معراج مؤمن

نویسنده

مسأله 1453- امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند1 و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد 2 و اقتدا کردن بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیّز دیگر جایز نیست3، و احتیاط واجب4 آن است که امام زن نیز مرد باشد.

1- فاضل: و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان – بنابراحتیاط واجب – و اقتدا کردن بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیّز دیگر مانعی ندارد.

مظاهری: و امامت زن برای زن ها  و بچه ممیز برای بچه ممیز اشکال ندارد. عادل کسی است که دارای ملکه عدالت و خداترسی باطنی است که او را از گناهان باز می دارد و نشانه آن این است که اگر از کسانی که با  او  معاشرت دارند حال او را بپرسند تقوای او را تصدیق نمایند.

2- گلپایگانی: بلکه در غیرنماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هرچند مأموم زن باشد...

صافی: و در غیر نماز میّت امامت زن بر زنها کراهت دارد...

زنجانی: و اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد ، بنابراحتیاط واجب صحیح نیست، ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود.

مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان ، مگر این که خلاف آن ثابت شود.

سیستانی: و صحّت اقتدا به بچه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حسن ظاهر است اگر انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد.

3- اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد. [پایان مسأله]

خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتب نمی شود.

4- سبحانی: احتیاط مستحبّ...

*****

بهجت: مسأله- امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنابراحتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد.

وحید: مسأله- امام جماعت  باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و قرائت نمازش صحیح باشد در صورتی که  اقتدا در دو رکعت اول و دوم باشد و قرائت ماموم هم صحیح باشد  و همچنین بنابراحتیاط واجب در غیر این  صورت و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و امامت  زن برای زن در غیر نماز میت کراهت دارد. و در نماز میت در صورتی که سزاوار تر از او به میت نباشد کراهت ندارد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد. و ترتیب آثار جماعت خالی از وجه نیست ولی احوط عدم ترتیب است.

مسائل اختصاصی

بهجت: مسأله 1171- عدالت معتبر در امام جماعت عبارت است از حسن ظاهر یعنی دوری جستن از گناهان کبیره بطوری که ظاهر احوال شخص به طور ظنّی دلالت کند که او بنای بر ترک گناه دارد نه آن که اتفاقاً چند روزی گناه را ترک کرده باشد، و مأموم باید این حسن ظاهر را احراز کند و اصرار برگناهان صغیره به منزله گناه کبیره است.

بهجت: مسأله 1173- اگر امام جماعت در بین نماز از قیام عاجز شد لازم است مأموم نیّت فرادی کند و نماز خود را بخواند و همچنین است هر نقصی که مانع از اقتدا است.

مکارم: مسأله 1268- «عدالت» یک حالت خداترسی باطنی است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره بازمی دارد و همین اندازه که با کسی معاشرت داشته  باشیم و گناهی از او نبینیم، نشانه وجود عدالت است و این را «حسن ظاهر» که حاکی از ملکه باطن است، می گویند.

مسأله 1454- امامی را که عادل می دانسته1، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه، می تواند به او اقتدا نماید2.

این مسأله دررساله آیت الله بهجت نیست

1- فاضل: عدالت امام جماعت باید برای مأموم محرز باشد و با شک در اصل عدالت نمی توان به او اقتدا کرد و در صورتی که امام را عادل می دانسته...

2- مکارم: مگر این که یقین به خلاف پیدا شود.

مسأله 1455- کسی که ایستاده نماز می خواند نمی تواند1 به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند اقتدا کند، و 2 کسی که نشسته نماز می خواند نمی تواند به کسی که خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید3.

1- بهجت: بنابرأظهر نمی تواند...

2- بهجت: و همچنین بنابرأحوط...

3- بهجت: و کسی که در حال ایستاده، به تکیه کردن نیاز ندارد، اقتدای او به کسی که نیاز دارد، محل اشکال و احتیاط است.

مسأله 1456- کسی که نشسته1 نماز می خواند، می تواند به کسی که نشسته نماز می خواند اقتدا کند2 و همچنین کسی که خوابیده است می تواند به کسی که نشسته3 نماز می خواند اقتدا کند4 ولی کسی که نشسته نماز می خواند نمی تواند به کسی که خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید.

این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.

1- گلپایگانی،: یا خوابیده...

2- بهجت: و با تساوی در هر نقص، اقتدا جایز است، مثل اقتدای نشسته به نشسته، ولی با اختلاف جهات کمال و نقص، مثل اقتدای ایستاده ای که برای رکوع اشاره می کند به نشسته ای که برای رکوع خم می شود، محل اشکال است. [پایان مسأله]

وحید: وهمچنین کسی که خوابیده به کسی که خوابیده می تواند اقتدا کند و کسی که نشسته به کسی که ایستاده می تواند اقتدا کند ولی کسی که خوابیده به کسی که نشسته نمی تواند اقتدا کند.

3- نوری، مظاهری: یا خوابیده...

4- مظاهری: [پایان مسأله].

خوئی، تبریزی: اقتدا کسی که خوابیده نماز می خواند، به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند محل اشکال است. [پایان مسأله].

سیستانی: اقتدای کسی که خوابیده نماز می خواند مطلقا محل اشکال است چه امام  ایستاده باشد  چه نشسته چه خوابیده.

فاضل: بنابراحتیاط واجب کسی که خوابیده است نباید به کسی که نشسته و یا خوابیده  نماز می خواند اقتدا کند.[پایان مسأله]

گلپایگانی، صافی: کسی که خوابیده نماز می خواند، اگر بخواهد به کسی که خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید اشکال دارد.

*****

زنجانی: مسأله- کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند  می تواند به کسی که ایستاده یا نشسته نماز می خواند اقتدا کند و کسی که خوابیده نماز می خواند علاوه بر آن  می تواند به کسی که خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید.

سبحانی: مسأله- هر کس نماز خود را به سبب عذری ناقص می خواند نمی تواند امام جماعت برای دیگران باشد  مگر در یک مورد و آن اگر امام جماعت به واسطه عذری با تیمم یا وضوی جبیره ای نماز بخواند می شود به او اقتدا کرد.

مسأله 1457- اگر امام جماعت بواسطه عذری با تیمم یا با وضوی جبیره ای نماز بخواند، می شود به او اقتدا کرد 1 ولی اگر بواسطه عذری با لباس نجس نماز می خواند بنابراحتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد2.

1- بهجت: کسی که وظیفه اش وضو بوده، می تواند به او اقتدا کند، ولی اگر امام با لباس نجس نماز می خواند، بنابراحتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.

2- گلپایگانی، صافی: اقتدای به او اشکال دارد.

سبحانی: رجوع کنید به ذیل مسأله 1356.

*****

خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی، نوری, وحید: مسأله- اگر امام جماعت بواسطه عذری با لباس نجس یا با تیمم یا با وضوی جبیره ای نماز بخواند می شود به او اقتدا کرد.

مظاهری: مسأله-  به کسی که نقص عضو دارد و نمی تواند سجده یا رکوع یا تشهّد را خوب انجام دهد و همچنین کسی که عذر دارد مثلا با لباس نجس یا تیمم نماز می  خواند  یا مرضی دارد که نمی تواند از بیرون آمدن بول یا غائط خودداری کند می شود اقتدا کرد و نیز زنی که  مستحاضه نیست  می تواند به زنی که مستحاضه نیست اقتدا کند.

مسأله 1458- اگر امام مرضی دارد که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غایط خودداری کند1 بنابر احتیاط واجب، نمی شود به او اقتدا کرد2.

1- مکارم: و همچنین زن مستحاضه و به طور کلی هر کس نماز خود را به سبب عذری ، ناقص می خواند، حق ندارد امام جماعت برای دیگران (بنابراحتیاط واجب) مگر آنچه در بالا در تیمم یا وضوی جبیره ای گفته شد.

سبحانی: نمی شود به او اقتدا کرد.

2- بهجت: و نیز زنی که مستحاضه نیست نمی تواند بنابراحتیاط به زن مستحاضه اقتدا نماید.

خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، نوری، وحید: می شود به او اقتدا کرد و نیز زنی که مستحاضه نیست می تواند به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1357

*****

گلپایگانی، صافی: اگر کسی نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، نمی شود به او اقتدا کرد بنابر احتیاط واجب (صافی: بنابراحتیاط).

مسأله 1459- بنابراحتیاط واجب1 کسی که مرض خوره یا پیسی دارد2، نباید امام جماعت شود.

1- گلپایگانی: بنابراحتیاط مستحبّ...

2- فاضل: و کسی که حد شرعی خورده است...

*****

اراکی: مسأله- بنابر احتیاط مستحبّ کسی که مرض خوره یا پیسی دارد امام جماعت نشود.

خوئی، تبریزی: مسأله- بهتر این است که کسی که مرض خورده یا پیسی دارد، امام جماعت نشود و بنابراحتیاط واجب به کسی که حد شرعی بر او جاری شده. اقتدا ننماید و همچنین اهل شهر «خانه نشین» به اعرابی «صحرا نشین» اقتدا نکند.

. سیستانی: و توبه کرده است اقتدا نشود.

زنجانی، صافی: مسأله- کسی که مرض خوره یا پیسی دارد، مکروه است امام جماعت شود (زنجانی: بلکه این کار بر خلاف احتیاط استحبابی نیز می باشد و همچنین مکروه است، کسی که به جهت مثلاً فلج نمی تواند شرایط قیام را رعایت کند، امام جماعت افراد سالم شود، و بنابراحتیاط به کسی که حد شرعی بر او جاری شده، اقتدا ننماید، و همچنین اهل شهر «= خانه نشینان» به اعرابی «= صحرا نشین» اقتدا نکند.

بهجت: مسأله- امامت کسی که مرض خوره یا پیسی دارد، مکروه است مگر برای کسی که مثل اوست، و امامت برای کسانی که تمایل به امامت او ندارند، مکروه است، و همچنین کسی که حد شرعی بر او اجرا شده، هر چند توبه کرده و حکم به عدالت او شده باشد مگر برای مثل خودش علی الاظهر، همچنین امامت کسی که با تیمم نماز می خواند برای کسی که با وضو نماز می خواند، مکروه است.

وحید: مسأله- نماز جماعت خواندن با امام جماعتی که مرض خوره یا پیسی دارد مکروه است و به کسی که حد شرعی بر او جاری شده اقتدا جایز نیست..

مکارم: مسأله- کسی که بیماری جذام (خوره) یا برص (پیسی) دارد، بنابراحتیاط نمی تواند امام جماعت شود حتی برای مثل خودش.

مظاهری: مسأله- بهتر است کسی که مرض خوره یا پیسی دارد و یا حد شرعی بر او جاری شده است و «صحرا نشین» برای «خانه نشین» امام جماعت نشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی