معراج مؤمن

نویسنده

شرط پنجم1: آنکه جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او2 بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر  نباشد3 و احتیاط واجب ان است که از سر انگشتان پا هم بیشتر از این پست و بلندتر نباشد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی، نوری: شرط هشتم:...

گلپایگانی، صافی: شرط نهم:...

خوئی،  تبریزی، سیستانی: شرط هفتم:...

زنجانی: شرط هفتم: هم سطحی جای پیشانی و پاها یعنی...

2- خوئی: از جای سر انگشتان پای او...

اراکی: از جای قدمهای او...

گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی: از جای زانوها و سر انگشتان پای او...

زنجانی: از جای پاهای او...

3- اراکی:[پایان مسأله]

خوئی، گلپایگانی، زنجانی، سیستانی، صافی، تبریزی: و تفصیل این مسأله در احکام سجده گفته می شود.

*****

فاضل: شرط ششم: مسطّح بودن مکان نمازگزار: جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها  و سر انگشتان پای او نباید ببیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر باشد.

مکارم: شرط پنجم- بلندتر نبودن محلّ پیشانی از جای ایستادن: باید محلّ پیشانی نمازگزار از جای ایستادن او به اندازه ای بلند نباشد که از صورت سجده بیرون رود و احتیاط واجب آن است که بیش از چهار انگشت بسته بلندتر یا پست تر نباشد.

وحید: شرط هفتم: باید جای پیشانی نمازگزار از جای سر انگشتان پای او و بنابراحتیاط واجب از جای زانوها ی او، بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر نباشد و تفصیل آن در احکام سجده خواهد آمد.

سبحانی: شرط ششم: بلندتر نبودن جای پیشانی از محلّ ایستادن : جای پیشانی نمازگزار  از جای زانوها و سر انگشتان پای او، نباید بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر باشد.

مظاهری: شرط سوم: جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و سر انگشتان پا و دو کف دست او بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا بلندتر نباشد، ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری یا ندانستن اینکه جای پیشانی او بلندتر یا پست تر است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.

(مسأله 889) بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن در آنجا است، لیکن اگر خواند نمازش باطل نیست.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت ، فاضل و بهجت نیست.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- بودن مرد و زن نامحرم در اطاقی که کسی در انجا نیست و کسی هم نمی تواند وارد شود حرام است و نمازشان هم در آنجا صحیح نیست، ولی اگر یکی از آنان مشغول نماز باشد و دیگری که با او نامحرم است وارد شود نماز او اشکال ندارد.

خوئی، نوری: مسأله- بودن مرد و زن نامحرم در جایی که کسی در آنجا نیست و کسی هم نمی تواند وارد شود، در صورتی  که احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است.و احتیاط مستحبّ آن است که در آنجا نماز نخوانند.

. زنجانی: حرام، بلکه اگر چنین احتمالی را هم ندهد، بنابراحتیاط حرام است و در هر حال، نمازشان در آنجا به احتیاط  باطل است؛ و اگر مشغول نماز باشد و کسی که با او نامحرم است وارد شود نیز همین حکم جاری است.

. وحید: جایز نیست...

سیستانی: مسأله-  بودن مرد و زن نامحرم در خلوت، اگر احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند.

تبریزی: مسأله- بودن مرد و زن نامحرم در جایی که خلوت است و کسی هم نمی تواند وارد شود یا وارد شونده مانع از ابتلاء به معصیت نمی شود در صورتی که احتمال وقوع در معصیت را بدهند جایز نیست، ولکن اگر انجا نماز بخواند صحیح است.

سبحانی: مسأله- بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت حرام است و نماز خواندن در آنجا اشکال دارد.

مکارم: مسأله- بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، اشکال دارد و احتیاط واجب ترک آن است و نماز خواندن در آنجا نیز اشکال دارد.

مظاهری: مسأله- در جایی که ماندن در آن حرام است، مانند مجلسی که در آن معصیت می شود و زیر سقفی که نزدیک است خراب شود  و بودن مرد و زن نامحرم در جایی که کسی آنجا نیست، باید نماز نخواند، ولی اگر خواند باطل نیست.

(مسأله 890) نماز خواندن در جایی که تار و مانند ان استعمال می کنند1 باطل نیست2 ولی گوش دادن به آنها حرام است.

این مسأله در رساله آیات عظام اراکی، فاضل و بهجت نیست.

1- سبحانی: نماز خواندن در جایی  که موسیقی می نوازند...

2- گلپایگانی، صافی: باطل است.[پایان مسأله]

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 889.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- نماز خواندن در جایی که تار می زنند، یا مانند آن را استعمال می کنند‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. باطل نیست، اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصیت است*

. سیستانی: نماز خواندن در جایی که غنا می خوانند یا موسیقی حرام می نوازند...

* وحید: باطل نیست، ولی گوش دادن به آن حرام است؛ و هم چنین است بودن در آنجا مگر برای کسی که بودنش برای  جلوگیری از آن عمل باشد.

مکارم: مسأله- نماز خواندن در محلّی که مجلس گناه است، مثلاً در آنجا شراب می نوشند، قمار می زنند، غیبت می کنند، اشکال دارد.

زنجانی: مسأله- ماندن در مجالس لهو و لعب که دران آوازه خوانی می کنند یا تار و مانند آن استعمال می کنند، حرام و نماز خواندن در آنجا بنابراحتیاط  باطل است.

(مسأله 891) در خانه کعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مکروه است ولی در حال ناچاری مانع ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- احتیاط واجب آن است که در  خانه کعبه و بر بام ان نماز واجب را نخوانند.ولی در حال ناچاری اشکال ندارد*

. سیستانی: در حال اختیار نماز واجب را نخوانند...

*اراکی، فاضل: مانع ندارد.

خوئی، تبریزی: مسأله- احتیاط واجب آن است که بر بام خانه کعبه در حال اختیار نماز واجب نخوانند، ولی در حال ناچاری اشکال ندارد و ظاهر این است که نماز در خانه کعبه در حال اختیار نیز جایز است.

زنجانی:  مسأله- احتیاط مستحب آن است که بر بام خانه کعبه در حال اختیار نماز واجب یا مستحب نخوانند، ولی در حال ناچاری بی تردید مانعی ندارد. و خواندن نماز واجب در خانه کعبه در حال اختیار، مکروه و احتیاط استحبابی در ترک آن است. خواندن نماز مستحب در خانه کعبه اشکال ندارد بلکه مستحب است در داخل خانه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخوانند.

مکارم: مسأله-احتیاط واجب آن است که نماز واجب را در خانه کعبه نخوانند، ولی نماز مستحبّ اشکال ندارد، بلکه مستحبّ است  در داخل  خانه کعبه در مقابل هر زاویه ای دو رکعت نماز بخوانند، ولی نماز بر پشت بام کعبه –خواه واجب یا مستحبّ- اشکال دارد.

وحید: مسأله- خواندن نماز واجب در حال اختیاربر بام خانه کعبه جایز نیست و احتیاط مستحب آن است که در داخل خانه هم نخواند، ولی در حال ناچاری اشکال ندارد.

سبحانی: مسأله-  احتیاط لازم آن است در خانه کعبه و بربام ان نماز واجب نخوانند.

مظاهری: مسأله- خواندن نماز واجب در کعبه و بر بام آن اشکال ندارد، گرچه مکروه است؛ ولی خواندن نماز مستحب در کعبه و بر بام آن مکروه هم نیست، بلکه مستحب است داخل کعبه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخواند.

(مسأله 892) خواندن نماز مستحب در خانه کعبه و بر بام آن اشکال ندارد1، بلکه مستحب است در داخل خانه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخوانند.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1-وحید: در خانه کعبه اشکال ندارد...

مکارم، زنجانی، مظاهری : رجوع کنید به ذیل مسأله 891.

*****

سبحانی: مسأله- خواندن نماز مستحب  در خانه کعبه مستحب است و در داخل خانه مقابل هر رکنی دو رکعت نماز بخوانند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی