معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1491- نماز آیات- که دستور آن بعداً گفته خواهد شد- بواسطه چهار چیز1 واجب می شود: اول: گرفتن خورشید، دوم: گرفتن ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود و کسی هم از آن نترسد، سوم: زلزله، اگر چه کسی هم نترسد. چهارم: رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ2 و مانند اینها3 درصورتی که بیشتر مردم بترسند4 که بنابراحتیاط واجب باید برای اینها هم نماز آیات بخوانند5.

1- سیستانی: سه چیز...

2- بهجت: و صیحه ترسناک و مانند اینها از چیزهایی که از آیات آسمانی و زمینی بوده و موجب ترس بیشتر مردم می شود بنابرأظهر.

3- گلپایگانی: درصورتی که به آنها آیت، صدق کند، اگر چه کسی هم نترسد.

خوئی، تبریزی، صافی، وحید: از آیات آسمانی...

4- اراکی، زنجانی: [پایان مسأله].

خوئی: و اما در حوادث زمینی مانند فرو رفتن آب دریا و افتادن کوه که موجب ترس اکثرمردم می شود بنابراحتیاط واجب نماز آیات ترک نشود.

تبریزی:  واما در حوادث زمینی ،مانند فرو رفتن آب دریا و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود بنابراحتیاط نماز آیا ت خوانده شود ولی بعید نیست که در حوادث زمینی که زلزله نباشد، نماز آیات واجب نباشد.

فاضل، نوری: ‍[و] بنابراحتیاط واجب در حوادث وحشتناک زمینی مانند شکافته شدن و فرو رفتن زمین در صورتی که بیشتر مردم بترسند، باید نماز آیات بخوانند.

وحید: و اما در حوادث زمینی مانند فرو رفتن آب دریا و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود احتیاط مستحب خواندن نماز آیات است.

صافی: و درحوادث زمینی نیز که موجب ترس بیشتر مردم می شود، احتیاط واجب خواندن نمازاست.

سیستانی: سوم: زلزله بنابراحتیاط واجب، اگر چه کسی هم نترسد، و اما در رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها از آیات آسمانی در صورتی که بیشتر مردم بترسند و همچنین در حوادث زمینی مانند فرورفتن زمین و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود، بنابراحتیاط مستحب نماز آیات ترک نشود.

سبحانی: در صورتی که بیشتر مردم بترسند باید برای این ها هم نمازآیات بخوانند.

5- مکارم: چهارم: صاعقه و بادهای سیاه و سرخ و هرگونه حوادث خوفناک آسمانی درصورتی که بیشتر مردم بترسند، بلکه برای حوادث خوفناک زمینی نیز اگر موجب وحشت بیشتر مردم شود، احتیاط واجب آن است که نماز آیات بخوانند.

*****

مظاهری: مسأله- نماز آیات در هنگام چهار اتفاق واجب می شود: اول: گرفتن خورشید ؛ دوم: گرفتن ماه گرچه مقدار کمی از آنها گرفته باشد ؛ سوم: زلزله؛ چهارم: حوادث خوفناک مثل رعد و برق و شکافتن و فرو رفتن زمین در صورتی که بیشتر مردم بترسند.

مسأله 1492- اگر از چیزهایی که نمازآیات برای آنها واجب است بیشتر از یکی اتفاق بیفتد، انسان باید برای هر یک از آنها یک نماز آیات بخواند، 1 مثلاً اگر خورشید بگیرد و زلزله هم بشود، باید دو نماز آیات بخواند.

1-  مظاهری: [پایان مسأله]

مکارم: مثل این که چند بار زلزله شود یا گرفتن خورشید با زلزله همراه گردد، اما اگر در بین نماز آیات این امور واقع شود، همان یک نماز آیات کافی است.

فاضل: مثلاً اگر دوبار زلزله شود باید دو نماز  ایات بخواند، اما اگر یک زلزله اتفاق افتد و به دنبال آن پس لرزه بیاید، پس لرزه ها نماز مستقل ندارد. و همین طور اگر دو تا از آنها اتفاق بیفتد یعنی هم خورشید بگیرد و هم زلزله شود.

مسأله 1493- کسی که چند نماز آیات بر او واجب است، اگر همه آنها برای یک چیز بر او واجب شده باشد، مثلاً سه مرتبه خورشید گرفته و نماز آنها را نخوانده است1، موقعی که قضای آنها را می خواند، لازم نیست معین کند که برای کدام دفعه آنها باشد2 و همچنین است اگر چند نماز برای رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها بر او واجب شده باشد،3 ولی اگر برای آفتاب کردن و ماه گرفتن و زلزله، یا برای دو تای اینها نمازهایی بر او واجب شده باشد بنابراحتیاط واجب، باید موقع نیت، معین کند نماز آیاتی را که می خواند برای کدام یک آنها است4.

این مسأله در رساله آیات عظام بهجت  و مظاهری نیست

1- نوری: یا برای چند چیز باشد مثلاً برای آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله نمازهایی بر او واجب شده باشد...

2- نوری: [پایان مسأله]

3-  سبحانی: و اما اگر نوع اسباب مختلف باشد برای آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله یا برای دوتای این ها نمازهایی بر او واجب شده باشد بنابراحتیاط واجب باید موقع نیت معین کند. نماز آیاتی که می خواند برای کدام یک  آنهاست.

4- صافی: اگر موقع نیت معین کند نماز آیاتی را که می خواندبرای کدام یک آنها است موافق با احتیاط عمل کرده است.

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی،وحید: مسأله- کسی که قضای چند نماز آیات بر او واجب است، چه همه آنها برای یک چیز بر او واجب شده باشد مثلاً سه مرتبه خورشید گرفته و نماز آنها را نخوانده است، چه برای چند چیز باشد مثلاً برای آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله نمازهایی بر او واجب شده باشد، موقعی که قضای آنها را می خواند لازم نیست معین کند که برای کدامیک آنها می باشد..

.وحید:  هر چند احتیاط مستحب آن است که معین نماید اگر چه به تعیین اجمالی مثل آنکه نیت کند اول نماز آیات یا دوم نماز آیاتی که بر من واجب شده  قضای آن  را بجا می آورم.

زنجانی: مسأله- کسی که چند نماز آیات بر او واجب است، اگر آن نمازهای آیات احکام یکسان داشته باشند، -مانند قضای نمازهایی که برای خورشید گرفتگی های متعدد خوانده می شود – لازم نیست که در نیت معین کند که برای کدام یک نماز می خواند و اگر نمازهایی بر عهده کسی باشد که احکام متفاوتی داشته باشد، مثلاً یکی قضای خورشید گرفتگی باشد که لازم نیست فوراً بجا آورده شود، و یکی برای زلزله است که فوریّت  دارد، یا یکی ادا و دیگری قضا باشد، باید موقع نیت معین کند که نماز آیاتی که می خواند برای کدام یک از آنها است.

مکارم: مسأله- لازم نیست تعیین کند نمازی که می خواند برای کدامیک از این حوادث است که رخ داده ، همین اندازه که نیت آنچه بر او واجب است بکند، کافی است.

مسأله 1494- چیزهایی که نماز آیات برای آنها واجب است، در هر شهری اتفاق بتفتد، فقط مردم همان شهر باید نماز آیات بخوانند و بر مردم جاهای دیگر واجب نیست1، ولی اگر مکان آنها به قدری نزدیک باشد که با آن شهر یکی حساب شود، نماز آیات بر آنها هم واجب است.

1- تبریزی، وحید، مظاهری: [پایان مسأله]

نوری: در هر شهری یا نقطه دیگری اتفاق بیفتد، مردم همان شهر و آن نقطه باید نماز آیات بخوانند و بر مردم جاهای دیگر واجب نیست. [پایان مسأله]

*****

خوئی، سیستانی، بهجت، زنجانی: مسأله-  چیزهایی که نماز آیات برای آن ها واجب است درهر جایی اتفاق بیفتد (سیستانی: و احساس شود) فقط مردم همانجا باید نماز آیات بخوانند و بر مردم جاهای دیگر واجب نیست (بهجت: اگر چه ازتوابع یکدیگر و به یک اسم معروف باشند).

مکارم: مسأله- در صورتی که نماز آیات واجب است که این امور در همان محل رخ دهد و اگر در شهرها و نقاط دیگر رخ دهد بر او واجب نیست.

مسأله 1495- از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند انسان باید نماز آیات را بخواند1 و بنابراحتیاط واجب 2 باید 3 به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.

1- فاضل: و بنابرأقوی وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد...

نوری: و بنابراحتیاط واجب باید از وقتی که شروع به باز شدن می کند تأخیر نیندازد.

سبحانی: و وقت نماز تا باز شدن کامل باقی است .

مظاهری: و تا وقت باز شدن تمام آن باید نیت ادا کند ولی بعد از باز شدن باید نیت قضا نماید.

2- اراکی: بنابراحتیاط مستحب...

[عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله بهجت نیست]

3- خوئی، تبریزی: بهتراین است که...

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند، انسان می تواند نماز آیات را بخواند، وباید به قدری تأخیر نیندازد که تمام قرص باز شود (صافی: بلکه أحوط آن است که از قبل از شروع در باز شدن تأخیر نیندازد).

سیستانی: مسأله- وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، (اگر چه بهتر آن است که به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند) ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از بازشدن خورشید یا ماه تأخیر انداخت.

زنجانی: مسأله- وقت ادای نماز آیات در خورشید یا ماه گرفتگی ، از وقتی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند و تا وقتی که کاملاً باز شود ادامه دارد ، لکن بنابراحتیاط مستحب به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.

وحید: مسأله- وقت نماز آیات در خسوف و کسوف از زمانی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند تا زمانی که قرص باز نشده و احتیاط مستحب آن است که به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند بلکه مستحب است هنگام شروع به گرفتن نماز را بخواند.

مکارم: مسأله- در موقع گرفتن خورشید یا ماه، وقت نماز آیات از موقعی است که شروع به گرفتن کرده، و تا زمانی که کاملاً باز نشده ادامه دارد ولی احتیاط مستحب آن است که قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند.

مسأله 1496- اگر خواندن نماز آیات را به قدری تأخیر بیندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، باید نیت ادا و قضا نکند1 ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن، نماز بخواند باید نیت قضا نماید.

این مسأله دررساله آیات عظام:  مکارم، سبحانی و مظاهری  نیست

1- خوئی، تبریزی: نیت ادا مانعی ندارد...

وحید: ادا است...

سیستانی: نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می شود.

بهجت، فاضل، نوری: بنابراحتیاط واجب باید نیت ادا و قضا نکند...

زنجانی: بنابراحتیاط مستحبّ نیت ادا و قضا ننماید، و بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می شود.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر خواندن نماز آیات را به قدری تأخیر بیندازد که تمام قرص آفتاب یا ماه باز شود و بعد از باز شدن تمام آن نماز بخواند، باید نیت قضا نماید و قبل از باز شدن تمام آن، ادا است.

مسأله 1497- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعت باشد ولی انسان نماز را بخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند1 بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابراحتیاط واجب2 باید نماز آیات را بخواند و اداست.

این مسأله دررساله آیات عظام مکارم، سبحانی و مظاهری  نیست

1- فاضل: [پایان مسأله]

بهجت: تا وقتی به اندازه خواندن یک رکعت به وقت باز شدن مانده باشد، باید نیت ادا کند. [پایان مسأله]

2- [عبارت«بنابراحتیاط واجب» در رساله آیت الله اراکی نیست]

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه به اندازه خواندن یک رکعت نماز. باشد ، نمازی را که می خواند ادا است و همچنین است اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد ولی انسان نماز را نخواند تا به اندازه خواندن یک رکعت به باز شدن تمام قرص مانده باشد*، ولی اگر مدت گرفتن ماه یا خورشید به اندازه خواندن یک رکعت نباشد، بنابر احتیاط نیت ادا و قضا نکند و به قصد ما فی الذمه نماز را بجا آورد.

. سیستانی: یا کمتر...

* سیستانی: به اندازه خواندن یک رکعت یا کمتر به آخر وقت آن مانده باشد.در این صورت نماز آیات واجب و ادا است. [پایان مسأله]

خوئی، تبریزی: مسأله- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه به اندازه خواندن یک رکعت نماز یا کمتر باشد، وجوب نماز آیات در این صورت مبنی بر احتیاط است و اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد ولی انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت به آخر وقت آن مانده باشد در این صورت نماز آیات واجب و ادا است.

وحید: مسأله- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه به اندازه خواندن یک رکعت نماز یا  کمتر باشد نماز

آیات واجب و اداست و همچنین است اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد ولی انسان نماز را نخواند تا به اندازه خواندن یک رکعت یا کمتر از آن به آخر وقت آن مانده باشد .

زنجانی: مسأله- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه به اندازه نماز آیات باشد، باید نماز آیات را بجا آورد، و تا زمانی که از گرفتن ماه یا خورشید به مقدار خواندن یک رکعت وقت باقی است، نماز اداست و بعد از آن نماز قضا می شود، و اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه کمتر از نماز آیات باشد، بنابراحتیاط نماز آیات را بخواند و نیت ادا و قضا ننماید، هر چند بعد از باز شدن خوانده شود.

مسأله 1498- موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد ، انسان باید فوراً نماز آیات را بخواند1 و اگر نخواند معصیت کرده2 و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.

1-  خوئی : به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر تأخیر کرد، معصیت کرده و بنابراحتیاط وقت خواندن  نیت ادا و قضا نکند.

2- مکارم: و احتیاط مستحبّ آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.

*****

تبریزی: مسأله- در نماز آیات برای زلزله یا رعد و برق و بادهای سیاه و مانند آنها لازم است مکلف نماز آیات را فوراً بخواند و چنانچه تأخیر بیندازد، أحوط آن است که به قصد ما فی الذمه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند.

سیستانی: مسأله- موقعی که زلزله می آید یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد و بخواهد احتیاط کند اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر تأخیر کرد، احتیاط مستحبّ آن است که بعداً بدون نیت ادا و قضا بخواند.

زنجانی: مسأله- موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند این ها اتفاق می افتد مکلف  باید فورا نماز آیات را بخواند. به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر بدون عذر تأخیر کرد معصیت کرده و باید هر چه زودتر بخواند و بنابراحتیاط وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند.

وحید: مسأله- موقعی که زلزله و رعد وبرق و مانند این ها اتفاق می افتد –چنانچه گذشت- باید نماز آیات را بخواند و باید به اندازه ای  که عرفا تأخیر گفته می شود نماز را عقب نیندازد  و در صورت تأخیر نماز را بجا آورد و بنابراحتیاط واجب نیت ادا و قضا نکند.

مسأله 1499- اگر بعد از1 باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند، ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نیست2.

1- خوئی، سیستانی، وحید: اگر گرفتن آفتاب یا ماه را نداند و بعد از...

زنجانی: اگر هنگام گرفتن خورشید یا ماه، گرفتن آنها رانداند و بعد از ..

2- زنجانی: و کسی که در موقع گرفتن خورشید یا ماه نماز آیات را عمداً نخوانده باشد، در صورتی که تمام ماه یا خورشید گرفته باشد بنابراحتیاط واجب باید برای قضای نماز آیات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است.

مسأله 1500- اگر عده ای بگویند که خورشید یا ماه گرفته است، چنانچه انسان از گفته آنان یقین پیدا نکند و نماز آیات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند1، در صورتی که تمام خورشید یا ماه گرفته باشد باید نماز آیات را بخواند2، و اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نیست بگویند خورشید یا ماه گرفته، بعد معلوم شود که عادل بوده اند باید نماز آیات را بخواند3 بلکه اگر4 معلوم شود که مقداری از آن گرفته احتیاط واجب آن است که نماز آیات را بخواند.

1- بهجت: و یا این که دو نفر که عادل بودن آنها معلوم نیست شهادت بدهند و عادل بودن آنها ثابت نشود و انسان نماز آیات نخواند و بعد معلوم شود که عادل بوده اند...

2-  سبحانی: [پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی: بلکه اگر مقداری از آن هم گرفته باشد، بنابراحتیاط مستحب نماز آیات را بخواند و همچنین است اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نیست، بگویند خورشید یا ماه گرفته، بعد معلوم شود که عادل بوده اند.

بهجت: بلکه اگر معلوم شود که مقداری از آن گرفته، احتیاط در آن است که نماز آیات را بخواند.

مکارم: وگرنه واجب نیست.

نوری: ولی اگر مقداری از آن گرفته باشد خواندن نماز آیات بر او واجب نیست و همچنین است اگر دو نفر – که عادل بودن آنان معلوم نیست – بگویند خورشید یا ماه گرفته، بعد معلوم شود که عادل بوده اند.

3- اراکی: ولی اگر معلوم شود که مقداری از آن گرفته، در هر دو صورت احتیاط مستحبّ آن است که نماز آیات را بخواند.

4- فاضل: بلکه اگر در هر دو صورت...

*****

خوئی، تبریزی، سیستانی،وحید: مسأله- اگر عده ای (خوئی، تبریزی: که اطمینان به گفتار آنها نباشد) بگویند که خورشید یا ماه گرفته است چنانچه انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان شخصی پیدا نکند (خوئی: و در آن اشخاص، شخصی که ثقه  باشد، نباشد)* و نماز آیات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند، در صورتی که تمام خورشید یا ماه گرفته باشد نماز آیات را بخواند ولی اگر مقداری از آن گرفته باشد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست. و همچنین است اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نیست. بگویند: خورشید یا ماه گرفته، بعد معلوم شود که عادل بوده اند.

*وحید: چنانچه انسان از گفته آنان  یقین یا اطمینان پیدا نکند و در آن اشخاص  ، شخصی که گفته او شرعا معتبر است نباشد...

. تبریزی: و همچنین است اگر دو نفر که عادل بوده اند بگویند.

.وحید: یا شخصی که ثقه بودن او معلوم نیست بگویند : خورشید یا ماه گرفته و بعد معلوم شود که آن دو عادل بوده اند و یا آن شخص  ثقه ای بوده که ظن برخلاف گفته او نبوده است.

زنجانی: مسأله- اگر  یک یا چند نفر بگویند که خورشید یا ماه گرفته است،  و اعتبار گفتار آنان از نظر شرع ثابت نباشد چنانچه نماز آیات نخواند و بعد از راهی که شرعا معتبر است شرعا ثابت شود که گفتار آنها راست بوده، در صورتی که تمام خورشید یا ماه گرفته باشد، باید نماز آیات بخواند، بلکه اگر مقداری از آن هم گرفته باشد، بنابراحتیاط  خواندن نماز آیات بر او واجب است.

مسأله 1501- اگر انسان به گفته 1 کسانی که از روی قاعده علمی وقت گرفتن خورشید و ماه را می دانند ، اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته، بنابراحتیاط واجب2 باید نماز آیات را بخواند و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه می گیرد و فلان مقدار طول می کشد و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا کند، بنابراحتیاط واجب3 باید به حرف آنان عمل نماید4، مثلاً اگر بگویند آفتاب فلان ساعت شروع به باز شدن می کند احتیاطاً باید نماز را تا آن وقت تأخیر نیندازد5.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست.

1- فاضل: اگر انسان به گفته منجمین و ...

2و3- [عبارت «بنابراحتیاط واجب» در رساله آیات عظام: گلپایگانی، فاضل، صافی و سیستانی و سبحانی نیست]

4- خوئی، تبریزی، سیستانی: [پایان مسأله].

5- گلپایگانی، صافی، سبحانی: اگر بگویند آفتاب فلان ساعت باز می شود باید نماز را تا آن وقت تأخیر نیندازد.

فاضل: نباید نماز را تا آن وقت تأخیر بیندازد.

نوری: احتیاطاً باید نماز را از آن وقت تأخیر نیندازد.

*****

مکارم: مسأله- اگر از گفته منجمین و اشخاصی که از این امور اطلاع دارند، اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته، باید نماز آیات را بخواند و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه می گیرد و فلان مقدار طول می کشد و به گفته آنها اطمینان پیدا کند، باید وقت را رعایت کند.

زنجانی: مسأله- انسان از هرراهی اطمینان پیدا کند که یکی از موجبات نماز آیات به وقوع پیوسته، باید نماز آیات بخواند، بنابراین اگر انسان از گفته کسانی که از روی قاعده علمی می گویند فلان وقت خورشید یا ماه گرفته، یا می گیرد و فلان مقدار طول می کشد، اطمینان پیدا کند، باید به حرف آنها عمل نماید.

وحید: مسأله-  اگر انسان از گفته  کسانی که از روی قاعده علمی از گرفتن خورشید یا ماه خبر دهند اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته باید نماز آیات را بخواند و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه می گیرد و فلان مقدار طول می کشد و انسان از گفته آنان اطمینان پیدا کند  باید به اطمینان خودش عمل نماید.

مظاهری: مسأله- گفته اشخاصی که از گرفتن خورشید یا ماه و زلزله و مانند  این ها اطلاع دارند حجت است و باید طبق گفته آنها عمل شود گرچه اطمینان هم حاصل نشود.

مسأله 1502- اگر بفهمد نماز آیاتی که خوانده1 باطل بوده، باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم، بهجت و مظاهری نیست

1- سیستانی:  نماز آیاتی که برای آفتاب گرفتگی یا ماه گرفتگی خوانده ...

مسأله 1503- اگر درو قت نماز یومیّه، نماز آیات هم بر انسان واجب شود، چنانچه برای هر دو نماز وقت دارد1، هر کدام را اول بخواند اشکال ندارد، و اگر وقت یکی از آن دو تنگ باشد2، باید اول آن را بخواند و اگر وقت هر دو تنگ باشد، باید اول نماز یومیّه را بخواند.

1- زنجانی: و خواندن هیچ یک از آنها فوریّت  ندارد...

2- زنجانی: یا خواندن آن فوریّت  داشته باشد مانند نماز آیات به جهت زلزله...

مسأله 1504- اگر در بین نماز یومیّه بفهمد که وقت نماز آیات تنگ است1، چنانچه وقت نماز یومیّه هم تنگ باشد، باید آن را تمام کند بعد نماز آیات را بخواند2، و اگر وقت نماز یومیّه تنگ نباشد، باید آن را بشکند و اول نماز آیات ، بعد نماز یومیّه را بجا آورد.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- زنجانی: یا نماز آیات فوری بر عهده اوست...

2- زنجانی: و الا باید آن را بشکند ، و اول، نماز آیات، بعد نماز یومیّه را بجاآورد.

مسأله 1505- اگر در بین نماز آیات بفهمد که وقت نماز یومیّه تنگ است، باید نماز آیات را رها کند و مشغول نماز یومیّه شود و بعد از آن که نماز را تمام کرد، پیش از انجام کاری که نماز را به هم بزند، بقیه نماز ایات را از همانجا که رها کرده بخواند.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

مسأله 1506- اگر در حال حیض یا نفاس زن، آفتاب یا ماه بگیرد1 و تا آخر مدتی که خورشید یا ماه باز می شوند در حال حیض یا نفاس باشد نماز آیات بر او واجب نیست2 و قضا هم ندارد.

این مسأله در رساله آیت الله بهجت نیست

1- خوئی، تبریزی: یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.

سیستانی: یا زلزله اتفاق بیفتد، نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.

2- فاضل: ولی بنابراحتیاط واجب پس از پاک شدن قضا نماید، و همچنین اگر زلزله یا سایر آیات پدید آید، بنابراحتیاط واجب پس از پاک شدن نماز آیات را بجا آورد.

*****

گلپایگانی، صافی: مسأله- نماز ایات برحائض و نفساء در حال حیض یا نفاس واجب نیست ولی بعد از پاک شدن بنابراحتیاط لازم باید (صافی: بنابراحتیاط مستحب آن را) بجا آورد و در گرفتن ماه و خورشید بنابراحتیاط نیت ادا و قضا نکند ولی در غیر این دو نیت ادا کند.

زنجانی: مسأله- حائض و نفساء ، نمی توانند نماز آیات بخوانند و اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد، پس اگر هنگام کسوف یا خسوف خبردار شده است، بنابراحتیاط واجب، باید قضا نماید و اگر خبردار نشد و کسوف یا خسوف کلی بود بنابر احتیاط واجب، قضا دارد و الا ، قضا واجب نیست، و اگر در حال حیض یا نفاس، زلزله یا رعد و برق و مانند اینها اتفاق بیفتد، بنابراحتیاط واجب، باید بعد از پاک شدن، نماز آیات را بخواند.

وحید: مسأله-  اگر در حال حیض یا نفاس زن، خورشید یا ماه بگیرد نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد و در غیر موقّت مانند زلزله و رعد وبرق بنابراحتیاط واجب بعد از پاک شدن، نماز را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.

مظاهری: مسأله- اگر در حال حیض و نفاس زن یکی از موجبات نماز آیات پیش آید بعد از  پاک شدن از حیض یا نفاس نماز آیات بر او واجب نیست و همچنین اگر مجنون و بیهوش و مانند این ها باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی