معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1251- سجده و تشهدی 1 را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز قضای آن را بجا می آورد2، باید تمام شرایط نماز مانند 3 پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد4.

1- سیستانی: سجده ای...

2- وحید: و همچنین دو سجده سهوی که برای تشهد فراموش شده باید بجا آورد...

3- زنجانی: مانند طهارت از حدث و ...

3- مکارم: و باید بلافاصله بعد از نماز  انجام دهد.

مسأله 1252- اگر سجده یا تشهد را1 چند دفعه فراموش کند، مثلاً یک سجده از رکعت اول و یک سجده از رکعت های دوم فراموش نماید2، باید بعد از نماز، قضای هر دو را با سجده های سهوی که 3 برای آنها لازم است بجا اورد4 و لازم نیست معین کند که قضای کدامیک آنهاست.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست

1- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: اگر سجده را...

2- وحید: باید بعد از نماز هر دو سجده را قضا کند و احتیاط واجب آن است که برای هر یک از آن دو ، دو سجده سهو بعد از قضای هر دو بجا آورد و لازم نیست که معین کند که قضای کدام یک آنهاست ، و همچنین سجده  سهم برای کدام یک از آنهاست.

3- خوئی، تبریزی: احتیاطاً...

4- خوئی، تبریزی، زنجانی: [پایان مسأله]

سیستانی: باید بعد از نماز، قضای هر دو را بجا ‌آورد و احتیاط مستحبّ آن است که برای فراموشی هر کدام دو سجده سهو بجا آورد. [پایان مسأله]

*****

مکارم: مسأله- هرگاه کسی یک یا چند سجده نماز را فراموش کرد، باید قضای آن را بعد از نماز بجا آورد (البته اگر دو سجده از یک رکعت فراموش شود، نماز باطل است) همچنین اگر تشهد را فراموش نماید باید بلافاصله بعد از نماز آن را قضا کند و علاوه بر قضای سجده و تشهد باید برای هر کدام بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد (ولی چنان که قبلاً نیز گفته شد، تشهد سجده سهو کفایت از تشهد فراموش شده می کند).

مسأله 1253- اگر یک سجده و تشهد را فراموش کند1، احتیاط واجب آن است که هر کدام را اول فراموش کرده، اول قضا نماید2. و اگر نداند کدام اول فراموش شده، باید احتیاطاً یک سجده و تشهد و بعد یک سجده دیگر بجا آورد3، یا یک تشهد و یک سجده و بعد یک تشهد دیگر بجا آورد تا یقین کند سجده و تشهد را به ترتیبی که فراموش کرده قضا نموده است.

این مسأله دررساله آیت الله بهجت نیست

1- سیستانی: باید برای تشهد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد ولی برای سجده فراموش شده لازم نیست گرچه بهتر است. [پایان مسأله]

2- خوئی، تبریزی، زنجانی، نوری: می تواند هر یکی را که بخواهد اول قضا نماید اگر چه بداند کدام اول فراموش شده است (نوری: و ترتیب لازم نیست) . [پایان مسأله]

مظاهری: هر کدام را اول قضا کند صحیح است و ترتیب در قضای انها شرط نیست.[پایان مسأله]

3- مکارم: تا یقین کند سجده و تشهد را به ترتیبی که فراموش کرده قضا کرده است.

*****

وحید: مسأله- اگر یک سجده و تشهد را فراموش کند واجب است  قضای سجده را بجا اورد و بنابر احتیاط مستحب تشهد را قضا نماید و احتیاط واجب آن است که قضای سجده را بر قضای تشهد مقدم بدارد ، و باید برای تشهد فراموش شده دو سجده سهو بجا اورد، و همچنین بنابراحتیاط واجب برای سجده فراموش شده.

مسأله 1254- اگر به خیال این که اول سجده را فراموش کرده، اول قضای آن را بجا آورد و بعد از خواندن تشهد یادش بیاید که اول تشهد را فراموش کرده احتیاط واجب1 آن است که دوباره سجده را قضا نماید، و نیز اگر به خیال این که اول تشهد را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد، و بعد از سجده یادش بیاید که اول سجده را فراموش کرده، بنابر احتیاط واجب باید دوباره تشهد را بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام: خوئی، مکارم، سیستانی، تبریزی، زنجانی، نوری , بهجت ، وحید و مظاهری نیست.

1- سبحانی: احتیاط مستحب...

مسأله اختصاصی

خوئی، تبریزی، زنجانی، وحید: مسأله 1263- سیستانی: مسأله 1240- اگر دو سجده از دو رکعت فراموش نماید، لازم نیست هنگام قضا مراعات ترتیب نماید.

مسأله 1255- اگر بین سلام نماز و قضا و قضای سجده یا تشهد1 کاری کند که اگر عمدً یا سهواً در نماز اتفاق بیفند نمازباطل می شود، مثلاً پشت به قبله نماید، باید قضای سجده و تشهد را بجا آورد و نمازش صحیح است2.

1- وحید، سیستانی: اگر بین سلام نماز و قضای سجده...

سبحانی: تشهد فراموش شده...

2- خوئی، تبریزی: احتیاط واجب آن است که بعد از قضای سجده و تشهد ، دوباره نماز را بخواند.

گلپایگانی، صافی، سیستانی: احتیاط مستحبّ آن است که بعد از قضای سجده (گلپایگانی، صافی: و تشهد) دوباره نماز را بخواند.

زنجانی: باید سجده یا تشهد را قضا نماید و به احتیاط مستحب بعد از آن دوباره نماز را بخواند.

وحید: احتیاط واجب آن است که بعد از قضای سجده نماز را اعاده کند، و همچنین در دو سجده سهوی که برای قضای تشهد می آید.

فاضل: احتیاط واجب اعاده نماز است.

بهجت: بنابراحتیاط، نمازش را اعاده نماید.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه بعد از نماز کاری کند که صورت نماز را به هم می زند یا نمازرا باطل می کند (مثل این که پشت به قبله کند) باید قضای سجده و تشهد را بجا آورد و نماز را بنابر احتیاط واجب اعاده کند؛ و اگر کاری کند که سجده سهو بجا می آورد، بعد از قضای سجده یا تشهد احتیاط آن است که سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1256- اگر بعد از سلام نماز1 یادش بیاید که یک سجده از رکعت آخر را فراموش کرده2 باید قضای سجده ای را که فراموش کرده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد3 چه کاری که نماز را باطل می کند کرده باشد یا نه. و اگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد، باید قضای تشهد را بجا آورد و بعد ازآن دو سجده سهو  بجا آورد.

این مسأله دررساله آیت الله مظاهری نیست.

1- فاضل: و بعد از انجام دادن کاری که عمداً و سهواً نماز را باطل می کند...

2- گلپایگانی، صافی، زنجانی: چنانچه کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند مثل پشت کردن به قبله انجام نداده، بنابراحتیاط واجب باید به قصد این که وظیفه خود را انجام داده باشد سجده فراموش شده و بعد از آن تشهد و سلام و دو سجده سهو بجا آورد و نیز اگر یادش بیاید که تشهد رکعت آخر را فراموش کرده، باید احتیاطاً (زنجانی: به احتیاط واجب باید) به قصد این که وظیفه خود را انجام داده باشد تشهد را بخواند و بعد از آن، سلام دهد و دو سجده سهو بنماید . (صافی: و در هر صورت احتیاطاً دو سجده سهو برای سلام بیجا نیز بجا آورد).

سیستانی: چنانچه منافی از قبیل حدث از او سر نزده باشد باید آن را و آنچه بعد از آن است از تشهد و سلام انجام دهد و بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو برای سلام بیجا بجا آورد.

نوری: چنانچه کاری که عمداً یا سهواً نماز را باطل می کند مثل رو گرداندن از قبله انجام داده است، احتیاط واجب آن است که سجده فراموش شده را بجا بیاورد و بعد از آن تشهد و سلام بجا بیاورد و دو سجده سهو نیز انجام بدهد و نیز اگر یادش بیاید که تشهد رکعت آخر را فراموش کرده، احتیاطاٌ تشهد را بخواند و بعد از آن سلام دهد و دو سجده سهو نیز بجا بیاورد

بهجت: باید سجده را نه به قصد ادا و نه به قصد قضا بجا آورد و ما بعد آن را که تشهد و سلام است، انجام دهد و بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو برای سجده فراموش شده و دو سجده سهو برای زیاد شدن تشهد و سلام بجا آورد. و اگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد و بعد از سلام یادش بیاید، درصورتی که چیزی که نماز را باطل می کند انجام نداده باشد، بنابراحتیاط واجب آن تشهد را نه به قصد ادا و نه قضا بجا آورد و سلام را هم بگوید و سپس دو سجده سهو به قصد وظیفه فعلیه انجام دهد.

3-  فاضل: و اگر قبل از آن باشد باید از آن سجده به بعد را تدارک کند و برای سلام زائد دو سجده سهو بجا آورد و اگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد حکم فراموشی سجده را دارد.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1255.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر بعداز سلام نماز یادش بیاید که یک سجده یا تشهد از رکعت آخر را فراموش کرده . باید برگشته و نماز را تمام نموده و دو سجده سهو برای سلام بیجا ، بجا آورد.

. وحید: چنانچه کاری که عمدی و سهوی ان نماز را باطل می کند مثل روگرداندن از قبله انجام نداده باید برگشته و نماز را تمام نموده و بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو برای سلام بیجا ، بجا آورد ، و همچنین دو سجده سهو  دیگر در صورتی که یک سجده را فراموش کرده و قبل از سلام تشهد بجا آورده باشد.

مسأله 1257- اگر بین سلام نماز1 و قضای سجده یا تشهد2 کاری کند که برای آن سجده سهو واجب می شود، مثل آن که سهواً حرف بزند، باید سجده یا تشهد را قضا کند3.

این مسأله دررساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست

1- فاضل: اگر در اثناء نماز و یا بین سلام نماز...

2- وحید، سیستانی: اگر بین سلام نماز و قضای سجده...

سبحانی: تشهد فراموش شده...

3- اراکی: و بنابراحتیاط واجب غیر از سجده سهوی که برای قضای سجده یا تشهد لازم است ، دو سجده سهو دیگر بجا آورد.

زنجانی: و بنابر احتیاط مستحبّ علاوه بر دو سجده سهوی که برای قضای سجده یا تشهد – به تفصیلی که در مسأله [1245] گذشت – می نماید، دو سجده سهو دیگر نیز بنماید.

گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی: بنابراحتیاط واجب باید سجده یا تشهد را قضا کندو غیر از سجده سهوی که برای قضای سجده یا تشهد می نماید، دو سجده سهو دیگر نیز بنماید.

سیستانی: بنابراحتیاط واجب باید اول سجده راقضا کند و بعد دو سجده سهو بنماید.

وحید: باید سجده را قضا کند و بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو برای تکلم سهوی و دو سجده سهو دیگر برای سجده فراموش شده بجا آورد.

فاضل: باید بنابراحتیاط واجب اول سجده یا تشهد را قضا کند.

سبحانی: ولی سجده سهو برای حرف زدن واجب نیست.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1255.

مسأله 1258- اگر نداند که سجده را فراموش کرده یا تشهد را1، به احتیاط واجب باید هر دو را قضا نماید و هر کدام را اول بجا آورد اشکال ندارد و باید یک بار سجده سهو نیز بجا آورد.

این مسأله دررساله آیات عظام:بهجت و مظاهری نیست

1- خوئی، تبریزی، سیستانی: باید سجده را قضا نماید و دو سجده سهو بجا آورد و احتیاطاً (سیستانی: احتیاط مستحبّ آن است که ) تشهد را نیز قضا نماید.

گلپایگانی، فاضل، صافی، نوری: باید هر دو را قضا نماید و هر کدام را اول بجا آورد اشکال ندارد.

سبحانی: باید هر دو را قضا نماید و بهتر است اول سجده را قضا کند.

*****

مکارم: مسأله- اگر شک دارد که سجده یا تشهد را فراموش کرده واجب نیست قضا کند و اگرمی داند یکی را فراموش کرده اما نمی داند کدامیک بوده، هر دو را قضا کند و هر کدام را اول بجا آورد مانعی ندارد.

زنجانی: مسأله- اگر می داند که یکی از سجده یا تشهد را فراموش کرده و نمی داند کدام یک بوده، باید سجده را قضا نماید و دو سجده سهو بجا آورد که تشهد نیز اگر فوت شده باشد در ضمن آن قضا شده است و هر کدام را اول بجا آورد اشکالی ندارد.

وحید:مسأله- اگر نداند که در  نماز سجده را فراموش کرده یا تشهد رکعت دوم را ، باید سجده را قضا نماید و دو سجده سهو را بجا آورد.

مسأله 1259- اگر شک دارد که سجده یا تشهد را فراموش کرده یا نه، واجب نیست  قضا نماید. 1

این مسأله دررساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست

1- خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، وحید: واجب نیست قضا کند یا سجده سهونماید.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1258.

مسأله 1260- اگر بداند سجده یا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد بجا آورده یا نه، احتیاط واجب آن است که آن را قضا نماید1.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت ،مکارم ، سبحانی و مظاهری نیست

1- گلپایگانی: احتیاط مستحب آن است که آن را قضا نماید.

زنجانی: باید آن را قضا نماید. و دو سجده سهو بنماید.

*****

سیستانی: مسأله- اگر بداند سجده را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد یادش آمده و بجا آورده یا نه، احتیاط مستحب آن است که آن را قضا نماید.

وحید: مسأله- اگر بداند  سجده یا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد یادش آمده و آن را بجا آورده، یا یادش نیامده، اگر سجده است باید آن را قضا نماید، وبنابراحتیاط واجب دو سجده سهو بجا اورد و اگر تشهد است باید دو سجده سهو بجا اورد.

مسأله 1261- کسی که باید سجده یا تشهد را قضا نماید، اگر برای کار دیگری هم سجده سهو بر او واجب شود1 ، باید2  بعد از نماز، سجده یا تشهد را قضا نماید، بعد سجده سهو را بجا آورد.

این مسأله در رساله آیات عظام فاضل و بهجت نیست

1- زنجانی: بنابراحتیاط این سجده سهو را پس از قضای سجده  و انجام دو سجده سهو برای آن یا قضای تشهدی که در ضمن سجده سهو آورده می شود، بجا آورد.

2- گلپایگانی، صافی: بنابر احتیاط لازم...

 

*****

سیستانی، وحید: مسأله- کسی که باید سجده را قضا نماید، اگر برای کاری سجده سهو بر او واجب شود، باید بنابراحتیاط واجب بعد از نماز اول سجده را قضا نماید، بعد سجده سهو را بجا آورد.

مسأله 1262- اگر شک دارد که بعد از نماز، قضای سجده یا تشهد فراموش شده1 را بجا آورده یانه2، چنانچه وقت نماز نگذشته، باید سجده یا تشهد را قضا نماید3 و اگر وقت نماز هم گذشته، بنابراحتیاط واجب باید سجده یا تشهد را قضا نماید4.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست

1- سیستانی: قضای سجده فراموش شده...

2- زنجانی: باید آن را بجا آورد ، هر چند وقت نماز گذشته باشد.

3- اراکی: بلکه احتیاط مستحبّ است اگر وقت نماز هم گذشته سجده یا تشهد را قضا نماید.

خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی: و اگر وقت نماز گذشته قضای آن مستحب است.

سیستانی: باید سجده را قضا نماید بلکه اگر وقت نماز هم گذشته باشد بنابراحتیاط واجب باید آن را قضا کند.

مظاهری: باید سجده یا تشهد را  قضا نماید، چه وقت نماز گذشته باشد  و چه نگذشته باشد.

4- سبحانی: بنابراحتیاط باید سجده یا تشهد را قضا نماید.

 مکارم: و نماز او صحیح است.

*****

وحید: مسأله- اگر شک دارد که بعداز نماز، قضای سجده را بجا آورده یا نه چنانچه شک بعد از وقت نماز باشد بنابراحتیاط واجب سجده را قضا کند و چنانچه شک در وقت است باید بجا اورد.

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله 1114- برای قضای سجده یا تشهد بعد از نماز نیت می کند، سپس همان سجده یا تشهد را بدون الله اکبر و چیز اضافی دیگر قضا می کند و بعد بنابراحتیاط سجده سهو بجا می آورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی