معراج مؤمن

نویسنده

شرط چهارم1: آن که مکان نمازگزار اگر نجس است به طوری تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس اوبرسد2 ولی جایی که پیشانی را برآن می گذارد اگر نجس باشد در صورتی که خشک هم باشد نماز باطل است3 و احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

1- سبحانی: شرط چهارم: پاکی از نجاست سرایت کننده ...

2- بهجت: مگر اینکه طوری تر باشد که اگر نجاست به بدن یا لباس سرایت کرد نماز را باطل نکند، چنانکه خواهد امد...

سیستانی: در صورتی که از نجاساتی باشد که مبطل نماز است...

زنجانی: شرط ششم: در مکان نمازگزار نجاست سرایت کننده نباشد [و] مکان نمازگزار اگر نجس است به طوری تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد و آن را به نحوی نجس کند که نتواند در آن نماز بخواند...

3- بهجت: [پایان مسأله].

زنجانی: بلی، چنانچه فقط قسمتی از مهر نمازگزار نجس باشد، پس اگر نجاست آن به بدن نمازگزار سرایت نکند نماز اشکال ندارد و احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.

*****

فاضل: شرط چهارم « موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود» مکان نمازگزار اگر نجس است نباید بطوری تر باشد که رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد، مگر نجاستی باشد که در نماز معفوّ است، ولی جایی که پیشانی را برآن می گذارد اگر نجس باشد نماز باطل است هر چند نجاست آن مسری نباشد، و اگر مقدار واجب در سجده پاک باشد کافی است و احتیاط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلاً نجس نباشد.

وحید: شرط پنجم: آنکه مکان نمازگزار اگر نجس هست به طوری تر نباشد که نجاستی که موجب بطلان نماز است به بدن یا لباس او برسد ، ولی جایی که پیشانی را برای سجده بر آن می گذارد  باید پاک باشد و اگر نجس باشد  در صورتی که خشک هم باشد نماز باطل است.و احتیاط مستحب ان است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.

مظاهری: مسأله- مکان نمازگزار اگر نجس است باید طوری تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد ولی جایی که پیشانی را بر آن می گذارد اگر نجس باشد گرچه خشک هم باشد  نماز باطل است ولی اگر مهر پاک را در جایی که نجس است بگذارد و بر آن سجده کند اشکال ندارد  و مستحب است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.

(مسأله 886) بنابراحتیاط مستحب باید زن عقب تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای ایستادن مرد کمی عقب تر باشد.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- مکروه است زن در نماز جلوتر از مرد یا محاذی با او بایستد و بهتر است طوری بایستد که جای سجده او کمی از جای ایستادن مرد عقب تر باشد.

خوئی، تبریزی: «شرط ششم»: باید بین مرد و زن در حال نماز اقلاً مقدار یک وجب فاصله باشد و (تبریزی: فرقی نمی کند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوی هم بایستند، ولی رعایت فاصله در شهر مکه لازم نیست؛ و نیز در غیر مکه) نماز خواندن در فاصله کمتر از ده ذراع مکروه است.

فاضل: مسأله- شرط پنجم «مرد بر زن مقدم باشد». در نماز زن باید عقب تر از مرد بایستد و بهتر است جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقب تر باشد، بنابراین اگر زن جلوتر یا مساوی مرد بایستد نماز باطل است. و در این حکم بین محرم و نامحرم یا زن و شوهر تفاوتی نیست، و همین طور بین نماز واجب و مستحبّ فرق ندارد.

زنجانی: مسأله- در غیر مکّه مکرّمه اگر زن و مرد در کنار هم نماز بخوانند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شایسته است که بین آنها بیش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهای متعارف با یکدیگر تفاوت دارند بزرگترین ذراع متعارف را در نظر بگیرند، و نماز خواندن در کمتر از این فاصله مکروه است و اگر فاصله از یک وجب کمتر باشد کراهت بیشتر ی دارد و این مسأله در مسجدالحرام و اطراف  نزدیک آن – که محلّ تراکم نمازگزار است-  جاری نیست بلکه بانوان می توانند در کنار مردان بلکه جلوتر از آنان نماز بخوانند و این امر کراهت هم ندارد. در سایر اماکن مکّه شایسته است فاصله رعایت شود.

بهجت: مسأله- نماز خواندن زن جلوتر از مرد یا مساوی و همدوش با مرد مکروه است بنابراظهر، مگر این که بین آن دو، چیزی مانند پرده و مانند آن حائل بشود و یا اینکه  بین آن دو به مقدار حداقل یک وجب و حداکثر ده ذراع که حدود پنج متر می شود فاصله باشد، که در این صورت کراهت کم و یا برداشته می شود.

سیستانی: شرط ششم: باید بنابراحتیاط لازم زن عقب تر از مرد بایستد، اقلّاً به مقداری که جای سجده او برابر جای  دو زانوی مرد در حال سجده باشد.

مکارم: شرط چهارم: تقدّم مرد بر زن: باید در نماز، زن عقب تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای سجده مرد کمی عقب تر باشد والا نماز باطل است؛ در این حکم، محرم و غیر محرم تفاوتی ندارند، ولی اگر میان مرد و زن دیوار یا پرده و مانند آن باشد یا به اندازه ده ذراع (تقریباً پنج متر) فاصله باشد اشکال ندارد.

وحید: شرط ششم: باید بین مرد و زن در حال نماز حداقل یک وجب فاصله باشد، ولی نمازخواندن در فاصله کمتر از ده ذراع در غیر شهر مکّه، مکروه است.

سبحانی: شرط پنجم: تقدّم مرد بر زن؛ بنابراحتیاط واجب باید زن عقب تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای ایستادن مرد کمی عقب تر باشد.

مظاهری: مسأله- اگر در نماز زن هم ردیف مرد  یا جلوتر از او باشد اشکال ندارد، گرچه بین آنها فاصله ای نظیر پرده نباشد، ولی مستحب است زن عقب تر از مرد بایستد و جای سجدۀ او از جای ایستادن مرد کمی عقب تر باشد و اگر برابر هم باشند ده ذرع (تقریبا پنج  متر) میان آنها فاصله باشد.

(مسأله 887) اگر زن برابر مرد یا جلوتر بایستد و با هم  وارد نماز شوند، بهتر آن است که نماز را دوباره بخوانند1.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- سیستانی: بنابراحتیاط واجب باید نماز را دوباره بخوانند؛ و همچنین است اگر یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد.

بهجت، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 886.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر زن برابر مرد یا جلوتر بایستد نماز هر دو صحیح است، چه با هم وارد نماز شوند یا به ترتیب؛ بلی ثواب  نماز هر کدام که بعد مشغول نماز شده اند کمتر است(صافی: ولی بنابراحتیاط موکّد، سزاوار است در صورتی که هر دو با هم وارد نماز شوند هردو، و در صورتی که به ترتیب وارد شده باشند کسی که بعد وارد شده، نماز را اعاده نماید)

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر زن برابر مرد یا جلوتر در کمتر از یک وجب بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند، ولی اگر یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد فقط کسی که بعد مشغول نماز شده باید نمازش را دوباره بخواند..

. تبریزی: اگر یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد، نماز او بنابرأظهر صحیح است و کسی که بعد مشغول نماز شده، باید نمازش را دوباره بخواند.

فاضل، مکارم: مسأله- اگر زن در کنار مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است، امّا اگر یکی قبلاً وارد نماز شده باشد نماز او صحیح و نماز دومی باطل است.

زنجانی: مسأله- مسأله- اگر زن برابر مرد یا جلوتر، بدون رعایت فاصله مناسب بایستد و با هم وارد نماز شوند احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخوانند و اگر یکی بعد از دیگری به نماز بایستد احتیاط مستحب آن است که دومی نمازش را دوباره بخواند.

وحید: مسأله- اگر زن برابر مرد یا جلوتر، در کمتر از فاصله ای که ذکر شد بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند؛ و همچنین است بنابراحتیاط واجب در صورتی که یکی زودتر از دیگری به نماز بایستد.

(مسأله 888) اگر بین مرد و زن، دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد1 نمازشان صحیح است و احتیاط مستحب هم در دوباره خواندن نیست.

1- گلپایگانی، صافی: که یکدیگر را نبینند، یا بین آنان اقلّاً ده ذراع که تقریباً پنج ذرع می شود فاصله باشد ، چنانچه زن برابر مرد یا جلوتر از او باشد نماز هر دو صحیح است و کراهت هم ندارد؛ و همچنین است اگر مکان یکی از آنان به قدری بلند باشد که نگویند: زن جلوتر از مرد یا برابر او ایستاده است.

فاضل: که یکدیگر را نبینند یا بین آنها ده ذراع که تقریباً پنج متر است فاصله باشد نمازشان صحیح است.

زنجانی: که یکدیگر را نبینند یا مکان یکی از انان به قدری بلند باشد که نگویند زن جلوتر از مرد یا برابر او ایستاده است، نماز هر دو بی تردید  صحیح است.

مکارم، بهجت، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 886.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر بین مرد و زن که برابر هم ایستاده اند یا زن جلوتر ایستاده و نماز می خوانند دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد که یکدیگر را نبینند. نماز هر دو صحیح است، اگر چه بین آنها یک وجب هم فاصله نباشد*.

. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍سیستانی: یا آنکه فاصله بیش از ده ذراع باشد نماز هر دو صحیح است.

*وحید: نماز هر دو اشکال ندارد اگر چه بین انها کمتر از فاصله ای که قبلا ذکر شد باشد.

سبحانی: مسأله- اگر بین مرد و زن دیوار یا پرده یا چیز دیگری یا تقریبا چهار متر و نیم فاصله باشد نمازشان صحیح است.

مسأله اختصاصی

فاضل: مسأله 901- اگر زن در طبقه دوم نماز بخواند، گرچه جلوتر یا مساوی مرد باشد نمازش صحیح است حتّی اگر ارتفاع، کمتر از ده ذراع یعنی کمتر از پنج متر باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی