معراج مؤمن

نویسنده

(مسأله1093) در هر یک از چهار سوره «والنجم، اقرء، الم تنزیل و حم سجده» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فورا سجده کند و اگر فراموش کرد هر وقت یادش امد باید سجده نماید1.

                                                       این مسأله و توضیح در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: و(خوئی، تبریزی: ظاهر این است که) در شنیدن بدون اختیار سجده واجب نیست اگر چه بهتر سجده نمودن است.

وحید: مگر در حال نماز باشد، که در این صورت باید به دستوری که در مسائل [983 و 984 و 985] گذشت عمل کند؛ و اما اگر بدون اختیار آیه سجده را بشنود احتیاط مستحب این است که سجده کند.

مکارم: و اگر گوش ندهد بلکه آیه سجده به گوشش بخورد بنابراحتیاط واجب باید سجده کند.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- در هر یک از چهار سوره الم تنزیل «32»  و حم سجده «41» و النجم «53» و أقرا«96» یک آیه سجده است که اگر انسان بخواند یا استماع کند بعد از تمام شدن آیه  باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد هر وقت یادش آمد  باید سجده نماید؛ و فرق نیست در استماع بین این که از خود گوینده بشنود یا به وسیله بلندگو و رادیو بشنود؛ و همچنین است حکم در سماع بنابراحتیاط.

فاضل: مسأله- در چهار سوره از قرْآن مجید آیه سجده است:«سوره های والنجم(53) اقرا(96) الم تنزیل(32) و حم سجده(41) و هر گاه انسان آیه سجده را بخواند یا گوش کند باید فورا به سجده رود و اگر فراموش کرد هر زمان یادش آید سجده واجب است و اگر گوش ندهد بلکه آیه سجده به گوشش بخورد بنابراحتیاط واجب باید سجده کند.

زنجانی: مسأله-  آیه های 15 سوره سجده، و 37 سوره فصلت و 62 سوره نجم و 19 سوره علق آیات سجده واجب است که اگر انسان بخواند یا گوش دهد بعد از تمام شدن آن آیه، باید فورا سجده کند هر چند هنگام خواندن یا گوش دادن، به قرآن بودن آن توجه  نداشته باشد  و اگر فراموش کرد هر وقت یادش آمد باید سجده کند و و کسی که گوش نمی دهد ولی آیه را می شنود بنابراحتیاط مستحب سجده کند.

(مسأله 1094) اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند از دیگری  بشنود1 چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورده یک سجده کافی است2.

1- گلپایگانی، صافی: بنابراحتیاط واجب، باید دو سجده نماید.

فاضل، مظاهری: باید دو سجده انجام دهد.

مکارم، سبحانی: یک سجده کافی است.

2- بهجت: اگر چه احتیاط در دو سجده است. و اگر انسان چند دفعه آیه سجده را شنید و یا خود، قرائت کرد اگر بعد از اولی سجده کرد واجب است باز هم برای دفعات بعد سجده کند؛ و اگر سجده نکرد، بنابراحتیاط واجب برای هر قرائت یا شنیدن آیه، سجده کند.

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: مسأله- اگر انسان موقعی که آیه سجده را گوش می دهد خودش نیز بخواند( خوئی، تبریزی، زنجانی: بنابراحتیاط واجب) باید دو سجده نماید.

(مسأله 1095) در غیر نماز اگر در حال سجده آیه سجده را بخواند1 یا به آن گوش بدهد باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

1-  خویی، زنجانی، تبریزی، سیستانی: یا گوش کند باید سر از سجده بردارد و دوباره  سجده کند.(زنجانی: و حکم خواندن و گوش دادن آیات سجده در حال نماز، در مسائل [985-983] گذشت)

گلپایگانی، صافی: یا بشنود باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

(مسأله 1096) اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد بشنود1 یا از مثل گرامافون2 آیه سجده را بشنود لازم نیست سجده نماید3، ولی اگر از آلتی4 که صدای خود انسان را می رساند5 بشنود واجب است سجده کند.

1-  مظاهری: یا از رادیو و ضبط صوت و مانند این ها آیه سجده را بشنود، واجب است سجده کند.

2-  اراکی: و ضبط صوت...

بهجت: از ضبط صوت...

3- اراکی: بنابراحتیاط واجب باید سجده نماید...

4- اراکی، بهجت: اگر از مثل بلندگو..

5- نوری: در حال خواندن آیه سجده و یا ضبط کرده است ...

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر انسان از بچه غیرممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- یا از کسی که قصد خواندن قرآن  ندارد آیه سجده را بشنود احتیاط واجب آن است که  سجده کند؛ و همچنین است اگر از مثل نوار آیه سجده را بشنود.

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر انسان از گرامافون (خوئی: یا ضبط صوت) یا از بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب نیست؛ و همچنین است رادیو اگر به طور نوار و ضبط صوت باشد، ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را به قصد این که از قرآن است بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد، سجده واجب است.

زنجانی: مسأله- اگرشخصی در ایستگاه رادیو یا تلویزیون آیه سجده را بخواند، و به طور مستقیم پخش شود، بر کسی که به آن گوش می دهد سجده واجب است، بلکه اگربه طور مستقیم هم نباشد بنابراحتیاط واجب سجده واجب است و همچنین است اگر  آیه سجده بوسیله  ضبط صوت و مانند آن، پخش شود  یا بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد- آن را بخواند.

فاضل: مسأله- اگر آیه سجده را از صدا و سیما یا ضبط صوت یا رایانه بشنود، لازم نیست سجده کند؛ بلی اگر به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شود؛ مثل اینکه از بلندگو بشنود باید سجده کند.

سیستانی: مسأله- اگر انسان از شخص خواب یا دیوانه یا از بچه ای که قران را تشخیص نمی دهد آیه سجده را بشنود یا گوش دهد سجده واجب است ولی اگر از گرامافون یا ضبط صوت بشنود، سجده واجب نیست و همچنین است رادیو اگر به طور نوار ضبط صوت باشد ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو آیه سجده را بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد سجده واجب است.

مکارم: مسأله- هر گاه آیه سجده را از مثل نوار یا رادیو گوش کند احتیاط  واجب ان است که سجده کند.

سبحانی: مسأله- اگر آیه سجده را از نوار و یا رادیو بشنود لازم است سجده نماید.

وحید: مسأله- اگر انسان از بچه غیر ممیز -که خوب و بد را نمی فهمد-  یا از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد یا مثلا از گرامافون یا  نوار ضبط صوت آیه سجده را استماع کند سجده واجب نیست ولی اگر شخصی در ایستگاه رادیو  آیه سجده را به قصد اینکه از قرآن است بخواند و انسان به وسیله رادیو گوش دهد سجده واجب است.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله902- در وجوب سجده برای کسی که آیه سجده را می شنود فرق نمی کند که قرائت کننده مکلف باشد یا نباشد، و آن که قرائت کننده خودش هم سجده کند یا نکند، و آن که صحیح قرائت کند یا غلط، اما به صورتی که معلوم و مشخص باشد که آیه سجده را تلاوت کرده؛ و همینطور فرق نمی کند که به صورت حرام، مثل غنا بخواند یا نه، و آن که شنیدن به صورت حرام باشد مثل التذاذ از صدای اجنبیّه یا نه، و باز هم فرق نمی کند که وقت گوش دادن، بداند که به آیه سجده گوش می دهد یا بعد از گوش دادن بفهمد ایه سجده بوده است. و اما اگر قرائت کننده طفل غیرممیز باشد و یا از شخص خواب بشنود سجده واجب نمی شود؛ و همچنین است اگر شنونده کلمات و حروف را تشخیص ندهد و فقط همهمه ای را بشنود.

(مسأله 1097) در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد1 ولی  سایر شرایط سجده که در نماز است لازم نیست مراعات کنند.

1- مکارم: در سجده واجب قرآن باید پیشانی را بر چیزی که سجده نماز بر آن جایز است بنابراحتیاط واجب؛ و هم چنین ستر عورت و غصبی نبودن را رعایت کند...

*****

گلپایگانی، اراکی، صافی: مسأله- در سجده واجب قرآن باید جای انسان غصبی نباشد (اراکی: و جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد) ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جای پیشانی او پاک باشد؛ و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می شود در لباس او شرط نیست اما اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد سجده باطل است.

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: مسأله- در سجده واجب قرآن باید *جای انسان غصبی نباشد و بنابراحتیاط واجب . جای پیشانی او از جای سر انگشتانش بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد. ولی لازم نیست با وضو یا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن[ جای] پیشانی او پاک باشد و نیز چیزهایی که در لباس نمازگزار شرط می باشد در لباس او شرط نیست.

* سیستانی: بنابراحتیاط واجب...

. عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله تبریزی نیامده است.

. سیستانی: بنابراحتیاط مستحب جای پیشانی او از جای زانوها و سر انگشتانش بیش از چهار انشگت بسته بلندتر و یا پست تر نباشد...

فاضل: مسأله- بنابراحتیاط واجب در سجده واجب قرآن، نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد ولی سایر شرایطی که در سجده نماز لازم است در این سجده واجب نیست.

زنجانی: مسأله- در سجده واجب قرآن بنابراحتیاط ، جای انسان غصبی نباشد و بنابراحتیاط واجب جای پیشانی از جای پای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد؛ لکن با وضو یا غسل بودن، و رو به قبله بودن و پوشاندن بدن، و پاک بودن جای پیشانی و رعایت شرائط لباس نمازگزار در سجده واجب لازم نیست، امّا اگر لباس او غصبی است چنانچه سجده کردن تصرف در آن لباس باشد حرام و، بنابراحتیاط سجده باطل است.

بهجت: مسأله- در سجده واجب قرآن باید نیّت سجده کردن را داشته باشد و مکان هم مباح باشد و طوری باشد که اگر مردم دیدند، بگویند سجده کرد، ولی سایر شرایطی که در سجده نماز معتبر است لازم نیست مانند پوشانیدن عورت و پاک بودن مهر یا چیزی که بر آن سجده می کنند و بلندتر نبودن محل سجده از محلّ پا و گذاشتن دستها و زانوها  و نوک انگشتان بزرگ پا بر زمین و مانند اینها اگر چه رعایت این امور مورد احتیاط است.

مظاهری: مسأله- در سجده واجب قرآن می شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد ، و نیز سایر شرایط سجده را که در نماز است لازم نیست مراعات نماید بلکه فقط باید پیشانی روی زمین قرار گیرد.

(مسأله 1098) در سجده واجب قرآن باید طوری عمل کند که بگویند سجده کرد1.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

1- فاضل: یعنی نیّت و صورت ظاهری سجده کفایت می کند.

بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله1097.

*****

خوئی، زنجانی: مسأله- احتیاط واجب آن است که در سجده واجب قرآن. پیشانی را بر مهر یا چیز دیگری که سجده بر آن صحیح است گذاشته و* جاهای دیگر بدن را به دستوری که در سجده نماز گفته شد بر زمین بگذارد.

. تبریزی: باید در سجده واجب قرآن...

*گلپایگانی، صافی، سیستانی: و بنابراحتیاط مستحب...

وحید: مسأله- در سجده واجب قرآن باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بنابراحتیاط واجب، جاهای دیگر بدن را  که در سجده نماز ذکر شد بر زمین بگذارد.

مسائل اختصاصی

مکارم: مسأله 985- در سجده قرآن رو به قبله بودن شرط نیست و به هر سوی می تواند سجده کند ولی بهتر روبه قبله بودن است.

فاضل: مسأله 1114- سجده واجب قرآن، تکبیره الاحرام ، تشهّد و سلام ندارد و احتیاط  واجب آن است که پس از سر برداشتن از سجده تکبیر بگوید.

(مسأله 1099) هر گاه در سجده واجب قرآن پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر  مستحب است1 و بهتر است بگوید2: «لا اله الا الله حقا حقا، لا اله الا الله ایمانا و تصدیقا، لا اله الا الله عبودیة و رقّا، سجدت لک یا رب تعبداً و رقا لا مستنکفا و لا مستکبرا بل انا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر.»

1- گلپایگانی، صافی: و مطابق با احتیاط است...

2- مکارم: برای سجده واجب قرآن کافی است به سجده رود و ذکر گفتن واجب نمی باشد اما بهتر است ذکر بگوید و بهتر است این ذکر را انتخاب کند...

*****

زنجانی: مسأله- برای سجده واجب قران اگر با شرایطی که در مسأله قبل گفته شد پیشانی را بر زمین بگذارد کافی است هر چند ذکر نگوید و گفتن ذکر مستحب است و بهتر آن است که این ذکر را بگوید: «سجدت لک تعبداً و رقا، لا مستکبراً عن عبادتک و لا مستنکفا و لا متعظما، بل انا عبد ذلیل خائف مستجیر.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی