معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1507- نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن است که 1 انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

1- زنجانی: به چند شکل می توان آن را بجا آورد: یکی از شکلهای آن این است که...

مسأله 1508- در نماز آیات ممکن است انسان1 بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر2 از آن بخواند و به رکوع رود3 و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید ، مثلاً به قصد سوره «قل هو الله أحد» ، «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید4 و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله أحد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد » باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: « لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع ، با ز هم  سر بردارد  و بگوید: «و لم یکن له کفواً أحد» 5 و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد6.

1- زنجانی: شکل دیگر خواندن نماز آیات این است که انسان...

2- خوئی، گلپایگانی، صافی، زنجانی، تبریزی، وحید: یک آیه یا کمتر یا بیشتر...

فاضل: و یک قسمت از آن را...

3- سیستانی: یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند بلکه کمتر از یک آیه را نیز می تواند بخواند، ولی باید بنابراحتیاط، جمله تامّه باشد و از اول سوره شروع کند و به گفتن «بسم الله» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود...

4- مکارم: بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همینطور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید وبعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت بجا آورد، مثلاً سوره «قل هو الله احد» را به ترتیب زیر تقسیم کند: قبل از رکوع اول «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید:...

5- سیستانی: مثلاً در سوره فلق اول «بسم الله الرحیم قل أعوذ برب الفلق» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید:«من شر ما خلق» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «و من شرّ غاسق اذا وقب» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: « ومن شر النفّاثات فی العقد» و برود به رکوع باز هم سربردارد و بگوید: «و من شرّ حاسدٍ اذا حسد»...

تبریزی: مثلاً به قصد سوره «قل هو الله أحد»، «بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله أحد» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «الله الصمد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «لم یلد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «ولم یولد» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید« و لم یکن له کفواً أحد»...

6- خوئی، سیستانی، تبریزی، نوری: و نیز جایز است که به کمتر از پنج قسمت تقسیم نماید لکن هر وقت سوره را تمام کرد، لازم است حمد راقبل ازرکوع بعدی بخواند (تبریزی: و بنابراحتیاط لازم با بسلمه تنها رکوع نکند).

وحید: و نیز جایز است به کمتر از پنج قسمت تقسیم کند ولی هر وقت سوره را تمام کرد لازم است حمد را قبل از رکوع بعدی بخواند. و بعد از آن یک سوره یا بعض از یک سوره را نیز بخواند.

زنجانی: [و] شکل دیگر نماز ایات آن است که سوره را به کمتر از پنج قسمت تقسیم کند، لکن هر وقت سوره را تمام کرد، لازم است حمد را بخواند، و سپس تمام یا بعضی از سوره را به شکلی که اشاره شد، بخواند و سپس به رکوع رود.

مسأله 1509- اگر در یک رکعت از نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند1 مانعی ندارد2.

1- زنجانی: پنج قسمت یا کمتر کند...

2- گلپایگانی، صافی: اشکال ندارد.

مسأله 1510- چیزهایی که در نماز یومیّه واجب است و مستحب است در نماز آیات هم واجب و مستحب می باشد 1ولی در نماز آیات مستحب است بجای اذان و اقامه سه مرتبه به قصد امید ثواب ، بگویند «الصلاة»2.

1- وحید: ولی در نماز آیات  ،در صورتی که با جماعت باشد ،به جای اذان و اقامه رجاء سه مرتبه بگوید «الصلاة».

2- بهجت: و مستحب است نماز آیات را به جماعت بخوانند و در این صورت، مثل نمازهای یومیّه، قرائتهای نماز را امام می خواند و مستحب است قرائت این نماز را حتی در آفتاب گرفتنگی بلند بخوانند.

گلپایگانی: سه مرتبه بگوید: «الصلاة».

خوئی، تبریزی: در نماز آیات در صورتی که با جماعت باشد، مستحب است بجای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند: «الصلاة» و در غیر جماعت چیزی نیست.

مکارم: در نماز آیات اذان و اقامه نیست و بجای آن سه مرتبه به امید ثواب «الصلاة» می گوید.

سیستانی: در نماز آیات در صورتی که با جماعت باشد، می توانند رجاء بجای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند «الصلاة» و در غیر جماعت چیزی نیست، ولی مشروعیت جماعت در نماز آیات در غیر گرفتن ماه و خورشید ثابت نیست.

صافی: در نماز آیات درصورتی که به جماعت باشد استحباب گفتن سه مرتبه الصلوة بعید نیست.

زنجانی: در نماز آیات، اذان واقامه مشروع نیست بلکه اگر با جماعت بخوانند مستحبّ است سه مرتبه بگویند:«الصلاة»

مسأله 1511- مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید: «سمع الله لمن حمده» و نیز پیش از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست.1

1- فاضل: بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر به عنوان بعد از رکوع مستحب نیست ولی مستحب است به قصد  قبل از سجده تکبیر بگوید.

سبحانی: ولی برای رفتن به رکوع تکبیر مستحب است.

مظاهری: بعد از رکوع پنجم و دهم تکبیر مستحب است.

*****

خوئی، تبریزی،سیستانی: مسأله- مستحب است پیش از رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید و بعد از رکوع پنجم و دهم قبل از تکبیر «سمع الله لمن حمده» نیز بگوید..

. سیستانی: بعد از رکوع پنجم و دهم، تکبیر مستحب نیست بلکه مستحب است بگوید: «سمع الله لمن حمده».

مکارم: مسأله- مستحب است در هر رکعت قبل از خم شدن برای سجده «سمع الله لمن حمده» و «الله أکبر» بگوید و نیز قبل از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید.

مسأله 1512- مستحب است پیش از رکوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم 1 بخواند کافی است.

1- بهجت: و یا دو قنوت، پیش ازرکوع پنجم و دهم...

*****

مکارم: مسأله- مستحب است قبل از رکوع دهم قنوت بخواند.

مسأله 1513- اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایی نرسد نماز باطل است.

مسأله اختصاصی

فاضل: مسأله 1521- چنانچه گمان به عدد رکعات و یا افعال در نماز آیات برایش پیدا شود باید به گمان عمل نماید.

مسأله 1514- اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت دوم و فکرش به جایی نرسد، نماز باطل است،1 ولی اگر2 مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع3، چنانچه برای رفتن به سجده خم  نشده4، باید رکوعی را که شک دارد بجا آورده، یا نه، بجا آورد، و اگر برای رفتن به سجده خم شده5، باید به شک خود اعتنا نکند.

1- وحید: و اگر در عدد رکوع ها شک کند بنارا بر کمتر بگذارد مگر در صورتی که شک کند چهار رکوع کرده یا پنج رکوع. که در این صورت چنانچه برای رفتن به سجده خم نشده باید رکوعی را که شک کرده بجا آورد و اگر شک او بعد از خم شدن برای سجده و پیش از رسیدن به سجده باشد بنابراحتیاط واجب برگردد و رکوع را بجا آورد و نماز را تمام نماید و اعاده کند ولی اگر به سجده رسیده باشد  باید به شک خود اعتنا نکند

2-زنجانی: ولی اگر بداند درکدام رکعت است و در عدد رکوع شک کند...

3- سبحانی: چنانچه  به سجده نرسیده باید رکوعی را که شک دارد بجا آورده یا نه بجا آورد و اگر به سجده رسیده است باید به شک خود اعتنا نکند.

4- خوئی، تبریزی، زنجانی: چنانچه شک او پیش از رسیدن به سجده بوده...

سیستانی: چنانچه شک او پیش از خم شدن برای سجده باشد...

بهجت: چنانچه هنوز به سجده نرفته...

5-خوئی، تبریزی، زنجانی: ولی اگر به سجده رسیده باشد ...

بهجت: اگر به سجده رفته...

*****

مکارم: مسأله- اگر در عدد رکوع ها شک کند، بنابرکمتر می گذارد و اگر از محل گذشته یعنی وارد سجده شده باشد، اعتنا نمی کند.

مسأله 1515- هر یک از رکوع های نمازآیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود نماز باطل است.

*****

سیستانی: مسأله- هر یک از رکوعهای نماز آیات رکن است که اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل است و همچنین است اگر اشتباهاً کم شود یا – بنابراحتیاط – اشتباهاً زیاد شود.

زنجانی: مسأله- اگر یکی از رکوعهای نماز آیات عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود، نماز باطل است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی