معراج مؤمن

نویسنده

(مسأله 839) پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف 1 و لباسی که از مردار تهیه شده در حال ناچاری مانعی ندارد2. و نیز کسی که ناچار است لباس بپوشد و لباس دیگری 3غیر از اینها ندارد(و تا آخر وقت هم ناچاری او از بین نمی رود4) می تواند با این لباسها نماز بخواند.

1- زنجانی: در حال ناچاری جایز است؛ و نیز کسی که لباس دیگری غیر از اینها ندارد و ناچار است نماز بخواند، نماز وی اشکالی ندارد.

2- مکارم: می تواند با آن نماز بخواند.[پایان مسأله]

خوئی، تبریزی، وحید: پوشیدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلاباف در حال ناچاری مانعی ندارد...

سیستانی: پوشیدن لباس ابریشمی خالص و طلاباف در حال ناچاری مانعی ندارد...

3- وحید: تا آخر وقت...

4- فاضل: و اگر نمی تواند لخت شود...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی ، تبریزی و وحید نیست].

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 831.

(مسأله 840) اگر غیر از لباس غصبی و لباسی که از مردار1 تهیه شده2 لباس دیگری ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستوری که3 برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام: مظاهری و سبحانی نیست.

1- اراکی: مردار خون جهنده دار...

2- سیستانی: اگر غیر از لباس غصبی یا ابریشمی خالص یا طلاباف...

3- زنجانی: در مسأله [797]...

*****

وحید: مسأله- اگر غیر از لباس غصبی و لباسی که از اجزای مردار تهیه شده  لباس دیگری تا آخر وقت ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد،  باید به دستوری که برای برهنگان در مسأله 797 ذکر شد نماز بخواند.

مکارم: مسأله- اگر غیر از لباس نجس و ابریشمی و طلاباف یا لباسی که از مردار یا حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد باید با همان، نماز بخواند،  ولی اگر لباس او منحصر به غصبی است و می تواند برهنه نماز بخواند باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد عمل کند.

(مسأله 841) اگر غیر از لباسی که1 از حیوان حرام گوشت 2تهیه شده لباس دیگری ندارد، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد، می تواند با همان لباس نماز بخواند3. و اگر ناچار نباشد، باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد4و بنابراحتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی: اگر غیر از لباسی که از مردار حیوانی که خون جهنده ندارد، یا...

2- سیستانی: از حیوان درنده...

3- سیستانی: اگر تا آخر وقت اضطرار باقی مانده باشد...

4- گلپایگانی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، زنجانی:[پایان مسأله].

سیستانی: و اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت – غیر درنده- تهیه شده لباس دیگری ندارد، چنانچه ناچار به پوشیدن آن لباس نباشد احتیاط لازم آن است که دوباره نماز بخواند: یکبار با آن لباس و بار دیگر هم به دستوری که برای برهنگان گفته شد.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 840.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 824.

*****

وحید: مسأله- اگر غیر از لباسی که از اجزای حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری تا آخر وقت ندارد، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد، می تواند با همان لباس نماز بخواند. و اگر ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان ذکر شد نماز را بجا آورد.

(مسأله 842) اگر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلاباف، لباس دیگری1 نداشته باشد، چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد، باید به دستوری که برای  برهنگان گفته شد نماز بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله  سبحانی نیست.

1- وحید: تا آخر وقت...

سیستانی، مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 840.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 831.

(مسأله 843) اگر چیزی ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگر چه به کرایه یا خریداری باشد، تهیه نماید1. ولی اگر تهیه آن به قدری پول لازم دارد که نسبت به دارایی او زیاد است ، یا طوری است که اگر پول را به مصرف لباس برساند، به حال او ضرر دارد2، باید3  به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند4.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت و سبحانی نیست.

1- زنجانی: ولی اگر تهیه آن مشقّتی دارد که نوعاً غیر قابل تحمل است، یا هتک حیثیّت وی را به همراه دارد، لازم نیست، بلکه می تواند به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

2- وحید: تهیّه آن لازم نیست و می تواند به دستوری که برای برهنگان ذکر شد  نماز بخواند، یا تحمّل ضرر کند و با ساتر نماز بخواند.

3- سیستانی: می تواند...

4- گلپایگانی، صافی: مختار است به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند یا تحمل ضرر کند و با لباس نماز بخواند.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه لباسی که نماز در آن جایز است در اختیار ندارد، اگر می تواند، باید بخرد یا کرایه کند؛ و اگر دیگری به او ببخشد یا عاریه دهد، چنانچه منّت و ناراحتّی زیادی نداشته باشد باید قبول کند.

مظاهری: مسأله- کسی که لباس ندارد یا لباس دارد و جایز نیست در ان نماز بخواند ، اگر ممکن باشد باید تهیه نماید گرچه به خریدن یا عاریه نمودن باشد ولی اگر تهیه نمودن برای او مشقت داشته باشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(مسأله 844) کسی که لباس ندارد اگر دیگری لباس به او ببخشد یا عاریه دهد، چنانچه قبول کردن آن برای او مشقت نداشته باشد1، باید قبول کند بلکه اگر عاریه کردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست2 باید از کسی که لباس دارد، طلب بخشش یا عاریه نماید.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و سبحانی نیست.

1- زنجانی: مشقّت غیر قابل تحمّل نداشته باشد و مستلزم هتک حیثیّت او نباشد...

فاضل: مشقّتی که معمولاً تحمّل نمی شود نداشته باشد...

وحید: برای او حرجی نباشد...

2- زنجانی: سختی غیر قابل تحمّل نداشته باشد ومستلزم هتک حیثیّت او نباشد...

فاضل: سختی که معمولاً تحمّل نمی شود ندارد...

وحید: برای او حرجی نیست...

مکارم، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 843.

(مسألْه 845) بنابراحتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد معمول نیست1، خوداری کند ولی اگر با ان لباس نماز بخواند اشکال ندارد2.

1- نوری: و موجب هتک و موهون بودن است...

سبحانی:  ونوعی ریاکاری حساب می شود...

2- فاضل: مقصود از لباس شهرت لباسی است که عرفاً زننده باشد واز این جهت انگشت نما باشد و مناسب زی و شأن شخص از حیث جنس یا رنگ یا نوع دوخت نباشد.

بهجت: رجوع کنید به ذیل مسأله 846.

*****

اراکی: مسأله- پوشیدن لباس شهرت که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد، معمول نیست، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، اشکال ندارد.

گلپایگانی، صافی: مسأله- پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد معمول نیست.و موجب توهین یا شهرت او می شود، حرام است ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

.خوئی، تبریزی: مثل آن که اهل علم لباس نظامی بپوشد در صورتی که موجب هتک حرمت باشد حرام است و اگر با ان لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد بعید نیست نمازش باطل شود.

.سیستانی: در صورتی که موجب هتک حرکت و خواری او باشد حرام است، ولی اگر با آن لباس نماز بخواند، هرچند ساترش فقط آن باشد نمازش صحیح است.

.زنجانی: مثل آن که اهل علم در شرایط عادی لباس نظامی بپوشند، در صورتی که موجب هتک حرمت باشد حرام است ودر غیر این صورت  کراهت شدید دارد و احتیاط  استحبابی در ترک آن است.

مکارم: مسأله- بنابراحتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت خودداری کند . منظور از لباس شهرت لباسی است که جنبه ریاکاری دارد و می خواهد به وسیله آن مثلاً به زهد و ترک دنیا مشهور شود خواه از جهت پارچه یا رنگ آن باشد یا دوخت آن؛امّا اگر واقعاً قصدش ساده پوشیدن است و جنبه ریاکاری ندارد نه تنها جایز است بلکه عملی است شایسته و اگر کسی با لباس شهرت نماز بخواند نماز او باطل نیست.

وحید: مسأله- پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد معمول نیست در صورتی که موجب هتک حرمت او، یا موجب شهرت و انگشت نماشدنش بشود حرام است، و اگر با آن در نماز ستر عورت کند بعید نیست که حکمش حکم لباس غصبی باشد که در مسأله [815] گذشت.

مظاهری مسأله-  پوشیدن لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای کسی که می خواهد آن را بپوشد معمول نیست در صورتی که زی خود قرار دهد حرام است بنابراین پوشیدن به طور موقت نظیر فیلم ها مانعی ندارد و در هر صورت اگر با آن لباس نماز بخواند نمازش صحیح است.

(مسأله 846) احتیاط واجب 1 آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد2 ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

1- مکارم: احتیاط...

2- نوری: جز در مواردی که داعی عقلایی و مصلحت مهم تری در بین باشد نپوشد...

فاضل: یعنی مردان به نحوی لباس نپوشندکه بگویند لبا س زنانه پوشیده اند و برعکس؛ بنابراین پوشیدن دمپایی زنانه به تنهایی برای مردان اشکال ندارد و بر عکس...

*****

خوئی: مسأله- اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد‍‍‌‌.در صورتی که زیّ خود قرار دهد بنابر احتیاط حرام است و نماز خواندن با آن حکم مسأله سابقه را دارد.

‍‍‌‌. تبریزی: و نماز بخواند نماز صحیح است.

بهجت: مسأله- پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد و همچنین پوشیدن لباس مخصوص مردان برای زن، حرام است، اگرچه حرام بودن تا موقعی که داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمل است؛ و نیز تزئین هریک از مرد و زن به زینت دیگری، حرام است. و لباس شهرت عبارت از لباسی است که جنس یا رنگ یا  نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زیّ پوشنده لباس باشد.

زنجانی: مسأله- اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه را لباس عادی خود قرار دهد، بنابراحتیاط واجب حرام است، ولی نماز خواندن در آن صحیح است و احتیاط مستحب آن است که اصلاً مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد، خصوصاً در هنگام نماز خواندن.

سیستانی : مسأله- پوشیدن لباس زنانه بر مردان و پوشیدن لباس مردانه بر زنان حرام نیست و نماز خواندن با آن باطل  نیست، ولی بنابراحتیاط واجب جایز نسیت مرد خود را به هیئت و زیّ زن در آورد و همچنین به عکس.

وحید: مسأله- اگر مرد لباس زنانه و زن لبا س مردانه بپوشد، در صورتی که زیّ (پوشش) خود قرار دهد بنابراحتیاط حرام است و ستر عورت با آن در نماز بنابراحتیاط موجب بطلان است.

مظاهری: مسأله- اگر مرد لباس زنانه و زن لبا س مردانه بپوشد، در صورتی که زیّ  و روش خود قرار دهد حرام است، بنابراین پوشیدن آن به طور موقّت نظیر تعزیه ها و یا پوشیدن زن لباس مرد را برای دفع سرما مانعی ندارد؛ و در هر صورت اگر با آن لباس نماز بخواند نماز صحیح است.

(مسأله 847) کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد1 و لحاف یا تشک او2 نجس یا ابریشم خالص یا از اجزائ حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است که در نماز خود را با آنها نپوشاند.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- مکارم: بنابراحتیاط واجب باید لحاف یا تشک او نجس یا ابریشم خالص و مانند آن که در بالا گفته شد، نباشد مگر در حالت اضطرار.

2- صافی: لحاف او...

*****

سیستانی: مسأله- کسی که باید خوابیده نماز بخواند، لازم نیست ملافه یا لحافی که بر خود می کشد دارای شرایط لباس نمازگزار باشد مگر طوری باشد که بر آن پوشیدن صدق کند مثل آنکه آنرا بر خود بپیچد.

خوئی، تبریزی: مسأله- کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر لحافش از اجزائ حیوان حرام گوشت باشد، نماز در آن جایز نیست، هرچند برهنه نباشد؛ و اگر نجس یا ابریشم باشد، در صورتی که پوشیدن بر آن صدق کند نماز در آن جایز نیست، ولی مجرّد روی خود کشیدن آن عیبی ندارد و ضرر به نماز نمی رساند. و امّا تشک به هر حال عیب ندارد، مگر این که مقداری از آن را به خود بپیچد که در عرف پوشیدن گفته شود، که در این صورت حکم آن حکم لحاف است.

وحید: مسأله- کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر لحافش از اجزای حیوان حرام گوشت باشد نماز در آن جایز نیست؛ و همچنین اگر تشکش از اجزای حرام گوشت باشد و به خود بپیچد و اگر نجس باشد یا ابریشم یا طلا باف و نماز گزار مرد باشد بنابراحتیاط واجب در آن نماز نخواند.

زنجانی: مسأله- کسی که باید خوابیده نماز بخواند اگر لحافش از اجزای حیوان حرام گوشت باشد ، نماز در آن صحیح نیست، هر چند برهنه نباشد؛ و اگر نجس یا ابریشم خالص باشد ، در صورتی که پوشیدن بر آن صدق کند، نماز در آن باطل است، ولی مجرد روی خود کشیدن ان عیبی ندارد و ضرری به نماز نمی رساند و اگر تشکش از اجزای حیوان حرام گوشت یا نجس یا ابریشم خالص باشد اشکالی ندارد،  مگر اینکه مقداری از آن را به خود بپیچد که در عرف پوشیدن گفته شود که در این صورت حکم لحاف را دارد.

مظاهری: مسأله- نماز خواندن در زیر لحاف یا روی تشک نجس یا ابریشم خالص و مانند این ها اشکالی ندارد، مگر آنکه صدق لباس کند ؛ و مجرد روی خود کشیدن یا روی آن خوابیدن و نماز خواندن مانعی ندارد.

مسائل اختصاصی

مکارم: مسأله771- پوشیدن لباسی که مایه هتک و بی آبرویی انسان یا منشاء فساد می شود اشکال دارد.

فاضل: مسأله 858- کسی که ساتر ندارد و احتمال می دهد تا آخر وقت پیدا شود بنابراحتیاط  واجب باید نماز را از اوّل وقت تأخیر بیندازد و با ساتر نماز بخواند.


[1]-  این عنوان در رساله آیت الله زنجانی آمده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی