معراج مؤمن

نویسنده

مسئله 1157- نماز جمعه در زمان حضور و در زمان غیبت امام‏علیه السلام واجب تخییرى است که به جاى نماز ظهر خوانده مى‏شود و آن دو رکعت است مثل نماز صبح و تمام شرایط عمومى نماز صبح را دارد حتّى حمد و سوره آن باید بلند خوانده شود ولى در آن دو قنوت مستحب است یکى قبل از رکوع رکعت اوّل و دیگرى بعد از رکوع رکعت دوّم و نیز مستحب است در رکعت اوّل سوره جمعه و در رکعت دوّم سوره منافقین خوانده شود. و ظن و سهو و شک در آن، حکم ظن و سهو و شک در نماز صبح را دارد.

شرایط نماز جمعه

مسأله 1158- نماز جمعه علاوه بر شرایط عمومى نماز شش شرط دیگر هم دارد:

   اوّل: وقت آن، و آن از اوّل ظهر شرعى است تا وقتى که سایه شاخص دوهفتم شاخص شود (تقریباً یک ساعت و نیم بعد از ظهر) و اگر از این مقدار گذشت باید نماز ظهر خوانده شود.

  دوّم: خواندن دو خطبه پیش از نماز و آن دو خطبه باید مشتمل بر حمد و ثناى خدا و صلوات بر پیامبر و آل پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم و دعوت مردم به تقوا و پرهیزکارى و یک سوره کامل و استغفار براى مؤمنین باشد و لازم نیست دو خطبه به عربى خوانده شود بلکه اگر مستمعین اهل زبانهاى مختلف باشند خوب است به همه آن زبانها خوانده شود چنانکه خوب است حمد و ثناى خدا و صلوات بر پیامبر و آل پیامبر به عربى و با ذکر نام آنها باشد و خوب است دعوت به تقوا با لفظ تقوا و استغفار براى مؤمنین با لفظ استغفار باشد و باید خطبه‏ها را خود امام و ایستاده بخواند و میان دو خطبه به نشستن مختصرى فاصله شود و باید خطبه‏ها را بلند بخواند و خوب است به نحوى بلند خوانده شود که همه حاضرین بشنوند و خوب است خطبه‏ها بعد از ظهر شرعى خوانده شود و اگر هر دو خطبه قبل از ظهر خوانده شود به طورى که بین دو خطبه و نماز فاصله نشود مانعى ندارد و مستحب است امام جمعه در حال خطبه با طهارت باشد و عمامه بر سر داشته باشد و بر عصا یا سلاحى تکیه کند و خوب است در خطبه‏ها مسائل اجتماعى و سیاسى و مصالح مسلمین مطرح شود، و مستحب مؤکّد است که حاضرین مثل حالِ نماز باشند و خطبه‏ها را گوش دهند و صحبت نکنند حتّى نافله نخوانند و به طرف خطیب بنشینند و به راست و چپ نگاه نکنند و جابه جا نشوند.

  سوّم: به جماعت خوانده شود پس فرادى صحیح نیست. ولى اگر در رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد مجزى خواهد بود و رکعت دوّم را خودش مى‏خواند بنابراین اگر کسى به رکعت اوّل یا به خطبه‏ها نرسد گرچه بدون عذر باشد نمازش صحیح است.

 چهارم: امام و مأموم حدّاقلّ پنج نفر باشند و حتّى اگر چهار نفر مأموم غیربالغ یا مسافر و یا زن باشند کفایت مى‏کند.

 پنجم: امام جمعه علاوه بر دارا بودن شرایطى که امام جماعت باید داشته باشد، باید یا مجتهد جامع الشرایط و یا منصوب از طرف او باشد و اگر مجتهدى متصدّى شؤون ادارى و سیاسى مسلمین است باید منصوب از طرف او باشد. و باید قادر به خواندن خطبه در حال قیام باشد و شایسته است امام جمعه مردى با ورع، شجاع، قاطع، سخنگو و داراى فصاحت و بلاغت و با وقار و آشنا به مصالح اسلام باشد.

 ششم: بین دو نماز جمعه حدّاقلّ یک فرسخ شرعى (تقریباً 5/5 کیلومتر) فاصله باشد.

مسأله 1159- مسافر گرچه قصد ده روز نکرده باشد چنانکه مى‏تواند در نماز جمعه شرکت کند مى‏تواند امام جمعه نیز باشد.

مسأله 1160- اگر شک کند وقت نماز جمعه باقى است یا نه، نماز جمعه صحیح است و نیز اگر یک رکعت از نماز جمعه در وقت واقع شود نماز جمعه صحیح است.

مسأله 1161- کسى که در نماز جمعه شرکت نمى‏کند مى‏تواند در اوّل وقت و در حین نماز جمعه نماز ظهر را به جماعت یا فرادى بخواند.

مسأله 1162- نماز جمعه بر زنها و پیران سالخورده و مریضها و نابینایان و مسافران و بچه‏ها و کسانى که بیش از دو فرسخ از محل اقامه نماز جمعه دور هستند و کسانى که حضور آنان موجب مشقّت و سختى است مستحب مؤکّد نیست ولى اگر حاضر شدند نماز جمعه آنان به جاى نماز ظهر محسوب مى‏شود.

مسأله 1163- خرید و فروش از اوّل ظهر روز جمعه تا پایان نماز جمعه مکروه است و اگر هتک به نماز جمعه و جماعت مسلمین و مصالح اسلام باشد حرام است.

مسأله 1164- هرگاه در بلد انسان نماز جمعه جامع الشرایط برپا مى‏شود در روز جمعه تا پایان نماز جمعه مسافرت نمودن مکروه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی