معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1179- اگر بعد از سلام نماز شکّ کند که نمازش صحیح بوده یا نه1، مثلاً شکّ کند رکوع کرده یا نه، یا بعد از سلام نماز چهار رکعتی شکّ کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، به شکّ خود اعتنا نکند2 ولی اگر هر دو طرف شکّ او باطل باشد، مثلاً بعد از سلام نماز چهار رکعتی شکّ کند که سه رکعت خوانده یا پنج رکعت، نمازش باطل است.

1- مکارم، مظاهری: خواه شکّ مربوط به عدد رکعتهای نماز باشد، یا شرایط نماز مانند قبله و طهارت و یا اجزاء نماز مانند رکوع و سجود، به شکّ خود اعتنا نمی کند.

2- زنجانی: ولی اگر یقین داشته باشد که نمازش کامل نیست و شکّ وی از شکهایی باشد که در وقت نماز، آن را باطل می کند، مثلاً بعد از سلام نماز چهار رکعتی شکّ کند که سه رکعت خوانده یا پنج رکعت، نمازش باطل است، ولی اگر مثلاً بعد از سلام نماز چهار رکعتی قبل از آنکه از حالت نمازگزار بیرون رود شکّ کند که دو رکعت خوانده یا سه رکعت، نمازش باطل نیست، بلکه را بنابر سه گذاشته و پس از خواندن یک رکعت دیگر سلام می دهد و نماز احتیاط را – که به احتیاط واجب یک رکعت ایستاده است – می خواند و به جهت سلام بیجا دو سجده سهو بجا می آورد.

وحید: ومشهور فرموده اند: «اگر هر دو طرف شکّ او باطل باشد مثلا بعد از سلام نماز چهاررکعتی شکّ کند که سه رکعت  خوانده یا پنج رکعت، نمازش باطل است » ولی این حکم محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که یک رکعت دیگر بخواند و بعداز سلام نماز دو سجده سهو بجا آورد و نماز را هم اعاده نماید.

مسائل اختصاصی

بهجت: مسأله 969- اگر در نماز، بین دو و چهار شکّ کرد و بنابر چهار گذاشت و بعد از سلام، شکّ او شکّ بین سه و چهار تبدیل شد، یا آنکه بین دو و سه و چهار شکّ کرد و بنابر چهارگذاشت و بعد از سلام ، شکّ او به شکّ سه و چهار تبدیل شد، احوط این است که به وظیفه شکّ دوم عمل کند، و اگر بین دو و چهار شکّ کرد و بنا را بر چهار گذاشت، و بعد از سلام، شکّ او به شکّ بین دو و سه تبدیل شد، علاوه بر انجام وظیفه مربوط به شکّ بین دو و سه، دو سجده سهو نیز برای سلام بیجا، بجا می آورد.

بهجت: مسأله 970- اگر بعد از نماز شکّ کند که نمازی که خوانده، به قصد ظهر خوانده یا عصر، اگر مسافر نیست ، یک نماز چهار رکعتی و اگر مسافر است، یک نماز دو رکعتی به قصد مافی الذمّه بخواند، کافی است، و اگر شکّ کرد نمازی که خوانده، واجب بوده یا مستحبّ، باید نماز واجب را بخواند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی