مسأله 1180- اگر بعد از گذشتن وقت نماز شکّ کند که نماز خوانده یا نه، یا گمان کند که نخوانده، خواندن آن لازم نیست1، ولی اگر پیش از گذشتن وقت ، شکّ کند که نماز
خوانده یا نه، یا گمان کند که نخوانده، باید آن نماز را بخواند بلکه اگر
گمان کند که خوانده، باید آن را بجا آورد2. 1- بهجت: مگر گمانی که در حدّ اطمینان باشد،... زنجانی: مگر اطمینان داشته باشد نخوانده... فاضل: به شکّ خود اعتنا نکند... 2- خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم، صافی، زنجانی، وحید: اگر پیش از گذشتن وقت، شکّ کند که نماز را خوانده یا نه، اگر چه گمان کند که خوانده است، باید آن نماز را بخواند. مسأله 1181- اگر بعد از گذشتن وقت شکّ کند که نماز را درست خوانده یا نه، به شکّ خود اعتنا نکند. این مسأله در رساله آیات عظام مکارم ، سبحانی و مظاهری نیست. مسأله 1182- اگر بعد از گذشتن وقت نماز ظهر و عصر بداند چهار رکعت نماز خوانده ولی نداند به نیت ظهر خوانده یا به نیت عصر باید1 چهار رکعت نماز قضا به نیت نمازی که بر او واجب است بخواند2. 1- خوئی، تبریزی: بنابراحتیاط... 2- فاضل: (ما فی الذمّه) بخواند. مکارم: باید چهار رکعت نماز قضا به نیت ما فی الذمّه (یعنی نمازی که بر او واجب است) خواه ظهر یا عصر بجا آورد. بهجت: رجوع کنید به مسأله اختصاصی970 قبل از مسأله 1180 متن اصلی. ***** زنجانی: مسأله- اگر بعد از گذشتن وقت نماز ظهر و
عصر، بداند چهاررکعت نماز نخوانده و نمی داند که نماز ظهر است یا عصر، باید
چهاررکعت نماز به قصد مافی الذمه بخواند و ا گر در غیر وقت اختصاصی عصر
نمازی خوانده و نمی داند در آن نیت ظهر کرده یا به جهت فراموشی نیت عصر
نموده ، نماز خوانده شده را نماز ظهر قرار داده نماز عصر را قضا می کند و
احتیاط مستحب آن است که در نماز قضا، نیت خصوص ظهر یا عصر را نکند. مسأله 1183- اگر بعد از گذشتن وقت نمازمغرب و عشا، بداند یک نماز خوانده 1ولی نداند سه رکعتی خوانده یا چهار رکعتی، باید قضای نماز مغرب و عشا را بخواند2. این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست 1- زنجانی: بداند فقط یک نماز خوانده... 2- زنجانی: و هر دو نماز را به قصد رجاء بجا آورد.