معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1157- مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند و چشمها را هم بگذارد1، یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشتها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خطّ انگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود، بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.

1- خوئی، تبریزی،  وحید: مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند به طوری که نگویند روی خود را از قبله گردانده ، و الّا نماز باطل است، چنانکه گذشت؛ و نیز مکروه است چشم ها را هم بگذارد...

سیستانی: مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند به طوری که نتواند مقداری از پشت سرش را ببیند، و اگر بتواند ببیند نمازش باطل است چنانکه گذشت و نیز مکروه است  در نمازچشم ها را هم بگذارد...

*****

بهجت: مسأله- در نماز چند چیز مکروه است: گرداندن صورت به مقدار کم به طرف راست یا چپ، بستن چشمها، گرداندن چشم به چپ و راست ، فوت کردن محلّ سجده، خمیازه کشیدن، بازی کردن با ریش یا دست، داخل هم کردن انگشتان، آب دهان انداختن، گرفتن آب بینی و خلط سینه، نگاه کردن به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشتری و هر کار دیگری که خضوع و خشوع را از ببن ببرد.

زنجانی: مسأله- در نماز چند چیز مکروه است، مانند: 1-  صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند، 2- چشم ها را ببندد یا به طرف راست و چپ بگرداند، 3- با ریش و دست خود بازی کند، 4- انگشت ها را داخل هم نماید، 5- آب دهان بیندازد، 6- به خط قران یا کتاب یا خط انگشتری نگاه کند، و نیز مکروه است هنگام خواندن حمد وسوره و گفتن ذکر برای شنیدن  حرف کسی ساکت شود؛ بلکه انجام هر کاری که  خضوع  و خشوع را  از بین ببرد  مکروه است.

مکارم: مسأله- هرکاری که خضوع و خشوع نمازگزار را از بین ببرد مکروه است، از جمله نگاه کردن به چپ و راست، (البته اگر صورت را زیاد برنگرداند نماز اشکال دارد) و بازی کردن با ریش و با دست خود و داخل کردن انگشتها در یکدیگر و انداختن آب دهان و نگاه کردن به خط انگشتر و نیز مکروه است هنگامی که مشغول حمد و سوره و ذکر نماز است برای شنیدن حرف کسی ساکت شود، همچنین مکروه است که انسان در موقع خواب آلودگی یا وقتی که نیاز به دفع بول و غائط دارد یا لباس تنگ در تن کرده نماز بخواند.

مظاهری: مسأله- در نماز یازده عمل مکروه است: 1-  صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند، 2- چشم ها را ببندد یا به طرف راست و چپ بگرداند، 3- با ریش و دست خود بازی کند، 4- انگشت ها را داخل هم نماید، 5- آب دهان بیندازد، 6- به خط قران یا کتاب یا خط انگشتری نگاه کند، 7- موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر ف برای شنیدن حرف کسی ساکت شود، 8- انجام هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد ؛ 9- نماز خواندن در موقعی که انسان خوابش می آید، 10- نماز خواندن موقع خودداری کردن از بول، 11- نماز خواندن در لباس تنگ  که بدن را فشار دهد.

مسأله 1158- موقعی که انسان خوابش می آید و نیز موقع خودداری کردن از بول و غائط ، مکروه است نماز بخواند. (و همچنین پوشیدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد در نماز مکروه می باشد1). و غیر از اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است.

1- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله بهجت نیست.]

مکارم، مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1157.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی