بواسطه ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده، بنابراحتیاط واجب(سبحانی: بنابراحتیاط مستحب) باید دوباره بخواند.

مظاهری: و کسی که بواسطه ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده بهتر است دوباره بخواند  ولی اگر علاوه بر سر دو انگشت بزرگ پاها انگشتان دیگر را هم بر زمین بگذارد مانعی ندارد.

*****

خوئی: مسأله- در سجده باید دو انگشت بزرگ پاها را به زمین بگذارد* و اگر* انگشت های دیگر پا یا روی زمین بگذارد یا به واسطه  بلند بودن ناخن، شست به زمین نرسد نمازش باطل است. و کسی که از روی تقصیر و ندانستن مسأله* نمازهای خود را این طور خوانده باید دوباره بخواند* .

* سیستانی: ولی لازم نیست که سر دو انگشت را بر زمین بگذارد بلکه گذاشتن پشت یا روی آنها نیز کفایت می کند....

* وحید: هر چند احتیاط مستحب این است که سر دو انگشت بزرگ را به زمین بگذارد...

* سیستانی: و اگر انگشت بزرگ را نگذارد و...

. وحید: و کسی که به واسطه ندانستن مسأله نمازهای خود را این طور خوانده اگر مقصر است باید دوباره بخواند و اگر قاصر است نمازش صحیح  است.  

 * تبریزی: از روی تقصیر به واسطه ندانستن مسأله...

* تبریزی: و اگرروی شست یا باطن آن را بر زمین بگذارد کافی است.

(مسأله 1063) کسی که مقداری از شست پایش بریده، باید بقیه آن را به زمین بگذارد، و اگر چیزی از آن نمانده1، یا اگر مانده خیلی کوتاه است2 باید 3 بقیه انگشتان را بگذارد4 و اگر هیچ انگشت ندارد، باید 5 هر مقداری از پا باقی مانده به زمین بگذارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- زنجانی: یا نمی تواند بقیه را بر زمین بگذارد، باید بعضی از انگشتان دیگر را بگذارد و اگر هیچ انگشت ندارد باید سر هر مقداری از پا را که باقی مانده به زمین بگذارد.

2- سیستانی: که نمی توان ان را به هیچ وجه بر زمین یا چیز دیگری گذاشت...

3- خوئی، تبریزی: بنابراحتیاط ...

مظاهری: خوب است...

سیستانی: بنابراحتیاط واجب...

4- گلپایگانی، صافی: اگر چیزی از آن نمانده یا اگر مانده خیلی کوتاه است احتیاط لازم آن است که همان را به زمین گذارد و ذکر سجده را بگوید و باز بقیه انگشتان را به زمین بگذارد و دو مرتبه ذکر را بگوید...

وحید:  احتیاط واجب آن است که بقیه انگشتان را به زمین بگذارد...

مکارم:اگر چیزی نمانده بقیه انگشتان را بگذارد...

5- مظاهری: خوب است...

[کلمه «باید» در رساله ایات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست]

(مسأله 1064) اگر به طور غیر معمول سجده کند، مثلاً سینه و شکم را به زمین بچسباند1،  بنابر احتیاط مستحب2 باید نماز را دوباره بخواند3، ولی اگر4 پاها را دراز کند، اگر چه هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد ، بنابراحتیاط واجب5 باید نماز را دوباره بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و بهجت نیست.

1- گلپایگانی، صافی: یا پاها را دراز کند ولی هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد، اگر طوری است که عرفا می گویند: سجده کرده، صحیح است  و الّا باطل است.

اراکی، خوئی، تبریزی: یا پاها را دراز کند (خوئی، تبریزی: اگر چه هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد)...

سیستانی: یا پاها را مقداری دراز کند،چنانچه بگویند سجده کرده نمازش صحیح است، ولی اگر بگویند دراز کشیده و سجده صدق ننمایند نماز او باطل است.

فاضل، وحید: و یا پاها را دراز کند، اگر چه هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد باید بنابراحتیاط واجب نماز را دوباره بخواند.

زنجانی: یا پاها را دراز کند، اگر هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد کفایت می کند لکن بنابراحتیاط مستحب  نماز را دوباره بخواند.

2- نوری: بنابراحتیاط واجب...

3- اراکی: [پایان مسأله]

خوئی، تبریزی: ولی اگر طوری دراز بکشد که سجده صدق ننماید نماز او باطل است.

4- نوری: و اگر...

5- [عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله نوری نیست.]

*****

مکارم: مسأله- هر گاه به طور غیر معمول سجده کند، مثلا بخوابد و هفت عضو بدن را بر زمین بچسباند، سجده اش باطل است.

مظاهرِی: مسأله- اگر به طور غیر معمول سجده کند مثلا به رو بخوابد و مواضع سجده را بر زمین بگذارد سجده او باطل است.

(مسأله 1065) مهر1 یا چیز دیگری که بر آن سجده می کند2، باید پاک باشد، ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارد3، یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک ان بگذارد4 اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

1- زنجانی: مقداری از سطح مهر...

2- سیستانی: به مقداری که سجده بر آن صحیح است...

3- زنجانی: یا پشت مهر نجس باشد، سجده بر آن مانعی ندارد، مگر آن که موجب نجس  شدن پیشانی شود به طوری که موجب بطلان نماز گردد.

4- سیستانی: یا قسمتی از روی مهر پاک باشد و قسمتی نجس باشد اگر پیشانی را نجس نکند اشکال ندارد.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل شرط چهارم از شرایط مکان نمازگزار، بعد از مسأله 885.

مسائل اختصاصی

بهجت: مسأله875- کسی که فراموش کرده که موضع سجده او نجس بوده و یا نمی دانسته و بعد از نماز فهمیده در صورتی که قصد قربت داشته، نمازش صحیح است؛ و اگر در بین نماز فهمید، اگر در حال سجده است پیشانی را از موضع نجس کم کم بکشد تا به موضع پاک برسد و اگر بعد از سجده فهمید، سجده های گذشته صحیح است.

بهجت: مسأله 876- اگر محل سجده منحصر در نجس شد، سقوط شرطیت طهارت خالی از وجه نیست، و اگر امر دائر است که به محل نجس سجده کند یا بر لباس پاک، تخییر خالی از وجه نیست و در صورتی که  امید برطرف شدن عذر را دارد أحوط تأخیر نماز برای آخر وقت است.

بهجت: مسأله 877- اگر موضعی که پیشانی بر آن گذاشته می شود نجس باشد و حالت سرایت هم نداشته باشد ولی قسمتی از آن به مقداری که برای سجده لازم است پاک باشد،  سجده بر آن کفایت می کند.

(مسأله 1066) اگر در پیشانی دمل و مانند  آن باشد، چنانچه ممکن است باید با جای سالم پیشانی سجده کند 1و اگر ممکن نیست باید زمین را گود کند و دمل را در گودال و جای سالم را به مقداری که برای سجده کافی باشد بر زمین بگذارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1-      مظاهری: [پایان مسأله]

وحید: و اگر ممکن نیست باید آنچه را که سجده بر آن صحیح است گود کند و دمل را در گودال و جا ی سالم را به مقداری که برای سجده  کافی باشد بر آن بگذارد و احتیاط مستحب آن است که آن گودال در زمین باشد

*****

مکارم: مسأله- هر گاه در پیشانی دمل و مانند آن باشد و نتواند آن را بر مهر و مانند آن بگذارد، می تواند مهر را در کنار پیشانی یا در هر دو طرف انقدر از زمین بلند کند که دمل در وسط آن قرار گیرد به شرط این که از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد. و هر گاه دمل یا زخم تمام پیشانی را گرفته باشد باید به یکی از دو طرف بیرون پیشانی سجده کند و اگر ممکن نیست چانه را بر مهر می گذارد و اگر آن هم ممکن نیست هرجای  از صورت که ممکن شود بر مهر بگذارد و اگر به هیچ جای از صورت ممکن نشود باید به اندازه ای که می تواند خم شود.

زنجانی: مسأله- اگر در پیشانی دمل و مانند آن باشد که نتواند با آن سجده کند، باید با جای سالم پیشانی سجده کند؛ ولو به این شکل که مهر بلندی بردارد و دمل را در کنار مهر قرار داده با قسمت  سالم پیشانی سجده کند، یا زمین را گود کند و دمل را در گودال و جای سالم پیشانی را بر زمین بگذارد.

سیستانی: مسأله- اگر در پیشانی دمل یا زخم و مانند آن باشد که نتواند آن را هر چند بدون فشار بر زمین بگذارد، چنانچه آن دمل مثلا همۀ پیشانی را فرا نگرفته باشد باید با جای سالم پیشانی سجده کند؛ و اگر سجده کردن با جای سالم پیشانی توقف بر آن داشته باشد که زمین را گود کند و دمل را در گودال و جای سالم را به مقداری که برای سجده کافی باشد بر زمین بگذارد، باید این کار را انجام دهد(منظور از پیشانی در اول فصل سجود ذکر شد.)

(مسأله 1067) اگر دمل یا زخم تمام پیشانی را گرفته باشد باید به یکی از دو طرف پیشانی سجده کند1 و اگر ممکن نیست به چانه و اگر به چانه هم ممکن نیست باید2 به هر جای  از صورت که ممکن است سجده کند 3 و اگر به هیچ جای از صورت ممکن  نیست4 باید با جلوی سر سجده نماید.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: و احتیاط در این است که اگر طرف دست راست آن را برطرف چپ پیشانی مقدّم بدارد و اگر ممکن نیست به چانه و اگر به چانه هم ممکن نیست باید با سر اشاره کند و اگر آن هم نشد با بستن و باز کردن  چشم ها  سجده را انجام می دهد.

زنجانی: و بنابر احتیاط مستحب طرف راست را مقدّم بدارد و اگر نتواند بر ابرو سجده کند و بنابراحتیاط واجب ابروی راست را مقدّم بدارد و اگر نمی تواند به چانه سجده نماید و موی ریش حایل محسوب نمی شود و اگر ممکن نیست باید برای سجده کردن اشاره کند.

2- فاضل: بنابراحتیاط واجب...

3- گلپایگانی، صافی: رجاءً سجده کند...

4- گلپایگانی، صافی: با جلوی سر سجده نماید رجاءً؛  و در دو  این صورت، با اشاره نیز رجاءً سجده نماید.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1066.

*****

خوئی، تبریزی، وحید: مسأله- اگر دمل یا زخم تمام پیشانی را گرفته باشد بنابراحتیاط باید (وحید: بنابراحتیاط واجب) به یکی از دو طرف پیشانی و چانه و اگر چه به تکرار نماز باشد، سجده کند و اگر ممکن نیست فقط به چانه و اگر به چانه هم ممکن نیست باید برای سجده اشاره کند(تبریزی: و موی چانه حائل حساب نمی شود).

سیستانی: مسأله- اگر دمل یا زخم تمام پیشانی را –به معنایی که گفته شد- فرا گرفته باشد باید بنابراحتیاط واجب دو طرف آن را که مابقی پیشانی است یا یکی از آنها را به هر نحو که می تواند بر زمین بگذارد و اگر نتواند باید بعضی از اجزاء صورت خود سجده کند و احتیاط لازم ان است که اگر می تواند به چانه سجده کند؛ و اگر نمی تواندبه یکی از دو طرف پیشانی سجده کند و اگر سجده کردن به صورت، به هیچ وجه ممکن نبود، باید برای سجده اشاره کند.

(مسأله 1068) کسی که نمی تواند پیشانی را به زمین برساند باید به قدری که می تواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است روی چیز بلندی گذاشته1 و طوری پیشانی را برآن بگذارد که بگویند سجده کرده است2، ولی باید 3کف دستها و زانوها و انگشتان پا را بطور معمول به زمین بگذارد.

1- زنجانی: روی جای بلندی بگذارد و پیشانی را  بر آن قرار دهد بطوری که بگویند سجده  کرده است ، و هر مقدار از  مواضع  سجده را که می تواند بطور معمول بر زمین بگذارد.

مکارم: بر محل بلندتری قرار دهد که پیشانی به آن برسد و کف دستها و زانوها و انگشتان را بطور معمول بر زمین بگذارد.

2-مظاهری : واگر اصلا نمی تواند خم شود باید به نیّت سجده ذکر سجده را بگوید و مستحب است برای سجده  با سر یا چشم هم اشاره کند، و چنانچه خوب است مهر را بر پیشانی هم بگذارد.

3-  فاضل: ولی اگر مهر را بالا بیاورد و به پیشانی بچسباند سجده صحیح نیست امّا...

بهجت: ولی بنابراحتیاط...

*****

سیستانی: مسأله- کسی که می تواند بنشیند ولی نمی تواند پیشانی را بر زمین برساند اگر بتواند به قدری خم شود که عرفا سجده بر آن صدق کند باید به آن مقدار خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیزی بلندی گذاشته و پیشانی خرا بران بگذارد ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را در صورت امکان به طور معمول بر زمین بگذارد.

مسائل اختصاصی

خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید: مسأله 1078-  سیستانی: مسأله 1056- اگر. چیز بلندی نباشد که مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است برآن بگذارد.، لازم است که مهر یا چیز دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید. *

. سیستانی: در فرض مذکور...

.سیستانی: و کسی هم نباشد که مثلاً مهر را بلند کند و بگیرد تا ان شخص بر آن سجده کند، باید مهر یا چیز دیگر را با دست بلند کرده بر آن سجده نماید.

* وحید: و در صورتی که خودش نتواند، دیگری بلند کند و او بر آن سجده کند.

(مسأله 1069) کسی که هیچ نمی تواند خم شود باید برای سجده بنشیند و با سر اشاره کند و اگر نتواند باید با چشمها اشاره نماید1 و در هر دو صورت احتیاط واجب آن است که اگر می تواند به قدری مهر را بلند کند که پیشانی را برآن بگذارد2(و اگر نمی تواند احتیاط مستحبّ آن است که مهر را بلند کند و به پیشانی بگذارد3) و اگر با سر یا چشمها هم نمی تواند اشاره کند باید در قلب نیّت سجده کند و بنابراحتیاط واجب با دست و مانند آْن برای سجده اشاره نماید.

1- سبحانی: یعنی چشم ها را به قصد سجده ببندد و به نیّت سر برداشتن باز کند...

2- فاضل: در هر دو صورت احتیاط آن است که اگر می تواند مهر را بلند کند و بر پیشانی بگذارد...

3- گلپایگانی، صافی: در هر دو صورت احتیاط واجب آن است که اگر می تواند مهر را بلند کند و پیشانی را برآن بگذرد و اگر ممکن نیست مهر را به پیشانی بگذارد...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: اراکی و فاضل نیست].

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله1068.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- کسی که هیچ نمی تواند سجده نماید.باید برای سجده با سر اشاره کند و اگر نتواند باید با چشمها اشاره نماید و اگر با چشمها هم نمی تواند اشاره کند*بنابراحتیاط مستحب با دست و مانند ان برای سجده اشاره کند و در قلب نیز نیّت سجده نماید.

.سیستانی: و مقداری که می تواند خم شود بر ان سجده صدق نمی کند...

*سیستانی: باید در قلب نیّت سجده کند و بنابراحتیاط لازم با دست و مانند آن برای سجده اشاره کند و ذکر واجب را بگوید.

*وحید: باید در قلب نیّت سجده کند و ذکر آن را بگوید.

بهجت: مسأله-کسی که هیچ نمی تواند خم شود برای سجده باید سررا به قصد سجده خم کند و برای برخاستن از سجده، سر را بلند کند و اگر این هم ممکن نشد،  به قصد سجده چشم را می بندد و به قصد برخاستن چشم را باز می کند و لازم نیست در این صورت بقیه اعضاء یعنی کف دست و زانو و انگشت بزرگ پا روی زمین باشد. گرچه این کار در صورت امکان موافق احتیاط است.

زنجانی: مسأله- کسی که هیچ نمی تواند سجده کند باید در حالی که در قلب نیّت سجده می کند با سر اشاره کند و کافی است و اگر ممکن نباشد بنابراحتیاط  واجب به نیّت سجده با چشمها اشاره کند و پس از برطرف شدن عذر نماز را دوباره بخواند؛ و اگر اشاره نیز ممکن نباشد، سجده واجب نیست و بنابراحتیاط واجب نماز را بدون سجده بخواند  و بعد از برطرف شدن عذر اعاده کند و احتیاط مستحب آن است که در حال نماز به نیّت سجده با دست اشاره کند و ذکر نیز بگوید.

مکارم: مسأله- هر گاه نتواند خم شود باید با سر اشاره کند و الا با چشمها اشاره می نماید یعنی آن را به قصد سجده می بندد و به نیّت سر برداشتن باز می کند و در هر صورت احتیاط واجب آن است که مهر را بلند کند و بر پیشانی بگذارد؛ اگر هیچ یک از اینها را نتواند احتیاط این است که در قلبش نیّت سجده کند.

(مسأله 1070) کسی که نمی تواند بنشیند، باید ایستاده نیّت سجده کند و چنانچه می تواند برای سجده با سر اشاره کند و اگر نمی تواند با چشمها اشاره نماید1 و اگراین را هم نمی تواند در قلب نیّت سجده کند و بنابراحتیاط واجب با دست و مانند آن برای سجده اشاره نماید.

این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و مظاهری نیست.

1- فاضل: یعنی ان را به قصد سجده می بندد و به نیّت سر برداشتن باز می کند...

خوئی، بهجت، تبریزی، زنجانی، سیستانی، مکارم، وحید: رجوع کنید به ذیل مسأله 1069.

(مسأله 1071) اگر1 پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد2 باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد و این یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد3 روی هم یک سجده حساب می شود و اگر ذکر نگفته باشد باید بگوید4.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- زنجانی: اگر پس از آن که پیشانی به زمین رسید و بدن آرام گرفت...

2- بهجت: چنانچه در موقع سجده استقرار پیدا کرده بود و حالا می تواند خود را نگه دارد و به سجده بر نگردد...

3- سیستانی: همان یک سجده حساب می شود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیّت نکند.

4- خوئی، تبریزی: بنابراحتیاط.

بهجت: و اگر استقرار پیدا نکرده بود، حتّی اگر می تواند خود را نگه دارد باید به سجده برگردد و روی هم یک سجده حساب می شود و باید ذکر را بگوید و اگر سجده اول است یک سجده دیگر بجا آورد.

وحید: روی هم یک سجده حساب شدن، محلّ اشکال است اگر چه یک سجده یقینا آورده شده ، پس اگر ذکر نگفته باشد ، بنابراحتیاط واجب به قصد آنچه امر دارد –اعم از واجب و مستحب- بگوید.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر پیشانی بی اختیاربه جای سجده بخورد و بلند شود سجده  به عمل نیامده است و باید سجده را به طور صحیح بجا آورد و بعد از تمام شدن احتیاط مستحب آن است که دو مرتبه نماز را بخواند.

مکارم: مسأله- هر گاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیارا آن را بردارد اگر قبل از ذکر از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد.

(مسأْه 1072) جایی که انسان باید تقیه کند می تواند بر فرش و مانند آن سجده نماید 1و لازم نیست برای نماز به جای دیگر برود2.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1-سبحانی: و اگر بدون زحمت می تواند در جای دیگر نماز بخواند برای نماز به جای دیگر برود.

2-  خوئی، تبریزی، وحید: ولی اگر بتواند بر حصیر یا چیزی که سجده بر آن صحیح می باشد، طوری سجده کند که به زحمت نیفتد نباید بر فرش و مانند آن سجده نماید.

فاضل: ولی اگر در آن مکان حصیر یا سنگ یا چیزی که سجده بر ان صحیح است، وجود دارد و بتواند طوری بر آن سجده کند خلاف تقیه نباشد باید برآن سجده نماید.

سیستانی: یا نماز را تأخیر بیندازد تا در همانجا بعد از رفع سبب تقیه بجا آورد؛ ولی اگر بتواند در همان مکان بر حصیر یا چیزی که سجده بر آن صحیح می باشد طوری سجده کند که مخالفت تقیه نکرده باشد نباید بر فرش و مانند آن سجده نماید.

مکارم: ولی اگر در همانجا بتواند روی سنگ یا حصیر و مانند ان سجده کند واجب است.

مظاهری: چنانچه می تواند لازم است برای نماز به جای دیگر برود.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- جایی که انسان باید تقیه کند اگر بتواند بر حصیر یا چیزی که سجده بر آن صحیح می باشد طوری سجده کند که به زحمت نیفتد، نباید بر فرش و مانند آن سجده نماید و اگر نمی تواند احتیاط لازم (صافی: احتیاط) آن است که درصورت امکان برای  نماز به جای دیگر برود؛ و الا در همانجا نماز بخواند.‍‍‍‍‍‍‍ و بر فرش و مانند آن سجده نماید.

.‍‍‍‍‍‍‍ صافی: هر چند ظاهر این است که در مورد تقیه به جهت تحبیب و تألیف قلوب لازم نیست که برای نماز به جای دیگر برود.

زنجانی: مسأله- جایی که انسان می تواند تقیه کند تا می تواند نباید بر فرش و مانند آن سجده نماید؛ بلکه اگر بتواند بر حصیر یاچیزی که سجده بر آن صحیح می باشد طوری سجده کند که به زحمت نیفتد نباید بر فرش و مانند ان سجده  کند؛ بلکه اگر لازم باشد باید برای نماز به جای دیگر برود؛ بلکه اگر در صورت ناچاری هم بر فرش و مانند آن سجده نماید باید نماز را دوباره بخواند.

(مسأْله 1073) اگر روی چیزی که بدن روی آن آرام نمی گیرد سجده کند باطل است1 ولی روی تشک پر2، یا چیز دیگری که بعد از سر گذاشتن و مقداری پایین رفتن آرام می گیرد سجده کند اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی: [پایان مسأله]

2- بهجت: روی تشک...

*****

گلپایگانی، صافی:مسأله-  اگر روی تشک پر یا چیز دیگری که بدن روی آن آرام نمی گیرد سجده کند باطل است ولی چنانچه بعد از سر گذاشتن و مقداری پایین رفتن، بدن آرام بگیرد اشکال ندارد.

خوئی، تبریزی، سیستانی: مسأله- اگر روی تشک پر و مانند آن  در صورتی که بدن روی آن آرام نمی گیرد سجده کند باطل است.

زنجانی: مسأله- اگر روی تشک فنری یا چیز دیگری که بدن روی ان آرام نمی گیرد سجده کند باطل است.

وحید: مسأله- اگر روی تشک پر یا چیز دیگری که استقرار بر آن حاصل نمی شود سجده کند باطل است.

مکارم: مسأله-  سجده کردن روی چیزی که بدن روی ان آرام نمی گیرد اشکال دارد ولی چنانکه قبلاً نیز گفتیم اگر در کشتی و قطار و مانند آن بتواند واجبات نماز را در حال حرکت رعایت کند نمازش صحیح است. اگر انسان روی تشک یا چیز دیگری سجده کند که بدن در اول آرام نیست و بعد آرام می گیرد مانعی ندارد.

مظاهری: مسأله- اگر روی تشک پر یا چیز دیگری که بعد از سر گذاشتن و مقداری پایین رفتن آرام می گیرد سجده کند اشکال ندارد.

(مسأله 1074) اگر انسان ناچار شود که در زمین گل نماز بخواند1 بنابراحتیاط  واجب باید در حالی که ایستاده است  برای سجده با سر اشاره کند و تشهّد را ایستاده بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام:  بهجت و سبحانی نیست .

 1- ارکی: می تواند ایستاده نماز بخواند و برای سجده با سر اشاره کند و تشهّد را ایستاده بخواند.

*****

خوئی، گلپایگانی، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، نوری، زنجانی: مسأله- اگر انسان ناچار شود که در زمین گل . نماز بخواند، چنانچه آلوده شدن بدون لباس برای او مشقت*ندارد، باید *  سجده و تشهّد را به طور معمول بجا آورد و اگر مشقت دارد*  می تواند * در حالی که ایستاده برای سجده با سر اشاره کند و تشهّد را ایستاده بخواند*  و اگر* سجده و تشهّد را به طور معمول هم بجا آورد، نمازش صحیح است.

. زنجانی: گل آلود...

*فاضل: مشقّتی که معمولاً تحمل نمی شود...

* گلپایگانی، صافی: باید بنابراحتیاط لازم...

*زنجانی: اگر مشقت زیاد دارد...

*[کلمۀ می تواند دررساله آیت الله سیستانی نیست]

*خوئی، تبریزی، سیستانی: و نمازش صحیح است.

*گلپایگانی، صافی: و اگر در عین مشقت...

وحید: مسأله- اگر انسان ناچار شود که در زمین گل نماز بخواند چنانچه آلوده شدن بدن و لباس برای او  حرجی نیست باید سجده و تشهّد را به طور معمول بجا آورد و اگر حرجی باشد در حالی که ایستاده برای سجده با سر اشاره کند و تشهّد را ایستاده بخواند و نمازش صحیح است.

مکارم: مسأله- هر گاه زمین گل باشد که اگر بخواهد سجده کند بدن و لباس او آلوده می شود می تواند ایستاده نماز بخواند و برای سجده با سر اشاره کند.

مظاهری: مسأله- اگر انسان ناچار شود که در زمین گل نماز بخواند می تواند سجده و تشهّد را ایستاده بخواند  و اگر سجده و تشهّد را به طور معمول هم بجا آورد  نمازش صحیح است.

 (مسأله 1075) در رکعت اول و رکعت سومی که تشهّد ندارد، مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا1 اگر بعد از سجده دوم بدون آن که مقداری بنشیند برای رکعت بعد برخیزد نمازش صحیح است2 ولی بنابرحتیاط واجب3 باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.

1- اراکی، سبحانی: باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.

گلپایگانی، صافی، نوری: بنابراحتیاط واجب باید بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد(گلپایگانی، صافی: و این عمل را جلسه استراحت می گویند).

خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید: بنابراحتیاط مستحب بعد  از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند و بعد برخیزد.

سیستانی: احتیاط واجب این است که بعد از سجده دوم قدری بی حرکت بنشیند  و بعد برخیزد

2- بهجت: بنابرأظهر...

3- بهجت: بنابراحتیاط مستحبّ...

*****

فاضل، مکارم: مسأله- بعد از سجده دوم در جایی که تشهّد واجب نیست (فاضل: مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا)  بهتر است لحظه ای بنشیند سپس برای رکعت بعد برخیزد(فاضل: و این عمل را جلسه استراحت می گویند.)

مظاهری: مسأله- در رکعت اول و رکعت سومی که تشهّد ندارد باید جلسه استراحت بجا آورد یعنی بعد از سجدۀ دوم مقداری آرام بنشیند و بعد برخیزد و اگر بدون نشستن برخیزد ، نماز باطل است.

(مسأله 1022) در هر رکعت بعد از قرائت باید1 به اندازه ای خم شود که بتواند دست را2 به زانو بگذارد3 و این عمل را رکوع می گویند4.

1- زنجانی: باید به قصد خضوع...

2- سیستانی: بتواند سر همه انگشت هایش را- از جمله ابهام-...

3-  وحید: و احوط آن است که بتواند دست را به زانو بگذارد.

مکارم: بلکه احتیاط واجب آن است که کف دستها را بر زانو بگذارد.

سبحانی: و احتیاط واجب است که دست ها را برزانوان خود بگذارد.

مظاهری: و آن واجب و رکن است.

(مسأله 1023) اگر به اندازه رکوع خم شود، ولی دستها را1 به زانو نگذارد2 اشکال ندارد3.

1- سیستانی، وحید: سر انگشتان را...

2- فاضل: خلاف احتیاط است. پس احتیاط آن است که دستها را به روی زانو بگذارد، گرچه ظاهر این است که واجب نیست.

3- صافی: اگر چه احتیاط مستحب این است که دستها را به زانو بگذارد.

مکارم، سبحانی: رجوع کنید به ذیل مسأله 1022.

(مسأله 1024) هر گاه رکوع را به طور غیر معمول به جا اورد، مثلاً به چپ یا راست خم شود1، اگر چه دستهای او به زانو برسد، صحیح نیست2.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم  و مظاهری نیست.

 1- سیستانی: یا زانوها را به جلو بیاورد...

2- زنجانی: بنابراحتیاط صحیح نیست.

مسأئل اختصاصی

فاضل: مسأله 1044- قیام متصل به رکوع واجب و رکن است، یعنی این که نمازگزار باید از حالت ایستاده با قصد رکوع  برای رکوع خم شود، لذا اگر به قصد کار دیگری خم شود، مثلاً برای برداشتن چیزی یا به قصد سجده خم شود و متوجه شود که رکوع نکرده، در این صورت باید مستقیم بایستد و بعد رکوع برود و اگر قبل ازایستادن، رکوع بجا آورد چون قیام متصل به رکوع را مراعات نکرده نمازش باطل است.

مظاهری: مسأله 804- باید ایستادن نمازگزار و رکوع متصل به هم باشد . یعنی در حال ایستادن به رکوع رود چنانچه بعد از رکوع باید بایستد و به سجده رود و رکوع متحقق نمی شود مگر به این دو قیام که به آن قیام متصل به رکوع می گویند و آن یک امر قهری است ، و گفتنی یا به جا آوردنی  بلکه متوقف بر نیّت هم نیست.، و آن رکن است که اگر عمدا یا سهوا یا جهلا به جا آورده نشود نماز باطل است زیرا رکوع متحقق نشده است.

مظاهری: مسأله 806 – اگر بعد از قرائت  و قبل از رکوع به قصد کاری بنشیند باید بایستد و به رکوع رود و اگر بدون اینکه بایستد به همان حالت خمیدگی به رکوع برگردد ، چون قیام متصل به رکوع بجا نیاورده ، نماز او باطل است.

مظاهری: مسأله 807- اگر بعد از قرائت و قبل از رکوع اضطراراً بیفتد باید بایستد و به رکوع رود و اگر بدون اینکه بایستد به همان حالت خمیدگی به رکوع برگردد چون قیام متصل به رکوع بجا نیاورده نماز او باطل است.

(مسأله 1025) خم شدن باید به قصد رکوع باشد1، پس اگر به قصد کار دیگر مثلاً برای کشتن جانور خم شود نمی تواند آن را رکوع حساب کند بلکه باید بایستد دوباره برای رکوع خم شود و به واسطه این عمل، رکن زیاد نشده و نماز باطل نمی شود.

1- زنجانی: خم شدن باید به قصد خضوع باشد...

مکارم: بنابراین اگر بدون این قصد خم شود، نمی تواند آن را رکوع حساب کند بلکه باید بایستد و به قصد رکوع خم شود.

*****

بهجت: مسأله-  رکوع باید به قصد باشد، اگر چه بعد از خم شدن پدید آید؛ پس اگر به قصد دیگر، مثلا برای کشتن جانور خم شود و قصد رکوع بعداز خم شدن بوجود آمد، بنابرأظهر کافی است.

(مسأله 1026) کسی که دست یا زانوی او با دست و زانوی دیگران فرق دارد، مثلاً دستش خیلی بلند است که اگر کمی خم شود به زانو می رسد یا زانوی او پایین تر از مردم دیگر است که باید خیلی خم شود تا دستش به زانو برسد، باید به اندازه معمول خم شود.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

(مسأله 1027) کسی که نشسته رکوع می کند، باید به قدری خم شود که صورتش مقابل زانوها برسد1 و بهتر است به قدری خم شود که صورت نزدیک جای سجده برسد2.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- مکارم: باید به قدری خم شود که بگویند رکوع کرده است.[پایان مسأله]

زنجانی: باید به قدری خم شود که اگر ایستاده رکوع می کرد کمرش را خم می نمود. [پایان مسأله]

وحید: و احوط آن است که به قدری خم شود که اگر ایستاده رکوع می کرد به همان مقدار خم می شد.

2- تبریزی، سیتانی: صورت مقابل جای سجده باشد.

(مسأله 1028) انسان هر ذکری در رکوع بگوید کافی است  ولی احتیاط واجب آن است که1 به قدر سه مرتبه2 «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» کمتر نباشد.

1- اراکی: کافی است به شرط آن که...

2- فاضل: ولی باید از سه مرتبه...

*****

گلپایگانی: مسأله- احتیاط ان است که در رکوع سه مرتبه«سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» بگوید و سزاوار است به قدر امکان، مراعات این احتیاط بشود؛ اگر چه مطلق ذکر از تحمید و تسبیح و تهلیل کافی است به شرط آن که به قدر  سه «سبحان الله» مثلا باشد ولی در تنگی وقت و در حال ناچاری گفتن یک مرتبه «سبحان الله» کافی است.

خوئی، تبریزی: مسأله- بهتر آن است که در حال اختیار، در رکوع سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» بگوید. و ظاهر این است که گفتن هر ذکری که به این مقدار باشد کفایت می کند؛ ولی در تنگی وقت و در حال ناچاری گفتن  یک «سبحان الله» کافی است.

. سیستانی: گرچه گفتن هر ذکری کفایت می کند و بنابراحتیاط واجب باید به همین مقدار باشد؛  ولی در تنگی وقت و در حال ناچاری گفتن یک «سبحان الله» کافی است. و کسی که نمی تواند «سبحان ربی العظیم » را خوب ادا کند باید ذکری دیگر مانند سه بار «سبحان الله» را بگوید.

مکارم: مسأله- در رکوع، واجب است ذکر بگوید؛ ذکر رکوع، بنابراحتیاط واجب سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه«سبحان ربی العظیم و بحمده» است که باید به عربی صحیح گفته شود و مستحب است آن را سه یا پنج یا هفت مرتبه تکرار کند.

بهجت: مسأله- کافی بودن هر ذکری که خواست بگوید در رکوع، خالی از وجه نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه «سبحان الله»  یا یک مرتبه«سبحان ربی العظیم و بحمده» بگوید.

وحید: مسأله- در حال اختیار واجب است در رکوع سه مرتبه «سبحان الله » یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» یا هر ذکری را که به این مقدار باشد بگوید. و احتیاط مستحب آن است که تسبیح را به صورتی که بیان شد بر ذکر دیگر مقدّم بدارد؛ و در تنگی وقت و در حال ناچاری گفتن یک «سبحان الله» کافی است.

صافی: مسأله- احتیاط  مستحب ان است که در رکوع، سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربّی العظیم و بحمده» بگوید، هر چند ظاهر این است که گفتن هر ذکری که به این مقدار باشد مثل سه مرتبه«الله اکبر» کفایت می کند؛ ولی در تنگی وقت و در حال ناچاری، گفتن یک سبحان الله کافی است.

زنجانی:مسأله- لازم است که در حال اختیار، سه مرتبه «سبحان الله » یا یک مرتبه«سبحان ربی العظیم و بحمده» یا ذکر دیگری به این مقدار بگوید، ولی به احتیاط واجب در رکوع «سبحان ربی الاعلی و بحمده» نگوید؛ و در تنگی وقت و در حال ناچاری گفتن یک «سبحان الله » کافی است.

سبحانی: مسأله- ذکر رکوع ، بنابراحتیاط واجب آن است که سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» بگوید.

مظاهری: مسأله- هر ذکری در رکوع گفته شود کافی است، ولی مستحب است سه مرتبه «سبحان الله » یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» گفته شود  و اگر ذکر دیگری گفته شود باید از سه مرتبه «سبحان الله »یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» کمتر نباشد

(مسأله 1029) ذکر رکوع باید به دنبال هم و به عربی صحیح گفته شود1 و مستحب است آن را سه یا پنج یا هفت مرتبه بلکه بیشتر بگویند.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت  نیست.

1- گلپایگانی، صافی: ذکر رکوع باید به عربی صحیح گفته شود...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1028.

*****

مظاهری: مسأله- ذکر رکوع را مستحب است سه یا پنج یا هفت مرتبه بلکه بیشتر بگوید.

(مسأله 1030)در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد1 و در ذکر مستحب هم اگر آن را به قصد ذکری که برای رکوع دستور داده اند بگوید بنابراحتیاط واجب2 آرام بودن بدن لازم است3.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- خوئی: و در ذکر مستحب هم آرام بودن بدن، در صورتی که قصد خصوصیّت نماید أحوط است.

تبریزی: و در ذکر مستحب هم آرام بودن بدن بهتر است.

بهجت: و آرام گرفتن بدن در حدی که بگویند آرام گرفت،داخل در رکن رکوعی است و زائد بر آن، مثل خود ذکر رکوع، داخل در رکن نیست، اگر چه واجب است.

زنجانی: برای تحقق رکوع باید بعد از خم شدن سر و بدن، آرام بگیرد و در حال ذکر واجب ان نیز باید سر و بدن آرام باشد...

2- [عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله مکارم نیست.]

3- فاضل: بنابراحتیاط واجب باید بدن آرام باشد.

زنجانی: بنابراحتیاط واجب، آرام بودن سر و بدن لازم است.

وحید: و اگر به قصد مطلق ذکر بگوید لازم نیست.

*****

سیستانی: مسأله- در حال رکوع باید بدن نمازگزار آرام باشد و نباید بدن خود را به اختیار به طوری حرکت دهد که از حال آرام بودن خارج شود حتی –بنابراحتیاط- زمانی که مشغول به ذکر واجب نیست، و اگر عمدا این استقرار را رعایت نکند، نماز بنابراحتیاط باطل است حتی اگر ذکر را در حال استقرار اعاده کند.

(مسأله 1031) اگر موقعی که ذکر واجب رکوع را می گوید، بی اختیار 1 به قدری حرکت کند که از حال آرام بودن خارج شود باید بعد از آرام گرفتن بدن، بنابراحتیاط واجب2 دوباره ذکر را بگوید3، ولی اگر کمی حرکت کند که از حال ارام بودن بدن خارج نشود، یا انگشتان را حرکت دهد اشکال ندارد4.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی   نیست.

1- سیستانی: سهواً یا بی اختیار...

2- [عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیات عظام: اراکی گلپایگانی، بهجت ، صافی و وحید نیست]

3- خوئی، تبریزی، سیستانی: بهتر این است که بعد از آرام گرفتن بدن دوباره ذکر را بگوید...

4- خوئی، سیستانی، تبریزی: ضرری ندارد.

*****

زنجانی: مسأله- اگر موقعی که ذکر واجب رکوع را می گوید بی اختیار به قدری حرکت کند که سر یا بدن از حال آرام بودن خارج شود بنابراحتیاط واجب رجاء ذکر را تمام کرده و بعد از آرام گرفتن دوباره ذکر را بگوید. ولی اگر کمی حرکت کند که سر و بدن از حالت آرام بودن خارج نشود، یا دست ها  و انگشتان را حرکت دهد اشکال ندارد.

مکارم: مسأله- هر گاه در موقعی که مشغول ذکر واجب است کسی که به او تنه بزند، یا به علت دیگری بدن از آرامش بیرون رود، باید بعد از آرام گرفتن دوباره  ذکر را بگوید، ولی حرکات مختصر اشکال ندارد.

مظاهری: مسأله- اگر پیش از آنکاه به مقدار رکوع خم شود و بدن آرام گیرد عمدا ذکر رکوع را بگوید ، نمازش باطل است. [و]اگر موقع خواندن چیزی از نماز، بی اختیار به قدری حرکت کند که از حال آرام بودن خارج شود لازم نیست که بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را که در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.

(مسأله 1032) اگر پیش از آن که به مقدار رکوع خم شود و بدن1 آرام بگیرد عمداً 2ذکر رکوع را بگوید، نمازش باطل است3.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- زنجانی: سر و بدن...

1- زنجانی: با علم و عمد...

2- سیستانی: مگر اینکه دوباره ذکر را در حال استقرار در رکوع بگوید. و اگر سهواً باشد لازم نیست آن را دوباره بگوید.

گلپایگانی، صافی: باید بعد از رسیدن به رکوع و آرام گرفتن بدن دوباره ذکر را بگوید و بنابراحتیاط لازم نماز را پس از اتمام اعاده نماید، و اگر به همان ذکر اوّل اکتفا نماید نماز باطل است.

تبریزی: بنابراحتیاط ، لازم است دوباره ذکر را بعد از آرام گرفتن بدن بگوید و نماز را اعاده کند.

وحید: مگر اینکه جاهل قاصر باشد ، که نمازش از جهت این زیاده باطل نمی شود.

سبحانی: احتیاط آن است که نماز را اعاده نماید.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه ذکر را قبل از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن بگوید باید آن را بعد از آرام گرفتن اعاده کند، حتی اگر عمدا این کار را کند، احتیاط این است که نماز را نیز بعداً اعاده نماید.

(مسأله 1033) اگر پیس از تمام شدن ذکر واجب، عمداً  سر از رکوع بردارد1 نمازش باطل است2 و اگر سهواً  سر بردارد3، چنانچه پیش از آن که از حال رکوع خارج شود، یادش بیاید که ذکر رکوع را تمام نکرده باید در حال آرامی بدن دوباره ذکر را بگوید و اگر بعد از آن که از حال رکوع خارج شد، یادش بیاید نماز او صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت  نیست.

1- تبریزی: که از حد رکوع خارج شود...

1- وحید: مگر اینکه جاهل قاصر باشد، که از این جهت نمازش باطل نمی شود...

3- سیستانی: اعاده ذکر لازم نیست.

*****

زنجانی: مسأله- اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، با علم و عمد سر از رکوع بردارد ، نمازش باطل است . اگر پیش از آنکه به مقدار رکوع خم شود و سر و بدن آرام گیرد سهوا یا به جهت ندانستن مسأله سر بردارد باید دوباره رکوع کند. و اگر به مقدار رکوع خم شود ، ولی پیش از تمام شدن ذکر واجب سهوا یا به جهت ندانستن مسأله سر بردارد، چنانچه پیش از آنکه از حال رکوع خارج شود متوجه شود باید در حال آرامی بدن ذکر را بگوید و اگر بعد از آن که از حال رکوع خارج شد متوجه شود، نماز او صحیح است.

(مسأله 1034) اگر نتواند به مقدار ذکر در رکوع بماند، در صورتی که بتواند پیش از آن که از حدّ رکوع بیرون رود ذکر را بگوید، بایددر آن حال تمام کند1 و اگر نتواند در حال برخاستن ذکر را به قصد رجاء بگوید2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: [پایان مسأله].

اراکی: و اگر آن مقدار هم نمی تواند، قبل از رسیدن به حد رکوع ذکر را شروع کند یا در حال برخاستن تمام کند.

2- فاضل: باید در آن حال ذکر را بگوید و اگر نتواند بنابراحتیاط در حال برخاستن ذکر را بگوید.

مظاهری: ذکر را بگوید.

*****

خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی: مسأله- اگر نتواند به مقدار ذکر در رکوع بماند، احتیاط واجب آن است که بقیه آن را در حال برخاستن بگوید(تبریزی: و تا می تواند، قبل از خروج از حد رکوع، ذکر را تمام کند).

سیستانی: مسأله- اگر نتواند به مقدار ذکر ولو یک «سبحان الله» در حال رکوع بماند، هر چند بدون آرامش، واجب نیست بگوید، ولی احتیاط مستحب آن است که ذکر را بگوید هر چند بقیه آن را در حال برخاستن به قصد قربت مطلقه بگوید یا قبل ازآن شروع کند.

زنجانی: مسأله- اگر نتواند به مقدار یک  «سبحان الله» در حال رکوع بماند  احتیاط واجب ان است که مقداری را در حال رفتن به رکوع یا در حال برخاستن بگوید و آنچه را می تواند در حال رکوع بگوید.

وحید: مسأله- در موارد ضرورت جایز است به یک «سبحان الله» در  ذکر رکوع اکتفا کند و احتیاط مستحب آن است که دو «سبحان الله» دیگر را در حال برخاستن بگوید.

مکارم: مسأله- هر گاه کسی می تواند رکوع کند، اما به خاطر بیماری یا علت دیگری نمی تواند به اندازه ذکر واجب توقف کند، باید پیش از آن که از حال رکوع خارج شود، ذکر واجب را بگوید، هر چند بدن آرام نباشد؛ و اگر نتواند در حال برخاستن ذکر را تمام کند.

(مسأله 1035) اگر به واسطه مرض و مانند آن در رکوع آرام نگیرد1 نماز صحیح است ولی باید پیش از آن که از حال رکوع خارج شود، ذکر واجب یعنی «سبحان ربی العظیم و بحمده» یا سه مرتبه «سبحان الله» را بگوید2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- فاضل: اگر بواسطه  مرض و مانند آن نتواند در رکوع آرام بگیرد...

2- گلپایگانی، بهجت، صافی، زنجانی، وحید، مظاهری: ذکر واجب را بگوید.

خوئی، تبریزی، سیستانی: ذکر واجب را به نحوی که گذشت بگوید.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1034.

(مسأله 1036) هر گاه نتواند به اندازه رکوع خم شود باید به چیزی تکیه دهد و رکوع کند و اگر موقعی هم که تکیه داده نتواند به طور معمول رکوع کند  باید1 به هر اندازه می تواند، خم شود 2 و اگر هیچ نتواند خم شود باید موقع  رکوع بنشیند و نشسته رکوع کند3 و احتیاط مستحب 4 آن است که نماز دیگری هم بخواند و برای رکوع آن با سر اشاره نماید5.

1- خوئی، تبریزی: بنابراحتیاط...

2- خوئی، تبریزی: و اشاره به رکوع نیز بنماید...

گلپایگانی، صافی: و در این صورت احتیاط لازم آن است که نماز را دوباره بخواند و رکوع آن را نشسته بجا آورد...

سیستانی: باید به اندازه ای که عرفاً به آن رکوع گفته شود خم شود و اگر به این مقدار نیز نتواند خم شود باید برای رکوع با سر اشاره نماید.

3- خوئی، تبریزی: باید برای رکوع با سر اشاره نماید[پایان مسأله]

بهجت: باید با سر اشاره نماید و اگر آن هم ممکن نشد با چشم به وسیله بستن برای رکوع و باز کردن برای برخاستن از رکوع اشاره نماید و اگر از این هم عاجز است باید در قلب نیّت رکوع کند و ذکر آن را بگوید.

مظاهری: و اگر نشسته هم نتواند رکوع کند باید ایستاده نماز بخواند و به قصد رکوع، ذکر رکوع را بگوید و مستحب است برای رکوع با سر و چشم هم اشاره کند.

4-  گلپایگانی، صافی: احتیاط لازم...

نوری،سبحانی : احتیاط واجب...

5- سبحانی: در حال ایستاده اشاره نماید.

*****

وحید: مسأله- هر گاه نتواند به اندازه رکوع شرعی –که در مسأله [1022] گذشت- خم شود باید به چیزی تکیه دهد و رکوع شرعی را بجا آورد و اگر موقعی هم که تکیه داده نتواند رکوع شرعی را بجا آورد ، در صورتی که متمکن از رکوع عرفی است ، بنابراحتیاط واجب باید رکوع عرفی را بجا آورد و به سر هم در حال قیام اشاره به رکوع بنماید ، و اگر نتواند به اندازه رکوع عرفی هم خم شود  یا هیچ نتواند خم شود، بنابراحتیاط واجب موقع رکوع بنشیند و نشسته رکوع کند، و نماز دیگری هم بخواند و برای رکوع آن در حال ایستادن با سر اشاره نماید.

زنجانی: مسأله-  کسی که نمی تواند به اندازه واجب رکوع خم شود اگر بتواند باید با کمک یا تکیه دادن به چیزی رکوع کند و اگر به هیچ وجه نتواند باید برای رکوع با سر اشاره کند و کافی است و به احتیاط مستحب هر اندازه هم می تواند خم شود. و اگر نتواند با سر اشاره کند. بنابراحتیاط واجب به نیّت رکوع چشم ها را ببندد و باید ذکر آن را بگوید. و به نیّت برخاستن از رکوع چشم ها را باز کند و اگر از این هم عاجز است به نیّت ذکر رکوع، ذکر را بگوید و در هر دو صورت اخیر پس از بهبودی نماز را دوباره بخواند.،

مکارم: مسأله- کسی که نمی تواند به اندازه رکوع خم شود و اگر بتواند باید به چیزی تکیه کند و رکوع نماید و اگر آن هم ممکن نشود باید به هر اندازه که ممکن است خم شود و اگر هیچ نتواند خم شود، باید رکوع را به صورت نشسته انجام دهد، و اگر آن هم ممکن نشود در حال ایستاده با سر اشاره می کند و اگر این را هم نتواند، به نیّت رکوع چشم ها را بر هم می گذارد و ذکر را می گوید و به نیّت برخاستن از رکوع چشمها را باز می کند.

 (مسأله 1037) کسی که می تواند ایستاده نماز بخواند اگر در حال ایستاده یا نشسته نتواند رکوع کند باید ایستاده نماز بخواند و برای رکوع با سر اشاره کند و اگر نتواند اشاره کند، باید به نیّت رکوع چشم ها را بر هم بگذارد و ذکر آن را بگوید و به نیّت برخاستن از رکوع چشم ها را باز کند و اگر از این هم عاجز است باید در قلب،  رکوع کند و ذکر آن را بگوید.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

مکارم، زنجانی، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1036.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- کسی که برای رکوع باید با سر اشاره کند *اگر نتواند با سر اشاره کند، باید به نیّت رکوع چشم ها را بر هم بگذارد و ذکر ان را بگوید و به نیّت برخاستن از رکوع چشم ها را باز کند و اگر از این هم عاجز است بنابراحتیاط در قلب، نیّت رکوع کند و ذکر آن را بگوید..

* وحید: کسی که وظیفه اش این است که برای رکوع با سر اشاره کند...

. سیستانی: باید در قلب خود نیّت رکوع کند و بناراحتیاط واجب با دست خود برای رکوع اشاره کند و ذکر آن را بگوید و در این صورت اگر ممکن است بنابراحتیاط واجب جمع کند بین این عمل و ایماء به رکوع در حال نشستن.

. وحید: باید در قلب خود نیّت رکوع کند و ذکر آن را بگوید.

(مسأله 1038) کسی که نمی تواند ایستاده یا نشسته رکوع کند و برای رکوع فقط می تواند در حالی که نشسته است کمی خم شود یا در حالی که ایستاده است با سر اشاره کند، بایدایستاده نماز بخواند و برای رکوع با سر اشاره نماید1 و احتیاط مستحب آن است که نماز دیگری هم بخواند2 و موقع رکوع آن بنشیند و هر قدر می تواند برای رکوع خم شود.

این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و مظاهری نیست.

 

1- بهجت: [پایان مسأله]

2- فاضل: احتیاط واجب این است که یک نماز ایستاده بخواند و برای رکوع با سر اشاره نماید و نماز دیگری هم بخواند...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1036.

*****

خوئی،تبریزی، سیستانی: مسأله- کسی که نمی تواند ایستاده رکوع کند ولی برای رکوع می تواند در حالی که نشسته است خم شود باید ایستاده نماز بخواند و برای رکوع با سر اشاره نماید و احتیاط مستحب آن است که نماز دیگری هم بخواند و موقع رکوع آن بنشیند و برای رکوع خم شود.

وحید: مسأله- کسی که نمی تواند ایستاده یا نشسته رکوع کند حتی به مقدار عرفی ان ، و فقط می توانددر حالی که نشسته است کمی خم شود، بایدایستاده نماز بخواند و برای رکوع با سر اشاره نماید، و در صورتی که خم شدنش در حال نشستن به حدّی باشد که رکوع عرفی برای نشسته  صدق کند ، احتیاط واجب این است که نماز دیگری هم بخواند، و موقع رکوع آن بنشیند و به همان اندازه خم شود.

زنجانی: مسأله- کسی که در حال ایستاده نمی تواند به اندازه رکوع خم شود ولی در حال نشسته می تواند، باید نشسته رکوع کند. و اگر در هیچ یک از این دو حالت  -ایستاده و نشسته- نمی تواند رکوع کند چنانچه می تواند ایستاده و ا گر نتواند باید نشسته نماز بخواند و در هر دو صورت باید برای رکوع ، با سر اشاره کند (وبنابراحتیاط مستحب هر اندازه هم که می تواند خم شود) و اگر نتواند با سر اشاره کند باید به دستور مسأله قبل رفتار کند. و در هر دو صورت اخیر پس از بهبودی نماز را دوباره بخواند.

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله 938- هر گاه کسی بر اثر پیری خمیده شده یا به خاطر بیماری یا به علت دیگر به حالتی شبیه رکوع درآمده، باید در موقع نماز آن قدر که می تواند کمر را برای قرائت راست کند و اگر نمی تواند قدری کمر را قبل از رکوع راست کند، سپس به حال رکوع در آید و اگر آن هم ممکن نشود، برای انجام رکوع کمی بیشتر خم شود به شرط این که از حالت رکوع خارج نگردد. و اگر آن هم ممکن نشود، احتیاط این است که هم با سر اشاره کند و هم قصد کند که آن حالتش جزء رکوع باشد.

(مسأله 1039) اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد1 و دو مرتبه به قصد رکوع به اندازه رکوع خم شود، نمازش باطل است و نیز اگر بعد از آن که به اندازه رکوع خم شود و بدنش آرام گرفت، به قصد رکوع به قدری خم شود که از اندازه رکوع بگذرد و دوباره به رکوع بر گردد2، بنابراحتیاط واجب نمازش باطل است و بهتر ان است که نماز را تمام کند و از سر بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت، مکارم، و مظاهری نیست.

1- اراکی: و دو مرتبه به اندازه رکوع خم شود، یا بعد از آن که به اندازه رکوع خم شود، و بدنش آرام گرفت، به قصد رکوع به قدری خم شود که از اندازه رکوع بگذرد و دوباره به رکوع برگردد، نمازش باطل است.

 2- فاضل: نمازش باطل است.

سبحانی: بنابراحتیاط واجب نماز را تمام کند و سپس اعاده کند.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر بعد از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد. و دو مرتبه به اندازه رکوع خم شود* نمازش باطل است.

. زنجانی: و دو مرتبه به قصد خضوع به اندازه رکوع خم شود و بدنش آرام گیرد ، نمازش باطل است.

.گلپایگانی، صافی، سیستانی:  اگر(سیستانی: عمداً) بعد از رسیدن به حد رکوع، سر بردارد...

* گلپایگانی، صافی: یا بعد از آن که به اندازه رکوع  خم شود به قدری خم شود که اندازه رکوع بگذرد و دوباره به رکوع برگردد نمازش باطل است(گلپایگانی: چون رکوع زیاد شده است).

وحید: مسأله- اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع سر بردارد و دو مرتبه به اندازه رکوع خم شود ، نمازش باطل است ، و اگر بعد از آنکه به اندازۀ رکوع خم شد به قدری خم شود  که از اندازۀ رکوع بگذرد و دوباره به رکوع برگردد در صورتی که به همان حالت خمیدگی برگردد تا به حدّ رکوع برسد، نمازش باطل نیست.

مسأئل اختصاصی

مکارم: مسأله 939- رکوع از واجبات رکنی است، که اگر ترک شود یا در یک رکعت دورکوع یا بیشتر بجا آورد نماز باطل است، خواه عمداً باشد یا از روی سهو و فراموشی.

مظاهری: مسأله 820- اگر کسی در اثر پیری یا بیماری به حالت شبیه به رکوع درآمده باید برای رکوع قدری کمر را  خم کند و اگر ممکن نیست ، باید به همان صورت قصد رکوع کند و ذکر رکوع را بگوید.

(مسأله 1040) بعد از تمام شدن ذکر رکوع، باید راست بایستد و1 بعد از آن که بدن آرام گرفت به سجده رود2 و اگر عمداً3 پیش از ایستادن، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده رود نمازش باطل است4.

1- سیستانی: بنابراحتیاط واجب...

2- مکارم: و اگر عمداً این کار را ترک کند نمازش باطل است، اما اگر از روی سهو باشد، اشکالی ندارد.

3- زنجانی: اگر با علم و عمد...

4- سیستانی: اگر عمداً پیش از ایستادن به سجده رود، نمازش باطل است و همچنین بنابراحتیاط واجب اگر عمداً پیش از آرام گرفتن بدن به سجده رود.

(مسأله 1041) اگر رکوع را فراموش کند و پیش از آن که به سجده برسد، یادش بیاید1، باید بایستد بعد به رکوع رود2 و چنانچه به حالت خمیدگی به رکوع برگردد3، نمازش باطل است.

1- بهجت: اگر به قصد رکوع خم شده بود و مختصر مکثی در رکوع کرد، فقط قیام بعد از رکوع را انجام نداده، بنابراین برمی گردد و آن قیام را بجا آورده و به سجده می رود و الا باید ایستاده و بعد به رکوع رود؛ و احتیاط مستحب است اگر فراموش کردن رکوع قبل از خم شدن باشد، نماز را دو مرتبه بخواند و چنانچه به حالت خمیدگی به رکوع برگردد، نمازش باطل است.

2- سیستانی: و کفایت نمی کند به حالت خمیدگی به رکوع برگردد.

3- زنجانی: کفایت نمی کند، بلکه باید بایستد بعد به رکوع رود.

مظاهری: رجوع کنید به مسأله اختصاصی 806 بعد از مسأله 1024 متن اصلی.

*****

مکارم: مسأله: هر گاه رکوع را فراموش کند و پیش از سجده اوّل یا میان دو سجده، یا قبل از آن که پیشانی برای سجده دوم به زمین رسد متوجه شود، باید برگردد و بایستد و بعد به رکوع رود.

(مسأله 1042) اگر بعد از آنکه پیشانی به زمین برسد، یادش بیاید که رکوع نکرده1 بنابراحتیاط واجب باید بایستد و رکوع را بجا آورد و نماز را تمام کند2 و دوباره بخواند3.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی: باید بایستد و رکوع را بجا آورد و نماز را تمام کند و بنابراحتیاط واجب نماز را دوباره بخواند.

2- سبحانی: و دو سجدۀ سهو پس از نماز بجا آورد و سپس دوباره نماز را بخواند.

3- فاضل: و اگر سجده دوم یادش بیاید، نمازش باطل است و باید ان را از سر بگیرد.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1041.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر بعد از آنکه برای سجده دوم پیشانی به زمین رسید، یادش بیاید که رکوع نکرده نمازش باطل است ولی تا داخل سجده دوم نشده اگر یادش بیاید که رکوع نکرده باید بایستد و رکوع را بجا آورد و بعد از تمام شدن نماز برای زیادی سجده احتیاطاً دو سجده سهو بجا آورد و اگر احتیاطاً نماز را دوباره بخواند بهتر است.

خوئی، تبریزی،  مسأله- اگر بعد از آنکه پیشانی به زمین رسید  یادش بیاید که رکوع نکرده  لازم است برگردد و رکوع را بعد از ایستادن به جا آورد و در صورتی که در سجده دوم یادش بیاید نمازش باطل است..

. سیستانی: بنابراحتیاط لازم باطل است.                                    

. زنجانی: به احتیاط واجب دو سجده را نادیده گرفته و پس از انجام رکوع و سجود نماز را تمام کند، پس از آن نماز را دوباره بخواند.

وحید: مسأله- اگر بعد از آنکه پیشانی به زمین رسید یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برگردد و رکوع را بعد از ایستادن به جا آورد و نمازش صحیح است و بنابراحتیاط  واجب دو سجده سهو برای زیادی سجده بجا آورد و احتیاط مستحب آن است که دوباره نماز را اعاده نماید. و اگر در سجده دوم یادش بیاید نمازش باطل است .

مظاهری: مسأله- اگر بعد از آنکه پیشانی به زمین رسید ، یادش بیاید که رکوع نکرده نمازش باطل است ولی اگر پیش از آنکه پیشانی به زمین برسد یادش بیاید  که رکوع نکرده باید بایستد و بعد از ایستادن رکوع را به جا آورد و نمازش صحیح است.

(مسأله 1043) مستحب است پیش از رفتن به رکوع در حالی که راست ایستاده تکبیر بگوید و در رکوع زانوها را به عقب دهد و پشت را صاف نگهدارد و گردن را بکشد و مساوی پشت نگهدارد و بین دو قدم را نگاه کند(و پیش از ذکر یا بعد از آن صلوات بفرستد1) و بعد از آن که از رکوع برخاست و راست ایستاد، در حال آرامی بدن بگوید «سمع الله لمن حمده»2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- گلپایگانی: ولی آن را به نیّت ذکر رکوع نگوید...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله مکارم نیست].

2- بهجت: و در حال رکوع بلکه در تمام احوال نماز، گذاشتن دستها در زیر همه لباسها مکروه است.

(مسأْله 1044) مستحب است در رکوع زنها دست را از زانو بالاتر بگذارند1 و زانوها را به عقب ندهند.

این مسأله در رساله آیات عظام سبحانی و مکارم نیست.

1 - اراکی: [پایان مسأله]

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله 943- در احکام رکوع فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست حتی زیادی رکوع بنابراحتیاط واجب.

(مسأله 978) در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره تمام 1بخواند2.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: بنابراحتیاط...

2- خوئی، سیستانی، تبریزی، صافی، وحید:  و سوره «والضحی» و «الم نشرح»  و همچنین سوره «فیل» و «لایلاف»  در نماز(سیستانی: بنابراحتیاط) یک سوره حساب می شود.

*****

بهجت: مسأله-  در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اول سوره حمد و بعد از آن بنابراحتیاط  در صورتی که می داند یا می تواند یاد بگیرد، یک سوره تمام بخواند. و بنابرأظهر اگر سوره «ضحی» را می خواند باید سوره «ألم نشرح» را هم بدنبال آن بخواند و اگر سوره فیل را خواند سوره «قریش » را هم بخواند.

زنجانی: مسأله- در رکعت اوّل و دوم نمازهای واجب انسان باید اوّل حمد بخواند و سپس مستحب مؤکّد است که یک سورۀ تمام بخواند، بلکه خواندن سوره مطابق احتیاط استحبابی نیز می باشد.

مکارم: مسأله- در رکعت اول و دوم نمازهای واجب روزانه  باید بعد از تکبیرة الاحرام سوره حمد را قرائت کند و بعد از آن بنابراحتیاط واجب یک سوره تمام از قرآن مجید را؛ و خواندن  یک یا چند ایه کافی نیست. و باید توجه داشت که سوره «فیل» و «ایلاف»  یک سوره حساب می شود و همچنین سوره «والضّحی» و «ألم نشرح».

(مسأله 979) اگر وقت  نماز تنگ باشد، یا انسان ناچار شود که سوره را نخواند مثلاً بترسد که اگر سوره را بخواند دزد یا درنده، یا چیز دیگری به او صدمه بزند1، نباید سوره را بخواند2 . و اگر در کاری عجله داشته باشد3 می تواند سوره را نخواند4.

1- سیستانی: یا آن که کار ضروری داشته باشد می تواند سوره را نخواند بلکه در صورت تنگی وقت و در بعض از موارد ترس نباید سوره را بخواند.

2- خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی: [پایان مسأله].

زنجانی: بی تردید، سوره لازم نیست، بلکه اگر مستلزم ضرر اساسی به بدن باشد ، جایز نیست.

وحید: و از مریض و کسی که در حاجتی عجله دارد سوره ساقط است و اگر خواند نباید به قصد جزئیت نماز بخواند بلکه می تواند به قصد قرائت بخواند.

3- بهجت: به طوری که اگر سوره را بخواند ضرری به او می رسد...

سبحانی: اگر برای کار مهمی عجله داشته باشد...

4- مظاهری: اگر در کاری عجله داشته باشد می تواند سوره را نخواند.

*****

مکارم: مسأله- در تنگی وقت یا در جایی که ترس از دزد یا درنده ای باشد می توان سوره را ترک کرد و همچنین در جایی که عجله برای کار مهمی داشته باشد.

(مسأله 980) اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند1 نمازش باطل است2 و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد، بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و بعد از خواندن  حمد سوره را از اول بخواند.

1- گلپایگانی: و بعد حمد را بخواند و به رکوع رود...

بهجت: و قصد او این باشد که سوره جز نماز باشد...

وحید: به قصد جزئیّت بخواند...

2- گلپایگانی: ولی اگر بعد از حمد سوره را دوباره بخواند، احتیاط آن است که نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید...

بهجت: ولی اگر قصد او قرآن خواندن باشد، مانعی ندارد و بعد از حمد یک سوره بنابراحتیاطی که قبلاً [در مسأله 978] ذکر شد، می خواند...

*****

مکارم: مسأله- واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً برخلاف این انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی اشتباه باشد، چنانچه قبل از رکوع یادش بیاید باید برگردد و درست بخواند امّا اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع یادش بیاید نمازش صحیح است؛ همچنین اگر حمد یا سوره یا هر دو را فراموش کند.

زنجانی: مسأله- اگر با علم و عمد سوره را پیش از حمد بخواند نمازش باطل است واگر اشتباها سوره را پیش از حمد بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و حمد را بخواند و بعد از حمد، مستحب است سوره را دوباره بخواند.

(مسأله 981) اگر حمد و سوره یا یکی از از انها را فراموش کند1 و بعد از رسیدن به رکوع بفهمد نمازش  صحیح است2.

1- زنجانی: اگر حمد را فراموش کند...

2- اراکی: ولی بعد از نماز باید برای هر یک از آنها دو سجده سهو بجا اورد.

بهجت: ولی باید دو سجده سهو به خاطر فراموش کردن قرائت بجا اورد.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 980.

(مسأله 982) اگر پیش از آن که برای رکوع خم شود، بفهمد که حمد و سوره  را نخوانده باید بخواند1 و اگر بفهمد سوره را نخوانده، باید فقط سوره را بخواند2 ولی اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده، باید اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند3 و نیز اگر خم شود و پیش از آن که  به رکوع برسد بفهمد حمد و سوره یا سوره تنها یا حمد تنها را نخوانده، باید بایستد و به همین دستور عمل نماید.

1-  مظاهری: ونیز اگر خم شود و پیش از آنکه به رکوع برسد بفهمد آنها را نخوانده باید بایستد و بخواند.[پایان مسأله]

2- بهجت: بنابراحتیاطی که [در مسأله 978] گذشت...

3- بهجت: و بعد از نماز دو سجده سهو به خاطر زیاد شدن سوره بجا آورد...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله980.

*****

زنجانی: مسأله- اگر پیش از ان که برای رکوع خم شود بفهمد که حمد را نخوانده باید بخواند، و نیز اگر خم شده و پیش از آن که به حد رکوع برسد بفهمد حمد را نخوانده باید بایستد و آن را بخواند.

(مسأله 983) اگر در نماز1 یکی از چهار سوره ای را که آیه سجده دارد و در مسأله 355 گفته شد عمدا بخواند نمازش باطل است2.

1- گلپایگانی، صافی: نماز فریضه...

2- خوئی، تبریزی، بهجت: بنابراحتیاط باطل است.(بهجت: ولی در نماز مستحبی خواندن یکی از انها جایز است و در بین نماز سجده می کند).

وحید: واجب است بعد از قرائت آیه سجده ، سجده تلاوت را بجا آورد و در این صورت بنابراحتیاط واجب نماز را تمام کند و اعاده نماید، و همچنین است اگر معصیت کرد و بجا نیاورد.

*****

سیستانی: مسأله- اگر در نماز فریضه یکی از چهار سوره ای را که آیه سجده دارد و در مسأله [355]  گفته شد عمدا بخواند ، واجب است که پس از خواندن آیه سجده سجده نماید، ولی اگر سجده را بجا آورد نمازش بنابراحتیاط باطل می شود ولازم است که آن را دوباره بخواند، مگر این که سهواً سجده کند؛ و اگر سجده را بجا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد، اگر چه در ترک سجده گناه کرده است.

زنجانی: مسأله- در نماز واجب به احتیاط واجب نباید یکی از آیه های سجده را که در مسأله[355] گفته شد بخواند بلکه به احتیاط مستحب سوره هایی را که آیه سجده دارد نیز شروع نکند.

مکارم: مسأله- هر گاه در نماز واجب یکی از چهار سوره ای را که آیه سجده دارد [1]عمداً بخواند، بنابراحتیاط واجب باید سجده را بجا آورد و سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید.

سبحانی: مسأله- اگر در نماز یکی از چهار سوره ای [2]  را که آیه سجده دارد عمدا بخواند نمازش باطل است.

(مسأله 984) اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره ای شود که سجده واجب دارد1، چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد، باید 2 آن سوره را رها کند و سوره دیگر بخواند3 و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد4 باید 5 در بین نماز با اشاره سجده آن را بجا آورد6 و به همان سوره که خوانده اکتفا نماید.

این مسأله دررساله آیت الله سبحانی نیست.

1- سیستانی: اگر مشغول خواندن سوره ای شود که سجده واجب دارد چه عمدا خوانده باشد چه سهوا ...

2- سیستانی: میتواند...

3- بهجت: بنابراحتیاط سوره دیگر بخواند...

4- خویی، تبریزی: احتیاطا به سجده اشاره نموده و سوره را تمام کند و بعد از نماز باید سجده آنرا بجا آورد.

گلپایگانی، صافی: بنابراحتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام کند و بعد یک سوره دیگر احتیاطا به قصد قربت مطلقه بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنابراحتیاط سجده آنرا بجا آورد.

وحید: احتیاطا به سجده اشاره نموده و سوره را تمام کند و سوره دیگری هم به قصد قربت مطلقه  -یعنی اگر وظیفه اش سوره دیگری است این همان باشد وگرنه به عنوان قرائت قرآن باشد- بخواند و بعد از نماز باید سجده آنرا بجا آورد.

سیستانی: باید آن طوری که در مسأله پیش گفته شد عمل کند .

نوری: به همان سوره که خوانده اکتفا نماید و بعد از نماز سجده آن را بجا آورد.

بهجت: باید بنابراحتیاط سوره دیگری را بخواند و بعد از نماز  سجده آن آیه ای که سجده واجب داشته است بجا آورد.

5- اراکی: بنابراحتیاط واجب ...

فاضل: بنابراحتیاط ...

6- اراکی: و سپس سوره را تمام کرده و سوره دیگری هم به قصد قربت بخواند و پس از خاتمه، نماز را اعاده کند.

*****

مکارم: مسأله- چنانچه سهوا مشغول خواندن سوره سجده شود اگر قبل از رسیدن به آیۀ سجده متوجه گردد باید آن سوره را رها کرده و سوره دیگری بخواند و اگر از نصف گذشته باشد احتیاطا نماز را اعاده کند اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد باید به ترتیب بالا عمل کند.

زنجانی: مسأله- اگر عمدا یا به جهت فراموشی سوره هایی را که آیه سجده  دارد شروع کند، می تواند آن را رها کند و سوره دیگری بخواند، و می تواند همان سوره را ادامه دهد ولی به احتیاط واجب آیۀ سجده را  نخواند و اگر سوره  ادامه دارد ادامه آن را بخواند، و به رکوع رود و اگر آیۀ سجده را خواند، باید سجده کند و برخیزد و حمد را خوانده؛ سپس به رکوع رفته نمازش را تمام کند و چنانچه عمدا آیۀ سجده را خوانده باشد و در نماز سجده کند، به احتیاط  واجب  نمازش را دوباره بخواند، ولی اگر سهوا آیه سجده را خوانده و سجده کند ، به احتیاط مستحب نمازش را دوباره بخواند ولی اگر  آیۀ سجده را بخواند و سجده نکند نمازش باطل  نمی شود هر چند اگر عمدا سجده نکرده باشد گناهکار است.

(مسأله 985) اگر در نماز آیه سجده را بشنود و به اشاره ، سجده کند و نمازش صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

*****

اراکی : مسأله- اگر در نماز آیه سجده را بشنود احتیاط واجب آن است که به اشاره یا به طور عادی سجده کند و نماز را تمام کند و اعاده نماید.

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر در نماز آیه سجده را بشنود نمازش صحیح است و بنابراحتیاط برای سجده  واجب اشاره کند و بعد از نماز هم سجده را بجا آورد.

خوئی، تبریزی، سیستانی: مسأله- اگر در نماز آیه سجده  را گوش دهد نمازش صحیح  است و (سیستانی: اگر در نماز واجب باشد) بنابراحتیاط به سجده اشاره نماید و  بعد از نماز سجده آن را بجا اورد.

وحید: مسأله- اگر در نماز آیه سجده را گوش دهد نمازش صحیح است و به قصد سجدۀ تلاوت اشاره کند و بنابراحتیاط مستحب بعد از نماز به نحو متعارف هم سجده آن را بجا آورد.

بهجت : مسأله- اگر در نماز آیۀ سجده را بشنود بنابراحوط بعد از نماز سجده آن را بجا می آورد و نمازش صحیح است.

نوری: مسأله- اگر در نماز آیه سجده را بشنود نماز خود را تمام کند و بعد از نماز ، سجده را بجا آورد.

زنجانی: مسأله- اگر  در نماز آیه سجده را گوش دهد – خواه عمدی باشد یا سهوی- لازم است سجده نموده  و چنانچه قبل از رکوع باشد برخاسته و پس از خواندن حمد رکوع کرده  نماز را ادامه  دهد و اگر سجده نکند معصیت کرده و لی نمارش صحیح است. و اگر عمدا آیۀ سجده را گوش داده باشد و در  نماز سجده کند ، به احتیاط واجب نمازش را دوباره بخواند. و اگر سهوا گوش داده باشد دوباره خواندن  نماز لازم نیست. و چنانچه امام جماعت آیۀ سجده را بخواند، بر وی و بر مامومین  -هر چند آیه سجده را نشنیده باشند-  لازم است سجده نموده  و چنانچه قبل از رکوع باشد برخاسته و پس از خواندن حمد رکوع نموده و نمازشان ر ا تمام کنند و اگر سجده نکنند  نمازشان صحیح است؛ هرچند اگر عمدا باشد معصیت کرده ا ند.

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله900- خواندن سوره های سجده در نمازهای مستحب مانعی ندارد و باید به دنبال  آیه سجده ، سجده کند، سپس برخیزد و نماز را ادامه دهد.

(مسأله 986) در نماز مستحبّی خواندن سوره لازم نیست 1 ، اگر چه آن نماز به واسطه نذر کردن 2 واجب شده باشد3، ولی در بعضی از نمازهای مستحبّی، مثل نماز وحشت  که سورۀ مخصوصی دارد ، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد ، باید همان سوره را بخواند4.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- زنجانی: بی تردید لازم نیست...

2- زنجانی، وحید: و مانند ان...

3- سبحانی: مگر اینکه نماز متعارف را نذر کند...

4- فاضل: هر چند به نصف آن نرسیده باشد.

(مسأله 987) در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است1 در رکعت اول بعد از «حمد» ، سوره «جمعه» و در رکعت دوم بعد از «حمد» ، سوره «منافقین» بخواند 2 و اگر مشغول یکی از این ها3 شود بنابراحتیاط واجب4 نمی تواند آن را رها کند و سوره دیگر بخواند.

1- مکارم: مستحب است در رکعت اول نماز ظهر روز جمعه...

سیستانی: در نماز جمعه و در نماز صبح و ظهرو عصر روز جمعه و عشای شب جمعه مستحب است...

2- مظاهری: [پایان مسأله]

بهجت: بلکه احتیاط مستحب در این است که بدون عذر، اینها را ترک نکند...

3- سیستانی: در نمازهای روز جمعه...

4- وحید: بنابراحتیاط مستحب...

(مسأله 988) اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره «قل هو الله احد» یا سوره «قل یا ایها الکافرون» شود، نمی تواند آن را رها کند و سوره دیگر بخواند1 ولی در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه2 اگر از روی فراموشی به جای سوره «جمعه» و «منافقین»  یکی از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده3، می تواند رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند4.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست

1- مظاهری: [پایان مسأله]

2- بهجت: اگر به نصف نرسیده می تواند ان را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند.

سیستانی: در نماز جمعه و نمازهای روز جمعه...

3- اراکی: تا از نصف نگذشته...

4- خوئی، تبریزی: می تواند آن را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند و  احتیاط  این است که بعد از تجاوز از نصف، سوره را رها ننماید.

زنجانی، وحید: می تواند آن را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند و احتیاط مستحب این است که بعد از تجاوز از نصف سوره را رها ننماید.

سیستانی: می تواند آن را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند و احتیاط  واجب این است که بعد از رسیدن به نصف، سوره را رها ننماید.

*****

مکارم: مسأله- عدول کردن از سوره «قل هو الله » یا سوره «قل یا ایها الکافرون» به سوره دیگری، در هر نماز باشد جایز نیست؛ جز در نماز جمعه که اگر به جای سوره جمعه و منافقین یکی از این دو سوره را بخواند، پیش از انکه به نصف برسد می تواند آن رها کرده سوره جمعه و منافقین را بخواند.

(مسأله 989) اگر در نماز جمعه یا نماز ظهر روز جمعه 1 عمداً سوره «قل هو الله احد» یا سوره «قل یا ایها الکافرون» بخواند اگر چه به نصف نرسیده باشد2 بنابراحتیاط واجب نمی تواند رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند3.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت ، مظاهری و سبحانی نیست.

1- سیستانی: اگر در نماز جمعه یا نمازهای روز جمعه...

2- اراکی: اگر چه از نصف نگذشته...

3- زنجانی: احتیاط مستحب این است که آن را رها نکرده، سوره جمعه و منافقون بخواند.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 988.

(مسأله 990) اگر در نماز، غیر سوره «قل هو الله احد» و «قل یا ایها الکافرون» سوره دیگری بخواند تا به نصف نرسیده1 می تواند 2 رها کند و سوره دیگر بخواند3.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی، وحید: تا از نصف نگذشته...

2- زنجانی: بی تردید می تواند...

3- خوئی: و بنابراحتیاط (زنجانی: و بنابراحتیاط مستحب) در مابین نصف و دو ثلث رها نکند و پس از این که به دو ثلث رسید، رها کردن آن و عدول به سوره دیگر جایز نیست.

وحید: و بنابراحتیاط واجب بعد از تجاوز از نصف تا دو ثلث رها نکند و پس از اینکه به دو ثلث رسید  رها کردن و عدول به سوره دیگر جایز نیست.

سیستانی: و پس از رسیدن به نصف، بنابراحتیاط مطلقاً رها کردن آن و عدول به سوره دیگر جایز نیست.

صافی: و بنابراحتیاط مابین نصف و ثلث آن را رها نکند و پس از اینکه به دو ثلث رسید عدول جایز نیست.

(مسأله 991) اگر مقداری از سوره را فراموش کند یا از روی ناچاری، مثلاً بواسطه تنگی وقت یا جهت دیگر نشود1 آن را تمام نماید2 می تواند آن سوره را رها کند و سوره دیگر بخواند، اگر چه ازنصف  گذشته باشد3 یا سوره ای را که می خوانده «قل هو الله احد» یا «قل یا ایها الکافرون» باشد4.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: به هیچ وجه نشود...

2- مکارم: هر گاه مقداری از سوره را فراموش کند یا از جهت تنگی وقت نتواند به سوره ادامه دهد...

زنجانی: اگر مقداری از سوره را فراموش کند یا به جهتی مثل تنگی وقت نتواند ان را تمام نماید...

3- بهجت: و احتیاط در این است که به سوره «قل هو الله احد» یا «قل یا ایها الکافرون» عدول نماید و در ظهر جمعه به سوره جمعه و منافقین، اگر مانعی در کار نباشد.

خوئی، زنجانی، تبریزی، وحید: اگر چه از دو ثلث هم گذشته باشد...

سیستانی: اگر چه به نصف هم رسیده باشد...

4- سیستانی: و در صورت فراموشی می تواند به همان مقدار که خوانده است اکتفا نماید.

(مسأله 992) بر مرد واجب است1 حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است2 حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند3.

1و 2- سیستانی: بنابراحتیاط...

3- بهجت: مگر در ظهر جمعه که مستحب است دو رکعت اول را بلند بخوانند.

زنجانی: البته مستحب است مردها حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه و بسم الله الرحمن الرحیم را در همه نمازهای ظهر و عصر بلند بخوانند.

مظاهری: ولی اگر بعضی از حروف آن بلند یا آهسته شود مانعی ندارد.

(مسأله 993) مرد باید1 در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره حتی حرف آخر آنها را بلند بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله  بهجت نیست.

1- سیستانی: بنابراحتیاط...

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 992.

*****

مکارم: مسأله- در جایی که باید حمد و سوره را بلند بخواند، اگر عمداً یک کلمه را آهسته بخواند نماز باطل است، هم چنین در جایی که باید آهسته بخواند، اگر یک کلمه را بلند بخواند نماز باطل می شود.

(مسأله 994) زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند یا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم صدایش را بشنود1 بنابراحتیاط واجب باید آهسته بخواند2.

1- سیستانی: و موردی  باشد که شنواندن صدا به نامحرم حرام است باید اهسته بخواند. و اگر عمداً بلند بخواند، بنابراحتیاط نمازش باطل است.

2- خوئی، تبریزی، زنجانی: اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابراحتیاط (زنجانی:بنابراحتیاط مستحب) آهسته بخواند.

بهجت: اگر نامحرم صدایش را بشنود باید آهسته بخواند در صورتی که شنیدن صدای او حرام باشد مثلاً ترس فتنه و لذت بردن در بین باشد، بنابراظهر.

وحید: ولی در صورتی که شنواندن بر زن حرام باشد –مثل اینکه قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود-  جایز نیست بلند بخواند. و اگر خواند نمازش باطل است.

مکارم: احتیاط مستحب آن است که اهسته بخواند.

مظاهری: در صورتی که مفسده داشته باشد باید آهسته بخواند ولی اگر بلند خواند نمازش صحیح است.

(مسأله 995) اگر در جایی که باید نماز را بلند خواند عمداً آهسته بخواند، یا در جایی که باید آهسته خواند عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است1 ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد صحیح است2 و اگر در بین خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده3، لازم نیست4 مقداری را که خوانه دوباره بخواند.

1- سیستانی: بنابراحتیاط...

زنجانی: اگر با علم و عمد و یا در حال تردید در مسأله در جایی که باید نماز را بلند بخواند آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند بلند بخواند نمازش باطل است...

2- مکارم: مگر این که در یاد گرفتن مسأله کوتاهی کرده باشد که بنابراحتیاط واجب اعاده می کند.[و] هر گاه در اثناء حمد و سوره متوجه شود مقداری را برخلاف دستور بالا سهوا بلند یا آهسته خوانده، لازم نیست برگردد هر چند بهتر است برگردد و صحیح بخواند.

بهجت: اگر از روی فراموشی باشد، یا مسأله را نداند و احتمال خلاف هم ندهد و تردید در صحت عملش نداشته باشد، بطوری که قصد قربت از او حاصل بشود نمازش صحیح است...

3- زنجانی: بفهمد فراموش کرده...

4- بهجت: بنابرأظهر لازم نیست...

(مسأله 996) اگر کسی در خواندن حمد و سوره بیشتر از معمول صدایش را بلند کند، مثل ان که آنها را با فریاد بخواند، نمارش باطل است1.

1- بهجت: بنابراحتیاط.

*****

زنجانی: مسأله- اگر کسی در خواندن حمد و سوره صدایش را به قدری بلند کند که به ان قرائت گفته نشود،  نمازش باطل است.

مکارم: مسأله- هر گاه کسی در قرائت و ذکر نماز صدای خود را بیش از حد معمول بلند کند وبا  فریاد بخواند نمازش باطل است.

(مسأله 997 ) انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند1 و کسی که به هیچ قسم نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طوری که می تواند بخواند و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد2.

1-  وحید: انسان باید نماز را یاد بگیرد که صحیح به جا آورد...

2- گلپایگانی، صافی: احتیاط  لازم آن است که نماز را به جماعت به جا آورد، مگر آنکه بر او حرج باشد.

وحید: احتیاط  مستحب آن است که آنچه را که امام از ماموم تحمّل می کند اگر نتواند یاد بگیرد نماز را به جماعت بجا آورد.

سبحانی: احتیاط واجب آن است که نماز را به جماعت بجا آورد.

*****

مکارم: مسأله- باید قرائت و ذکر نماز را صحیح بخواند و اگر نمی داند یاد بگیرد؛ امّا کسانی که نمی توانند تلفّظ صحیح را یاد بگیرند باید همان طور که می توانند بخوانند و برای چنین اشخاصی بهتر است که تا می توانند نماز خود را با جماعت بجا آورند.

سیستانی: مسأله- انسان باید قرائت نماز را صحیح بخواند و کسی که به هیچ قسم نمی تواند همه سوره حمد را صحیح را بخواند، باید به همان نحو که می تواند بخواند اگر مقداری را که صحیح می خواند معتنابه باشد، ولی اگر آن مقدار ناچیز باشد، باید بنابراحتیاط واجب مقداری از بقیه قرآن را که می تواند صحیح بخواند به آن ضمیمه کند و اگر نمی تواند باید تسبیح را به آن ضمیمه کند و اما کسی که نمی تواند به کلی سوره را صحیح بخواند لازم نیست چیزی عوض آن بخواند؛ و در هر صورت احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت بجا آورد.

مظاهری: مسأله- کسی که  نمی تواند نماز را درست بخواند باید هر طور که می تواند بخواند و نمازش صحیح است. و اعاده و قضا ندارد. انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قسم نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد باید هر طور که می تواند بخواند و بهتر است که نماز را به جماعت به جا آورد.

(مسأله 998) کسی که حمد و سوره و چیزهایی دیگر نماز را به خوبی نمی داند1 و می تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید یاد بگیرد و اگر وقت تنگ است بنابراحتیاط واجب در صورتی که ممکن باشد، باید نمازش را به جماعت بخواند2.

1- اراکی: و نمی تواند آن را به جماعت بخواند، اگر می تواند یاد بگیرد، باید یاد بگیرد.[پایان مسأله]

2- خوئی ،تبریزی ، وحید:  اگر وقت تنگ است در صورتی که ممکن باشد باید نمازش را به جماعت بخواند.

نوری: بنابراحتیاط واجب باید نمازش را به جماعت بخواند، مگر اینکه بر او حرج و مشقت باشد.

بهجت: اگر وقت تنگ است، دو صورت دارد:

1- اگر در یاد گرفتن کوتاهی کرده، در صورتی که عسر و حرج نباشد بنابرأظهر باید نمازش را به جماعت بخواند، یا کسی بخواند و او هم همراه او بخواند یا اگر ممکن است از روی نوشته ای بخواند.

2- اگر کوتاهی نکرده بنابراحتیاط مستحب این کارها را انجام دهد. اگر کسی از قرآن هیچ نمی داند به مقداری که واجب است در نماز از قرآن بخواند، تسبیح و تهلیل و تکبیر می گوید.

*****

مکارم: مسأله- کسی که در یاد گرفتن قرائت و ذکر نماز کوتاهی کرده نمازش باطل است و اگر وقت تنگ شده احتیاط واجب آن است که با جماعت نماز بخواند واگر دسترسی به جماعت ندارد، نمازش در تنگی وقت صحیح است.

سیستانی: مسأله- کسی که حمد را به خوبی نمی داند باید سعی کند وظیفه خود را انجام دهد- چه با یاد گرفتن یا تلقین باشد و چه با اقتدا در جماعت یا تکرار نماز در مورد شک باشد- و اگر وقت تنگ شده است، چنانچه نماز را به طوری که در مسأله پیش گفته شد، بخواند نمازش صحیح است ولی در صورتی که در یاد گرفتن کوتاهی کرده باشد اگر ممکن باشد برای فرار از عقوبت، نمازش را به جماعت بخواند.

مظاهری: مسأله- کسی که نماز را به خوبی نمی داند ولی می تواند یاد بگیرد  چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد.

مسأله اختصاصی

مظاهری: مسأله 886- واجبات نماز باید به عربی صحیح  گفته شود پس اگر طوری به عربی غلط بگوید که معنا عوض شود یا ترجمه آنها را بگوید صحیح نیست.

(مسأله 999) احتیاط واجب آن است1 که برای یاد دادن واجبات نماز مزد نگیرند ولی برای مستحبات آن اشکال ندارد2.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- نوری: بهتر آن است...

فاضل: احتیاط مستحب آن است...

2- وحید: جایز است.

مکارم: مگر اینکه از شعائر دین باشد یا حفظ احکام الهی منوط به تعلیم آن گردد.

*****

خوئی: مسأله- مزد نگرفتن برای یاد دادن واجبات نماز بهتر است. و مزد گرفتن برای یاد دادن مستحبات آن، بدون اشکال جایز است.

گلپایگانی، صافی، زنجانی: مسأله- مزد گرفتن برای یاد دادن واجبات نماز بنابراحتیاط  واجب(زنجانی: بنابراحتیاط) حرام است ولی برای مستحبات آن اشکال ندارد.

تبریزی: مسأله- مزد گرفتن برای یاد دادن واجبات نماز اشکال دارد. و مزد گرفتن برای یاد دادن مستحبّات آن، بدون اشکال جایز است.

سیستانی: مسأله- مزد گرفتن برای یاد دادن واجبات نماز بنابراحتیاط حرام است، ولی مزد گرفتن برای یاد دادن مستحبات ان جایز است.

مظاهری: مسأله- مزد گرفتن برای یاد دادن نماز اشکال ندارد.

(مسأله 1000) اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند1 یا عمداً آن را نگوید2 یا به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثلاً بجای «ض» «ظ» بگوید3 یا جایی که باید بدون زیر و زبر خوانده شود زیر و زبر بدهد4، یا تشدید را نگوید نماز او باطل است5.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- وحید: و مقصر باشد...

زنجانی: اگر یکی از کلمات حمد را نداند یا شک داشته باشد...

2- سیستانی: اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را عمداً یا از روی جهل تقصیری نگوید...

3- بهجت: به طوری که در زبان عربی بگویند آن حرف را تلفظ نکرده و موافق هیچ یک از قرائت های هفتگانه نباشد...

4- سیستانی: مثلاً بجای «ض» «ذ یا ز» بگوید یا زیر و زبر حروف را رعایت نکند به گونه ای که غلط شمرده شود...

5- بهجت: بنابراحتیاط.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه یکی از کلمات حمد یا سوره یا ذکر های دیگر نماز را نداند  یا زیر و زبر آن را غلط بخواند یا حرفی را به حرف دیگری تبدیل کند مثلا بجای «ض» «ز» بگوید به طوری که از نظر لغت عرب غلط باشد، نماز او باطل است.

(مسأله 1001) اگر انسان کلمه ای را 1 صحیح بداند و در نماز همان طور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده لازم نیست دوباره نماز را بخواند2 و یا اگر وقت گذشته قضا نماید.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: که یاد گرفته ...

2- خوئی، سیستانی، تبریزی، مظاهری: [پایان مسأله].

اراکی، گلپایگانی، صافی: باید دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

نوری: احتیاط واجب آن است که آن را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

زنجانی: لازم نیست نمازش را دوباره بخواند، هر چند احتیاط مستحبّ در آن است که دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

وحید: در صورتی که در اعتقاد به صحت قاصر بوده نمازش صحیح است. و احتیاط مستحب آن است که دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید و در صورتی که مقصّر بوده باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه کلمه یا تلفّظ یا ذکری را صحیح می دانسته و مدّتی در نمازها خوانده، و بعد می فهمد غلط بوده، نمازش اعاده ندارد، هر چند احتیاط مستحب اعاده یا قضای آن است.

فاضل: مسأله- اگر اطمینان داشته باشد که حمد و سوره و اذکار واجب نماز را به صورت صحیح می خواند و بعد متوجه شود که غلط بوده نمازهایی را خوانده صحیح است و قضا ندارد هر چند احتیاط مستحب آن است که قضا کند امّا اگراحتمال غلط بودن حمد و سوره و سایر اذکار واجب نماز را می داده و سهل انگاری کرده و نماز خوانده و بعد متوجه شده که غلط بوده نمی تواند به نمازهایی که خوانده اکتفا کند. و اگر به جهت لهجه خاصی که دارد نتواند نماز خود را به صورت عربی صحیح بخواند، به همان مقدار که قدرت دارد بخواند صحیح است.

(مسأله 1002) اگر زیر و زبر کلمه ای را نداند1 باید یاد بگیرد(ولی اگر کلمه ای را که وقف کردن آخر آن جایز است همیشه وقف کند یاد گرفتن زیر و زبر آن لازم نیست2 و نیز اگر نداند مثلاً کلمه ای به «س» است یا به «ص» باید یاد بگیرد3) و چنانچه دو جور یا بیشتر بخواند4، مثل آن که در «اهدنا الصراط المستقیم» مستقیم را 5 یک مرتبه با سین و یک مرتبه با صاد بخواند نمازش باطل است6 مگر آن که هر دو جور قرائت شده باشد و به امید رسیدن به واقع بخواند.

1- خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی، زنجانی: یا نداند مثلاً کلمه ای به «س» یا به «ص»...

2- سبحانی: می تواند همیشه وقف کند و یاد گرفتن زیر و زبر آن لازم نیست ...

3- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی، خوئی، زنجانی، صافی و تبریزی نیست]

4- فاضل: که یکی از آن دو غلط و داخل در کلام زائد است...

5- خوئی: صراط را...

6- اراکی، گلپایگانی، صافی، فاضل: [پایان مسأله].

خوئی، تبریزی: ولی اگر آن کلمه ای را که دو جور خوانده از اذکار باشد و غلط خواندنش از ذکر بودن خارجش نکند، نمازش صحیح است.

زنجانی: مگر کلمه به هر دو نحو عربی صحیح باشد و یکی از انها را به قصد ذکر بگوید.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1000

*****

وحید: مسأله- اگر نداند مثلا کلمه ای  به «س» است یا به  «ص» باید یاد بگیرد و چنانچه دو جور یا بیشتر بخواند در صورتی که قصد جزئیت داشته باشد به آنچه که صحیح است و به غیر آن هم عرفا ذکر غلط یا قرآن غلط گفته شود  -مثل آنکه  در «اهدنا الصراط المستقیم» مستقیم را یک مرتبه با «س» و یک مرتبه با «ص» بخواند.- نمازش صحیح است و در صورتی که کلام آدمی گفته شود نمازش باطل است؛ و همچنین است اگر مثلا زیر و زبر کلمه ای را نداند ولی اگر در اخر کلمه ای باشد که وقف در آن جایز است و همیشه وقف کند یا وصل به سکون نماید ،یاد گرفتن  حرکت آخر کلمه واجب نیست و نمازش صحیح است.

سیستانی: مسأله- اگر زیر و زبر کلمه ای را نداند یا نداند مثلاً کلمه ای به «هـ» است یا به «ح» باید وظیفۀ خود را به نحوی انجام دهد ، مثلا یاد بگیرد و یا به جماعت بخواند یا آن را دو جور یا بیشتر بخواند که یقین کند صحیح آن را خوانده است، ولی در این صورت نماز او بر فرضی صحیح است که یقین کند صحیح است که آن جملۀ غلط باز هم قران یا ذکر به حساب بیاید.

مظاهری: مسأله- اگر کلمه ای را نداند باید یاد بگیرد و چنانچه دو جور یا بیشتر بخواند نمازش باطل است.

(مسأله 1003) اگر1 در کلمه ای «واو» باشد و حرف قبل از «واو» در آن کلمه پیش[ضمه] داشته باشد و حرف بعد از «واو» در آن کلمه همزه «ء» باشد مثل کلمه «سوء» بهتر است2 آن واو را مدّ بدهد یعنی آن را بکشد و همچنین اگر در کلمه ای «الف» باشد(و حرف قبل از الف در آن کلمه زبر[فتحه] داشته باشد3) و حرف بعد از «الف» در آن کلمه همزه باشد مثل «جاء» بهتر است 4 «الف» آن را بکشد و نیز اگر در کلمه ای «ی» باشد و حرف پیش از«ی» در آن کلمه زیر[کسره] داشته باشد و حرف بعد از «ی» در آن کلمه همزه باشد مثل «جیء» بهتر آن است5 «ی» را با مدّ بخواند و اگر بعد از این «واو» و «الف» و «ی» به جای همزه«ء» حرفی باشد که ساکن است یعنی زیر و زبر و پیش ندارد باز هم بهتر آن است این سه حرف را 6 با مدّ بخواند7، مثلاً در «ولاالضالین» که بعد از «الف» حرف لام ساکن است بهتر ان است8 «الف» آن را با مد بخواند9.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: رعایت مدّی که در یک کلمه واقع شده واجب است، یعنی اگر...

سیستانی: علمای تجوید گفته اند اگر...

زنجانی: بنابراحتیاط مستحب اگر...

2- خوئی، گلپایگانی، اراکی، صافی، بهجت، سیستانی، نوری: باید...

تبریزی: بنابراحتیاط...

[عبارت «بهتر است» در رساله آیت الله زنجانی نیست]

3- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی، زنجانی و صافی نیست]

4- اراکی، گلپایگانی، خوئی، سیستانی، بهجت، صافی، نوری: باید...

[عبارت «بهتر آن است» در رساله آیات عظام: زنجانی و تبریزی نیست]

5- گلپایگانی، خوئی، اراکی، بهجت، صافی، سیستانی، نوری: باید...

‍[عبارت «بهتر آن است» در رساله آیات عظام: زنجانی و تبریزی نیست]

6- خوئی، گلپایگانی، اراکی، بهجت، صافی، سیستانی، نوری: باز هم باید این سه حرف را...

زنجانی: باز هم بنابراحتیاط مستحب این سه حرف را...

تبریزی: باز هم این سه حرف را...

7- سیستانی: ولی ظاهراً صحّت قرائت در این چنین موارد توقف بر مدّ ندارد پس چنانچه به دستوری که گفته شد ، رفتار نکند، باز هم نماز صحیح است. بلی در مثل «ولا الضالین» که تحفّظ بر تشدید و الف  توقّف بر مقداری مدّ دارد، باید به همان مقدار الف را مدّ بدهد.

8- اراکی، گلپایگانی، خوئی، بهجت، صافی، تبریزی، نوری: باید...

‍[عبارت «بهتر آن است» در رساله آیت الله زنجانی نیست]

9- خوئی، گلپایگانی، صافی، نوری: و چنانچه به دستوری که گفته شد رفتار نکند احتیاط واجب(گلپایگانی، صافی: احتیاط) آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

تبریزی: و چنانچه به دستوری که گفته شد رفتار نکند، بنابراظهر نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

زنجانی: وچنانچه به دستوری که گفته شد رفتار نکند بنابراحتیاط مستحب نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

*****

وحید: مسأله- اگر در کلمه ای «واو» باشد  و حرف قبل از «واو» در آن کلمه پیش داشته باشد و حرف بعد از «واو» در آن کلمه «ء» باشد مثل کلمه «سوء» و همچنین اگر در کلمه ای الف باشد  و حرف قبل از الف در آن کلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن کلمه «ء» باشد مثل «جاء» و نیز اگر در کلمه ای «یاء» باشد و حرف پیش از «یاء » در آن کلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از «یاء » در آن کلمه  همزه باشد مثل «جی ء » بنابراحتیاط مستحب این سه حرف را با مد  - یعنی با کشیدن- بخواند .و اگر بعد از این حروف  «واو» و «الف» و« یاء » باشد بجای همزه حرفی باشد که ساکن است- یعنی زیر و زبر و پیش ندارد- باید این سه حرف را مدّ بدهد، مثلا در «والضالین» که بعد از «الف» حرف «لام» ساکن است ، باید  «الف» آن را با مد بخواند، و چنانچه به دستوری که در این صورت بیان شد رفتار نکند نمازش باطل است.

مکارم: مسأله- لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند، رعایت کند بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هر چند رعایت دستورات تجوید بهتر است.

مظاهری: مسأله- رعایت کردن آنچه را که علمای تجوید  می گویند نظیر مدهای واجب، مراعات مخارج حروف، وقف به حرکت، وصل به سکون و مانند این ها, واجب نیست؛ بلکه اگر طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است ، کفایت می کند. اختلاف در قرائت که قرّاء گفته اند صحیح نیست و نماز باید  بر طبق قرآن خوانده شود.

(مسأله 1004) احتیاط مستحب1 آن است که در نماز، وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید2 و معنی وقف به حرکت آن است که زیر یا زبر یا پیش آخر کلمه ای را بگوید و بین ان کلمه و کلمه بعدش فاصله دهد. مثلاً بگوید «الرحمن الرحیم» و میم «الرحیم» را زیر بدهد و بعد قدری فاصله دهد و بگوید: «مالک یوم الدین»، و معنی وصل به سکون آن است که زیر یا زبر یا پیش کلمه ای را نگوید و ان کلمه را به کلمه بعد بچسباند مثل ان که بگوید «الرحمن الرحیم» و میم «الرحیم» را زیر ندهد  و فوراً «مالک یوم الدین» را بگوید.

1- اراکی، خوئی، نوری: احتیاط واجب...

گلپایگانی، صافی: احتیاط...

2- فاضل: أقوی  این است که لازم نیست در نماز وقف به حرکت و وصل به سکون را مراعات نماید...

بهجت: وصل به سکون در نماز –بنابرأظهر- جایز است و وقف غیر عمدی بر حرکت وضعاً صحیح است و اعاده ندارد و أحوط آن است که بدون عذر، وقف به حرکت ننماید...

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1003.

*****

وحید: مسأله- احتیاط واجب آن است که در نماز، وقف به حرکت ننماید و معنی وقف به حرکت ان است که زیر یا زبر یا پیش آخر کلمه ای را بگوید و بین آن کلمه و کلمه بعدش فاصله دهد. مثلا بگوید «الرحمن الرحیم» و «میم» «الرحیم » را زیر بدهد و بعد قدری فاصله دهد و بگوید «مالک یوم الدین» و احتیاط مستحب آن است که وصل به سکون ننماید و معنی وصل به سکون آن است که زیر یا زبر یا پیش آخر کلمه ای را نگوید و آن کلمه را به کلمه بعد بچسباند. مثل آنکه بگوید «الرحمن الرحیم» و میم «الرحیم» را زیر ندهد و بدون فاصله «مالک یوم الدین» را بگوید.

مکارم: مسأله- احتیاط واجب آن است که در نماز وقف به حرکت ننماید و معنی وقف به حرکت آن است که زیر و زبر آخر کلمه را بگوید امّا بین آن کلمه و کلمه بعد فاصله دهد مثل این که بگوید الله اکبر (و آخر آن را پیش دهد) امّا مدتی سکوت کند بعد بسم اللهِ را شروع نماید، ولی وصل به سکون مانعی ندارد هر چند ترک آن بهتر است، معنی وصل به سکون این است که آخر جمله را بدون زیر و زبر بخواند و بلافاصله آیه یا کلمه بعد را بگوید.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله 827- تنوین اگر به کلمه ای که با یکی از حروف (ی، ر، م، ل،،و، ن) شروع می شود برسد، ادغام شود، یعنی نون را به آن حرف تبدیل کند و با تشدید بگوید. و نون ساکن اگر به یکی از آنها برسد، احتیاط مستحب آن است که ادغام شود.

(مسأله 1005) در رکعت سوم و چهارم نماز می تواند فقط یک حمد بخواند یا سه مرتبه1 تسبیحات اربعه بگوید یعنی سه مرتبه2 بگوید3 «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر»4 (واگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید کافی است5) و می تواند در یک رکعت حمد و در رکعت دیگر تسبیحات بگوید و بهتر است در هردو رکعت تسبیحات بخواند6.

1- خوئی، گلپایگانی، زنجانی، صافی، سیستانی، تبریزی، وحید: یک مرتبه...

2- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید:  یک مرتبه...

3- گلپایگانی، صافی: یعنی بگوید...

4- مکارم: بلکه یک مرتبه نیز کافی است و مانعی ندارد در یک رکعت حمد و در رکعت دیگر تسبیحات بگوید.

5- خوئی، سیستانی، صافی، تبریزی، وحید: بهتر آن است که سه مرتبه بگوید...

زنجانی: احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید...

فاضل: احتیاط واجب ان است که سه مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید...

بهجت: بنابرأقوی کافی است ولی سه مرتبه فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام:  گلپایگانی و سبحانی نیست]

خوئی، تبریزی: در نماز فرادی بهتر است  در هر دو رکعت تسبیحات بخواند و برای مأموم در نمازهای جهریه، أحوط لزومی، اختیار تسبیحات است.

*****

مظاهری: مسأله- در رکعت سوم و چهارم نماز می تواند فقط یک حمد بخواند یا یک مرتبه بگوید : «سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله والله اکبر» و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید. و می تواند در یک رکعت حمد و در رکعت دیگر تسبیحات بگوید. و بهتر است در هر دو رکعت تسبیحات بخواند.

 (مسأله 1006) در تنگی وقت باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید1.

این مسأله در رساله آیات عظام  مکارم  و مظاهری نیست.

1-  گلپایگانی، صافی: و در وسعت وقت، یک مرتبه کافی است لکن سزاوار است ترک نشود سه مرتبه مگر در ضرورت.

سیستانی: و اگر به مقدار آن هم وقت ندارد کافی است یک مرتبه « سبحان الله» بگوید.

(مسأله 1007) بر مرد و زن1 واجب است که در رکعت سوم وچهارم نماز، حمد یا تسبیحات را آهسته بخوانند.

1- سیستانی: بنابر احتیاط...

(مسأله 1008) اگر در رکعت سوم و چهارم حمد بخواند، بنابراحتیاط واجب1 باید بسم الله آن را هم آهسته بگوید2.

1- اراکی، زنجانی: بنابراحتیاط...

2- فاضل: خصوصاً برای مأموم و کسی که نمازش را فرادی می خواند.

سیستانی: واجب نیست بسم الله آن را آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که بسم الله را هم آهسته بگوید.

*****

مکارم: مسأله- واجب است در رکعت سوم و چهارم نماز ، حمد یا تسبیحات اربعه را آهسته بخواند حتی بسم الله را ، (بنابراحتیاط واجب.)

مسأله اختصاصی

مظاهری: مسأله 791- ذکر رکوع و سجده و تشهّد و سلام و قنوت را در همه نمازها مرد و زن می توانند بلند یا آهسته بخوانند.

(مسأله 1009) کسی که نمی تواند تسبیحات را یاد بگیرد یا درست بخواند1، باید در رکعت سوم و چهارم حمد بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم  و مظاهری نیست.

1- فاضل: درست یا صحیح بخواند...

وحید: ولی می تواند حمد را درست بخواند...

(مسأله 1010) اگر در دو رکعت اول نماز به خیال این که دو رکعت اخر است تسبیحات بگوید1، چنانچه پیش از رکوع بفهمد، باید حمد و سوره را بخواند2 و اگر در رکوع یا بعد از رکوع بفهمد، نمازش صحیح است3.

1- اراکی: چنانچه بعد از رکوع بفهمد، نمازش صحیح است و اگر پیش از رکوع بفهمد، باید حمد و سوره را بخواند و نمازش صحیح است ولی بعد از نماز باید دو سجده سهو بجا آورد.

2- فاضل: و بنابراحتیاط مستحب بعد از نماز سجده سهو برای تسبیحات زیادی انجام بدهد و اگر در رکوع بفهمد، نمازش صحیح است.

زنجانی: باید حمد را بخواند...

3- مکارم: و احتیاط مستحب ان است که دو سجده سهو بجا آورد.

بهجت، نوری، مظاهری: اگر در رکوع بفهمد، نمازش صحیح است.

سبحانی: و برای ترک هر یک از حمد و سوره دو سجده سهو بعد از نماز انجام دهد.

(مسأله 1011) اگر در دو رکعت آخر نماز به خیال این که در دو رکعت اول است حمد بخواند، یا در دو رکعت اول نماز با اینکه گمان می کرده در دو رکعت آخر است حمد بخواند، چه پیش از رکوع بفهمد چه بعد از آن نمازش صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

(مسأله 1012) اگر در رکعت سوم یا چهارم می خواست حمد بخواند تسبیحات به زبانش آمد، یا می خواست تسبیحات بخواند حمد به زبانش آمد1 باید آن را رها کند2 و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند3. ولی اگر عادتش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده4 و در خزانه قلبش آن را قصد داشته می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است5.

1- سیستانی: چنانچه به کلی خالی از قصد نماز بوده، حتّی در ضمیر ناخودآگاه...

مظاهری: و یا عادتش خواند چیزی بوده که به زبانش آمده همان را تمام کند و نمازش صحیح است.

2- اراکی: بنابراحتیاط واجب باید آن را رها کند...

فاضل: در چنین صورتی اقوی آن است آن را رها کند...

3- مکارم: ولی اگر هر دو در  نیّت او بوده است هر کدام به زبانش آید، کافی است.

4- خوئی، اراکی، تبریزی، وحید: می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است.

زنجانی: همان را تمام می کند و نمازش صحیح است.

5- گلپایگانی، صافی: اگر قصدش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده اگر چه بواسطه عادت باشد می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است.

سیستانی: اگر خالی از قصد نبوده، مثل آنکه  عادتش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده، می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است.

(مسأله 1013) کسی که عادت دارد در رکعت سوم و چهارم تسبیحات بخواند1 اگر بدون قصد2 مشغول خواندن حمد شود3 باید4 آن را رها کند و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند5.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم ، سبحانی و مظاهری نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: اگر از عادت خود غفلت نماید و به قصد اداء وظیفه مشغول خواندن حمد شود، کفایت می کند ولازم نیست دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند.

صافی: اگر با غفلت از عادت خود به قصد ادای وظیفه حمد بخواند کفایت می کند.

2- وحید: حتی قصد انجام آنچه که بر او واجب است...

3- اراکی: کفایت می کند[پایان مسأله]

زنجانی: اگر بدون قصد حمد به زبانش آمد...

4-  فاضل: أقوی آن است که...

5- زنجانی: ولی اگر از عادت خود غفلت کند و به قصد انجام وظیفه حمد را بخواند، می تواند آن را تمام کرده و نمازش صحیح است.

(مسأله 1014) در رکعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبیحات استغفار کند، مثلاً  بگوید: «استغفرالله ربی و اتوب الیه» یا بگوید «اللهم اغفر لی»1 (و اگر به گمان آن که حمد یا تسبیحات را گفته مشغول گفتن استغفار شود و شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده، یا نه، باید به شک خود اعتنا ننماید2) ولی اگر3 نمازگزار پیش از خم شدن برای رکوع در حالی که مشغول گفتن استغفار نیست، شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه باید حمد یا تسبیحات را بخواند4.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت و سبحانی نیست.

1- مکارم، مظاهری: [پایان مسأله]

خوئی، تبریزی، وحید: و اگر نمازگزار پیش از خم شدن برای رکوع اگر چه مشغول گفتن استغفار یا بعد از فراغ از ان باشد شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، باید حمد یا تسبیحات را بخواند.

سیستانی: و اگر نمازگزار پیش از استغفار و خم شدن برای رکوع شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، باید حمد یا تسبیحات را بخواند؛ و اگر در حال گفتن استغفار یا بعد ازآن شک کند باز هم بنابراحتیاط واجب باید حمد یا تسبیحات را بخواند.

زنجانی: و کسی که مشغول گفتن استغفار است، اگر شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده ، یا نه اگر به قصد ذکر خاصّ، استغفار کرده باشد، لازم نیست حمد یا تسبیحات را بخواند ولی احتیاط مستحب آن است که حمد یا تسبیحات را به قصد ذکر مطلق، دوباره بخواند؛ مخصوصاً اگر عادتش خواندن آن استغفار نباشد، و چنانچه به قصد این که در هر جای نماز استغفار مستحب است، استغفار کرده، لازم است  حمد یا تسبیحات را بخواند و نیز اگر نمازگزار استغفار نکرده باشد پیش از خم شدن به رکوع شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه باید حمد یا تسبیحات را بخواند.

2- [در رساله آیات عظام: گلپایگانی و صافی بجای قسمت داخل پرانتز آمده است: و کسی که مشغول استغفار است، اگر شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، چنانچه خود را در استغفار بعد از حمد یا تسبیحات ببیند، باید به شک خود اعتنا ننماید و الا باید حمد یا تسبیحات را بخواند]

3- گلپایگانی، فاضل، صافی: و نیز اگر...

4- فاضل: [باید]به شک خود اعتنا کند و تسبیحات را بگوید.

(مسأله 1015) اگر در رکوع رکعت سوم یا چهارم (یا در حال رفتن به رکوع) شک کند1 که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه باید به شک خود اعتنا نکند2.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت ، مظاهری و سبحانی نیست.

1- اراکی، خوئی، تبریزی، زنجانی،وحید: اگر در رکوع رکعت سوم یا چهارم شک کند ...

2- اراکی: ولی چنانچه در حال رفتن به رکوع شک کند که حمد یا تسبیحات را خوانده یا نه، بنابراحتیاط واجب باید برگردد و حمد و سوره را بخواند.

خوئی، تبریزی، وحید: و اگر پیش از رسیدن به حدّ رکوع شکّ کند لازم است برگردد و حمد یا تسبیحات را بخواند.

زنجانی: و اگر برای رکوع خم شده و پیش از رسیدن به حد رکوع شک کند ، چنانچه  استغفار نکرده باشد لازم است برگردد و حمد و تسبیحات را بخواند و اگر استغفار کرده باشد حکم مسأله با همان تفضیلی است که در مسأله قبل گذشت.


(مسأله 958) قیام در موقع گفتن تکبیرة الاحرام 1 و قیام پیش از رکوع که آن را قیام متصل به رکوع می گویند رکن است، ولی قیام در موقع خواندن حمد و سوره و قیام بعد از رکوع رکن نیست2 و اگر کسی آن را از روی فراموشی ترک کند، نمازش صحیح است.

1- بهجت: بنابرظاهر...

2- مکارم: واجب است امّا رکن نیست.[پایان مسأله]

*****

زنجانی: مسأله- قیام پیش از رکوع، که آن را قیام متصل به رکوع می گویند، رکن است، و  معنی آن از حالت ایستاده به رکوع رفتن است و لازم نیست پس از اتمام قرائت، مقداری صبر کند و سپس به رکوع برود.

مظاهری: مسأله- قیام در موقع گفتن تکبیرة الاحرام و خواندن حمد و سوره و بعد از رکوع و در حال خواندن تسبیحات واجب است و اگر عمدا کسی آن را نیاورد نمازش باطل است.

(مسأْه 959) واجب است پیش از گفتن تکبیر و بعد از آن مقداری بایستد تا یقین کند که در حال ایستادن تکبیر گفته است.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم، بهجت و مظاهری نیست .

*****

زنجانی: مسأله- قیام در موقع گفتن تکبیرة الاحرام مانند خود تکبیرة الاحرام واجب است و ظاهراً رکن نیست و قیام در موقع خواندن حمد و سوره و قیام بعد از رکوع واجب است ولی بی تردید رکن نیست و اگر کسی آن را از روی فراموشی ترک کند نمازش صحیح است.

(مسأله 960) اگر رکوع را فراموش کند1 و بعد از حمد و سوره بنشیند2 و یادش بیاید که رکوع نکرده، باید بایستد و به رکوع  رود و اگر بدون این که بایستد به حال خمیدگی به رکوع برگردد3، چون قیام متصل به رکوع را بجا نیاورده4، نماز او باطل است.

1- صافی: معنای قیام متصل به رکوع این است که از حال قیام به رکوع برود بنابراین اگر رکوع را فراموش کند ...

2- فاضل: قیام متصل به رکوع یعنی انسان از حالت ایستاده به قصد رکوع خم شود، بنابراین اگر رکوع را فراموش کندو بعد از حمد و سوره به نیّت سجده خم شود...

3 - زنجانی: کفایت نمی کند، بلکه باید بایستد و از حالت ایستاده  رکوع کند و اگر این کار را نکند نمازش باطل است.

4- سیستانی: کفایت نمی کند.

(مسأله 961) موقعی که ایستاده است1 باید بدن را حرکت ندهد2 و به طرفی خم نشود و به جایی تکیه نکند ولی اگر از روی ناچاری باشد، یا در حال خم شدن برای رکوع پاها را حرکت دهد اشکال ندارد3.

1- صافی: موقعی که برای تکبیرة الاحرام یا قرائت ایستاده است...

2- بهجت: عمداً حرکت ندهد...

3- سبحانی: اگر از روی ناچاری باشد اشکال ندارد.

*****

خوئی، زنجانی،تبریزی،سیستانی، وحید: مسأله- موقعی که برای تکبیره الاحرام یا قرائت ایستاده است، باید (زنجانی: سر و ) بدن را حرکت ندهد و به طرفی خم نشود، و بنابراحتیاط. در حال اختیار بجایی تکیه نکند* ولی اگر از روی ناچاری باشد . اشکال ندارد..

. وحید: بنابراحتیاط واجب...

*سیستانی: باید راه نرود و به طرفی خم نشود وبنابراحتیاط لازم بدن را حرکت ندهد و در حال اختیار بجایی تکیه نکند...

* تبریزی: بنابراحتیاط بجایی تکیه نکند...

. وحید: یا در حال خم شدن برای رکوع پاها را حرکت دهد...

مکارم: مسأله- در موقع قیام نباید بدن و پاها را حرکت دهد و به طرفی خم شود یا به جایی تکیه کند، ولی اگر از روی ناچاری باشد، مانعی ندارد.

(مسأله 962) اگر موقعی که ایستاده از روی فراموشی بدن را حرکت دهد1 یا به طرفی خم شود، یا به جایی تکیه کند، اشکال ندارد2 ولی در قیام موقع گفتن تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع اگر از روی فراموشی هم باشد، بنابراحتیاط واجب3 باید نمازرا تمام کند و دوباره بخواند4.

1- سیستانی: از روی فراموشی قدری راه برود...

2- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی: [پایان مسأله]

3- [عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله اراکی نیست]

4- صافی: بنابراحتیاط مستحب نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

فاضل: بنابراحتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند.

*****

مکارم: مسأله-  هر گاه در حال قیام برای حمد و سوره از روی فراموشی بدن و پاها را حرکت دهد یا به طرفی خم شود نماز باطل نیست اما اگر در موقع تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع باشد بنابراحتیاط واجب باید نماز را تمام کند و اعاده نماید.

وحید: مسأله- اگر در قیام واجب برای تکبیره الاحرام و قرائت از روی فراموشی بدن را حرکت دهد یا به طرفی خم شود یا به جایی تکیه کند اشکال ندارد.

مظاهری : مسأله- اگر موقعی که ایستاده از روی فراموشی یا جهل بدن را حرکت دهد یا به طرفی خم شود یا به جایی تکیه کند، اشکال ندارد.

(مسأله 963) باید1 در موقع ایستادن، هر دو پا روی زمین باشد، ولی لازم نیست سنگینی بدن روی هر دو پا باشد و اگر روی یک پا هم باشد اشکال ندارد2.

1- گلپایگانی، سیستانی، بهجت، صافی، نوری، وحید، سبحانی: به اختیاط واجب...

خوئی، تبریزی، زنجانی: به احتیاط مستحب...

2- بهجت: و اگر ایستادن صدق کرد و از روی فراموشی روی یک پا قرار گرفت نمازش باطل نیست، گرچه محلّ احتیاط است.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه در موقع قیام روی یک پا بایستد نمازش اشکال دارد، ولی لازم نیست سنگینی بدن را به طور مساوی روی هر دو پا قرار دهد.

مظاهری:مسأله- لازم نیست سنگینی بدن روی هر دو پا باشد، بلکه اگرروی یک پا هم بایستد اشکال ندارد.

(مسأله 964) کسی که می تواند درست بایستد، اگر پاها را خیلی گشاد بگذارد که به حال ایستادن معمولی نباشد1 نمازش باطل است2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی ،وحید: که ایستادن بر او صدق نکند...

گلپایگانی، صافی: اگر پاها را خیلی باز بگذارد به حدّی که به او ایستاده نگویند...

فاضل: که عرفاً قیام بر آن صدق نکند...

زنجانی: که ایستادن به ان گفته نشود...

2- سیستانی: بلکه بنابراحتیاط لازم نباید پاها را خیلی گشاد بگذارد ،هر چند ایستادن صدق کند.

وحید: و همچنین بنابراحتیاط واجب اگر به صورت ایستادن معمولی نباشد .

*****

بهجت: مسأله- کسی که می تواند درست بایستد، لازم است پاها را طوری گشاد نگذارد که به حال ایستادن معمولی نباشد، ولی اگر بگویند ایستاده است و یا از روی فراموشی پاها را بیش از متعارف باز کرد، نمازش باطل نمی شود گرچه محلّ احتیاط است.

مکارم: مسأله- اگر پاها را بیش از اندازه گشاد بگذارد به طوری که از شکل ایستادن بیرون رود نمازش باطل است مگر این که ناچار باشد.

(مسأله 965) موقعی که انسان در نماز می خواهد کمی جلو یا عقب رود، یا کمی بدن را به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید چیزی نگوید ولی «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید و در موقع گفتن ذکرهای  واجب هم بدن باید بی حرکت باشد 1بلکه(احتیاط واجب آن است که2) در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نماز، باید بدنش آرام باشد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1-    سبحانی: [پایان مسأله]

2-    [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله اراکی نیست]

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- موقعی که انسان در نماز مشغول خواندن چیزی است، حتّی موقع گفتن ذکرهای مستحبی نماز، باید بدنش آرام باشد و در موقعی که می خواهد کمی جلو یا عقب رود، یا کمی بدن را به طرف راست یا چپ حرکت دهد باید چیزی نگوید ،ولی «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید.

زنجانی: مسأله- موقعی که انسان در نماز مشغول خواندن چیزی است، حتّی بنابراحتیاط واجب در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نماز،(که به قصد ذکر مخصوص نماز گفته می شود)  باید سر و بدنش آرام باشد و در موقعی که می خواهد کمی جلو یا عقب رود، یا کمی بدن را به طرف راست یا چپ حرکت دهد باید چیزیاز اذکار نماز را نخواند ولی «بحول الله و قوّته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید.

خوئی، سیستانی، تبریزی، وحید: مسأله- موقعی که انسان در نماز مشغول خواندن  چیزی از اذکار واجب است باید بدنش آرام باشد(سیستانی: و همچنین بنابراحتیاط لازم وقتی که مشغول چیزی از اذکار مستحب می باشد) و در موقعی که می خواهد کمی جلو یا عقب رود، یا کمی بدن را به طرف راست یا چپ حرکت دهد، باید چیزی نگوید.

مظاهری: مسأله- در موقع خواندن چیزهای واجب نماز باید بدن بی حرکت باشد و مستحب است در موقع گفتن ذکرهای متسحب نماز نظیر «سمع الله لمن حمده» نیز بدن آرام باشد  ولی حرکت دادن سر یا دست یا پا اشکال ندارد اما «بحول الله وقوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید.

(مسأله 966) اگر1 در حال حرکت بدن ذکر بگوید2 مثلاً موقع رفتن به رکوع یا رفتن به سجده تکبیر بگوید3، چنانچه آن را به قصد ذکری که4 در نماز دستور داده اند بگوید5، باید 6 نماز را دوباره بخواند7 واگر به این قصد نگوید، بلکه بخواهد ذکری گفته باشد نماز صحیح است.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت ، سبحانی و مظاهری نیست.

1- زنجانی: اگر با علم و عمد...

2- خویی، تبریزی، سیستانی: ذکر مستحبی بگوید...

3- خوئی، تبریزی: نمازش صحیح است. و«بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید.[پایان مسأله]

4- زنجانی: ذکر خاصی که...

5- سیستانی: آن ذکر صحیح نیست ولی نمازش صحیح است«بحول الله و قوته اقوم و اقعد» را باید در حال برخاستن بگوید.[پایان مسأله]

6- گلپایگانی، صافی، فاضل، نوری: باید احتیاطاً...

7- زنجانی: و این امردر ذکرهای مستحب، مطابق احتیاط وجوبی است...

اراکی: چنانچه آن را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند بگوید، صحیح بودن نمازش مورد اشکال است...

*****

وحید: مسأله- اگر در حال حرکت بدن ذکر مستحبی بگوید، ذکر و نماز- هر دو- صحیح است ولی اذکار مستحبّۀ نماز را اگر به قصد آنچه در نماز وارد شده بگوید بنابراحتیاط باید بدن آرام باشد اگر چه با آرام نبودن بدن، نماز صحیح است ولی بحول الله وقوته اقوم و اقعد را باید در حال برخاستن بگوید.

مکارم: مسأله- هر گاه در حال حرکت بدن ذکر بگوید مثلا موقع رفتن به رکوع یا در حال رفتن به سجده تکبیر آن را بگوید مانعی ندارد به شرط اینکه قصدش مطلق ذکر باشد، یعنی نه آن تکبیر مخصوصی که مثلاً قبل از سجده در حال ایستادن گفته می شود، بلکه از آنجا که ذکر خدا در هر جای نماز خوب است تکبیر می گوید.

(مسأله 967) حرکت دادن دست و انگشتان در موقع خواندن حمد1، اشکال ندارد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که آنها را هم حرکت ندهد.

این مسأله در رساله آیات عظام مکارم و سبحانی نیست.

1-  گلپایگانی، صافی، زنجانی: و سوره (زنجانی: و تسبیحات اربعه)...

بهجت: و سایر حالات اشکال ندارد.[پایان مسأله]

وحید: در موقع قرائت و ذکرهای واجب...

مظاهری:رجوع کنید به ذیل مساله965.

(مسأله 968) اگر موقع خواندن حمد و سوره ، یا خواندن تسبیحات1 بی اختیاربه قدری حرکت کند که از حال آرام بودن خارج شود2، احتیاط واجب3 آن است که بعد از آرام گرفتن بدن، آنچه را در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست.

1- فاضل: اگر موقع خواندن حمد و سوره یا ذکر واجب...

2- مکارم: و یا مثلاً در میان جمعیت باشد و به او تنه بزنند و او را حرکت دهند...

سبحانی: مثلا کسی به او تنه بزند و او را حرکت دهد...

3- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: احتیاط مستحب...

(مسأله 969) اگر در بین نماز از ایستادن عاجز شود باید بنشیند1 و اگر از نشستن هم2 عاجز شود باید بخوابد 3 ولی تا بدنش آرام نگرفته باید چیزی نخواند4.

1- اراکی: مگر بداند که بعد از آن قبل از گذشتن وقت،توانایی بر ایستاده خواندن نماز را پیدا می کند که در این صورت باید نماز را قطع کند و بعداً بخواند...

2- بهجت: به همه اقسامش...

3-  مظاهری: [پایان مسأله]

زنجانی: البته این حکم مخصوص صورتی است که ناتوانی او تا آخر وقت نماز ادامه داشته باشد  ولی تا بدنش آرام نگرفته نباید ذکر واجب بلکه به احتیاط واجب، چیزی از ذکر مستحب را به قصد ورود بخواند.

4- اراکی: تا بدنش آرام نگرفته، بنابراحتیاط واجب قرائت و ذکر را تنها به قصد قربت بخواند نه به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند.

خوئی، سیستانی، تبریزی: باید چیزی از ذکرهای واجب را نگوید.

فاضل: باید چیزی از واجبات نماز را نخواند.

*****

وحید: مسأله- کسی که  در بین نماز از ایستادن عاجز شود و عجزش تا آخر وقت باقی نباشد ، باید نماز را در حال قدرت ایستاده بخواند ، و در صورتی که عجزش تا آخر وقت باقی باشد  باید بقیّۀ نماز را نشسته بخواند ، و همچنین اگر از نشستن هم عاجز شود باید خوابیده بخواند ولی تا بدنش آرام نگرفته باید قرائت و اذکار واجبه را نخواند. و حکم اذکار مستحبّه در این مسأله و مسائل بعد ، در مسأله [966] گذشت.

(مسأله 970) تا انسان می تواند ایستاده نماز بخواند1 نباید بنشیند مثلا کسی که در موقع ایستادن بدنش حرکت می کند یا مجبور است به چیزی تکیه دهد، یا بدنش را کج کند2 (یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد3) باید به هر طور که می تواند ایستاده نماز بخواند ولی اگر به هیچ قسم حتی مثل حال رکوع هم نتواند بایستد4، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند.

1- زنجانی: ولو با تکیه دادن بر چیزی یا با حرکت کردن بدن...

2- خویی، تبریزی، سیستانی، زنجانی: مختصری کج کند...

3- وحید: به گونه ای که در این سه صورت ایستادن صدق کند...

گلپایگانی، صافی: بیشتر از معمول باز بگذارد...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، زنجانی، سیستانی و تبریزی نیست]

4- خوئی، بهجت، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: اگر به هیچ قسم نتواند بایستد...

*****

مکارم: مسأله- کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند باید بنشیند، ولی اگر بتواند بایستد و به عصا یا دیوار و مانند آن تکیه کند، یا پاهایش را از هم دور بگذارد باید ایستاده نماز بخواند، مگر این که فوق العاده برای او زحمت داشته باشد.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله 795- اگر کسی نمی تواند هم بایستد و هم رکوع و سجود را انجام دهد، بلکه یا باید بایستد و برای رکوع و سجود اشاره کند و یا بنشیند و رکوع و سجود را بدون اشاره انجام دهد بنابراظهر باید صورت اول را اختیار کند.

(مسأله 971) تا انسان می تواند بنشیند نباید خوابیده نماز بخواند و اگر نتواند راست بنشیند، باید هر طور که می تواند بنشیند و اگر به هیچ قسم نمی تواند بنشیند، باید 1(بطوری که در احکام قبله گفته شد2) به پهلوی راست بخوابد و اگر نمی تواند 3، به پهلوی چپ و اگر ان هم ممکن نیست به پشت بخوابد4، به طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد5.

1- زنجانی: بنابر احتیاط...

2- اراکی: بطوری که روی او بطرف قبله باشد...

زنجانی: بطوری که در احکام قبله، مسأله [779] گفته شد...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله بهجت نیست]

3- بهجت: بنابرأحوط...

زنجانی: بنابراحتیاط...

4- زنجانی: بنابراحتیاط [پایان مسأله].

سیستانی: باید به طوری که در احکام قبله گفته شد به پهلو بخوابد، به طوری که جلوی بدنش رو به قبله باشد؛ و تا وقتی که ممکن است به پهلوی راست بخوابد نباید بنابراحتیاط لازم به پهلوی چپ بخوابد، و اگر این دو ممکن نباشد باید به پشت بخوابد...

5- بهجت: و اگر آن هم ممکن نیست، به هر صورتی که ممکن است نماز بخواند، ولی تا حدّ امکان طوری باشد که نزدیکتر به نماز کسی که به طور عادی ایستاده نماز می خواند باشد و گرنه باید نزدیک تر به نماز کسی که ایستاده نمی خواند با رعایت مراتبی که گفته شد باشد.

*****

مکارم: مسأله- مادام که می تواند نشسته نماز بخواند هر چند به چیزی تکیه کند باید خوابیده نماز نخواند و هر گاه نتواند، باید به پهلوی راست بخوابد به طوری که جلوی بدن او رو به قبله باشد و اگر نتواند به پهلوی چپ و اگر آن هم ممکن نیست، به پشت بخوابد به طوری که کف پاهای او رو به قبله باشد.

(مسأله 972) کسی که نشسته نماز می خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد1 و رکوع را ایستاده بجا آورد، باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع رود2 و اگر نتواند، باید رکوع را هم نشسته بجا اورد.

1- زنجانی:  اگر بتواند بعد از قرائت بایستد.

وحید: اگر بعد از خواندن حمد و سوره و تسبیحات بتواند بایستد....

2- مظاهری: [پایان مسأله]

*****

مکارم: مسأله- کسی که می تواند قسمتی از نماز را ایستاده بخواند واجب است آن مقدار را بایستد و بقیه را بنشیند و اگر نتوانست بخوابد.

(مسأله 973) کسی که خوابیده نماز می خواند، اگر در بین نماز بتواند بنشیند، باید مقداری را که می تواند ، نشسته بخواند. و نیز اگر می تواند بایستد، باید مقداری را که می تواند، ایستاده بخواند1، ولی تا بدنش آرام نگرفته باید چیزی نخواند2.

1- مظاهری: [پایان مسأله]

2- زنجانی: چنانچه  در مسأله[969] گذشت.

خوئی، سیستانی، تبریزی: باید چیزی از اذکار واجب را نخواند(سیستانی: اما اگر بداند مقدار کمی می تواند بایستد باید آن را به قیام متصل به رکوع اختصاص دهد).

فاضل: باید چیزی از واجبات نماز را نخواند.

وحید: باید قرائت اذکار واجبه را نخواند.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه کسی بر اثر ناتوانی نماز را خوابیده بخواند، اگر در بین نماز بتواند بنشیند باید آن مقدار را که می تواند بنشیند و یا اگر می تواند برخیزد.

(مسأله 974) کسی که نشسته نماز می خواند1 اگر در بین نماز بتواند بایستد باید مقداری را که می تواند ایستاده بخواند ولی تا بدنش آرام نگرفته، باید چیزی نخواند2.

این مسأله در رساله آیات عظام فاضل و مظاهری نیست.

1- مکارم: و در اثناء نماز توانایی ایستادن پیدا می کند باید بایستد ولی تا بدن آرام نگرفته است، چیزی نخواند.

2- زنجانی: چنانچه گذشت.

خوئی، تبریزی، سیستانی: باید چیزی از ذکرهای واجب را نخواند (سیستانی: امّا اگر بداند مقدار کمی می تواند بایستد باید آن را به قیام متصل به رکوع اختصاص دهد.)

وحید: باید قرائت و اذکار واجبه را نخواند.

(مسأله 975) کسی که می تواند بایستد اگر بترسد که به واسطه ایستادن مریض شود یا ضرری به او برسد، می تواند نشسته نماز بخواند و اگر از نشستن هم بترسد، می تواند خوابیده نماز بخواند.

*****

مکارم: مسأله- هر گاه توانایی بر ایستادن دارد امّا می داند یا احتمال عقلایی می دهد که برای او ضرر داشته باشد یا بیماریش طولانی می شود یا مثلاً زخم یا شکستگی استخوان او دیر بهبود پیدا می کند باید نشسته نماز بخواند و اگر آن هم ضرر دارد خوابیده نماز بخواند.

(مسأله 976) اگر انسان احتمال بدهد که تا آخر وقت بتواند ایستاده نماز بخواند می تواند اول وقت نماز بخواند اگر چه احتیاط آن است که نماز را تأخیر بیندازد1.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی: واجب است نماز را تأخیر بیندازد.

گلپایگانی، صافی، نوری: بنابراحتیاط لازم باید  نماز را تأخیر بیندازد، پس اگر نتوانست بایستد، در آخر وقت مطابق وظیفه اش نماز بجا آورد.

خوئی، تبریزی: بهتر است نماز را تأخیر بیندازد، پس اگر نتوانست بایستد، در آخر وقت مطابق وظیفه اش نماز را بجا آورد. و در صورتی که اوّل وقت نماز را خواند و در آخر وقت قدرت بر ایستادن حاصل نمود باید نماز را دوباره بجا آورد.

وحید: بهتر است نماز را تأخیر بیندازد پس اگر نتوانست بایستد در آخر وقت مطابق وظیفه اش نماز را بجا اورد و همچنین کسی  که در اول وقت به پهلو یا خوابیده می تواند نماز بخواند بهتر است نماز را تأخیر بیندازد و در آخر وقت مطابق وظیفه رفتار نماید و در صورتی که اول وقت نماز را خوانده و آخر وقت برایش قدرت بر ایستادن یا نشستن  پیدا شد ، باید نماز را دوباره به صورتی که قدرت پیدا کرده بجا آورد.

مکارم: بنابراحتیاط واجب در اوّل وقت نماز نخواند.

سبحانی: احتیاط واجب آن است نماز را تأخیر بیندازد.

مظاهری: نمی تواند اول وقت نماز را نشسته بخواند.

*****

سیستانی: مسأله- اگر انسان مأیوس نباشد که در آخر وقت بتواند ایستاده نماز بخواند، چنانچه اوّل وقت نماز را بخواند و در آخر وقت قدرت بر ایستادن حاصل نماید، باید نماز را دوباره بجا آورد ولی اگر مأیوس از آن باشد که بتواند  نماز را ایستاده بخواند اگر در اوّل وقت نماز را بخواند و سپس قدرت بر ایستادن پیدا کند لازم نیست نماز را اعاده کند.

زنجانی: مسأله- اگر انسان در اوّل وقت به اعتقاد این که تا اخر وقت از ایستادن عاجز است، نشسته یا خوابیده نماز خواند ولی در وقت بر نماز ایستاده قدرت پیدا کرد، باید نماز را دوباره بخواند؛ و اگر احتمال می داد که تا اخر وقت قدرت پیدا می کند و قبل از آن  رجاءً نشسته یا خوابیده بر طبق حال خود نماز بخواند، چنانچه عذرش تا آخر وقت باقی نباشد نمازش را باید دوباره بخواند و اگر باقی باشد، نمازش صحیح است؛ بلکه اگر با یقین به این که تا آخر وقت، قدرت پیدا می کند در اول وقت ، با قصد قربت مثلاً به جهت ندانستن مسأله نشسته یا خوابیده نماز بخواند و اتفاقاً تا آخر وقت قدرت نیافت، نماز خوانده شده صحیح است.

فاضل: مسأله- اگر اطمینان دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شده و می تواند ایستاده نماز بخواند به احتیاط واجب باید صبر کند تا آخر وقت، که اگر توانست ایستاده نماز بخواند و اگر ممکن نشد نشسته بخواند؛ امّا اگر احتمال بدهد که تا آخر وقت عذر او برطرف می شود بهتر است تا آخر وقت صبر کند.

(مسأله 977) مستحب است1 در حال ایستادن ، بدن را راست نگهدارد2، شانه ها را پایین بیندازد، دستها زا روی رانها بگذارد، انگشتها را به هم بچسباند، جای سجده را نگاه کند، سنگینی بدن را طور مساوی روی دو پا بیندازد، با خضوع و خشوع باشد3، پاها را پس و پیش نگذارد4، اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز، تا یک وجب فاصله دهد و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست

1- مکارم: شایسته است...

2- وحید: مستحب است  در حال ایستادن فقرات پشت و گردن را راست نگهدارد...

3- مکارم: [و] مردان کمی پاها را باز بگذارند و زنان به هم بچسبانند.[پایان مسأله]

4- اراکی: [و] پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله دهد.[پایان مسأله]

بهجت: رجوع کنید به مسأله اختصاصی 925 بعد از مسأله 1121 متن اصلی

(مسأله 948) گفتن الله اکبر در اول هر نماز واجب و رکن است و باید 1 حروف «الله» و حروف «اکبر» و دو کلمه «الله اکبر» را پشت سر هم بگوید2 و نیز باید این دو کلمه به عربی صحیح گفته شود3 واگر به عربی غلط بگوید، یا مثلاً ترجمه آن را به فارسی بگوید صحیح نیست. 4

1- بهجت: باید بنابراحوط...

2- مظاهری: [پایان مسأله] [و نیز رجوع کنید به مسأله اختصاصی 886 بعد از مسأله 998 متن اصلی].

زنجانی: گفتن «الله اکبر» در اول هر نماز واجب و در برخی صورت ها رکن است.  بدین شکل که اگر آن را فراموش کند و قبل از رکوع متوجه شود نمازش باطل است ، ولی اگر در رکوع یا بعد از آن متوجه شود رکنی را ترک نکرده نمازش صحیح است و احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخواند و باید حروف «الله» و حروف «اکبر» را پشت سر هم بگوید...

3- بهجت: باید کسی که می تواند، این دو کلمه را به عربی صحیح بگوید...

4- وحید: اگر به عربی غلط بگوید یا ترجمه آن را بگوید باطل است.

*****

مکارم: مسأله- اوّلین جزء نماز الله اکبر است که آن را تکبیرة الاحرام می گویند و ترک آن خواه از روی عمد باشد یا سهو، نماز را باطل می کند امّا اضافه کردن آن (یعنی بجای یک الله اکبر مثلاً دو مرتبه الله اکبر بگوید) اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز است.«الله اکبر» مانند سایر ذکرهای نماز و حمد و سوره باید به عربی صحیح گفته شود و عربی غلط یا ترجمه آن کافی نیست.

(مسأله 949) احتیاط واجب1 آن است که تکبیرة الاحرام نماز را به چیزی که پیش از آن می خواند مثلاً به اقامه یا به دعایی که پیش از تکبیر می خواند نچسباند2.

این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم ،بهجت و مظاهری نیست .

 1- تبریزی، سیستانی: احتیاط مستحبّ...

2- زنجانی: یعنی همزه «الله اکبر» را به جهت اتصال  به قبل ساقط نکند.

(مسأله 950) اگر انسان بخواهد 1 «الله اکبر»  را به چیزی که بعد از آن می خواند مثلاً به «بسم الله الرحمن الرحیم» بچسباند 2باید«ر» اکبر را پیش بدهد3.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مظاهری نیست .

1- زنجانی: نمازگزار می تواند ...

2- زنجانی:  و در این صورت بنابراحتیاط مستحب «ر» اکبر را پیش بدهد.

3- خویی: ولی احتیاط واجب آن است که در نماز واجب نچسباند.

فاضل، تبریزی، سیستانی: بهتر است حرف «راء» اکبر را ضمّه بدهد هر چند احتیاط مستحب است که در نماز واجب متّصل نکند.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1004.

*****

وحید: مسأله- احتیاط مستحب آن است که الله اکبر را  به چیزی که بعد از آن می خواند مثلا به بسم الله الرحمن الرحیم نچسباند، و اگر خواست وصل کند باید «ر» « اکبرُ» را پیش  -یعنی ضمه- بدهد.

(مسأله 951) موقع گفتن تکبیرة الاحرام 1، باید بدن ارام باشد واگر عمداً  در حالی که بدنش حرکت دارد، تکبیرة الاحرام را بگوید باطل است2 و چنانچه سهواً حرکت کند بنابراحتیاط واجب، اول، عملی که نماز را باطل می کند انجام دهد و دوباره تکبیربگوید.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- سیستانی: در نماز واجب...

2- اراکی، گلپایگانی، خوئی، سیستانی، تبریزی، صافی، نوری، وحید: [پایان مسأله]

بهجت: و همچنین بنابراحتیاط اگر سهواً یا از روی فراموشی باشد، نیز باطل است.

*****

زنجانی: مسأله- موقع گفتن تکبیرة الاحرام باید سر و بدن آرام باشد و اگر با علم و عمد در حالی که سر یا بدنش حرکت دارد  تکبیرةالاحرام را بگوید نمازش باطل است.

مکارم: مسأله- باید موقع گفتن تکبیرة الاحرام بدن آرام باشد  و اگر در حالی که مثلاً قدم بر می دارد الله اکبر بگوید باطل است و چنانچه سهوا بگوید احتیاط واجب ان است کاری کند که نماز باطل شود(مثلاً صورت را به طرف پشت قبله کند) و دوباره تکبیر بگوید.

(مسأله 952) تکبیر و حمد و سوره1 و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود2 واگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سر و صدای زیاد نمی شنود باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد بشنود3.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- مکارم: و سایر ذکرهای نماز را باید طوری بخواند که اگر مانعی در کار نباشد، حداقل خودش آن را بشنود.

مظاهری: نماز را باید طوری بخواند که لااقل خودش بشنود...

2- سیستانی: خودش لااقل همهمه خود را بشنود...

3- زنجانی: باید طوری بگوید که اگر افراد متعارف بگویند و مانعی نباشد خودشان بشنوند.

(مسأله 953) کسی که لال است1 یا زبان او مرضی دارد که نمی تواند 2 «الله اکبر» را درست بگوید، باید به هر طوری که می تواند بگوید و اگر هیچ نمی تواند بگوید3 باید4 در قلب خود بگذراند و برای تکبیر اشاره کند و زبانش را هم اگر می تواند حرکت دهد. 5

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- سیستانی: کسی که به واسطه عارضه ای لال شده...

2- زنجانی: کسی که به خاطر بیماری یا لال بودن نمی تواند...

3- بهجت: برای تکبیر بنابرأحوط با انگشت اشاره کند و اگر می تواند زبانش را هم حرکت دهد.

سیستانی: باید تکبیر را در قلب خود بگذراند و برای او به طوری که مناسب حکایت لفظش باشد با انگشتش اشاره کند و زبان و لبش را هم اگر می تواند حرکت دهد، و اما کسی که  لال مادرزاد است، باید زبان و لبش را به طوری که شبیه کسی است که تلفظ به تکبیر می کند، حرکت دهد و در ان حال با انگشتش نیز اشاره نماید.

4-    خوئی،تبریزی: بنابراحتیاط...

5-    وحید: برای تکبیر زبانش را حرکت دهد و به انگشت هم به آن اشاره کند.

*****

مکارم: مسأله- کسانی که به خاطر بیماری یا لال بودن نمی توانند تکبیر را درست بگویند باید هر طوری می توانند بگویند و اگر هیچ نمی توانند بگویند، احتیاط واجب آن است که اشاره کنند و با زبانی که در میان افراد کر و لال متعارف است، آن را ادا نمایند و در قلب خود نیز بگذرانند.

مظاهری: مسأله- کسی که لال است یا زبان او مرضی دارد  که نمی تواند نماز را درست بگوید باید به هر طور که می تواند بگوید و اگر هیچ نمی تواند بگوید در باید در قلب خود بگذراند.

(مسأله 954) مستحب است بعد از تکبیرة الاحرام بگوید1.«یا محسنُ قدْ اتاکَ المُسییءُ و قدْ اَمَرْتَ المحسنَ انْ یتجاوزَ عن المسییء انت المحسنُ و انا المُسییءُ بحق محمدٍ  و آل محمد صلّ علی محمد  و آل محمد و تجاوزِ عنْ قبیح ما تعلمُ منّی»

یعنی ای خدایی که به بندگان احسان می کنی بنده گنهکار به در خانه تو آمده و تو امر کرده ای که نیکوکار از گنهکار بگذرد، تو نیکوکاری و من گناهکار، به حق محمد و ال محمد صلی الله علیه وآله وسلم رحمت خود را بر محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم بفرست و از بدیهایی که میدانی از من سر زده بگذر.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت سبحانی نیست .

1- فاضل، زنجانی، وحید: مستحب است قبل از تکبیرة الاحرام بگوید: ...

مکارم: مستحب است بعد از تکبیرة الاحرام به قصد رجاء این دعا را بخوانند:...

سیستانی: خوب است قبل از تکبیرة الاحرام به قصد رجاء بگوید:...

(مسأله 955) مستحب است موقع گفتن تکبیر اول نماز و تکبیرهای بین نماز ، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد1.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: دستها را تا مقابل گوشها یا مقابل صورت یا گونه ها یا مقابل پایین گردن بالا ببرد. و نباید دستها را از مقابل گوشها و سر بالا تر ببرد؛ و مستحب است در نماز جماعت امام تکبیر را بلند و مأموم آهسته بگوید.

(مسأله 956) اگر شک کند که تکبیرة الاحرام را گفته یا نه چنانچه مشغول خواندن چیزی1 شده، به شک خود اعتنا نکند و اگر چیزی نخوانده، باید تکبیر را بگوید.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: چیزی از قرائت...

فاضل: چیزی از قرائت یا ذکرهای مستحب قبل از آن مثل استعاذه...

(مسأله 957) اگر بعد از گفتن تکبیرة الاحرام 1شک کند که آن را صحیح گفته یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند2.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1-  فاضل: و قبل از خواندن چیزی ...

2- فاضل: [ولی] مستحب است نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

اراکی: بنابراحتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

گلپایگانی، صافی: چنانچه مشغول خواندن چیزی شده به شک خود اعتنا نکند و همچنین است اگر چیزی نخوانده ولکن احتیاط مستحب آن است که در این صورت نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: چه مشغول خواندن چیزی شده باشد یا نه، به شک خود اعتنا نکند.(وحید: واحتیاط مستحب آن است که نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید).

زنجانی: چه مشغول چیزی شده باشد یا نه، به احتیاط واجب تکبیرة الاحرام او محکوم به بطلان است و احتیاط مستحب آن است که نماز را تمام کند، و دوباره اعاده کند ولی می تواند آن را قطع کند و سپس اعاده کند.

واجبات نماز یازده چیز است: اول: نیّت، دوم: قیام یعنی ایستادن، سوّم: تکبیرة الاحرام یعنی گفتن الله اکبر در اول نماز، چهارم: رکوع، پنجم سجود، ششم: قرائت، هفتم: ذکر1، هشتم: تشهّد، نهم: سلام، دهم: ترتیب، یازدهم: موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز.

1- مکارم، زنجانی: ذکر رکوع و سجود...

*****

مظاهری : مسأله- واجبات نماز یازده مورد است: 1- نیّت؛ 2- قیام یعنی ایستادن؛ 3- تکبیرة الاحرام یعنی گفتن الله اکبر در اول نماز؛ 4- قرائت؛ 5- قیام متصل به رکوع؛ 6- رکوع؛ 7- سجود؛ 8- تشهّد؛ 9- سلام؛ 10- ترتیب؛ 11- موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز.

(مسأله 942) بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را بجا نیاورد، (یا در نماز اضافه کند1) عمداً باشد یا اشتباهاً2، نماز باطل می شود. و بعضی دیگر رکن نیست3. یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل می شود و چنانچه اشتباها 4کم یا زیاد گردد نماز باطل نمی شود5 و رکن نماز پنج چیز است: اول: نیّت. دوم: تکبیره الاحرام6 سوم: قیام در موقع گفتن تکبیرة الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع7. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده8.

1- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی، تبریزی و زنجانی نیست].

2- مظاهری: عمدا باشد یا سهوا یا جهلاً...

3- خوئی، سیستانی، تبریزی: یعنی اگر اشتباها کم گردد نماز باطل نمی شود. و رکن نماز پنج چیز است: اوّل: نیّت. دوم: تکبیرة الاحرام. سوم  قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده از یک رکعت؛ و امّا نسبت به زیادی در صورتی که عمدی  باشد، مطلقاً نماز باطل می شود و در صورتی که از روی اشتباه باشد اگر زیادی در رکوع یا در دو سجده از یک رکعت باشد نماز(سیستانی: بنابراحتیاط لازم) باطل است و الا باطل نیست.

زنجانی: یعنی اگر اشتباهاً کم گردد نماز باطل نمی شود. رکن نماز پنج چیز است اول: نیّت. دوم:  تکبیرة الاحرام (با توضیحی که در مسأله 948 خواهد آمد) سوم: قیام متصل به رکوع یعنی از حالت ایستاده به رکوع رفتن. چهارم: رکوع. پنجم: سجده.  زیادی عمدی، واجبات، نماز را باطل می کند و در زیادی سهوی تفصیلاتی  وجود دارد که در مسأله [1109و نیز در مسأله  [1264] به بعد خواهد آمد.

4- مظاهری: اشتباها یا جهلا...

5- وحید: بعضی از واجبات نماز رکن است ، یعنی اگر انسان آنها را بجا نیاورد عمدا باشد یا اشتباها نماز باطل می شود و بعضی دیگر رکن نیست یعنی اگر اشتباها کم گردد نماز باطل نمی شود...

6- صافی: ولی زیاد شدن سهوی آن بنابراحتیاط، موجب باطل شدن نماز است بنابراین، احتیاط، اتمام و اعاده آن است...

7- وحید، مظاهری: سوم: قیام متصل به رکوع (یعنی ایستادن پیش از رکوع)...

8- گلپایگانی، صافی، نوری: پنجم: دو سجده از یک رکعت...

وحید: پنجم: دو سجده از یک رکعت و امّا نسبت به زیادی در صور تی که عمدی باشد مطلقا نماز باطل می شود –و بطلان نماز زیادی عمدی تکبیرة الاحرام از جاهل قاصر محل اشکال است-  و در صورتی که از روی اشتباه باشد ، اگر زیادی  در رکوع یا در دو سجده از یک رکعت باشد نماز باطل است و گرنه باطل نیست.

مظاهری: [و] کم شدن رکن در نمازهای مستحبی نماز را باطل می کند ولی زیاد شدن آن در نمازهای مستحبی نماز را باطل نمی کند  مثلا اگر قنوت نماز وتر را فراموش کند و به رکوع رود می تواند برگردد و قنوت را بجا آورد و دوباره رکوع کند.

*****

مکارم: مسأله- واجبات نماز بر دو گونه است: بعضی رکن است و بعضی غیر رکن، رکن چیزی است که اگر آن را بجا نیاورد یا اضافه کند نماز باطل است خواه عمداً باشد یا از روی سهو و اشتباه، ولی در واجبات غیر رکنی هنگامی نماز باطل می شود که آن را عمداً کم یا زیاد کند و اگر از روی سهو و اشتباه کم و زیاد کند نماز صحیح است. ارکان نماز پنج چیز است: اول نیّت، دوم تکبیرة الاحرام، سوم قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم رکوع، پنجم: دو سجده.(البته در نیّت، زیادی تصور نمی شود و زیادی تکبیره الاحرام نیز اگر از روی سهو باشد نماز را باطل نمی کند هر چند احتیاط مستحب آن است که آن را اعاده کند.)

نیّت

(مسأله 943) انسان باید نماز را به نیّت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم1 بجا اورد، و لازم نیست نیّت را از قلب خود بگذراند یا مثلا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربة الی الله2.

1- سیستانی: برای تذلّل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم...

زنجانی: فقط برای خداوند عالم...

2- گلپایگانی، صافی: بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است.

مکارم: همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می کنی بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می خوانم، کافی است.

بهجت: بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در تحقق نیّت کافی است، ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد.

*****

وحید: مسأله- انسان باید  نماز را به قصد قربت  -چنانچه در وضو گذشت- و با اخلاص بجا آورد و لازم نیست نیّت را از قلب خود بگذراند  یا بر زبان جاری کند ، مثل آنکه بگوید : (چهاررکعت نماز ظهر می خوانم برای انجام فرمان خداوند ) بلکه در نماز احتیاط جایز نیست به زبان بگوید.

مظاهری: مسأله- نیّت یعنی توجه به عمل برای انجام فرمان خداوند عالم، و لازم نیست نیّت را از قلب خود بگذراند و یا به زبان  بگوید و همین مقدار که توجه داشته باشد  که نماز می خواند برای خدا کفایت می کند.

(مسأله 944) اگر در نماز ظهر یا عصر نیّت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند، ظهر است یا عصر1، نماز او باطل است2. و نیز کسی که مثلاً قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند ، در نیّت معین کند3.

1- بهجت: و تصمیم هیچکدام از این دو را نداشته باشد...

وحید: نه تفصیلا و نه اجمالا...

2- سیستانی: ولی کافی است نماز ظهر را به عنوان نماز اول و نماز عصر را به عنوان نماز دوم تعیین کند...

وحید: و مقصود از نیّت اجمالی این است که مثلا نسبت به نماز ظهر قصد کند که آنچه اول بر من واجب شده بجا می آورم...

مظاهری: نماز او صحیح است و اگر ظهر را نخوانده ، ظهر و الا عصر حساب می شود ولی اگر کسی که مثلا قضای نماز ظهر بر او واجب است، بخواهد  در وقت نماز ظهر ، نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند باید نمازی را که می خواند در نیّت معین کند.

3- بهجت: بنابرأحوط.

وحید: اگر چه اجمالا؛  مثلا نسبت به قضای نماز ظهر ، نیّت کند آنچه را که  اوّل به ذمه من آمده بجا می آورم.

سبحانی: که نماز قضا یا نماز اداست.

*****

مکارم: مسأله- در موقع نیّت باید قصد کند که نماز ظهر را می خواند یا عصر، یا نمازهای دیگر و اگر فقط نیّت کند چهار رکعت نماز می خوانم کافی نیست، بلکه نمازی را که می خواند باید در نیّت خود معیّن کند و احتیاط واجب آن است که قضاء و اداء بودن آن را نیز معین نماید.

زنجانی: مسأله- در نیّت نماز باید نمازی  را که می خواند معین کند و لو به نحو اجمال،  پس اگر در نماز ظهر نیّت کند آنچه بر من اول واجب شده بجا می آورم صحیح است ولی اگر فقط نیّت کند  که چهاررکعت نماز می خوانم و به  نحو اجمال هم معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است. و نیز کسی که مثلا قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیّت معین کند.

(مسأله 945) انسان باید از اول تا آخر نماز به نیّت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی ، نداند چه بگوید، نمازش باطل است.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

(مسأله 946) انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم1 نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است2 خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد.

1- سیستانی: برای تذلّل در پیشگاه خداوند عالم...

زنجانی: فقط برای خداوند عالم...

2- بهجت: بنابراحوط...

زنجانی: علاوه بر آنکه گناهکار است نمازش باطل است...

*****

مکارم: مسأله- هر کس برای ریا، یعنی نشان دادن به مردم، نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم هر دورا در نظر بگیرد ، باز عملش باطل و گناه کبیره است.

(مسأله 947) اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا بجا آورد، نماز باطل است، (چه ان قسمت 1، واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت2) بلکه اگر تمام نماز را برای خدا بجا آورد3 ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی مثلا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است4.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- فاضل: چه آن قسمت ریائی...

2- گلپایگانی، صافی: ولکن در مستحبّ احتیاط لازم آن است که نماز را تمام و دوباره اعاده نماید...

مکارم: بنابراحتیاط واجب هر گاه اصل نماز را برای خدا می خواند ولی به قصد ریا آن را در مسجد یا در اول وقت یا با جماعت انجام می دهد ، نمازش باطل است، ولی اگر برای ریا نیست بلکه نماز خواندن در اول وقت یا در مسجد برای او راحت تر است، اشکالی ندارد.

بهجت: و چه از افعال نماز باشد یا از قبیل دعا و ذکر باشد، مگر این که از چیزهایی باشد که شرط صحیح بودن نماز است ولی قصد قربت در انجام آن لازم نیست مثل پوشاندن عورت.[پایان مسأله]

‍[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی ، تبریزی و وحید نیست]

3- سیستانی: اگر قسمتی از نماز را برای غیر خدا بجا اورد چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد یا مستحبّ باشد مثل قنوت، اگر آن قصد غیر خدائی  به تمام نماز سرایت کند مثلا قصد ریا در عملی باشد که مشتمل بر آن جزء است یا آن که از تدارک آن قسمت زیادی مبطل لازم آید نمازش باطل است و اگر نماز را برای خدا بجا آورد...

4- خوئی: و بنابراحتیاط ، اگر جزء مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا بجا آورد نمازش باطل است.

تبریزی: و بنابراحتیاط ، اگر جزء مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا بجا آورد آن را تمام کرده بعد نماز را اعاده کند.

وحید: و بنابراحتیاط واجب ، اگر مستحباتی را که ظرف آن نماز است – مثل قنوت- برای غیر خدا بجا آورد نمازش باطل است.

*****

زنجانی: مسأله- اگر قسمتی  از نماز را برای خداوند عالم انجام ندهد، چنانچه به جهت نشان دادن به مردم باشد علاوه  بر آنکه گناهکار است نمازش باطل است؛ خواه آن قسمت واجب باشد مثل «حمد» یا مستحب باشد مثل «قنوت». و چنانچه به جهت مباحی، مانند اعلام مطلبی به غیر باشد، آن قسمت باطل است، پس اگر آن قسمت را عمداً زیاد کرده باشد نمازش باطل است، در غیر این صورت، فقط همان قسمت باطل می شود، پس اگر آن قسمت را دوباره بخواند یا آن قسمت ، مستحبّی باشد نمازش صحیح است. و اگر تمام نماز را برای خدا بجا آورد ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اوّل وقت، یا به طرز مخصوصی مثلا با جماعت نماز بخواند  علاوه بر آنکه گناهکار است نمازش باطل است؛ ولی اگر به خاطر کار مباحی ، مثل خنک  بودن مسجد یا خنک بودن  هوا در اوّل وقت یا نخواندن حمد و سوره در جماعت باشد، اشکالی ندارد، همچنان که اگر نماز را برای خدا بجا آورد لکن برای اعلام مطلبی به دیگری با صدای بلند بخواند نمازش صحیح است.

مسائل اختصاصی

بهجت: مسأله784- اگر کسی مثلا خواست نماز ظهر بخواند ولی موقع شروع در نماز اشتباهاً بجای  لفظ ظهر، لفظ عصر به زبان او امد یا این که در قلبش بجای ظهر مثلا عصر اشتباها خطور کرد، ولی انگیزه او از این عمل نماز ظهر بود مانعی ندارد و نماز او صحیح است.

بهجت: مسأله 785- عدول نیّت از نافله به فریضه و بالعکس جایز نیست و در صورت عدول در مورد اول، نماز نه نافله حساب می شود و نه فریضه؛ ولی در مورد دوم، بعضی از موارد استثناء شده است، چنانچه در مسائل نماز جماعت خواهد آمد.