معراج مؤمن

نویسنده

(مسأله 893) در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است، که نماز را در مسجد بخوانند. و بهتر از همه مسجدها مسجدالحرام است و بعد از ان مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و بعد مسجد کوفه1 و بعد از آن مسجد بیت المقدس و بعد از مسجد بیت المقدس، مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محلّه و بعد از مسجد محلّه، مسجد بازار است.

1- اراکی: و مسجد بیت المقدس و بعد از آن مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محلّه و بعد از مسجد محلّه، مسجد بازار است.

*****

بهجت: مسأله- نماز در مسجد، از نماز در غیر مسجد افضل است؛ و بهتر از همه مسجدالحرام  است و بعد مسجدالنبی صلی الله علیه و آله وسلم و بعد مسجد کوفه و بعد مسجد سهله و مسجد خیف و مسجد غدیر و مسجد بیت المقدس و مسجد براثا و مسجد قبا و مسجد جامع هر شهر و بعد مسجد قبیله و بعد مسجد بازار؛ و از جمله مواضع مستحب و با فضیلت، مشاهد مشرّفه انبیاء و اوصیاء انان و ائمه علیهم السلام است.

مظاهری: مسأله- در شرع مقدس اسلام خصوصا برای همسایگان مسجد بسیار سفارش شده است که نماز را در مسجد بخوانند. و بهتر از همه مسجد ها مسجد الحرام است که نماز در آن برابر با یک میلیون نماز است و مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله که برابر با ده هزار نماز است.

(مسأله 894) برای زنها نماز خواندن در خانه، بلکه در صندوقخانه و اطاق عقب بهتر است1، ولی اگر بتوانند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کنند بهتر است در مسجد نماز بخوانند.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی، خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی ،وحید:[پایان مسأله]

سبحانی: برای زن ها نماز خواندن در خانه بهتر است...

*****

زنجانی: مسأله- برای زن ها نماز خواندن در خانه بهتر است و در حدیث شریف از امام جعفر صادق علیه السلام آمده است: «خیر مساجد نساءکم البیوت».

مکارم: مسأله- با توجه به اینکه تبلیغات اسلامی و آگاهی بر احکام غالبا در مساجد انجام می شود برای زنها در صورتی که خود را از نامحرم به خوبی حفظ کنند بهتر است نماز را در مسجد بخوانند، و اگر راهی برای یادگرفتن مسائل اسلامی جز از طریق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.

فاضل: مسأله- برای زنها، بهتر آن است که نماز را در خانه و اتاق اختصاصی خود بخوانند، ولی اگر نماز در مسجد به هر جهتی غیر از مسجد بودن فضیلت بر نماز در خانه را داشته باشد مثل اینکه در مسجد جماعت است یا حضور قلب بیشتری وجود دارد بهتر است زنان برای درک این فضیلت با حجاب کامل به مسجد بروند و اگر راهی برای یاد گرفتن احکام و مسائل اسلامی جز از طریق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.

سیستانی: مسأله- برای زنان بهتر ان است که نماز خود را در جایی بخوانند که از دیگر جاها در محفوظ بودن از نامحرم مناسب تر باشد، خواه اینجا خانه باشد یا مسجد یا جای دیگر.

(مسأله 895) نماز در حرم امامان علیهم السلام مستحب، بلکه بهتر از مسجد است1 و2 نماز در حرم مطهّر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برابر دویست هزار نماز است.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- سبحانی: نماز در حرم امامان علیهم السلام مستحب است ...

2- خوئی، تبریزی، سیستانی: و مرویست که...

مکارم: بلکه در حدیث آمده...

*****

وحید: مسأله- نماز خواندن در حرم امامان علیهم السلام مستحب است بلکه از بعضی روایات استفاده می شود که  نماز در حرم مطهّر امیرالمومنین علیه السلام و سیدالشهداء علیه السلام افضل از مسجد است.

مظاهری: مسأله-  نماز در حرم مطهّر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حرم و رواق و صحن امامان علیهم السلام مستحب، بلکه بهتر از مسجد است و برابر با دویست هزار نماز است.

(مسأله 896) زیاد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدی که نمازگزار ندارد مستحب است و همسایه مسجد اگر عذری نداشته باشد ، مکروه است در غیر مسجد نماز بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

*****

مکارم: مسأله- رفتن به مسجدی که نمازگزار ندارد مستحب است . و همسایگان مسجد تا عذری نداشته باشند نماز در مسجد را ترک نکنند.

(مسأله 897) مستحب است انسان با کسی که در مسجد حاضر نمی شود غذا نخورد1 و در کارها با او مشورت نکند و همسایه او نشود و از او زن نگیرد و به او زن ندهد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- فاضل: مستحب است انسان با کسی که از روی بی اعتنایی به مسجد مسلمانها حاضر نمی شود رابطه دوستی برقرار نکند، با او غذا نخورد...

*****

مکارم: مسأله- شایسته است انسان با کسانی که از روی بی اعتنایی به مسجد مسلمانها حاضر نمی شوند، رابطه دوستی برقرار نکند، با آنها غذا نخورد و در کارها با آنها مشورت ننماید و از آنها زن نگیرد و به آنها زن ندهد.

مظاهری: مسأله- معاشرت با افرادی که با مسجد سرو کار ندارند و خرید و فروش با آنها و زن گرفتن و زن دادن به آنها مکروه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی