معراج مؤمن

نویسنده

(مسأله 824) لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر مویی از آن هم همراه نمازگزار باشد1، نماز او باطل است.

1- مکارم: اشکال دارد.

*****

بهجت: مسأله- لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد نباشد و اگر مویی از آن هم همراه نمازگزار باشد، نماز او بنابرأظهر و أحوط باطل است، و اگر خون جهنده ندارد، احتیاط در اجتناب است، بلکه اجتناب  بی وجه نیست، اگر چه بشود آن را تذکیه کرد، یعنی به دستور شرع آن را ذبح کرد و یا تذکیهٔ آن مشکوک باشد.

زنجانی: مسأله- لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد؛ بلکه اگر مویی از حیوان حرام گوشت به بدن یا لباس نمازگزار چسبیده باشد، نماز او باطل است.

وحید: مسأله- لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان حرام گوشت نباشد، و اگر مویی از آن هم بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

سیستانی: مسأله- شرط چهارم: لباس نمازگزار  -غیر چیزهایی که به تنهایی عورت را نمی پوشاند، مثل جوراب – باید از اجزاء درندگان، بلکه بنابراحتیاط لازم از مطلق حیوان حرام گوشت نباشد؛ و همچنین باید که بدن و لباسش به بول و یا مدفوع یا عرق یا شیر یا موهای آن حیوان آلوده نباشد ولی اگر یک موی حیوان مثلاً بر لباس او باشد، ضرر ندارد و همچنین است اگر چیزی از آنها را مثلاً در قوطی گذاشته و با خود حمل نماید.

سبحانی: مسأله- لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر مویی از آن به بدن یا به لباس او چسبیده باشد، نماز او اشکال دارد.

مظاهری: مسأله- شرط چهارم: لباس نماز گزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد و اگر کسی عمدا و در حال اختیار و با دانستن اینکه لباس او از حیوان حرام گوشت است و با علم به مسأله، در آن نماز بخواند نماز او باطل است، ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری یا ندانستن اینکه لباس او از حیوان حرام گوشت است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.

(مسإله 825) اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت1 مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد2 چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- زنجانی: حرام گوشت پاک...

2- بهجت: باید در حال نماز از آن اجتناب کرد.‍[پایان مسإله]

مکارم: مادام که عین آن برطرف نشده، نماز با آن اشکال دارد؛ امّا اگر خشک شود عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.

(مسأله 826) اگر مو و عرق و آب دهان 1کسی2 بر بدن یا لباس نمازگزار باشد3 اشکال ندارد4. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- وحید: یا بینی...

2- زنجانی: اگر مو و عرق و آب دهان مسلمانی...

3- بهجت: و آنها پاک باشند نماز اشکال ندارد.[پایان مسأله]

4- سیستانی: و همچنین جایز است با مروارید و موم و عسل نماز بخواند.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 828.

(مسإله 827) اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، چه در داخله تهّیه شده باشد چه در خارجه1، نماز با آن خواندن مانعی ندارد2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- وحید: چه در مملکت اسلامی تهیه شده باشد چه در غیر آن...

2- گلپایگانی: احتیاط مستحب آن است که با آن نماز نخواند.

خوئی، تبریزی،صافی، سیستانی: جایز است که با آن نماز بخواند.

*****

بهجت: مسأله- اگر شک داشته باشد که لباسی از مو یا پشم یا کرک حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت.، چه در کشورهای اسلامی تهیه شده باشد چه در کشورهای غیر اسلامی، نماز خواندن با آن مانعی ندارد؛ و اگر جنس آن از پوست و چرم و مانند آن باشد حکم آن در احکام طهارت (بحث مردار) گفته شد.

. مکارم: نماز با آن صحیح است، خواه در داخل تهیه شده باشد یا در خارج.

زنجانی:مسأله- اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حرام گوشت است یا حلال گوشت ، احتیاط مستحب ان است که با آن نماز نخواند . و فرقی نیست که آن لباس در کشورهای اسلامی تهیه شده باشد یا در کشورهای غیر اسلامی.

مظاهری: مسأله- اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، اگر در مملکت اسلامی  تهیه شده باشد نماز خواندن با آن مانعی ندارد ولی اگر در مملکت غیر اسلامی تهیه شده باشد، در مثل پوست نماز باطل است و در مثل پشم و مو اشکال ندارد.

(مسأله 828) اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است نماز خواندن با آن مانعی ندارد و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد نماز خواندن با آن مانع ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- تکمه صدفی و مانند آن که معلوم نیست از حیوان حرام گوشت است نماز خواندن با آن مانعی ندارد.

خوئی، سیستانی: مسأْله- معلوم نیست که صدف از اجزاء حیوان حرام گوشت باشد پس جایز است که انسان با آن نماز بخواند.

تبریزی: مسأله- صدف از حیوانات حرام گوشت است ولی اگر انسان نداند که تکمه و مانند آن از آن حیوان است، جایز است که با آن نماز بخواند.

زنجانی: مسأله- نماز خواندن در صدف جایز است ولی خلاف احتیاط استحبابی است؛ مگر بداند که از اجزاء حیوان حرام گوشت می باشد، که نماز خواندن در آن صحیح نیست.

وحید: مسأله- نماز خواندن با صدف و آنچه از آن ساخته می شود ، مانند تکمه صدفی جایز است.

مکارم: مسأله- نماز خواندن با دکمه صدف که از حیوان حرام گوشت گرفته می شود، مشکل است.

مظاهری: مسأله- اگر چیزهایی از حیوان حرام گوشت همراه نماز گزار باشد نظیر موی گربه و مروارید و تکمه صدف و مانند این ها اشکال ندارد.

(مسأله 829) با پوست سنجاب و خز نماز خواندن اشکال ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

*****

گلپایگانی، صافی، وحید: مسأله- پوشیدن خز خالص در نماز اشکال ندارد. و احتیاط واجب آن است که با پوست سنجاب نماز نخوانند.

خوئی، تبریزی: مسأله- پوشیدن خز خالص (خوئی: و همچنین سنجاب) در نماز اشکال ندارد، ولی احتیاط مستحبّ آن است که با پوست سنجاب نماز نخوانند.

فاضل: مسأله- با پوست خز نماز خواندن اشکال ندارد، ولی بنابراحتیاط واجب با پوست سنجاب نماز نخواند.

زنجانی: مسأله- پوشیدن  پوست خزّ خالص، و همچنین چیزی از سنجاب در نماز اشکال ندارد؛ ولی احتیاط مستحب آن است که با پوست سنجاب نماز نخواند.

مکارم: مسأله- بنابراحتیاط  واجب باید از پوست خز و سنجاب در نماز اجتناب کرد.

بهجت: مسأله- با پوست سنجاب و خز نماز خواندن بنابراظهر اشکال ندارد، بعد از این که بدانیم به دستور شرع تذکیه شده است؛ ولی احتیاط اجتناب از سنجاب است.

سیستانی: مسأله- پوشیدن پوست سنجاب در نماز اشکال ندارد گرچه احتیاط مستحب آن است که با آن نماز نخوانند.

(مسأله 830) اگر با لباسی که نمی داند که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند نمازش صحیح است1، ولی اگر فراموش کرده باشد، بنابراحتیاط واجب باید ان نماز را دوباره بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی، بهجت: [پایان مسأله]

مکارم: رجوع کنید به مسأله اختصاصی 758.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 665 بعداز مسأله 823 متن اصلی.

*****

خوئی: مسأله- اگر با لباسی که نمی داند یا فراموش کرده که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند بنابراحتیاط مستحبّ ان نماز را دوباره بخواند..

. گلپایگانی، تبریزی، صافی، سیستانی: نماز او صحیح است.

.وحید: اعاده بر او لازم نیست هر چند احتیاط مستحب ان است که اعاده نماید و همچنین در صورتی که جاهل قاصر به حکم باشد.

زنجانی: مسأله- اگر با توجه به مسأله شرعی با لباسی که غفلت دارد که از حیوان حرام گوشت است، یا فکر می کند از حیوان حرام گوشت نیست نماز بخواند، بنابراحتیاط مستحب آن نماز را دوباره بخواند؛ امّا اگر از روی فراموشی در لباسی که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند، باید آن نماز را دوباره بخواند.

مسائل اختصاصی

مکارم:مسأله 758- فاضل: مسأله 833- نماز خواندن با چرمهای مصنوعی که بوسیله موادّ پلاستیکی و مانند آن می سازند، اشکال ندارد بنابراین هرگاه انسان شکّ کند که چیزی چرم مصنوعی است یا چرم واقعی یا از حیوان حرام گوشت، یا حیوان مرده(فاضل: یا حلال گوشت و مذّکی)، نماز با آن اشکال ندارد.

فاضل: مسأله 834- اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد چنانچه ناچار باشد لباس بپوشد، می تواند با همان لباس نماز بخواند، و اگر ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد و بنابراحتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.

 

1 زنجانی: شرط چهارم: لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی