معراج مؤمن

نویسنده

شرط سوم1: آن که در جایی که سقف آن کوتاه است 2 و نمی تواند در آنجا راست بایستد، یا به اندازه ای کوچک است که جای رکوع و سجود ندارد، نماز نخواند واگر ناچار شود که در چنین جایی نماز بخواند باید به قدری که ممکن است قیام و رکوع و سجود را بجا اورد.

این مسأله در رساله آیات عظام زنجانی و بهجت نیست.

1- اراکی، گلپایگانی، صافی، نوری: شرط ششم..

سبحانی: شرط سوم: وسعت و گنجایش برای نماز...

2- فاضل: شرط سوم: در جایی نماز بخواند که بتواند واجبات نماز را انجام دهد . در جایی که سقف آن کوتاه است...

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: شرط چهارم: آن که جای نمازگزار سقفش به اندازه ای که نتواند در انجا راست بایستد کوتاه نباشد و همچنین به اندازه ای که جای رکوع و سجود نداشته باشد کوچک نباشد. اگر ناچار شود در جایی نماز بخواند که به طور کلی از ایستادن تمکن ندارد، لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از رکوع و سجود تمکّن ندارد، برای آنها با سر اشاره نماید.

مکارم: مسأله- شرط سوم: توانایی انجام واجبات در آن محلّ.  باید در جایی نماز بخواند که بتواند واجبات نماز را انجام دهد؛ پس در جایی که سقف آن کوتاه است و نمی تواند بایستد یا جای رکوع و سجود ندارد نماز باطل است.

مظاهری: مسأله- در جایی که سقف آن کوتاه است و نمی توان در آنجا راست ایستاد ، یا به اندازه ای کوچک است که جای رکوع و سجود نیست نمی شود نماز خواند ولی اگر ناچار شود که در چنین جایی نماز بخواند  باید به قدری که ممکن است  قیام و رکوع و سجود را بجا آورد.

(مسأله 884) انسان باید رعایت ادب را بکند و جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام 1نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بی احترامی باشد حرام است ولی نماز باطل نیست2

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- اراکی: و مساوی آن...

2- اراکی: نماز هم بنابراحتیاط واجب باطل است.

*****

خوئی: مسأله- باید جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و امام علیه السلام در صورتی که مستلزم هتک باشد نماز نخواند و الا عیبی ندارد.

گلپایگانی، صافی: مسأله- شرط هفتم: آن که مساوی یا جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و ائمه علیهم السلام نماز نخواند. بنابراحتیاط واجب باید جلوتر یا مساوی با  قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام نماز نخواند.

تبریزی: مسأله- جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و امام علیه السلام نماز بخواند عیبی ندارد.

فاضل:مسأله -  انسان نباید جلوتر از قبر پیغمبرصلی الله علیه وآله وسلم  و امام علیه السلام نماز بخواند و بنابراحتیاط مستحب مساوی قبر مطهّر معصوم علیهم السلام نماز نخواند.

مکارم: مسأْله- شایسته است انسان رعایت ادب  کند و جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و امام علیه السلام نماز نخواند و در صورتی که نماز خواندن هتک و بی احترامی باشد حرام است و نماز هم اشکال دارد، در غیر این صورت نماز باطل نیست.

بهجت: مسأله- نمازخواندن جلوتر یا مساوی قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علیه السلام در صورتی که بی ادبی نسبت به آنها نباشد بنابراظهر مکروه است، ولی احتیاط مستحبّ این است که به طور کلی از این کار مخصوصا از جلوتر ایستادن اجتناب کند.

زنجانی: مسأله- شرط پنجم: جلوتر از مراقد معصومین علیهم السلام نباشد. بنابراحتیاط واجب باید جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام نماز نخواند و چنانچه این کار مستلزم هتک باشد، حرام نیز می باشد.

نوری: مسأْله- برای رعایت ادب، جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم  و امام علیه السلام نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بی احترامی و مستلزم هتک باشد، حرام است و نماز بنابراحتیاط واجب صحیح نیست.

سیستانی: مسأله- باید پشت به قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام در صورتی که بی احترامی به آنان باشد نماز نخواند و در غیر این صورت اشکال ندارد، ولی نماز در هر دو حال صحیح است.

وحید: مسأله- نماز خواندن جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله  و ائمه اطهار علیهم السلام در صورتی که هتک باشد حرام و باطل است، و همچنین در غیر این صورت بنابراحتیاط واجب؛ ولی اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهّر باشد اشکال ندارد و فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده کافی نیست.

(مسأله 885) اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهّر باشد1 که بی احترامی نشود2 اشکال ندارد3 ولی فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده کافی نیست.

این مسأله در رساله آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی و مکارم، سبحانی و مظاهری  نیست.

1-  فاضل: بین او و قبر مطهّر معصوم علیهم السلام، حائل باشد...

2- بهجت: که مساوی یا جلوتر از قبر ایستادن بی احترامی نشود...

3- زنجانی: اگر چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهّر باشد، نماز خواندن اشکال ندارد...

وحید: رجوع کنید به ذیل مسأله 884.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی