معراج مؤمن

نویسنده

 1 - اهمیت نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اول ما افترض الله على امتى ، الصلوات الخمس و اول ما یرفع من اعمالهم ، الصلوات الخمس و اول ما یساءلون عنه ، الصلوات الخمس ؛
اولین چیزى که خداوند بر امت من واجب کرد، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى که از اعمال ایشان بالا برده مى شود، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى که نسبت به آن مورد سؤ ال واقع مى شوند، نمازهاى پنج گانه است .
(
کنزالعمال ، ج 7، حدیث 1885)

 2 - برترى نماز
قال على - علیه السلام -:
اوصیکم بالصلاة و حفظها، فانها خیرالعمل و هى عمود دینکم ؛
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم ، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است .
(
میزان الحکمه ، ج 5، ص 468، بحارالانوار، ج 82، ص 209)

 3 - معراج مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة ، معراج المؤ من ؛
نماز، معراج مؤ من است .
(
کشف الاسرار، ج 2، ص 676، سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسى ، ص ‍ 29)

 4 - نماز نور مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة نور المؤ من ؛
نماز نور مؤ من است .
(
شهاب الاخبار، ص 50، نهج الفصاحه ، ص 396)

 5 - نشانه ایمان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
علم الایمان الصلوة ؛
علامت و نشانه ایمان نماز است .
(
شهاب الاخبار، ص 59)

 6 - نماز ستون دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة عماد دینکم ؛
نماز، پایه و ستون دین شما است .
(
میزان الحکمه ، ج 5، ص 370)

 7 - تقرب به وسیله نماز
قال الکاظم - علیه السلام -:
افضل ما یتقرب به العبد الى الله بعد المعرفة به ، الصلوة ؛
بهترین چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است .
(
تحف العقول ، ص 455)

 8 - پرچم اسلام
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -:
علم الاسلام الصلاة ؛
نماز، پرچم اسلام است .
(
کنزالعمال ، ج 7، ص 279، حدیث 1887)

 9- نماز وسیله تقرب مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان الصلوة قربان المؤ من ؛
همانا نماز خواندن وسیله نزدیکى مؤ من به خداست .
(
کنزالعمال ، حدیث 18907)

 10 - نماز و پایه هاى دین
قال الباقر - علیه السلام -:
بنى الاسلام على خمس : الصلوة و الزکوة ، و الصوم و الحج و الولایة ؛
اسلام بر روى پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ، زکات ، حج ، ولایت .
(
کافى ، ج 2، ص 17)

 11 - اهل بیت (ع ) و اقامه نماز
قال الحسین - علیه السلام - فى قوله تعالى :
((الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصلاة )) قال : هذه فینا اهل البیت ؛
(
در تفسیر آیه ) ((کسانى که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم ، نماز را به پا مى دارند)) این در مورد ما خاندان اهل بیت است .
(
بحارالانوار، ج 24، ص 166)

 12 - نماز آخرین توصیه انبیاء
قال الصادق - علیه السلام -:
احب الاعمال الى الله - عز و جل - الصلوة و هى اخر وصایا الانبیاء ؛
نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیتهاى پیامبران الهى است .
(
میزان الحکمه ، ج 5، ص 397)

 13 - جایگاه نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
موضع الصلوة من الدین کموضع ضع الراءس من الجسد ؛
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است .
(
کنزالعمال ، ج 7، حدیث 18972)

 14 - سیماى دین
قال على - علیه السلام -:
لکل شى ء وجه و وجه دینکم الصلاة ؛
هر چیزى داراى سیماست ، سیماى دین شما نماز است .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 227)

 15 - توجه خدا به نمازگزار
قال الباقر - علیه السلام -:
ذکر الله لاهل الصلاة اکبر من ذکرهم ایاه ؛ الاترى انه یقول : ((اذکرونى اذکرکم )) ؛
یاد خدا براى اهل نماز، بالاتر از یاد آنها از خداست ؛ آیا نمى بینى که خداوند مى فرماید: ((مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم )).
(
بحارالانوار، ج 82، ص 199)

 16 - نماز نور چشم و محبوب پیامبر (ص )
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا اباذر!ان الله جعل قرة عینى فى الصلوة و حببها الى کما حبب الى الجائع ، الطعام و الى الظمان ، الماء و ان الجائع اذا اکل شبع و ان الظمان اذا شرب روى و انا لااشبع من الصلوة ؛
اى ابوذر!همانا خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داده و نماز را محبوب من نمود ؛ همان گونه که طعام را براى گرسنه و آب را براى تشنه .گرسنه با خوردن سیر، و تشنه با نوشیدن سیراب مى گردد، اما من هرگز از نماز سیر نمى شومساءله
(
بحارالانوار، ج 77، ص 77، مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 174)

 17 - وصیت امیرالمؤ منین (ع )
قال على - علیه السلام -:
الله ، الله فى الصلوة ، فانها عمود دینکم ؛
خدا را، خدا را درباره نماز ؛ چرا که ستون دین شماست .
(
نهج البلاغه ، نامه ها، ص 47)

 18 - کلید بهشت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة مفتاح الجنة ؛
نماز کلید بهشت است .
(
نهج الفصاحه ، حدیث 1588)

 19 - نماز و دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
و اما الصلوة فانه لاخیر فى دین ، لا صلوة فیه ؛
اما نماز، همانا در دینى که نماز نداشته باشد، خیرى نیست .
(
سیره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص 504)

 20 - محافظت از نماز
قال على - علیه السلام -:
تعاهدوا امر الصلوة و حافظوا علیها و استکثروا منها ؛
نماز را مراعات کنید و محافظت کنید آن را، و آن را زیاد به جا آورید.
(
میزان الحکمه ، ج 5، ص 402، نهج البلاغه ، خطبه 199)

 21 - بهترین واجبات
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان افضل الفرائض بعد المعرفة الصلاة ؛
بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است .
(
تفسیر ابوالفتح ، ج 1، ص 102)

 22 - بهترین عمل
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ما عمل ابن ادم شیئا افضل من الصلاة و صلاح ذات البین و خلق حسن ؛
فرزند آدم (انسان ) هیچ عملى انجام نمى دهد که بهتر از نماز و آشتى دادن مردم و خوش اخلاقى باشد.
(
نهج الفصاحه ، ص 547، حدیث 2651)

 23 - تداوم نماز و انتظار
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
لایزال العبد فى صلوة ماانتظر الصلوة ؛
بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است .
(
نهج الفصاحه ، ص 527، حدیث 2538)

 24 - نماز، بهترین عمل
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة خیر موضوع فمن شاء استقل و من شاء استکثر ؛
نماز بهترین چیزى است که مقرر شد، پس هر که خواهد کم بخواند و هر که خواهد زیاد کند.
(
جامع احادیث الشیعه ، ص 4 و 6.بحارالانوار، ج 82، ص 308)

 25 - نماز نورى از خدا
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة نورالمؤ من و الصلاة نور من الله ؛
نماز نور مؤ من است و نماز نورى از خداوند است .
(
جامع احادیث الشیعه ، ص 4 و 15)

 26 - روشنایى چشم پیامبر (ص )
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
قرة عینى فى الصلاة ؛
روشنى چشم من در نماز است .
(
نهج الفصاحه ، ص 283، حدیث 1343، بحارالانوار، ج 82، ص ‍ 193)

 27 - نماز و خدمت
قال الصادق - علیه السلام -:
ان طاعة الله خدمته من الارض فلیس شى ء من خدمته یعدل الصلاة ؛
پیروى و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمین است و هیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست .
(
میزان الحکمه ، ج 5، ص 318)

 28 - حقیقت نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذاثبت العمود ثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لاطنب و لاغشاء ؛
مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخها و پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بشکند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودى دارد و نه پرده اى اثرى خواهد داشت .
(
من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639)

 29 - نخستین سؤ ال در روز قیامت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
حافظوا على الصلوات الخمس فان الله - عزوجل - اذا کان یوم القیامة یدعوا العبد فاول شى ء یساءل عنه ، الصلاة فان جاءبها تامة و الا زخ به فى النار ؛
نمازهاى پنج گانه را محافظت کنید، زیرا روز قیامت که مى شود خداوند بنده اش را فرا مى خواند و نخستین چیزى که از او مى پرسد نماز است ، اگر آن را به طور کامل انجام داده باشد، (به بهشت مى رود) و گرنه در آتش ‍ افکنده مى شود.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 201، جامع الاخبار، ص 86 و 87)

 30 - بهترین اعمال در قیامت
قال الصادق - علیه السلام -:
ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة ؛
همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است .
(
مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 7)

 31 - نماز، روش پیامبران
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة من شرایع الدین ، و فیها مرضاة الرب - عزوجل - فهى منهاج الانبیاء ؛
نماز از سنتهاى دین ، و مایه خشنودى پروردگار و راه و روش پیامبران است .
(
جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22، بحارالانوار، ج 82، ص ‍ 231)

 32 - توجه خدا به نمازگزار
قال الباقر - علیه السلام -:
اذا احرم العبد فى صلاته ، اقبل الله علیه بوجهه و یوکل به ملکا یلتقط القران من فیه التقاطا، فان اعرض الله عنه و وکله الى الملک ؛
آن گاه که بنده در نمازش تکبیرة الاحرام گفت ، خداوند به او روى مى کند و فرشته اى را ماءمور او مى سازد که آیات قرآن را از دهان او بر مى چیند.اگر اعراض کرد، خداوند از او روى مى گرداند و او را به فرشته واگذارد.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 332)

 33 - سهم اسلام
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
...و اسهم الاسلام ثلاثة : الصلوة و الصوم و الزکوة ؛
بهره اسلام براى شما سه چیز است : نماز، روزه ، و زکات .
(
نهج الفصاحه ، ص 244، حدیث 1212)

 34 - نماز، سفره الهى
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الا ان الصلاة مادبة الله فى الارض قد هناها لاهل رحمته فى کل یوم خمس مرات ؛
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزى پنج بار براى اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است .
(
مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 170)

 35 - مثل نماز
قال الباقر - علیه السلام -:
انما مثل الصلاة لصاحبها، کمثل رجل دخل على ذى سلطان فانصت له حتى فرغ من حاجته ، و کذلک المرء المسلم باذن الله - عزوجل - مادام فى الصلاة لم یزل الله - عز و جل - ینظر الیه حتى یفرغ من صلاته ؛
همانا مثل نماز براى نمازگزار، مثل مردى است که برسلطانى وارد گردد و اظهار حاجت کند ؛ پس آن شخص سلطان ، ساکت و آماده استماع سخنان صاحب حاجت گردد تا اینکه از درخواستش فارغ شود، همچنین است نمازگزار مسلمان تا هنگامى که به نماز ایستاده ، خداوند نظر مرحمتش را از او قطع نخواهد کرد و انوار الهى شامل اوست تا وقتى که از نمازش فارغ گردد.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 231)

 36 - نماز روش انبیاء
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة منهاج الانبیاء؛
نماز راه و روش انبیاء است .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 231)

 37 - محبوبترین اعمال
قال على - علیه السلام -:
احب الاعمال الى الله الصلاة ؛
محبوبترین اعمال نزد خداوند، نماز است .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 233)

 38 - ماهیت نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
...لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة ؛
چون نماز، تسبیح ، تهلیل ، تحمید، تکبیر، تمجید، تقدیس ، قول ، و دعوت به حق است .
(
جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22. بحارالانوار، ج 82، ص 232)

 39 - جایگاه نماز نزد خدا
اوحى الله الى نبیه ، موسى - علیه السلام - علیک بالصلوة فانها بمکان و لها عندى عهد وثیق ؛
خداوند به حضرت موسى (ع ) وحى نمود: بر تو باد نماز، پس همانا نماز داراى مکان رفیعى و پیمان محکمى پیش من است .
(
کلمة الله ، ص 257)

 40 - زائر پروردگار
قال على - علیه السلام -:
المنتظر وقت الصلاة بعد العصر، زائر الله و حق على الله - عزوجل - ان یکرم زائره و یعطیه ما سال ؛
هر مسلمانى که منتظر وقت نماز، بعد از عصر است ، زائر پروردگار مى باشد و بر عهده خداوند عزیز و جلیل است که زائر خود را گرامى بدارد و به او هر چه را که خواهد عطا فرماید.
(
الخصال باب الثلاثه ، حدیث 127. جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص ‍ 78)

 41 - نماز، راءس اسلام
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة راءس الاسلام ؛
نماز (به منزله ) راءس اسلام است .
(
بحارالانوار، ج 17، ص 127.میزان الحکمه ، ج 5، ص 367)

 42 - آخرین سفارش رسول خدا (ص )
قال الصادق - علیه السلام -:
علیک بالصلاة !فان اخر ما اوصى به رسول الله و حث علیه الصلاة ؛
بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزى که رسول خدا (ص ) به آن سفارش نمود (وانسان ) را بر انجام آن تاءکید نمود، نماز بود.
(
بحارالانوار، ج 84، ص 236)

 43 - فریاد ابلیس از نمازگزار
قال على - علیه السلام -:
ان العبد اذا سجد نادى ابلیس : یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت ؛
وقتى که بنده اى سجده کرد، ابلیس فریاد مى زند واى بر من !او اطاعت کرد، ولى من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 233)

 44 - نماز، بهترین عبادت
قال الرضا - علیه السلام -:
ان الصلوة افضل العبادة لله :
همانا، نماز بهترین عبادت براى خداست .
(
جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50)

 45 - نماز، نیکوترین صورت خلق
قال الرضا - علیه السلام -:
ان الصلوة احسن صورة خلقها الله ؛
به درستى نماز نیکوترین صورتى است که خدا آن را خلق کرد.
(
جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50)

 46 - سفارش اکید براى نماز
فیما اوصى به امیرالمؤ منین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة ؛
در آن چیزى که امیرالمؤ منین (ع ) هنگام وفاتش وصیت کرد، این بود: نماز، نماز، نماز.
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، 173)

 47 - ارزش نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
اذا قام المصلى الى الصلوة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء الى اعنان الارض و حفت به الملائکة و: اداه ملک لو یعلم هذا المصلى ما فى الصلاة ما انفتل ؛
هنگامى که انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا از آسمان بر او نازل مى شود و ملائکه اطرافش را احاطه مى کنند و فرشته اى مى گوید: اگر این نمازگزار ارزش نماز را مى دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمى شد.
(
اصول کافى ، ج 3، ص 265)

 48 - علامت عامل دین
قال الصادق - علیه السلام -:
قال لقمان لابنه : لکل شى ء علامة یعرف بها و یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الى ان قال ) و للعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزکوة ؛
حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: براى هر چیزى علامتى است که به وسیله آن علامت شناخته مى شود و به او شهادت داده مى شود، به درستى که براى دین سه علامت است : 1 - علم 2 - ایمان ، 3 - عمل به ایمان ، تا آن جا که فرمود: براى عامل به دین سه علامت است : 1 - نماز 2 - روزه ، 3 - زکات .
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183)

 49 - باعث نجات انسان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
نجوا انفسکم اعملوا و خیر اعمالکم الصلوة ؛
خود رآموزشى از عذاب الهى ) نجات دهید، و عمل کنید، که بهترین اعمال شما نماز است .
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)

 50 - قوام اسلام
قال على - علیه السلام -:
اوصیکم بالصلوة التى هى عمود الدین و قوام الاسلام فلا تغفلوا عنها ؛
سفارش مى کنم شما را به نمازى که ستون دین و قوام اسلام است ؛ پس از نماز غافل نشوید.
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 172)

 51 - باقیات صالحات
عن ادریس القمى :
سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات ، فقال : هى الصلوة فحافظوا علیها ؛
(
ادریس قمى میگوید:) از امام صادق (ع ) در مورد باقیات و صالحات سؤ ال کردم ، امام فرمود: آن نماز است ، پس محافظت بر نماز کنید.
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 172)

 52 - برترى نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
اما انه لیس شى ء افضل من الحج الا الصلوة ؛
به درستى که هیچ عملى بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
(
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26)

 53 - سؤ ال در قیامت
قال الصادق - علیه السلام -:
ان اول ما یسئل عنه العبد اذا وقف بین یدى الله - عز و جل - الصلوات المفروضات و عن الزکاة المفروضة و عن الصیام المفروض ، و عن الحج المفروض و عن ولایتنا اهل البیت ؛
وقتى بنده (فرداى قیامت ) در مقابل خداى عز و جل قرار گرفت ، اولین چیزى که از او سؤ ال مى کنند، نمازهاى واجب ، زکات واجب ، روزه واجب ، حج واجب و ولایت ما اهل بیت است .
(
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 90)

 54 - نماز، عطیه الهى
قال الرضا - علیه السلام -:
(الصلوة ) صلة الله للعبد بالرحمة ؛
نماز عطیه و احسانى است از طرف خداوند براى بنده ، که از راه رحمت و عنایت بخشیده است .
(
بحارالانوار، ج 84، ص 246)

 55 - نماز، نشانه دین
قال على - علیه السلام -:
و اقام الصلاة فانها الملة ؛
برپا داشتن نماز، نشانه اصلى دین است .
(
نهج البلاغه ، خطبه 110)

 56 - راءس دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة راءس الدین ؛
نماز (به منزله ) سر دین است .
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184)

 57 - اولین سؤ ال از انسان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اول ما یساءلون عنه الصلوات الخمس ؛
اولین چیزى که از انسانها سؤ ال مى شود، نمازهاى پنج گانه است .
(
کنزالعمال ، ج 7، حدیث 18859)

 58 - نخستین عملى که بالابرده مى شود
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اول ما یرفع من اعمالهم الصلوات الخمس ؛
اولین عملى که از انسانها بالابرده مى شود، نماز پنج گانه است .
(
کنز العمال ، ج 7، حدیث 18899)

 59 - نماز، موجب گشایش مشکل
فى مکارم الاخلاق :
عن ابى عبیدة الخداء قال : کنت مع الباقر - علیه السلام - فضل بعیرى ، فقال - علیه السلام - صل رکعتین ثم کما اقول : اللهم راد الضالة ، مادئا من الضلالة رد على ضالتى فانها من فضلک و عطائک ، ثم قال - علیه السلام -: یا ابا عبیدة تعال فارکب مع ابى جعفر - علیه السلام - فلما یسرنا اذا سواد على الطریق فقال - علیه السلام -: یا ابا عبیدة ! هذا بعیر فاذا هو بعیرى ؛
ابى عبیده خداء گفت : با حضرت باقر (ع ) بودم ، مرکبم گم شد.امام - علیه السلام - فرمود: دو رکعت نماز بگذار و بعد بگو: خداوند!تو که گمشده را باز مى گردانى ، و از گمراهى به هدایت مى آورى گمشده ام را به من بازگردان که آن از احسان و بخشش توست ، بعد امام (ع ) فرمود: اى اباعبیده !پیش آى و سوار شو.با حضرت سوار شدم ، همچنان که راه مى پیمودم در راه یک سیاهى به چشم ما خورد، امام (ع ) فرمود: این شتر توست .چون دقت کردم دریافتم که شتر من است .
(
مکارم الاخلاق ، ص 259)

 60 - بهترین عمل بنده
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة من افضل اعمال العباد ؛
نماز از بهترین اعمال بندگان است .
(
مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184)

 61 - نور نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة نور ؛
نماز، روشنى است .
(
میزان الحکمه ، ج 10، ص 234)

 62 - ریزش گناهان با نماز
عن سلمان الفارسى قال :
کنا مع رسول الله صلى الله علیه و اله فى ظل شجرة فاخذ غصنا منها فنفضه فتساقط ورقه ، فقال الا تسالونى عما صنعت ؟فقالوا اخبرنا یا رسول الله .قال : ان العبد المسلم اذا قام الى الصلوة تحاطت خطایاه کما تحاطت ورق هذه الشجرة ؛
از سلمان فارسى نقل شده گوید: با پیامبر خدا (ص ) در سایه درختى بودیم ، یک شاخه از آن برداشت و آن را تکان داد تا برگهاى آن ریخت ، سپسفرمود: آیا از آن چه کردم نمى پرسید: عرض کردند: یا رسول الله !به ما خبر بده ، فرمود: همانا بنده مسلمان هرگاه که به نماز قیام مى کند گناهان او ریخته مى شود، همان طور که برگ این درخت ریخته شد.
(
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 30)

 63 - زیادى خواب ، سبب قلت نماز
قال عیسى بن مریم - علیه السلام -:
یا بنى اسرائیل لاتکثروا الاکل فانه من اکثر الاکل اکثر النوم و من اکثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة کتب من الغافلین ؛
اى بنى اسرائیل در خوردن زیاده روى نکنید، همانا محصول زیاد خوردن بسیار خوابیدن است و هر کس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش کم خواهد بود و آن گاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.
(
تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38)

 64 - تاءثیر زیاد سجده کردن
جاء رجل الى رسول الله - صلى الله علیه وآله - فقال :
ادع الله ان یدخلنى الجنة ، فقال : اعنى بکثرة السجود ؛
مردى به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض کرد: دعا کن خدا مرا به بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زیادى سجده کردن همراهى کن .
(
وسائل الشیعه ، ج 30، ص 30)

 65 - نماز، ستون دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان عمود الدین الصلاة ، و هى اول ما ینظر فیه من عمل ابن ادم فان صحت نظر فى عمله ، و ان لم تصح لم ینظر فى بقیة عمله ؛
همانا ستون دین نماز است ، و آن اول چیز است که به آن از عمل فرزند آدم رسیدگى مى شود. اگر صحیح باشد، به سایر عمل رسیدگى مى شود و اگر صحیح نباشد، به سایر عملهاى او توجهى نمى شود.
(
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 23)

 66 - دو رکعت نماز و بخشش گناهان
قال الصادق - علیه السلام -:
من صلى رکعتین یعلم ما یقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز و جل - ذنب الا غفره له ؛
هر کس دو رکعت نماز بخواند وبداند چه مى گوید، از نماز فارغ مى شود، در حالى که میان او و میان خداى عز و جل گناهى نیست ، مگر خداوند براى او مى بخشد.
(
بحارالانوار، ج 84، ص 240، اصول وافى ، ج 2، ص 100)

 67 - نماز براى وحشت قبر
قال الباقر - علیه السلام -:
وقف ابوذر - رحمة الله علیه - عند حلقة باب الکعبة فوعظ الناس ، ثم قال : حج حجة لعظائم الامور، و صم یوما لزجرة النشور، و صل رکعتین فى سواد اللیل لوحشة القبور ؛
ابوذر خدا رحمتش کند، درکنار در کعبه ایستاد و به مردم پند داد، سپسگفت : حجى براى کارهاى بزرگ به جا آور و براى راندن و خروش رستاخیز روزه بگیر، در تاریکى شب براى وحشت قبر دو رکعت نماز بخوان .
(
بحارالانوار، ج 87، ص 160)

 68 - سیماى مکتب
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة وجه دینکم ؛
نماز سیماى مکتب است .
(
فروع کافى ، ج 1، ص 270)

 69 - بسیار نماز بخوانید
قال على - علیه السلام -:
تعاهدوا امر الصلوة و حافظوا علیها و استکثروا منها و تقربوا بها ؛
مراقب نماز خود باشید و آن را حفظ کنیدو زیاد (نماز مستحبى ) بخوانید و به وسیله آن تقرب جویید.
(
نهج البلاغه ، خطبه 190)

 70 - وسیله سنجش
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة میزان ؛
نماز وسیله سنجش است .
(
پرتوى از اسرار نماز، ص 80)

 71 - آخرین فریضه تا دم مرگ
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان اول ما فرض الله على عباده الصلاة ، و اخر ما یبقى عند الموت الصلاة ، و اول ما یحاسب یوم القیمة الصلاة ، فمن اجاب فقد سهل ما بعده و من لم یجب فقد اشتد ما بعده ؛
همانا اولین فریضه اى که از طرف خداوند بر بندگانش واجب شد نماز بود و آخرین فریضه اى که تا دم مرگ از او ساقط نمى گردد و وجوبش همچنان باقى است نماز است و اولین چیزى که بنده به آن در روز قیامت محاسبه مى گردد، نماز است .پس اگر کسى جواب داد بعد از آن ، کار بر اوآسان مى گردد و اگر جواب نداد، بعد از آن کار بر او سخت مى شود.
(
لئالى الاخبار، ج 4، ص 8)

 72 - نماز در سفر
قال على - علیه السلام -:
لایخرج فى سفر یخاف فیه على دینه و صلاته ؛
در سفرى که مى ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.
(
بحارالانوار، ج 10، ص 108.میزان الحکمه ، ج 4، ص 475)

 73 - همت بر نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اظهر امر الاسلام کله صغیرة و کبیرة و لکن اکثر همک الصلوة ؛
همه دستورات اسلام را از کوچک و بزرگ آشکار کن ، ولى بیشتر همت تو درباره نماز باشد.
(
بحارالانوار، ج 77، ص 129، روایت 33)

 74 - چهار نیاز شیعه
قال الکاظم - علیه السلام -:
لاتستغنى شیعتنا عن اربع : خمرة یصلى علیها، و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر ابى عبدالله - علیه السلام - ؛
پیروان ما از چهار چیز بى نیاز نیستند:
1 -
سجاده اى که بر روى آن نماز خوانده شود.
2 -
انگشترى که در انگشت باشد.
3 -
مسواکى که با آن دندآنهارا مسواک کنند.
4 -
و تسبیحى از خاک مرقد امام حسین (ع ).
(
تهذیب الاحکام ، ج 6، ص 75)

 75 - نماز برترین چیز بعد از توحید
سئلت اباعبدالله - علیه السلام -:
عن افضل ما یتقرب به العباد الى ربهم و احب ذلک الى الله - عز و جل - ما هو؟فقال : ما اعلم شیئا بعد المعرفة افضل من هذه الصلاة الاترى ان العبد الصالح عیسى بن مریم قال : و اوصانى بالصلاة ...؛
از امام صادق - علیه السلام - پرسیدم : برترین چیزى که بندگان مى توانند به وسیله آن به درگاه خدا تقرب جویند و محبوبترین آنها وى چیست ؟فرمود: پس از مسئله معرفت خدا برتر از این نماز چیزى را سراغ ندارمساءله مگر ندیدى که بنده صالح خدا(حضرت مسیح ) گوید: خدا مرا به نماز سفارش ‍ کرده ...
(
بحارالانوار، ج 82، ص 209)

 76 - اولین مساءله مورد بازجویى
عن الساباطى عن الامام الصادق - علیه السلام - قال :
اول ما یسئل عن العبد اذا وقف بین یدى الله - عز و جل - الصلوات المفروضات ، و عن الزکاة ، و عن الحج ، و عن الجهاد، و عن ولایتنا اهل البیت ، فمن اقر بولایتنا اهل البیت ثم مات علیها، قبلت صلاته و زکاته و صومه و حجه ؛
امام صادق (ع ) در پاسخ عمار ساباطى فرمود: اولین چیزهایى که در پیشگاه خداوند متعال از انسان سؤ ال مى شود: نمازهاى واجب ، زکات ، روزه ، حج ، جهاد، و ((ولایت ما اهل بیت )) است . و افزود: پس کسى که به ولایت ما اهل بیت ، اقرار و اعتراف دارد و با این اعتقاد از دنیا برود، نماز، زکات ، روزه ، و حج وى مورد پذیرش خداوند متعال قرارمى گیرد.
(
معالم زلفى ، باب 98، ص 228)

 77 - نماز، بهترین عمل
قال الصادق - علیه السلام -:
یا هشام ! افضل ما یتقرب به العبد الى الله بعد معرفة به الصلوة و بر الوالدین و ترک الحسد و العجب و الفخر ؛
بهترین وسیله اى که انسان را به خداوند نزدیک مى سازد، بعد از خداشناسى ، نماز و نیکوکارى به پدرو مادر و ترک رذیله هاى حسد و عجب و فخرفروشى است .
(
تحف العقول ، ص 455)

 78 - استقبال از نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من عرف الله و عظمه منع فانه من الکلام و بطنه من الطعام و عنا نفسه بالصیام و القیام ؛
کسى که خدا را شناخت و به عظمتش پى برد، دهان خود را از سخن (بى مورد)، و شکم را از غذاى حرام باز مى دارد، و به استقبال سختى روزه و نماز جهت دریافت پاداش و جلب رضایت حق مى شتابد.
(
سفینة البحار، ج 2، ص 178)

 79 - توجه خدا به نماز
فى الحدیث :
ان ربک یصلى یقول : ((سبوح قدوس رب الملئکة و الروح )) ؛
همانا پروردگار تو نماز مى گزارد و مى فرماید: ((منزه و مقدس است پروردگار ملائکه و روح .))
(
اصول کافى ، ج 2، ص 329)

 80 - ارکان دین و ایمان

عن الصادق - علیه السلام - قال :

شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله و الاقرار بماجاء من عند الله و اقامة الصلاة و ایتاء الزکاة و حج البیت و صوم رمضان و الولایة لنا و البراءة من عدونا و تکونوا مع الصدیقین ؛

(هشام بن عجلان مى گوید: به امام صادق (ع ) گفتم : درباره مساءله اى از شما مى پرسم که با احدى به غیر از شما در میان نخواهم گذاشت .(وى افزود) از شما سؤ ال مى کنم از ایمان : از پایین ترین درجه آن ، امام صادق (ع ) پاسخ داد:) ارکان دین و ایمان عبارت است از ((شهادت و اقرار به وحدانیت خدا، و رسالت محمد بن عبدالله (ص ) و اقرار بدانچه که از سوى خداوند متعال مقرر گشته است ، برپا داشتن نماز، پرداخت زکات ، حج خانه خدا، روزه ماه مبارک رمضان ، پذیرفتن ولایت ماو دشمنى با دشمنان ما ؛ و اینکه بکوشید تا با راستگویان باشید.(مراد از راستگویان ، ائمه معصومین و پیروان راستین آنهایند.

(بحارالانوار، ج 27، ص 53)

 81 - دعاى فرشتگان براى نمازگزار
قال الباقر - علیه السلام -:
ما من عبد من شیعتنا یقوم الى الصلوة الا اکتنفته بعدد من خالفه ملائکة یصلون خلفه و یدعون الله - عز و جل - له حتى یفرغ من صلاته ؛
هیچ بنده اى از پیروان ما نیست که به نماز بایستد، مگر آن که به اندازه مخالفینش ملائکه پشت سر او نماز مى خوانند و در پیشگاه خداوند متعال براى او دعا مى کنند تا از نمازش فارغ شود.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 205)

 82 - امتحان شیعه از طریق نماز
عن الصادق - علیه السلام - قال :
امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عند مواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها، و عند اسرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا و الى اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها ؛
شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساءله امتحان کنید:
1 -
اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را بر پاى مى دارند یا خیر؟
2 -
حفظ اسرار، یعنى در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یاخیر؟
3 -
و از حیث توانمندیهاى مالى ، یعنى آیا در مال خود براى برادران دینى سهمى قائلند و دست آنها را مى گیرند یا خیر؟
(
خصال صدوق ، ج 1، ص 103)

 83 - بهترین شیوه زندگى
قال الرضا - علیه السلام -:
ان الصلوة افضل العبادة لله و هى احسن صورة خلقها الله من اداها بکمالها و تمامها فقد ادى واجب حقها و من تهاون فیها ضرب بها وجهه ؛
همانانماز بهترین شیوه بندگى خداست و آن زیباترین شکلى است که خداوند آن را آفریده ، پس کسى که به طور کامل و تمام آن را به جا آورد حق واجب آن را ادا کرده و کسى که در انجام آن کوتاهى کند خدا آن را به صورتش مى زند.
(
بحارالانوار، ج 84، ص 246)

 84 - وصف نماز معراج
عن العلل باسناده عن اباعبدالله - علیه السلام - فى حدیث طویل یصف صلوة المعراج : قال انزل الله العزیز الجبار علیه محملا من نور فیه اربعون نوعا من انواع النور کانت محدقة حول العرش عرشه تبارک و تعالى تغشى ابصار الناظرین .اما واحد منها فاصفر ؛ فمن اجل ذلک اصفرت الصفرة ، و واحد منها احمر ؛ فمن اجل ذلک احمرت الحمرة .الى ان قال : فجلس فیه ثم عرج به الى السماء الدنیا فنفرت الملائکة الى اطراف السماء ثم خرت سجدا فقالت : سبوح قدوس ربنا و رب الملائکة و الروح ، ما اشبه هذا النور بنور ربنا!فقال جبرئیل : الله اکبر، الله اکبر.فسکت الملائکة و فتحت السماء و اجتمعت الملائکة ؛ ثم جائت و سلمت على النبى - صلى الله علیه وآله - افواجا، ثم قالت : یا محمد کیف اخوک ؟قال : بخیر.قالت فان ادرکته فاقراه منا السلامساءله فقال النبى - صلى الله علیه وآله -: اتعرفونه ؟فقالوا: کیف لم نعرفه و قد اخذ الله - عزوجل - میثاقک و میثاقه منا....؛
از کتاب علل الشرایع نقل شده است به سندى که آورده از امام صادق (ع ) در حدیثى بلند که در آن نماز معراج را وصف مى فرماید ؛ روایت کرده که فرمود: خداوند عزیز جبار بر پیامبر، محملى از نور فرو فرستاد که چهل نوع از انواع نور در آن بود که گرداگرد عرش خداوند تبارک و تعالى را احاطه کرده بودند آن سان که دیدگان بینندگان را خیره مى ساختند.یکى از آن نورها نور زرد بود، و به این جهت زردى ، زرد شد ؛ و یکى ازنورها سرخ بود، به این سبب سرخى ، سرخ شد.تا اینکه فرمود: پس پیامبر (ص ) در آن بنشست و سپس به آسمان دنیا عروج کرد ؛ پس ملائکه به اطراف آسمان گریختند و سپس به سجده افتادند و گفتند: ((منزه و مقدس است پروردگار ما و پروردگار ملائکه و روح ؛ این نور چه قدر به نور پروردگار ما شبیه است !پس ‍ جبرئیل گفت : ((الله اکبر)) پس ملائکه ساکت شدند و آسمان گشوده شد و ملائکه مجتمع گشته ؛ سپس آمدند و گروه گروه بر پیامبر (ص ) سلام کردند و سپس گفتند: ((اى محمد! برادرت چگونه است ؟)) فرمود: ((خوب است )).گفتند: ((چون او را دیدى از جانب ما سلامشبرسان )) پس پیامبر (ص ) فرمود: آیا او را مى شناسید؟گفتند: ((چگونه نشناسیمش در حالى که خداوند عزوجل براى تو و او از ما پیمان گرفته است .))
(
بحارالانوار، ج 18، ص 354)

 85 - جایگاه والاى نماز
قال على - علیه السلام -:
ما اهمنى ذنب امهلت بعده حتى اصلى رکعتین ، و اسال الله العافیة ؛
از آن گناه پروایى ندارم که پس از آن فرصت یابم دو رکعت نمازگزارم و از خدا عافیت وسلامتى بطلبم .
(
نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230)

 86 - مثل نماز
قال الباقر - علیه السلام -:
الصلاة عمود الدین ، مثلها کمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انکسر لم یثبت وتد و لاطنب ؛
نماز ستون دین است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خیمه است که هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخها و پرده آن ثابت است .هنگامى که ستون آن کج و شکسته شود هیچ کدام از آنها استوار نمى ماند.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 218.میزان الحکمه ، ج 5، ص 369)

 87 - نماز، عامل غبطه مردگان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ما من لیلة الا و ملک الموت ینادى یا اهل القبور لمن تغبطون الیوم ....فیقول الموتى : انما نغبط المؤ منین فى مساجدهم لانهم یصلون و لا نصلى ...؛
هر شب فرشته مرگ ندا مى کند: اى اهل قبور!نسبت به چه کسى غبطه مى خورید؟.. مردگان در جواب گویند: ما به مؤ منانى غبطه مى خوریم که در مساجد نماز مى خوانند در حالى که ما نماز نمى خوانیم .
(
ارشاد القلوب ، ص 65)

 88 - نماز نگهبان الهى
قال الصادق - علیه السلام -:
ان الصلوة حجرة الله فى الارض ؛
همانا نماز نگهبان الهى در زمین است .
(
بحارالانوار، ج 78، ص 199)

 89 - زن و نماز
قال على - علیه السلام -:
معاشر الناس ، ان النساءنواقص الایمان ...فاما نقصان ایمانهن فقعود هن عن الصلوة و الصیام ؛
اى مردم زنان نسبت به مردان ایمان کمترى دارند، و دلیل بر کمتر بودن ایمان آنها این است که در ایام عادت از نماز و روزه باز نشسته مى شوند.
(
نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 179)

 90 - محبوبترین اعمال
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان احب الاعمال الى الله - عز و جل - الصلاة و البر و الجهاد ؛
همانا محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکى کردن و جهاد در راه خداست .
(
وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27)

 91 - نماز در خفا
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته على اعین الناس ‍ خمسا و عشرین ؛
نماز مرد که به دلخواه درجایى که مردم او را نبینند به جاآورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابر چشم مردم انجام دهد.
(
نهج الفصاحه ، م 1848، ص 391)

 92 - عامل علو درجه
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
بالصلاة یبلغ العبد الى الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة ؛
به وسیله نماز بنده به درجه عالى و مقام والا مى رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس الهى است ، نماز قول حق و دعوت به سوى حق مى باشد.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 232.جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22)

 93 - خواب با علم
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
نوم على علم خیر من صلاة على جهل ؛
خواب با علم بهتر از نماز با جهل است .
(
نهج الفصاحه ، م 3140، ص 633)

 94 - اجر نماز، پس از مرگ
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة انس فى قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر ؛
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ، و پاسخ نمازگزار براى نکیر و منکر مى باشد.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 232)

 95 - زاد و توشه مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة زاد للمؤ من من الدنیا الى الاخرة ؛
نماز زاد و توشه مؤ من در دنیا براى آخرت مى باشد.
(
بحارالانوار، ج 82، ص 232)

 96 - عوامل رستگارى
قال الصادق - علیه السلام -:
المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام و الصلاة باللیل و الناس نیام ؛
عوامل رستگارى : اطعام کردن ، آشکار سلام کردن ، نماز شب خواندن در حالى که مردم آرمیده اند.
(
محاسن برقى ، ص 387)

 97 - موجب اجابت دعا
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال ؛
نماز موجب اجابت دعا و قبولى اعمال است .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 1)

 98 - سلاح مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلاة سلاح على الکافر ؛
نماز سلاح مؤ من علیه کافر است .
(
بحارالانوار، ج 82، ص 56 و 231)


منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد اول) عباس عزیزى



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی