معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1193- اگر در شماره رکعتهای نماز مستحبی شکّ کند، چنانچه طرف بیشتر شکّ ، نماز را باطل می کند باید بنا را بر کمتر بگذارد مثلاً اگر در نافله صبح شکّ کند که دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که دو رکعت خوانده است و اگر طرف بیشتر شکّ ، نماز باطل نمی کند، مثلاً شکّ کند که دو رکعت خوانده یا یک رکعت، به هر طرف شکّ عمل کند ، نمازش صحیح است.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه در عدد رکعتهای نماز مستحبی شکّ کند مخیر است بنا را بر کمتر بگذارد یا بیشتر، مگر اینکه طرف بیشتر، نماز را باطل می کند که در این صورت بنا را بر کمتر می گذارد، مثلاً اگر شکّ میان یک و دو کند مخیّر است بنا را بر یک یا دو بگذارد، اما اگر شکّ در میان دو و سه کند حتماً بنا را بر دو می گذارد.

مسأله 1194- کم شدن رکن ، نافله را باطل می کند بنابر احتیاط واجب1، ولی زیاد شدن رکن، آن را باطل نمی کند2. پس اگر یکی از کارهای نافله را فراموش کند و موقعی یادش بیاید که مشغول رکن بعد از آن شده باید آن کار را انجام دهد و دوباره آن رکن را بجا آورد مثلاً در بین رکوع یادش بیاید که سوره را نخوانده باید برگرددد و سوره را بخواند3 و دوباره به رکوع رود.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- گلپایگانی، اراکی، خوئی، تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی، سبحانی: کم شدن رکن، نافله را باطل می کند ...

2- وحید: کم شدن رکن ، نافله را باطل می کند ولی زیاد شدن رکن در آن اشکال ندارد...

3- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: اگر در بین رکوع یادش بیاید که سوره حمد را نخوانده باید برگردد و حمد را بخواند...

*****

بهجت: مسأله- اگر در نماز مستحبی کاری را فراموش کرد، چنانچه محلّ آن باقی است بنابرأظهر باید آن را بجا آورد و در این جهت، مثل نماز واجب است.

مکارم: مسأله- کم و زیاد شدن رکن در نافله نیز اشکال دارد.

مسأله 1195- اگر در یکی از کارهای نافله شکّ کند، خواه رکن باشد یا غیر رکن1، چنانچه محل آن نگذشته، باید بجا آورد و اگر محل آن گذشته، به شکّ خود اعتنا نکند.

این مسأله در رساله آیات عظام: سبحانی و مظاهری نیست.

1- بهجت: بنابرأظهر می تواند به شکّ خود اعتنا نکند، ولی چنانچه محل آن نگذشته، احتیاط مستحبّ در این است که آن را بجا آورد و اگر محل آن گذشته، به شکّ خود اعتنا نکند.

مکارم: شکّ در افعال نماز مستحبّ با نماز واجب فرق ندارد، مثلاً اگر شکّ در حمد یا رکوع کند...

مسأله 1196- اگر در نماز مستحبی دو رکعتی، گمانش به سه رکعت یا بیشتر برود1 یا گمانش به دو رکعت یا کمتر برود یا باید به همان گمان عمل کند، (مگر آن که موجب بطلان باشد که در این صورت گمان، حکم شکّ را دارد2) مثلاً اگر گمانش به یک رکعت می رود احتیاطاً باید یک رکعت دیگر بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت، سبحانی و مظاهری نیست.

1- خوئی، تبریزی، زنجانی: باید اعتنا نکند و نمازش صحیح است و اگر گمانش به دو رکعت یا کمتر برود،باید به همان گمان عمل کند مثلاً اگر گمانش به یک رکعت می رود، باید یک رکعت دیگر بخواند.

گلپایگانی، سیستانی، صافی: باید اعتنا نکند و نمازش صحیح است و اگر گمانش به دو رکعت یا کمتر برود،بنابراحتیاط واجب باید به همان گمان عمل کند، مثلاً اگر گمانش به یک رکعت می رود، احتیاطا باید یک رکعت دیگر بخواند.

2- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله نوری نیست]

*****

اراکی: مسأله- گمان دررکعات نماز مستحبی حکم شکّ را دارد، گر چه احتیاط مستحبّ است که به گمان عمل نماید مگر آن که موجب بطلان نماز باشد، پس اگر مثلاً در نماز غفلیه ، گمان دارد سه رکعت خوانده بنا می گذارد که دو رکعت خوانده است.

مکارم: مسأله- در نمازهای مستحبی بنابراحتیاط واجب باید به ظنّ و گمان خود عمل کند ، تا آنجا که نماز را باطل نمی کند، مثلاً اگر گمانش به دو رکعت می رود، بنابر آن بگذارد و اگر گمانش به سه رکعت می رود باید بنابر همان دو بگذارد.

وحید: مسأله- اگر در نماز مستحبی دو رکعتی گمانش به سه رکعت یا بیشتر برود ، نمازش صحیح است و اگر گمانش به دو رکعت یا بیشتر برود، باید به همان گمان عمل کند، مثلا اگر گمانش به یک رکعت می رود باید یک رکعت دیگر بخواند.

مسأله 1197- اگر در نماز نافله کاری کند که برای آن1 سجده سهو واجب می شود2، یا یک سجده (یا تشهد) را فراموش نماید، لازم نیست بعد از نماز، سجده سهو یا قضای سجده (و تشهد) را بجا آورد.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- خوئی، تبریزی، زنجانی، صافی، سیستانی، وحید: در نماز واجب...

2- وحید: یا یک سجده یا تشهد را فراموش نماید و بعد از سلام یادش بیاید ، سجده سهو و قضا بر او واجب نیست.

سیستانی: یا یک سجده را فراموش نماید، لازم نیست بعد از نماز ، سجده سهو یا قضای سجده را بجا آورد.

*****

مکارم: مسأله- نمازهای مستحب سجده سهو ندارد یعنی اگر کاری کند که در نمازهای واجب، سجده سهو دارد در نمازهای مستحب سجده سهو لازم نیست ، همچنین سجده و تشهد فراموش شده در نمازهای مستحب قضا ندارد .

مسأله 1198- اگر شکّ کند که نماز مستحبی را خوانده یا نه، چنانچه آن نماز مثل نماز جعفر طیار وقت معیّن نداشته باشد، بنا بگذارد که نخوانده است و همچنین است اگر مثل نافله یومیه وقت معین داشته باشد و پیش از گذشتن وقت شکّ کند که آن را بجا آورده یا نه، ولی اگر بعد از گذشت وقت شکّ کند که خوانده است یا نه، به  شکّ خود اعتنا نکند.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت، سبحانی و مظاهری نیست.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه بعد از گذشتن وقت نماز نافله شکّ کند آن را بجا آورده یا نه؛ اعتنا نکند و اگر وقت باقی است بجا آورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی