معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1192- اگر امام جماعت در شماره رکعتهای نماز شکّ کند مثلاً شکّ کند که سه رکعت خوانده یا چهار رکعت1، چنانچه مأموم یقین یا گمان داشته باشد2 که چهار رکعت خوانده و به امام بفهماند که چهار رکعت خوانده است، امام باید نماز را تمام کند و خواندن نماز احتیاط لازم نیست و نیز اگر امام یقین یا گمان داشته باشد 3 که چند رکعت خوانده است و مأموم در شماره رکعتهای نماز شکّ کند، باید به شکّ خود اعتنا ننماید4.

1- مکارم: هرگاه مأموم بداند چهار رکعت خوانده با علامتی به امام می فهماند و امام باید مطابق آن عمل کند و به عکس اگر امام می داند چند رکعت خوانده ، ولی مأموم شکّ می کند، باید از امام پیروی کند و به شکّ خود اعتنا نکند.

2- اراکی: چنانچه مأموم بداند...

سبحانی: چنانچه مأموم یقین داشته باشد...

3- اراکی: اگر امام بداند...

سبحانی: اگر امام یقین داشته باشد...

4- تبریزی: بلکه در افعال نماز نیز شکّ امام با حفظ مأموم به طور یقین و بالعکس اعتبار ندارد.

نوری: و به آنچه که امام یقین دارد ، عمل نماید.

سیستانی: و همچنین است شکّ هر یک از آن دو در افعال نماز مانند شکّ در عدد سجده.

زنجانی: و ظاهراً اگر امام گمان داشته باشد که چند رکعت خوانده و مأموم یقین داشته باشد، باید به یقین مأموم عمل کند و همینطور است اگر مأموم گمان داشته باشد و امام یقین، باید به یقین امام عمل کند.

*****

مظاهری: مسأله- اگر امام جماعت در نماز شکّ کند که مثلا سه رکعت خوانده یا چهار رکعت یا دو سجده کرده یا یک سجده، باید به گفته ماموم عمل کند و همچنین اگر مأموم شکّ کند باید از امام پیروی کندو به شکّ خود اعتنا ننماید.

مسائل اختصاصی

بهجت: مسأله 978- اگر در نماز جماعت ، هم امام و هم مأموم شکّ کنند و شکّ هر کدام با دیگری فرق دارد، هر کدام به وظیفه خود عمل می کند، و حکم سهو امام یا مأموم یا هر دو نیز همین است.

مکارم: مسأله 1070- برای آگاه کردن امام ممکن است به عدد رکعات نماز دست بر زانو بزند، یا الله اکبر بگوید و یا به هر ترتیب دیگرکه سخن گفتن و کاری بر خلاف نماز انجام دادن در آن نباشد، ولی نباید قبل از امام برخیزد و نماز خود را ادامه دهد.

مظاهری: مسأله 949- مأموم برای آگاه کردن امام می تواند ذکری نظیر «الله اکبر» بگوید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی