معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 880- شرط دوم1: مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد2 و اگر بواسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در جایی که حرکت دارد، مانند اتومبیل و کشتی و ترن نماز بخواند، به قدری که ممکن است باید در حال حرکت چیزی نخواند 3 و اگر انها از قبله به طرف دیگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد4.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- سبحانی: شرط دوم : استقرار...

2- وحید: در نماز واجب، مکان نمازگزار نباید حرکت داشته باشد که مانع از آرامش بدن نمازگزار و انجام واجبات نماز اختیاری باشد...

سبحانی: واگر موقع خواندن نماز تکان نداشته باشد و نماز را با آرامش و با رعایت دیگر شرایط بخواند صحیح است...

3- خوئی، صافی: به قدری که ممکن است، باید استقرار و قبله را رعایت نماید...

وحید: به قدری که ممکن است باید آرامش بدن و قبله را رعایت نماید...

4- سبحانی: و در حال چرخیدن به سمت قبله چیزی نگوید.

*****

فاضل: شرط دوم «استقرار» است. مکان نمازگزار باید آرام و بدون حرکت باشد، لذا نماز در وسائل نقلیه ای که در حال حرکت باعث تکان خوردن و عدم آرامش انسان می شود باطل است، مگر در زمان ناچاری – مثلا تنگی وقت- که در این صورت نیز باید تا جایی که می تواند شرایط نماز را رعایت کند و هنگام حرکت و تکان خوردن چیزی نخواند و هر گاه وسیلۀ نقلیّه تغییر مسیر داد خود را به سمت قبله بچرخاند.

سیستانی: شرط دوم: مکان نمازگزار در نمازهای واجب باید طوری نباشد که از شدّت حرکت، مانع از ایستادن نمازگزار و انجام رکوع و سجود اختیاری شود، بلکه بنابراحتیاط لازم نباید مانع از آرامش بدن او باشد. و اگر بواسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در چنین جایی، مانند بعضی از انواع اتومبیل و کشتی و قطار نماز بخواند،  به قدری که ممکن است باید استقرار  و قبله را رعایت نماید و اگر آنها از قبله به طرف دیگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد و اگر رعایت استقبال قبله دقیقاً ممکن نباشد سعی کند که اختلاف کمتر از 90 درجه باشد و اگر این هم ممکن نباشد در تکبیرة الاحرام فقط رعایت قبله را بکند و اگر این هم میسّر نباشد رعایت قبله لازم نیست.

زنجانی: شرط دوم استقرار است، یعنی: مکان نمازگزار باید بی تکان باشد. اگر بواسطه  تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در جایی که تکان دارد، مانند اتومبیل و کشتی و قطار نماز بخواند، به قدری که ممکن است باید استقرار و قبله را رعایت نماید، و اگر وسیله نقلیه از قبله به طرف دیگر حرکت کند، به طرف قبله برگردد.

مکارم: شرط دوم- «استقرار»: اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد به طوری که نتواند کارهای نماز را به طور عادی انجام دهد نماز او باطل است؛ بنابراین نماز خواندن در کشتی و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهای نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد. و اگر از جهت تنگی وقت یا ضرورت دیگر ی ناچار باشد نماز را در کشتی و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد، باید تا انجا که می تواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوی قبله چیزی نخواند.

مظاهری: شرط دوم: مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد، ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری  یا ندانستن اینکه مکان او متحرّک است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.

(مسأله 881) نماز خواندن در اتومبیل و کشتی و ترن و مانند اینها، وقتی ایستاده اند مانعی ندارد1.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری  نیست.

1- زنجانی: وقتی که تکان ندارند با رعایت سایر شرایط نماز مانعی ندارد.

سیستانی: و همچنین در وقتی که حرکت می کنند چنانچه به حدّی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن نمازگزار شود.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 880

*****

فاضل: مسأله- نماز خواندن در وسائل نقلیه ای که موجب حرکت و تکان خوردن انسان نمی شود و انسان در ان وسائل آرامش دارد؛ مثل کشتی، هواپیما و قطار، با رعایت شرایط نماز مثل قبله، اشکال ندارد؛ ولی اگر عرفاً با استقرار و طمأنینه منافات داشته باشد، مثل قایق و ماشین سواری صحیح نیست، مگر در حال ضرورت و تنگی وقت.

(مسأله 882) روی خرمن گندم  و جو و مانند اینها که نمی شود بی حرکت ماند1 نماز باطل است.

این مسأله در رساله آیات عظام  بهجت و مظاهری نیست.

1- زنجانی: نمی شود بی تکان ماند...

وحید: که مانع از ارامش بدن است...

*****

فاضل: مسأله- نماز روی خرمن گندم و جو و تپّه ای از رمل و مانند اینها که نمی شود استقرار پیدا کرد باطل است، امّا اگر حرکت کم باشد که بتوان واجبات نماز را انجام داد و شرایط دیگر را رعایت کرد مانع ندارد.

مکارم: مسأله- نماز خواندن روی خرمن گندم و جو و مانند اینها که مقداری حرکت دارد، جایز است به شرط این که بتوان واجبات نماز را انجام داد.

(مسأله 883) در جایی که به واسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، اگر به امید تمام کردن شروع کند اشکال ندارد و اگر به مانعی برنخورد نمازش صحیح است. و در جایی که ماندن در ان حرام است1، مثلاً زیر سقفی که نزدیک است خراب شود باید نماز نخواند2، ولی اگر خواند باطل نیست؛ و همچنین روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل فرشی که اسم خدا بر ان نوشته شده باید نماز نخواند ولی اگر خواند صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- مکارم: (مثلاً جایی که خطر خراب شدن سقف یا ریزش کوه و آمدن سیلاب دارد) نباید نماز بخواند و اگر بخواند احتیاط واجب اعاده آن است؛ همچنین روی چیزی که ایستادن و نشستن بر آن حرام است، مانند فرشی که نام خدا بر ان نوشته شده است.

فاضل: (مثلا جایی که خطر خراب شدن سقف یا ریزش کوه یا تصادف و ...) نباید نماز بخواند، ولی اگر خواند نمازش صحیح است لیکن مرتکب حرام شده است؛ و همچنین روی چیزی که ایستادن و نشستن روی ان حرام است، مانند فرش یا روزنامه ای که اسم خدا و آیات قرآن برآن نوشته نباید نماز بخواند، ولی اگر خواند نمازش صحیح است امّا مرتکب حرام شده است.

2- سبحانی: و همچنین روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شده نباید نماز بخواند.

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: «شرط سوم»: باید در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد نماز را تمام می کند. و نماز خواندن در جایی که بواسطه باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان دارد که نمی تواند نماز را تمام کند صحیح نیست . اگر چه اتفاقاً نماز را تمام کند*. اگر در جایی که ماندن در آن حرام است، مثلاً زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز بخواند، اگر چه معصیت کرده ولی نمازش اشکالی ندارد. .نماز خواندن روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل جایی از فرش که اسم خدا بر ان نوشته شده بنابراحتیاط صحیح نیست. *

. وحید: باطل است...

* سیستانی: «شرط سوم»: باید در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد نماز را تمام میکند؛  ولی اگر در جایی که بواسطه باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان دارد که نمی تواند نماز را تمام کند؛ رجاءً بخواند و اگر چه اتفاقاً تمام کند اشکال ندارد...

. وحید: نمازش صحیح است...

*سیستانی: چنانچه مانع از قصد قربت شود صحیح نیست.

*وحید:   نماز خواندن روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن ملازم با هتک آن است و هتک آن هم حرام است –مثل جایی از فرش که اسم خدا بر آن نوشته شده- جایز نیست و بنابراحتیاط باطل است.

گلپایگانی، اراکی: شرط سوم: (گلپایگانی: آنکه در جایی نماز بخواند که اطمینان به تمام کردن نماز داشته باشد). بنابراحتیاط واجب باید در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند و در جایی که بواسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند احتیاط واجب آن است که نماز نخواند..

شرط چهارم: آن که در جایی که ماندن در آن حرام است، مثلاً زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز نخواند*؛ شرط پنجم: آن که روی چیزی که استادن و نشستن روی آن حرام است، مثل فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شدن نماز نخواند..

. صافی: شرط سوم: آنکه در جایی نماز بخواند که احتمال بدهد می تواند در انجا نماز را تمام کند، بنابراحتیاط ، در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند و در جایی که بواسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند  نماز را تمام کند، احتیاط آن است که نماز نخواند، هرچند با احتمال امکان تمام کردن نماز، خواندن نماز جایز است ولی با اطمینان  به عدم امکان نماز صحیح نیست...

. نوری: شرط سوم: آنکه در جایی نمار بخواند که اطمینان به تمام کردن نماز داشته باشد، در جایی که بواسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها، اطمینان ندارد که بتواند  نماز را تمام کند، احتیاط واجب ان است که نماز نخواند..

*نوری: باید نماز نخواند واگر بخواند باطل است...

. نوری:نباید نماز بخواند واگر خواند باطل است.

زنجانی: مسأله- بنابراحتیاط مستحب در جایی نماز بخواند که اطمینان داشته باشد نماز را تمام می کند، و در جایی که بواسطه احتمال باد و باران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند، نماز نخواند؛ ولی اگر علم هم داشته باشد که نمی تواند نماز را تمام کند، چنانچه قصد قربت داشته باشد و اتفاقاً نماز را تمام کند، نمازش صحیح است. شرط سوم: آن که بنابراحتیاط در جایی که ماندن در آن حرام است؛ مثلاً زیر سقفی که نزدیک است خراب شود نماز نخواند. شرط چهارم: آن که  بنابراحتیاط روی چیزی که ایستادن و نشستن روی آن حرام است، مثل فرشی که اسم خدا برآن نوشته شده، نماز نخواند.

مظاهری: مسأله- در جایی که به واسطه احتمال باد وباران و زیادی جمعیت و مانند این ها اطمینان ندارد که بتواند نماز را تمام کند اگر شروع کند و به مانعی برنخورد نمازش صحیح است. [و نیز رجوع شود به ذیل مسأله 889]

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی