معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1356- مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلّم و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند1، ولی اگر بخواهد در جایی که اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحبّ آن است که شکسته بخواند اگر چه اقوی، صحت تمام است2 و نیز مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سید الشهداء علیه السلام بلکه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند3.

1- بهجت: و احتیاط در این است که نماز را شکسته بخواند...

2- اراکی، بهجت: احتیاط واجب آن است که شکسته بخواند...

3- اراکی: مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سیدالشهداء علیه السلام بلکه در تمام روضه مقدسه نماز را تمام بخواند.

بهجت: مسافر می تواند در حرم اصلی حضرت سیدالشهداء علیه السلام نماز را تمام بخواند ولی اگر در این چهار مکان نماز او قضا شد، بنابراحتیاط واجب بطور شکسته قضا نماید اگر چه در همان مکان باشد.

*****

خوئی، تبریزی: مسأله- مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم  بلکه در تمام شهر مکه و مدینه  و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند و نیز مسافر می تواند در حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام نماز را تمام بخواند اگر چه دورتر از اطراف ضریح مقدس نماز بخواند.

گلپایگانی، صافی، نوری: مسأله- مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بلکه در شهر مکه و مدینه (نوری: در تمام شهر مکه و مدینه) و مسجد کوفه نماز را تمام بخواند. ولی اگر بخواهد در جایی که اول جزء مسجد کوفه نبوده و بعد به این مسجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط واجب آن است که شکسته بخواند و نیز مسافر می تواند در حائر حضرت سیدالشهداء نماز را تمام بخواند ولی احتیاط واجب آن است که اگر دورتر از اطراف ضریح مقدس نماز بخواند، شکسته بجا آورد.

سیستانی: مسأله – مسافر می تواند در تمام شهر مکه و مدینه و کوفه و در حرم حضرت سید الشهداء علیه السلام تا مقدار 5/11 متر تقریباً از اطراف قبر مقدس نمازش را تمام بخواند.

فاضل: مسأله- مسافر مخیر است در شهر مکه و شهر مدینه و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند و یا شکسته. و در این سه مکان ، فرقی بین بناء اصلی و اولیه و آنچه بعد اضافه شده نمی باشد و نیز مسافر می تواند در حرم و رواق حضرت سیدالشهداء علیه السلام، بلکه در مسجد متصل به حرم، نماز را تمام یا شکسته بخواند.

زنجانی: مسأله- در شهرهای مکه و مدینه و نجف (یا کوفه) و کربلا، تأکید بسیار شده که قصد اقامه ده روز کرده و نماز را تمام بخوانند، ولی تا قصد اقامه نکرده، ظاهراً مانند سایر شهرها باید نماز را شکسته بخواند.

وحید: مسأله-  مسافر در شهر مکّه قدیم – که از عقبه مدنیّین است تا ذی طُوی- و مدینه زمان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  و شهر کوفه و حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، مخیر است نماز را شکسته یا تمام بخواند ، و تمام افضل است هر چند احوط آن است که در خارج از مسجد الحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه وآله  حتی ملحقات ان دو مسجد، بعد  از زمان ائمه علیهم السلام و خارج مسجد کوفه ، و دورتر از اطراف ضریح مقدس، نماز را تمام بخواند.

مکارم: مسأله- در چهار محلّ مسافر مخیر است نماز را تمام یا شکسته بخواند:

«شهر مکه » «شهر مدینه»(در این دو شهر تفاوتی بین شهر قدیم و جدید نیست)

«مسجد کوفه» و «حرم سیّد الشهداء علیه السلام».و أفضل در این موارد، نمازتمام است

سبحانی: مسأله- مسافر می تواند در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند. و تمام افضل و شکسته احوط است. ولی اگر بخواهد در جایی که اول جزء این مساجد نبوده و بعد از زمان ائمه علیه السلام به این مساجد اضافه شده نماز بخواند بهتر است شکسته بخواند. و نیز مسافر می تواند در حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام در شعاع 25 ذراع (تقریبا 11 متر) از ضریح مقدس نماز را تمام بخواند.

مظاهری: مسأله- مسافر می تواند در تمام شهر مکه و شهر مدینه و شهر کربلا و شهر کوفه نماز را تمام بخواند و جایی که اول جزء این شهر نبوده و بعد افزوده شده است یا در آینده می شود نیز همین حکم را دارد.

مسأله 1357- کسی که می داند مسافر است و باید نماز را شکسته بخواند1، اگر در غیر چهار مکانی که در مسأله پیش گفته شد عمداً تمام بخواند ، نمازش باطل است2 و نیز اگر فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند3 باید نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از وقت یادش بیاید ، بنابربر احتیاط واجب، باید قضا نماید4.

1- مکارم: اگر عمداً تمام بخواند باطل است، همچنین اگر فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند باید اعاده کند و نیز اگر حکم مسافر را می دانست اما توجه نداشت که در حال سفر است ونمازش را تمام بخواند، اما اگر اصلا‌ً این حکم را نمی دانست که وظیفه مسافر نماز شکسته است وهنوز این مسأله را نشنیده بود اگر بجای نماز شکسته نماز را تمام بخواند نمازش صحیح است.

زنجانی: اگر عمداً تمام بخواند، نمازش باطل است و همچنین است حکم کسی که فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند.

مظاهری: اگر فراموش کند و تمام بخواند باید اعاده کند ولی اگر وقت گذشته قضا ندارد.

2- بهجت، سبحانی: [پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی: و همچنین است اگر فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند و دروقت یادش بیاید ولی اگر بعد از وقت یادش بیاید قضا ندارد.

خوئی، سیستانی، تبریزی: و همچنین است اگر فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند، ولی در صورت فراموشی اگر بعد از وقت یادش بیاید قضا لازم نیست.

وحید:  واگر فراموش کند که نماز مسافر شکسته است و تمام بخواند چنانچه در وقت یادش بیاید باید اعاده کند و اگر بعد از وقت یادش بیاید قضا بر او نیست.

3- فاضل، نوری: (فاضل: بنابراحتیاط واجب باید) اگر وقت هم گذشته قضا نماید.

4- اراکی: اگر بعد از وقت یادش بیاید، قضا ندارد.

مسأله 1358- کسی که می داند مسافر است و باید نماز را شکسته بخواند1، اگر فراموش کند2 و بدون توجه 3 و به طور عادت تمام بخواند نمازش باطل است4 و نیز اگر حکم مسافر و سفر خود را فراموش کرده باشد در صورتی که وقت داشته باشد ، نمازش را دوباره بخواند5، بلکه اگر وقت هم گذشته باشد بنابراحتیاط واجب باید قضا نماید.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مظاهری نیست

1- خوئی، تبریزی: اگر سهواً تمام بخواند (خوئی: و در اثناء وقت ملتفت شود) نمازش باطل است. [پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی:  اگر غفلت کند و تمام بخواند چنانچه در وقت یادش بیاید نمازش باطل است وباید شکسته بخواند اگر در خارج وقت یادش بیاید  قضا ندارد

وحید: اگر سهوا تمام بخواند چنانچه در اثناء وقت ملتفت شود نمازش باطل است و اگر بعداز وقت ملتفت شود قضا بر او نیست.[پایان مسأله]

سیستانی:  اگر سهواً تمام بخواند، چنانچه در اثناء  وقت ملتفت شود باید نماز را اعاده کند  و اگر پس از گذشت  وقت ملتفت شود  باید بنابراحتیاط قضا نماید.

زنجانی: اگر در عدد رکعات اشتباه کند و به جای دو رکعت چهاررکعت بخواند نمازش باطل است.[پایان مسأله]

2- سبحانی: بلکه غفلت کند...

3- فاضل، نوری: اگر بدون توجه...

 4- اراکی: .[پایان مسأله]

سبحانی:  [و] در داخل وقت باید اعاده و در خارج از وقت احتیاطا قضا نماید.

5- نوری: و اگر وقت گذشته باشد قضا نماید.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1357.

مسأله 1359- مسافری که نمی داند1 باید نماز را شکسته بخواند اگر تمام بخواند2 نمازش صحیح است.

1- زنجانی: اصلا نمی داند...

2- بهجت: و قصد قربت در نماز داشته باشد...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1357.

*****

مظاهری: مسأله- مسافری که نمی داند باید نماز را شکسته بخواند و یا می داند ولی بعضی از خصوصیات آن را نمی داند مثلا نمی داند که در سفر هشت فرسخی باید شکسته بخواند چنانچه نماز را تمام بخواند نمازش صحیح است و همچنین اگر به خیال اینکه سفر او کمتر از هشت فرسخ است نماز را تمام بخواند نمازش صحیح است.

مسأله 1360- مسافری که می داند باید نماز را شکسته بخواند اگر بعضی از خصوصیات آن را نداند، مثلاً نداند که در سفر هشت فرسخی باید شکسته بخواند، چنانچه تمام بخواند در صورتی که وقت باقی است باید1 نمازرا شکسته بخواند و اگر وقت گذشته باید شکسته قضا نماید2.

این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.

1- بهجت: بنابرأحوط...

2- گلپایگانی، صافی: چنانچه تمام بخواند و در وقت بفهمد، نمازش باطل است واما اگر بعد از گذشت وقت بفهمد قضا ندارد.

 خوئی: چنانچه تمام بخواند و در وقت بفهمد، لازم است اعاده نماید و چنانچه اعاده نکرد باید قضا نماید ولی اگر در خارج وقت بفهمد ، قضا ندارد.

وحید: چنانچه تمام بخواند و در وقت بفهمد باید اعاده کند و در صورتی که اعاده نکرد بعد از وقت باید قضا کند و اگر بعد از وقت بفهمد قضا ندارد .

سیستانی: چنانچه تمام بخواند و در وقت بفهمد، بنابراحتیاط لازم باید اعاده نماید، و چنانچه اعاده نکرد قضا نماید، ولی اگر در خارج وقت بفهمد، قضا ندارد.

تبریزی: چنانچه تمام بخواند نمازش باطل است ولی اگر در خارج وقت بفهمد قضا ندارد.

مکارم: چنانچه تمام بخواند احتیاط آن است که به طور شکسته اعاده کند.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1359.

*****

زنجانی: مسأله- مسافری که می داند نماز مسافر شکسته است، اگر بعضی از خصوصیات آن را نداند، مثلاً نداند که در سفری که رفت و برگشت آن هشت فرسخ است باید شکسته بخواند، چنانچه تمام بخواند نمازش باطل است.

مسأله 1361- مسافری که می داند باید نماز را شکسته بخواند، اگر به گمان این که سفر او کمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند1، وقتی بفهمد که سفرش هشت فرسخ بوده2، نمازی را که تمام خوانده باید3 دوباره شکسته بخواند و اگر وقت هم گذشته باید شکسته قضا نماید4.

این مسأله در رساله آیات عظام  مکارم و سبحانی نیست.

1- وحید: در صورتی که در وقت بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده نمازی را که تمام خوانده باید شکسته بخواند و اگر اعاده نکرد باید قضا کند. و اگر بعد از وقت بفهمد قضا بر او نیست.

2- گلپایگانی، صافی: ‍[و] هنوز وقت نماز باقی است نمازی را که تمام خوانده باید دوباره شکسته بخواند و اگر وقت گذشته قضا ندارد و در این چهار مسأله که ذکر شد اگر در خارج وقت نیز احتیاطاً قضا نماید خوب است.

3- بهجت: بنابراحتیاط واجب...

4- خوئی، تبریزی، سیستانی: اگر بعد از این که وقت گذشته بفهمد قضا لازم نیست.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1359.

*****

زنجانی: مسأله- مسافری که می داند نماز مسافر شکسته است، اگر به گمان این که مقصد معین او کمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند، وقتی بفهمد که مقصدش هشت فرسخ بوده، نمازی را که تمام خوانده باید دوباره شکسته بخواندو اگر  بعد از وقت فهمید باید نماز را شکسته قضا کند.و همچنین است اگر اصلا نمازش را نخوانده باشد.

مسأله 1362- اگر فراموش کند که مسافر است و نماز را تمام بخواند ، چنانچه در وقت یادش بیاید ، باید شکسته بجا آورد1 و اگر بعد از وقت یادش بیاید، قضای آن نماز بر او واجب نیست2.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست

1- زنجانی: و اگر آن را بجا نیاورد باید شکسته قضا نماید...

وحید: باید شکسته اعاده کند و اگر اعاده نکرد باید قضا کند...

2- فاضل: ولی اگربه علت نسیان حکم بوده، به احتیاط واجب قضای آن را در خارج وقت بجا آورد.

سبحانی: و اگر می داند که مسافر است ولی حکم نماز مسافر را فراموش کند احتیاط واجب آن است که در وقت و خارج آن قضا کند.

مسأله اختصاصی

بهجت: مسأله 1108- اگر از روی فراموشی نماز را شکسته بخواند با این که نمی دانست سفرش به اندازه مسافت شرعی هست یا نه، یا این که می دانست به اندازه مسافت نیست ولی بعد معلوم شد که به اندازه مسافت بوده، بنابرأظهر اگر نیت قربت داشته، اعاده لازم نیست.

مسأله 1363- کسی که باید نماز را تمام بخواند1، اگر شکسته بجا آورد در هر صورت نمازش باطل است2.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری  نیست

1- مکارم: اگر عمداً یا از روی اشتباه یا فراموشی شکسته بخواند نمازش باطل است حتی اگر قصد اقامه ده روز کرده و نمی دانسته که باید در این حال تمام بخواند و نماز خود را شکسته خوانده ، احتیاط واجب آن است که به صورت تمام اعاده کند.

2- اراکی: و همچنین کسی که قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد و نمی دانسته که باید تمام بخواند و شکسته خوانده، بنابر احتیاط واجب باید نمازش را اعاده یا قضا نماید.

خوئی، تبریزی: مگرمسافری که قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد و به جهت ندانستن حکم مسأله، نماز را شکسته بخواند.

زنجانی: اگر شکسته بجا آورد، نمازش باطل است مگر مسافری که قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد و به جهت ندانستن حکم مسأله- نماز را شکسته بخواند، ولی احتیاط مستحبّ آن است که نماز را دوباره تمام بخواند.

سیستانی: و این حکم در مورد مسافری که قصد ماندن ده روز در جایی داشته و به جهت نداستن حکم مسأله نماز را شکسته خوانده بر اساس احتیاط وجوبی است.

وحید:  ولی مسافری که قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد ، و به جهت ندانستن حکم مسأله نماز را شکسته بخواند احتیاط واجب آن است که نماز را تمام اعاده نماید.

مسأله 1364- اگر مشغول نماز چهار رکعتی شود و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است ، یا ملتفت شود که سفر او 1 هشت فرسخ است2 چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته، باید نمازرا دو رکعتی تمام کند3 و اگر به رکوع رکعت سوم رفته، نمازش باطل است4. و درصورتی که به مقدار خواندن یک رکعت هم وقت داشه باشد، باید نماز را شکسته بخواند5.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری  نیست

1- گلپایگانی، صافی: تا مکانی که منظور او بوده...

2- زنجانی: ملتفت شود که مقصد معین او در هشت فرسخی است...

3- سیستانی: و اگر رکعت سوم را تمام کرده نمازش باطل است...

وحید: و اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده ، بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد...

4- مکارم، سبحانی: و باید شکسته بخواند.

سیستانی: بنابراحتیاط باطل است...

زنجانی: این نماز باطل است و باید دو رکعتی دیگری بخواند...

5- فاضل: یا قضا کند.

گلپایگانی، صافی: و اما اگرقصد ملاقات شخصی را داشت و گمان می کرد که سر هفت فرسخی است بعد معلوم شد که در سر هشت فرسخی است نمازش را باید تمام بخواند ، مگر آن که فعلاً قصد سفرهشت فرسخی نماید.

خوئی، تبریزی، زنجانی: باید نماز را از سر شکسته بخواند(زنجانی: و الا باید نماز را شکسته قضا کند).

سیستانی: باید نماز را دوباره شکسته بخواند و اگر وقت نیست نماز را شکسته قضا کند.

وحید: نماز را از سر شکسته بخواند و اگر به مقدار یک رکعت هم وقت باقی نباشد نماز را شکسته قضا نماید.

مسأله 1365- اگر مسافر بعضی از خصوصیات نماز مسافر را نداند مثلاً نداند که اگر چهار فرسخ برود و همان روز یا شب آن برگردد1، باید شکسته بخواند چنانچه به نیت نماز چهار رکعتی مشغول نماز شود و پیش از رکوع  رکعت سوم مسأله را بفهمد باید نماز را دو رکعتی تمام کند 2 و اگر در رکوع3 ملتفت شود نمازش باطل است 4 و در صورتی که به مقدار یک رکعت از وقت هم  مانده باشد باید نماز را شکسته بخواند5.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت ،مکارم، سبحانی و مظاهری نیست

1- خوئی، تبریزی، سیستانی، وحید: مثلاً نداند که اگر چهار فرسخ برود و چهار فرسخ برگردد...

زنجانی: مثلاً نداند که اگر رفتن و برگشتن بر روی هم هشت فرسخ باشد...

2- تبریزی: و چنانچه بعد از قیام به رکعت سوم و قبل از رکوع بفهمد بنابراحتیاط نماز را دوباره اعاده کند...

وحید: و اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده بنابراحتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد...

3-گلپایگانی، صافی: در رکوع رکعت سوم...

4- سیستانی: بنابراحتیاط...

زنجانی: اگر در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش باطل است...

5- فاضل: یا قضا کند.

زنجانی: و الا باید نماز را شکسته قضا کند.

خوئی، تبریزی، سیستانی: باید نماز را از سر شکسته بخواند.

وحید: و اگر به مقدار یک رکعت هم باقی نباشد نماز را شکسته قضا نماید.

مسأله 1366- مسافری که باید نماز را تمام بخواند اگر بواسطه ندانستن مسأله به نیت نماز دو رکعتی مشغول نماز شود و در بین نماز مسأله را بفهمد، باید نماز را چهار رکعتی تمام کند1 و احتیاط مستحبّ آن است که بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار رکعتی بخواند.

این مسأله در رساله آیات عظام: بهجت و مظاهری نیست

1- خوئی، زنجانی، تبریزی، وحید: [پایان مسأله]

*****

مکارم: مسأله- هرگاه کسی مشغول نماز شکسته شود و در بین نماز یادش بیاید که مسافر نیست و یا سفرش سفری نیست که نماز در آن شکسته باشد، باید نماز را چهار رکعتی تمام کند و نمازش صحیح است.

مسأله 1367- مسافری که نماز نخوانده، اگر پیش از تمام شدن وقت به وطنش برسد، یا به جایی برسد که می خواهد ده روز در آنجا بماند، باید1 نماز را تمام بخواند و کسی که مسافر نیست، اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت کند، در سفر باید2 نماز را شکسته بخواند3.

1- بهجت: بنابرأصح باید...

2- بهجت: بنابرأقوی باید...

3- زنجانی: و احتیاط مستحبّ آن است که در صورت اول شکسته و در صورت دوم تمام نیز بخواند و رعایت این احتیاط در صورت دوم مناسبتر است.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه کسی اول وقت مسافر بوده و نماز را نخوانده و بعد به وطن یا جایی که قصددارد ده روز بماند وارد شود باید نماز را تمام بخواند و به عکس، اگر کسی اول وقت در وطن یا محلّ اقامت بوده و نماز را نخوانده  مسافرت کرد، باید نمازش را درسفر شکسته بخواند.

مسأله 1368- اگر از مسافری که باید نماز را شکسته بخواند نماز ظهر یا عصر یا عشا قضا شود، باید آن را دو رکعتی قضا نماید ، اگر چه در غیر سفر1 بخواهد قضای آن را بجا آورد. و اگر از کسی که مسافر نیست یکی از این سه نماز قضا شود، باید چهار رکعتی قضا نماید، اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نماید.

1- فاضل: اگر چه در وطن...

مسأله 1369- مستحبّ است مسافر بعد از هر نمازی که شکسته می خواند سی مرتبه بگوید1: «سبحان الله و الحمد لله و لااله الا الله و الله اکبر» 2. و 3 در تعقیب نماز ظهر و عصر و عشا بیشتر سفارش شده است، بکله بهتر است در تعقیب این سه نماز شصت مرتبه بگوید.

1- خوئی، گلپایگانی، صافی، تبریزی: مستحبّ است مسافربعد از هر نماز سی مرتبه بگوید:...

2- فاضل، بهجت، مظاهری: [پایان مسأله]

سیستانی: و این ذکر گرچه در تعقیب هر نماز واجب مستحب است ولی دراین مورد بیشتر سفارش شده است، بلکه بهتر است در این مورد شصت مرتبه بگوید.

3- اراکی: و اگر چه گفتن آن بعد از هر نماز به عنوان تعقیب مستحبّ است، ولی...

*****

مکارم: مسأله- مستحبّ است مسافر به امید ثواب الهی بعد از هر نماز شکسته سی مرتبه «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر» بگوید.

زنجانی: مسأله- مستحبّ است مسافر در تعقیب هر یک از نمازهای شکسته سی مرتبه بگوید: «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر» و چون این ذکر در تعقیب تمام نمازها – برای مسافر و غیر مسافر- مستحبّ است، برای مسافر درتعقیب نماز ظهر و عصر و عشا که شکسته می خواند، تأکید بیشتری خواهد داشت، بلکه بهتر است شصت مرتبه بگوید.

وحید: مسأله- مستحب است نمازگزار بعد از هر نمازی سی مرتبه بگوید: «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أکبر» و برای مسافر در تعقیب نمازهای شکسته مستحب مؤکّد است.

مسأله اختصاصی

مکارم: مسأله 1192- حکم نماز مسافر مربوط به آسان بودن و سخت بودن سفرنیست، بلکه در مسافرتهای راحت امروز نیز با شرایطی که گفته شد، باید نماز را شکسته خواند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی