معراج مؤمن

نویسنده

(مسأله1105) بعد از تشهّد رکعت آخر نماز مستحب است در حالی که نشسته و بدن آرام است بگوید: السلام علیک  ایها النبی و رحمه الله و برکاته1» و بعد از آن بگوید: «السلام علیکم»  و احوط استحبابی آن است که «و رحمه الله وبرکاته» را اضافه نماید2، یا بگوید: « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»

1- گلپایگانی، فاضل، صافی: و بعد از آن واجب است بگوید: «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» یا بگوید « السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» ولی اگر این سلام را بگوید احتیاط واجب آن است که بعد از آن «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» را هم بگوید (صافی: چنانکه وجوب گفتن «و رحمه الله و برکاته» اضافه بر «السلام علیکم» نیز بنابراحتیاط است.)

خوئی، تبریزی: و بعد از آن بگوید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و یا « بگوید:  السلام علیکم» و مستحب است که به جمله السلام علیکم جمله «ورحمة الله وبرکاته»  را اضافه نماید و هر دو صیغه را بگوید.

وحید: و بعد از آن باید بگوید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» ویا بگوید: «السلام علیکم» و مستحب است به جمله السلام علیکم  جمله  «و رحمه الله و برکاته  » را اضافه نماید. و در صورتی که «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» را اول بگوید مستحب است که بعد از آن «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته  » را هم بگوید.

سیستانی: و بعد از ان باید بگوید: «السلام علیکم» و احتیاط مستحب آن است که جمله «ورحمه الله برکاته » را به آن اضافه کند – و یاآن که بگوید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» ولی اگر این سلام را بگوید، احتیاط واجب آن است که بعد از آن «السلام علیکم» را هم بگوید.

زنجانی: و بعد از آن باید بگوید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و یا بگوید: «السلام علیکم» و احتیاط مستحب  آن است که به جمله «السلام علیکم» عبارت «و رحمه الله و برکاته  » را اضافه نماید. و به صیغه اول «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»  اکتفا نکند. و مستحب  است هر دو صیغه را بگوید.

سبحانی: و بعد از آن باید بگوید : «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته  » یا بگوید: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین».

2- نوری: بنابراحتیاط واجب«و رحمه الله وبرکاته» را اضافه نماید...

*****

اراکی: مسأله- بعد از تشهّد رکعت آخر نماز در حالی که نشسته و بدن آرام است باید بگوید:  « السلام علیکم و رحمه الله و برکاته  » یا بگوید:  «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». و مقدار واجب سلام یکی از این دو است و اگر سلام اول را بگوید دومی مستحب است و اضافه کردن «ورحمه الله و برکاته» بعد از «السلام علیکم» واجب نیست گرچه احتیاط مستحب است و مستحب است پس از تشهّد و قبل از سلام نماز بگوید: «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته.»

مکارم: مسأله- در رکعت آخر تمام نمازها بعد از تشهّد واجب است سلام بگوید و سلام دارای سه صیغه است: السلام علیک ایها النبی  و رحمه الله و برکاته» «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و « السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» سلام واجب همان سلام سوم است و می تواند به آن قناعت کند ولی اکتفا به سلام دوم به تنهایی مشکل است و سلام اول از مستحبات است.

بهجت: مسأله- بعد از تشهّد رکعت آخر نماز در حالی که نشسته و بدن آرام است باید سلام نماز را بگوید و مستحب است ابتدا بگوید: «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» و بعد از آن باید بگوید: «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» و یا این که بگوید: «السلام علیکم» و بنابرأظهر مستحب است بلکه موافق احتیاط است که بعد از آن بگوید: «و رحمه الله و برکاته« و بهتر است که هر سه سلام را به ترتیبی که ذکر شد بگوید.

مظاهری: مسأله- بعد از تشهّد رکعت آخر نماز واجب است سلام بگوید و سلام دارای سه جمله است: «السلام علیک ایها النبی  و رحمه الله و برکاته» «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» « السلام علیکم» « و رحمه الله و برکاته». و سلام واجب، سلام سوم است که می تواند به آن اکتفا کند.

(مسأله 1106) اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم نخورده و کاری هم که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند مثل پشت به قبله کردن انجام نداده باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

*****

سبحانی: مسأله- هر گاه سلام نماز را فراموش کند این مسأله سه صورت دارد:

 1- موقعی یادش بیاید که نه صورت نماز به هم خورده و نه کاری که نماز را در هر دو حالت  (عمد و سهو) باطل می کند (مانند پشت به قبله کردن) انجام داده است در این صورت سلام را می گوید و نمازش صحیح است.

2- موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده و پیش از بهم خوردن صورت نماز، چیزی که نماز را در هر دو حالت باطل می کند انجام نداده است . در این صورت سلام را نیز بگوید و نماز او صحیح است.

3- به همین صورت ولی قبل از به هم خوردن صورت نماز ، چیزی که نماز را در هر دو حالت باطل می کند انجام داده باشد ، در این صورت سلام بگوید و دو مرتبه آن نماز را اعاده کند.

مظاهری: مسأله- اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم نخورده باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است و اگر موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده است نمازش صحیح است و لازم نیست سلام را بگوید ولی مستحب است دو سجده سهو بجا آورد.

(مسأله1107) اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده است1، چنانچه پیش از آن که صورت نماز به هم بخورد کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند، مثل پشت به قبله کردن انجام نداده باشد نمازش صحیح است و اگر پیش از آن که  صورت نماز به هم بخورد کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام داده باشد2 بنابراحتیاط نمازش باطل است گرچه صحیح بودن آن خالی از قوت نیست.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- اراکی: و یا کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند-مثل پشت به قبله کردن-  انجام داده باشد بنابراحتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند و اگر پیش از آن که صورت نماز به هم بخورد یادش بیاید و کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام نداده باشد باید سلام را بگوید و نمازش صحیح است.

خوئی، تبریزی، زنجانی سیستانی: یا آنکه کاری که عمدی و سهوی آن، نماز را باطل می کند –مثل پشت به قبله کردن- انجام داده باشد، نمازش صحیح است.[پایان مسأله]

2- گلپایگانی، صافی، نوری: نمازش باطل است.

مکارم: احتیاط واجب آن است که نماز را اعاده کند.

سبحانی، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1106.

*****

فاضل: مسأله- اگر بعد از این که کاری انجام دهد که نماز را باطل می کند یادش بیاید که سلام نداده نمازش باطل  است و اگر بعد از مدتی که صورت نماز به هم خورده یادش بیاید که سلام نداده در حالی که هیچ کاری که مبطل نماز باشد انجام نداده سلام بدهد و نمازش صحیح است و مستحب دو سجده سهو بجا آورد.

وحید: مسأله- اگر سلام نماز را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند –مثل پشت به قبله کردن_ انجام داده باشد نمازش باطل است. و اگر موقعی یادش بیاید که صورت نماز به هم خورده است ، ولی کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام نداده است، بنابراحتیاط نمازش باطل است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی