معراج مؤمن

نویسنده

نماز جمعه عبادتى است که در شرایط خاصى انجام مى گیرد وداراى فضیلت زیادى مى باشد و در قرآن مجید مى فرماید:«مؤمنان هر موقع صداى مؤذن را شنیدند کارهاى دیگر را ترک کنندو به سوى نمازجمعه حرکت کنند[1]

 مسأله-  1183 در صورتى که نمازجمعه با شرایطى که دارد اقامه شود احتیاط واجب آن است که در آن شرکت کنند و خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه بر خلاف احتیاط است.

 مسأله- 1184  در یک نقطه نمى توان دو نماز جمعه خواند بلکه باید بین دو نماز جمعه یک فرسخ یا بیشتر فاصله باشد.

 مسأله - 1185 کمترین عدد براى انعقاد نمازجمعه پنج نفر است که یکى از آنها امام مى باشد.

مسأله 1186 - مسافر مى تواند در نمازجمعه شرکت کند و اگر نماز جمعه خواند نماز ظهر ازاو ساقط است ولى هرگاه مجموع پنج نفر مسافر باشند نمى توانند نمازجمعه تشکیل دهند بلکه باید نمازظهر بخوانند، مگر این که قصد اقامه کنند در این صورت مى توانند نمازجمعه بخوانند.

 مسأله-  1187 زنان مى توانند در نمازجمعه شرکت کنند و نمازشان صحیح است امّا به تنهایى نمى توانند تشکیل نمازجمعه دهند، همچنان که زن نمى تواند مکمل پنج نفر باشد.

 مسأله 1188 - وقت نماز جمعه از اوّل ظهر است به مقدارى که اذان و خطبه ها و نماز مطابق معمول انجام گیرد. از این جهت نباید خطبه ها را به قدرى طول داد که از حدّ متعارف بیشتر باشد.

مسأله 1189 احتیاط واجب آن است که خطبه ها پس از زوال آفتاب شروع شود.

 مسأله -1190 هرگاه قدرى از زوال بگذرد و شک کند آیا این مقدار از وقت که باقى است مى تواند جمعه با شرایطش انجام دهد یا نه احتیاط آن است ظهر را انتخاب کند.

 مسأله 1191 -هرگاه قبل از رکوع رکعت دوم به امام برسد، اقتدا کند و رکعت دوم را خود بخواند به شرط اینکه بداند وقت به اندازه اى هست که مى تواند رکعت دوم آن را هم در وقت بخواند.

 مسأله- 1192 نماز جمعه دو رکعت است و کیفیت آن مانند نماز صبح است ومستحب است که حمد و سوره با صداى بلند خوانده شود و در رکعت اوّل بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین را قرائت نماید.

مسأله- 1193 نماز جمعه داراى دو قنوت است، قنوت اوّل قبل از رکوع رکعت اوّل و قنوت دوم بعد از رکوع رکعت دوم است.

 مسأله-  1194 نماز جمعه داراى دو خطبه است که مانند اصل نماز واجب است، و باید هر دو خطبه توسط امام جمعه ایراد شود.

مسأله 1195 - واجب است امام پس از خطبه اوّل کمى بنشیند و سپس به خطبه دوم بپردازد.

 مسأله-  1196 امام و مستمعان باید در حال خطبه داراى طهارتى باشند که براى نماز معتبر است.

 مسأله1197 - لازم است مؤمنان به خطبه ها گوش دهند و سکوت را انتخاب کنند و اگر گوش نکنند یا حرف بزنند کار خلافى انجام داده اند.

 مسأله 1198 - لازم است خطبه ها به زبانى باشد که مستمعان آن را بفهمند و اگر دو نوع مستمع داشته باشد برخى از مطالب را به دو زبان تکرار کند.

مسأله 1199 - شرایط وجوب نماز جمعه بر نمازگزاران:

 نماز جمعه به کسى که واجد شرایط ذیل است واجب مى شود:

1. بالغ، 2. عاقل، 3. مرد، 4. حاضر (نه مسافر)، 5. بینا، 6. سالم (نه بیمار)، 7. لنگ و شل نبوده، 8. پیر و ناتوان نباشد.ولى در عین حال گروهى که نماز بر آنها واجب نیست اگر تحمل زحمت کنند و نمازجمعه بخوانند نماز جمعه آنها صحیح است.

 مسأله- 1200  کلیه شرایطى که در امام جماعت معتبر است در امام جمعه نیز معتبر مى باشد.


[1] سوره جمعه آیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی