معراج مؤمن

نویسنده

 509 - وضو کلید نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
...والوضوء مفتاح الصلاة ؛
... وضو کلید نماز است .
(نهج الفصاحه ، حدیث 1588)

 510 - وضو در هواى سرد
قال الباقر - علیه السلام -:
ثلاث کفارات فاسباغ الوضوء فى السبرات و بالمشى باللیل و النهار الى الجماعات و المحافظة على الصلوات ؛
سه چیز است که جبران کننده و محو کننده گناه است :
1 - کامل گرفتن وضو در هواى بسیار سرد.
2 - راه رفتن در شب و روز به سوى جماعتهاى اسلامى (نماز جماعت و جمعه ).
3 - مراقبت بر انجام صحیح نمازها.
(معانى الاخبار، ص 314)

 511 - آداب وضو
قال الصادق - علیه السلام -:
من توضا و تمندل کتبت له حسنة ، و من توضا و لم یتمندل حتى یجف وضوئه کتبت له ثلاثون حسنة ؛
کسى که وضو بگیرد و خود را با حوله خشک نماید، یک حسنه براى او نوشته مى شود، و هر که وضو بگیرد و خشک نکند، بلکه صبر نماید تا اعضاء وضو به خودى خود خشک شود، سى حسنه براى او نوشته مى شود.
(بحارالانوار، ج 80، ص 330)

 512 - تاثیر وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
خللوا بین اصابعکم لایخلل الله بینها بالنار ؛
هنگام وضو میان انگشتان خود فاصله دهید تا خدا به وسیله آتش میان آنها را فاصله ندهد.
(نهج الفصاحه ، ص 306)

 513 - مقدار آب وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الوضوء مد و الغسل صاع و سیاتى اقوام یستقلون ذلک فاولئک على خلاف سنتى ؛
براى وضو ده سیر آب و براى غسل ، سه کیلو آب کافى است ، ولى افرادى در آینده مى آیند که این مقدار را کم مى شمارند (و آب زیادى مصرف خواهند کرد) که آنها بر خلاف راه من مى روند.
(محجة البیضاء، ج 1، ص 301)

 514 - نصف ایمان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الوضوء نصف الایمان ؛
وضو گرفتن نیمى ازایمان است .
(بحارالانوار، ج 80، ص 238)

 515 - اثر تجدید وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الوضوء على الوضوء نور على نور ؛
وضوى پس از وضو بسیار پسندیده است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 516 - تجدید وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من جدد وضوءة من غیر حدث جدد الله توبته من غیر استغفار ؛
هرکس وضویش را بدون اینکه باطل شود تجدید کند، خداوند توبه اش را بدون استغفار تجدید مى کند.
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 517 - پاکى به وسیله وضو
قال الرضا - علیه السلام -:
... لان یکون العبد طاهرا اذا قام بین یدى الجبار عند مناجاته ؛
... چون وضو یک ادب در برابر خدا است ، بنده به هنگام نماز، وقتى که دربرابر خداوند مى ایستد، پاک باشد.
(بحارالانوار، ج 6، ص 64)

 518 - وضو هنگام خواب
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من باب على طهر فکانما احیى اللیل ؛
کسى که شب را با وضو بیارامد، گویى که تمام شب را به احیاء و عبادت گذرانده است .
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 266)

 519 - آثار وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
امتى الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامة ؛
امت مرا دست و پاى نورانى باشد روز قیامت ، از آثار وضوء که در دنیا گرفته باشد.
(شهاب الاخبار، ص 122)

 520 - مسواک و وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
السواک شطر الوضوء ؛
مسواک کردن جزئى از وضو است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 297)

 521 - مسواک هنگام هر وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا على !و علیک بالسواک عند کل وضوء ؛
اى على !بر تو باد مسواک زدن به هنگام هر وضو.
(اصولى کافى ، ج 8، ص 72)

 522 - مسواک در سحر
قال الباقر - علیه السلام -:
ان السواک فى السحر قبل الوضوء من السنة ؛
سحرگاه ، پیش از وضو، مسواک زدن از سنت اسلامى است .
(میزان الحکمه ، ج 4، ص 596)

 523 - وضو کامل
عن النبى - صلى الله علیه وآله -:
من توضا فاسبغ الوضوء و صلى رکعتین لم یحدث فیهما نفسه بشى ء من الدنیا خرج من ذنوبه کیوم ولدته امه ؛
کسى که وضو گیرد و آن را کامل به جا آورد، و با آن دو رکعت نماز گزارد که در آن از دنیا با خود سخن نگوید، از گناهان خویش مانند روزى که از مادر زاییده شده است ، بیرون مى آید.
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 524 - قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان المسلم اذا توضا فاحسن الوضوء ثم صلى الصلوات الخمس تحاتت خطایاه کما تحاتت هذا الورق ؛
هنگامى که مسلمان وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد، سپس نمازهاى پنجگانه را به جا آورد، گناهان او فرو مى ریزد، همان گونه که برگهاى این شاخه فرو ریخت .
(بحارالانوار، ج 82، ص 319)

 525 - پاکى ، کلید نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
مفتاح الصلاة الطهور؛
کلید نماز، پاکى است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 281)

 526 - وضو امام سجاد (ع )
و کان على بن الحسین - علیه السلام - اذا حضر الوضوء اصفر لونه ؛
امام سجاد (ع ) هنگامى که براى وضو گرفتن آماده مى شد رخسارش زرد مى گشت .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 378)

 527 - بسم الله گفتن هنگام وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
لاوضوء لمن لم یسم الله ؛
کسى که در هنگام وضو بسم الله نگوید، انگار وضو نگرفته است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 299)

 528 - اهمیت ((بسم الله )) هنگام وضو
قال الصادق - علیه السلام -:
من ذکر اسم الله على وضوء فکانما اغتسل ؛
کسى که براى وضو خود ((بسم الله )) بگوید مانند این است که غسل کرده باشد.
(محجة البیضاء، ج 1، ص 299)

 529 - تاثیر ((بسم الله )) هنگام وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من توضا فذکر اسم الله طهر جمیع جسده و کان الوضوء الى الوضوء کفارة لما بینهما من الذنوب و من لم یسم لم یطهر من جسده الا ما اصابه الماء؛
کسى که وضو بگیرد و بسم الله بگوید، تمام بدن خود را طهارت داده است و این وضو کفاره گناهان او تا وضوى دیگر است ، و کسى که بسم الله نگوید از بدنش تنها آن چه را آب به آن رسیده طهارت داده است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 296)

 530 - نماز کامل با طهارت
قال الصادق - علیه السلام -:
لایتم الصلاة الا لذى طهر سابغ ؛
نماز تمام و مورد قبول نیست ، مگر با طهارت کامل .
(فلاح السائل ، ص 43)

 531 - طهارت پنج عضو
قال على - علیه السلام -:
لایجوز صلاة امرء حتى یطهر خمس جوارح : الوجه و الیدین و الراس ‍ والرجلین بالماء و القلب بالتوبة ؛
نمازگزار پنج عضو بدنش را پاک کند، صورت ، دو دست ، سر و دو پا را با آب ، و قلب را با توبه ؛ در غیر این صورت ، جایز نیست که نماز بخواند.
(بحارالانوار، ج 84، ص 249)

 532 - آب وضو در اختیار دیگران گذاشتن
قال الصادق - علیه السلام -:
یوتى بعبد یوم القیامة لیست له حسنة فقال له اذکروا تذکر هل لک من حسنة قال : فیتذکر، فیقول : یا رب ما بى من حسنة الا ان فلانا عبدک المؤ من مربى فطلبت منه ماء فاعطانى ماء فتوضات به و صلیت لک قال : فیقول الرب تبارک و تعالى قد غفرت لک ادخلوا عبدى الجنة ؛
روز قیامت بنده اى را مى آورند که هیچ حسنه اى ندارد پس به او گفته مى شود فکر کن و یاد بیاور آیا براى تو کار خیرى هست ؛ بنده فکر مى کند سپس میگوید: خدایا! من هیچ حسنه اى ندارم ، الا این که فلانى از بندگان مومن تو (روزى ) از کنار من عبور کرد و من از او طلب آب کردم و او به من آب داد و با آن وضو گرفتم و براى تو نماز گزاردم ؛ پس خداوند تبارک و تعالى مى فرماید: به درستى که من تو را بخشودم و دستور مى دهد او را داخل بهشت کنند.
(بحارالانوار، ج 7، ص 290)

 533 - وضو، موجب رفعت درجه
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا على !اسباغ الوضوء فى السبرات و انتظار الصلاة بعد الصلاة ، و المشى باللیل و النهار الى الجماعات ؛
یا على !سه چیز موجب رفعت درجه است :
1 - کامل گرفتن وضو در هواى سرد.
2 - انتظار نماز بعد از هر نماز.
3 - رفتن در روز و شب به طرف نماز جماعت .
(بحارالانوار، ج 88، ص 10)

 534 - وضو قسمتى از نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
بنیت الصلوة على اربعة اسهم : سهم منها اسباغ الوضوء و سهم منها الرکوع و سهم منها السجود و سهم منها الخشوع ؛
نماز بر چهار بخش بنا شد: 1 - کامل گرفتن وضو، 2 - رکوع ، 3 - سجود، 4- خشوع .
(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265)

 535 - نور وبرهان در قیامت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من حافظ على الخمس باکمال طهورها و مواقیتها کانت له نورا و برهانا یوم القیامة ؛
کسى که نماز پنجگانه خویش را با وضوى تمام و با حفظ وقتهاى آن ها انجام دهد، این نماز در قیامت براى او نور و برهان است .
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 59)

 536 - خروج از خانه با وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
و ما منکم من احد یخرج من بیته متطهرا الا و الملائکة تقول : اللهم اغفر له اللهم ارحمه ؛
وقتى یکى شما از خانه خارج مى شوید با طهارت (با وضو) باشید، در این صورت ملائکه در حق شما دعا مى کنند: خدایا او را بیامرز، خدا بر او رحم کن .
(جامع احادیث الشیعه ، ج 6، ص 387)

 537 - کامل گرفتن وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اسباغ الوضوء على المکاره من الکفارات ؛
کامل گرفتن وضو در حال سختى ، کفاره (گناهان ) است .
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78)

 538 - مرگ با وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
خصال ست ما من مسلم یموت فى واحدة منهن الا کان ضامنا على الله - عز و جل - ان یدخله الجنة منها رجل توضا فاحسن الوضوء ثم خرج الى مسجد الصلوة فان مات فى وجهه کان ضامنا على الله ؛
شش خصلت است که اگر هر مسلمان یکى از آنها را داشته باشد نمى میرد، مگر این که خدا ضمانت بهشت رفتنش را خواهد نمود، یکى از آن شش ‍ خصلت آن است که انسان وضو بگیرد، بهترین وضو، سپس جهت نماز به طرف مسجد (از خانه ) حرکت کند، پس اگر در این صورت بمیرد، خدا ضامن (بهشت رفتن او) خواهد بود.
(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 227)

 539 - وضوى کامل
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا على !و تقم الصلاة بوضوء سابغ فى مواقیتها ؛
یا على !با وضوى کامل در اول وقت ، اقامه نماز کن .
(سفینة البحار، ج 2، ص 44)

 540 - ورود به مسجد با وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
لا تدخل المساجد الا بالطهارة ؛
داخل مساجد مشو، مگر با وضو.
(مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 388)

 541 - گشایش دربهاى بهشت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من اسبغ وضوءه و احسن صلاته ، و ادى زکاة ماله و کف غضبه و سجن لسانه ، و استغفر لذنبه ، و ادى النصیحة لاهل بیت نبیه فقد استکمل حقایق الایمان و ابواب الجنة مفتحة له ؛
کسى که وضوى خود را شاداب و کامل به جاى آورد، و نماز خویش را نیکو بخواند، زکات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را از گناهان مربوط به زبان ببندد، و براى گناه خود با توبه طلب آمرزش کند، و نسبت به اهل بیت پیامبر خویش خیرخواه باشد، البته تمام حقایق ایمان در او کامل شده و درهاى بهشت به روى او باز است .
(ثواب الاعمال ، ص 64)

 542 - بستر همانند مسجد
قال الصادق - علیه السلام -:
من تطهر ثم اوى الى فراشه بات و فراشه کمسجده ؛
هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود.
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 265. ثواب الاعمال ، ص 48)

 543 - اقتداء فرشتگان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا اباذر!اذا کان العبد فى ارض قفر فتوضا او تیمم ثم اذن و اقام و صلى امر الله - عز و جل - الملئکة فصفوا خلفه صفا لایرى طرفاه یرکعون برکوعه و یسجدون بسجوده و یؤ منون على دعائه ؛
اى ابوذر! هرگاه بنده اى در بیابانى تنها باشد و وضو بسازد یا تیمم کند، سپس اذان و اقامه بگوید و نماز بخواند، خدا فرشتگان را امر کند که پشت سر او صفى تشکیل دهند که دو طرف آن دیده نشود و به نماز او اقتدا نمایند و به دعاى او آمین گویند.
(وسائل الشیعه ، ج 4، ص 621. مکارم الاخلاق ، ص 466)

 544 - تاءثیر اذکار وضو
قال على - علیه السلام -:
یا محمد!من توضا مثل وضوئى ، و قال مثل قولى ، خلق الله تبارک و تعالى من کل قطرة ملکا یقدسه و یسبحه و یکبره فیکتب الله - عز و جل - ثواب ذلک له الى یوم القیامة ؛
اى محمد حنفیه !هرکس وضو بسازد، همانند وضویى که من ساختم ، و بگوید (دعا کند) آن چه که من گفتم ، خداوند تبارک و تعالى از هر قطره آب وضوى او، ملکى را براى او مى آفریند، که مشغول تقدیس و تسبیح و تکبیر براى خداوند هستند. و خداوند عز و جل ثواب این اذکار را تا روز قیامت براى او ثبت و ضبط خواهد نمود.
(من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص 42)

 545 - آفات وسوسه در وضو و نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
عبد الله بن سنان ، قال : ذکرت لابى عبدالله - علیه السلام - رجلا مبتلى بالوضوء و الصلاة و قلت : هو رجل عاقل فقال ابوعبدالله : و اى عقل له و هو یطیع الشیطان ، فقلت له : و کیف یطیع الشیطان ؟فقال : سله هذا الذى یاتیه من اى شى ء هو؟ فانه یقول لک : من عمل الشیطان ؛
عبدالله سنان مى گوید: خدمت امام صادق بودم ، از شخصى یاد کردم که گرفتار وضو و نمازش است (یعنى در وضو گرفتن و نماز خواندن وسوسه دارد) و گفتم که او مرد عاقل و خردمندى است . امام صادق (ع ) فرمود: چه عقلى دارد، در حالى که او اطاعت از شیطان مى کند؟عرض کردم : چگونه از شیطان اطاعت مى کند؟ فرمود: از او بپرس این وسوسه اى که عارضش ‍ مى شود از کجا مى آید؟ در پاسخ تو خواهد گفت : از کارهاى شیطان است . (زیرا اگر شیطان او را وسوسه نمى کرد مانند سایر مردم اعمالش را انجام مى داد، پس او هم مى داند شیطان است که به او دستور مى دهد و او از شیطان تبعیت مى کند (و لذا بر او واجب است که به وسوسه شیطان اعتنایى نکند و اعمالش را بدون شک و وسوسه انجام دهد).
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 46)

 546 - وضو مطلوب
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اذا اردت الصلوة فاحسن الوضوء، ثم قم ، فاستقبل القبلة ثم کبر؛
زمانى که خواستى نماز بخوانى ، پس خوب وضو بگیر، سپس رو به قبله بایست ، آن گاه تکبیر بگو.
(چهل حدیث ، ص 15)

 547 - طهارت
قال الصادق - علیه السلام -:
لاصلوة الا بطهور؛
هیچ نمازى درست نیست ، مگر با طهارت (وضو، غسل ، تیمم ).
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 261)

 548 - وضو پیش و بعد از نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛
وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى برد.
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 256)

 549 - تجدید وضو
قال الصادق - علیه السلام -:
الطهر على الطهر عشر حسنات ؛
وضوى بر روى وضو، ده حسنه است .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 550 - وضو هنگام غذا
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
یا على !ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاء فى الجسد و یمن فى الرزق ؛
یا على !قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن ، شفاى بدن و برکت در روزى است .
(بحارالانوار، ج 66، ص 356)

 551 - اثر وضو در قیامت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ان امتى یدعون یوم القیامة غرا محجلین من اثار الوضوء، فمن استطاع منکم ان یطیل غرته ، فلیفعل متفق علیه ؛
همانا امت من در روز قیامت از آثار وضو، پیشانى سفیدها خوانده مى شوند، پس هر کس از شما که مى تواند بر نورانیت و سفیدى (چهره اش ) بیفزاید این کار را بکند.
(ریاض الصالحین ، ص 296)

 552 - وضو براى نماز مغرب
قال الکاظم - علیه السلام -:
من توضا للمغرب کان وضوئه ذلک کفارة لما رضى من ذنوبه فى نهاره ما خلا الکبائر؛
کسى که براى نماز مغرب وضو مى گیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن روز اوست به جز گناهان کبیره .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 553 - وضو براى نماز صحیح
قال الکاظم - علیه السلام -:
و من توضا الصلاة الصبح کان وضوئه ذلک کفارة لما مضى من ذنوبه فى لیلة الا الکبائر ؛
کسى که براى نماز صبح وضو مى گیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن شب اوست به جز گناهان کبیره .
(محجة البیضاء، ج 1، ص 302)

 554 - طهارت جزئى از ایمان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الطهور شطر الایمان ؛
طهارت ، جزئى از ایمان است .
(ریاض الصالحین ، ص 297)

 555 - اثر وضو نیکو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من توضا فاحسن الوضوء خرجت خطایاه من جسده ؛
کسى که نیکو وضو بگیرد، خطاهایش از جسم او خارج مى شود.
(ریاض الصالحین ، ص 296)

 556 - توصیه هایى از پیامبر (ص )
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الا ادلکم على ما یمحو الله به الخطایا، و یرفع به الدرجات ؟ قالوا: بلى یا رسول الله . قال : اسباغ الوضوء على المکاره و کثرة الخطى الى المساجد و انتظار الصلاة بعد الصلاة ؛
آیا شما را به کارهایى که خدا به سبب آن خطاها را از بین برده و درجات انسان را بالا مى برد، راهنمائى نکنیم ؟ گفتند: آرى ، اى رسول خدا. فرمود:
1 - وضوى تمام و کامل گرفتن بر شداید.
2 - به سوى مساجد زیاد قدم برداشتن .
3 - انتظار نماز (بعدى ) پس از نماز (خوانده شده ).
(ریاض الصالحین ، ص 297)

 557 - بهشت هشتگانه ، پاداش وضو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ما منکم من احد یتوضا فیبلغ - اوفیسبغ الوضوء - ثم یقول اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له ، و اشهد ان محمدا عبده و رسوله ، الا فتحت له ابواب الجنة الثمانیة یدخل من ایها شاء؛
هر یک از شما که زیاد و کامل وضو گرفته و سپس بگوید: شهادت میدهم که خدایى جز خداى یگانه نیست و براى او شریک وجود ندارد، و شهادت مى دهم که محمد (ص ) بنده و فرستاده اوست ؛ دربهاى بهشت هاى هشتگانه بر او گشوده شود تا از هر یک که مى خواهد داخل شود.
(ریاض الصالحین ، ص 298)

 558 - وضو در حال طهارت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
من توضا على طهر کتب الله له عشر حسنات ؛
کسى که در حال طهارت ، وضو بگیرد، خداوند ده پاداش براى او مى نویسد.
(کنزالعمال ، حدیث 26042)

 559 - وضو براى تلاوت قرآن
قال على - علیه السلام -:
لایقرا العبد القران اذا کان على غیر طهور حتى یتطهر؛
هنگامى که وضو ندارید، قرآن نخوانید ؛ تا اینکه وضو گرفته شود.
(خصال ، ج 2، ص 164)

 560 - طهارت ظاهر و باطن
قال الصادق - علیه السلام -:
طهر قلبک بالتقوى و الیقین عند طهارة جوارحک بالماء؛
در وقت پاکیزه نمودن اعضاى خود با آب ، دل خویش را به پرهیزگارى و یقین پاک گردان .
(بحارالانوار، ج 80، ص 239)

 561 - یاد گرفتن وضو و نماز
قال الصادق - علیه السلام -:
فاذا تعلم الوضوء و الصلاة غفر الله لوالدیه ؛
اگر شخصى وضو و نماز را فرا گیرد، خداوند پدرو مادر وى را مى آمرزد.
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13)

 562 - یاد دادن وضو به فرزند
قال الصادق - علیه السلام - :
حتى یتم له تسع سنین ، فاذا تمت له ، علم الوضوء و اضرب علیه و اءمر بالصلوة واضرب علیها، فاذا تعلم الوضوء و الصلاة غفر الله لوالدیه ، ان شاء الله ؛
وقتى فرزندانتان به سن نه سالگى رسید، پس وقتى که نه سالش تمام شد وضو را به او یاد بدهید و اگر کوتاهى کرد او را ادب کنید و او را امر به نماز کنید و اگر کوتاهى کرد او را ادب کنید. پس وقتى فرزند وضو ونماز را یاد گرفت ، خدا پدر و مادرش را مى آمرزد، ان شاء الله .
(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13)

 563 - همیشه وضو داشته باشید
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
ذات یوم لابلیس : کم اصدقاؤ کم من امتى یا ابلیس ؟قال الامیر الجائر، و الغنى المتکبر، و الذى لایبالى من این یکتسب و فیما ینفقه ، و العالم الذى صدق الامیر على جوره ، و التاجر الخائن ، و المحتکر، و الزانى ، و اکل الربا، و البخیل ، و الذى لایبالى من این یجمع المال . و قال النبى - صلى الله علیه وآله - : کم اعداءک من امتى ؟قال ستة عشر نفرا، انت یا محمد! انى ابغضک و العالم العامل بالعلم ، و حامل القران اذا عمل بما فیه ، و المؤ ذن لله خمسة اوقات ، محب الفقراء و المساکین و الیتامى ، و ذوقلب رحیم ، و المتواضع للحق و شاب نشا فى طاعة الله الذى یصلى باللیل و الناس نیام ، و الذى یمسک نفسه عن الحرام ، و الذى ینصح فى الله ، (و فى روایة یدعو للاخوان و لیس فى قلبه شى ء)، و الذى ابدا یکون على الوضوء، و حسن الخلق ، و المصدق بما ضمن الله له ، و المحصنات المستورات و المستعد للموت ، و صاحب السخاء؛
پیامبر اسلام (ص ) از ابلیس پرسید: در میان امت من دوستان تو چه کسانى هستند؟ ابلیس پاسخ داد: (ده نفر) و افزود، فرمانرواى ظالم ، ثروتمند متکبر، آن کس که باکى ندارد از چه راهى مال به دست آورد و در چه راهى مصرف کند، دانشمند در خدمت ظالم ، تاجر خائن ، محتکر، زناکار، رباخوار، بخیل ، و کسى که باکى ندارد که چگونه اموالش جمع و انباشته است . و سپس پیامبر (ص ) فرمود: چند نفر در میان امت من دشمنان تواند؟ پاسخ داد: شانزده نفر اولشان تویى یا رسول الله ! دانشمندى که به علمش ‍ عامل است اهل قرآن که به قرآن عمل کند، مؤ ذن اذان پنجگانه ، کسى که دوستدار فقراء و مساکین و یتیمان است ، آدم رحیم و مهربان ، شخص ‍ متواضع در برابر حق ، جوانى که اهل نماز شب باشد. کسى که خود را از ارتکاب به حرام باز مى دارد، کسى که به خاطر خدا دیگران را نصیحت کند، کسى که همیشه در حال وضو است ، و صاحب اخلاق خوب ، آدم تصدیق کننده به وعده هاى خدا، زنان پاکدامن و افرادى که خود را براى مرگ آماده مى سازند، و آدم سخاوتمند.
(المواعظ العددیه ، ص 226)

 564 - وضوى امام حسن مجتبى (ع )
کان الحسن بن على - علیه السلام - اذا توضا ارتعدت مفاصله و اصفر لونه فقیل له : فى ذلک فقال : حق على کل من وقف بین یدى رب العرش ان یصفر لونه و یرتعد فرائضه ؛
امام حسن مجتبى (ع ) به هنگام وضو مفصلهایش مى لرزید و رنگش زرد مى شد. جهت عروض این حال را از آن حضرت پرسیدند، فرمود: برهر کسى که در مقابل پروردگار عرش مى ایستد، سزاوار است که رنگش زرد شود و اعضایش بلرزد.
(بحارالانوار، ج 43، ص 339)

 565 - پاکى به وسیله وضو
قال الرضا - علیه السلام -:
انما امر بالوضوء لیکون العبد طاهرا اذا قام بین یدى الجبار و عند مناجاته ... ؛
همانا امر شده است به وضو، تا آن که بنده پاک باشد، به هنگامى که مى ایستد در مقابل خداوند جبار و همچنین وقت مناجات نمودن .
(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 104)

 566 - فلسفه وضو
عن الصادق - علیه السلام -:
اذا اردت الطهارة و الوضوء فتقدم الى الماء تقدمک الى رحمة الله ؛ فان الله تعالى قد جعل الماء مفتاح قربته و مناجاته و دالا الى بساط خدمته . و کما ان رحمته تطهر ذنوب العباد، فکذلک النجاسات الظاهرة یطهرها الماء لا غیر. قال الله تعالى : ((و هو الذى ارسل الریاح بشرا بین یدى رحمته و انزلنا من السماء ماء طهورا)). و قال - عز و جل -: ((و جعلنا من الماء کل شى ء حى )) فکما احیى به کل شى ء من نعیم الدنیا، کذلک بفضله و رحمته جعل حیوة القلوب بالطاعات . و تفکر فى صفاء الماء و رقته و طهوره و برکته و لطیف امتزاجه بکل شى ء و فى کل شى ء ؛ و استعمله فى تطهیر الاعضاء التى امرک الله بتطهیرها وااءت بادابها فرائضه و سننه ؛ فان تحت کل واحدة منها فوائد کثیرة ؛ اذا استعملتها بالحرمة انفرجت لک عین فوائده عن قریب . ثم عاشر خلق الله تعالى کامتزاج الماء بالاشیاء، یوءدى کل شى ء حقه و لایتغیر عن معناه ، معتبرا لقول رسول الله - صلى الله علیه وآله -: ((مثل المؤ من الخاص کمثل الماء))، و لیکن صفوتک مع الله فى جمیع طاعاتک کصفوة الماء حین انزله من السماء و سماه طهورا ؛ و طهر قلبک بالتقوى و الیقین عند طهارة جوارحک بالماء ؛

(از کتاب مصباح الشریعه از امام صادق (ع ) روایت شده است که ) فرمود: چون آهنگ طهارت و وضو کنى ، به سوى آب پیش رو؛ همانند اینکه به رحمت خدا نزدیک مى شوى که همانا خداوند تعالى آب را کلید تقرب به خود و مناجات با خود و راهنماى وصول به آستانش قرار داده است و همچنان که رحمتش گناهان بندگان را مى سترد، آلودگیهاى ظاهرى را آب پاک مى سازد، نه چیز دیگر. خداوند تعالى فرمود: ((اوست کسى که بادها را پیشاپیش رحمتش بشارت (دهنده ) فرستاد و از آسمان ، آب پاک کننده فروفرستادیم )) و فرمود عز و جل : ((ما هر چیز زنده را از آب آفریدیم )) ؛ پس همچنان که همه نعمتهاى دنیا را به آب زندگى بخشیده ، به فضل و رحمت خود حیات دلها را در طاعات قرار داد، و در صفا، زلالى ، پاک کنندگى و برکت آب و اینکه چسان دقیق و لطیف با همه چیز و در همه چیز آمیخته مى شود بیندیش . و آن را در پاک نمودن اعضایى که خدا تو را به تطهیرشان امر فرموده به کار ببر و آداب واجب و مستحب آن را به جاى آور که در هر یک از آن آداب ، فواید بسیارى است که هرگاه با حفظ حرمت ، آنها را به کار برى به زودى چشمه فواید آن برایت مى جوشد؛ سپس ، با خلق خدا آمیزش و معاشرت کن همانند آمیخته شدن آب با همه چیز که حق هر چیز را اداء مى کند و در عین حال ماهیت آن ، تغییر نمى یابد، تا از سخن رسول الله (ص ) که فرمود: ((مؤ من خاص ، همانند آب است ))، پندگیرى . و باید(خلوص و) صفایت با خدا در همه عبادات و طاعاتت به صفاى آب ماند، مانند آن گاه که خداوند آن را از آسمان نازل نمود و پاک کننده اش ‍ نامید. و هنگام شست و شوى اعضاى بدنت با آب ، قلب خود را با تقوى و یقین پاکیزه گردان .
(مصباح الشریعة ، باب 10. بحارالانوار، ج 77، ص 339)

 567 - وضوى واجب
قال الباقر - علیه السلام -:
الوضوء فریضة ؛
وضو گرفتن واجب است .
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 256)

 568 - نحوه گرفتن وضو
و فى العلل فى حدیث صلوة المعراج :
ثم قال ربى - عز و جل -: یا محمد! مد یدک فیتلقاک ماء یسیل من ساق عرشى الایمن . فنزل الماء فتلقیته بالیمین فمن اجل ذلک اول الوضوء بالیمنى . ثم قال : یا محمد! خذ ذلک فاغسل به وجهک - و علمه ذلک - فانک ترید ان تنظر الى عظمتى و انت طاهر ؛ ثم اغسل ذراعیک الیمین و الیسار - و علمه ذلک - فانک ترید ان تتلقى بیدیک کلامى ؛ و امسح بفضل ما فى یدیک من الماء راسک و رجلیک الى کعبیک - و علمه المسح براسه و رجلیه - و قال : انى ارید ان امسح راسک و ابارک علیک . فاما المسح على رجلیک فانى ارید ان اوطئک موطا لم یطاه احد قبلک و لا یطاه احد غیرک ؛
در کتاب علل الشرائع در ضمن حدیث نماز معراج آمده است : ((....سپس ‍ پروردگارم فرمود: ((اى محمد! دست خود را پیش ببر تا آبى که از ساق راست عرشم جارى است به تو برسد)) پس آب فرو ریخت و من دست راست خود را بدان زدم ، از این رو آغاز وضو با دست راست شد. سپس ‍ فرمود: ((اى محمد! آن آب را بگیر و با آن روى خود بشوى - و نحوه مسح کردن سر و پا را به حضرتش تعلیم داد - زیرا که تو مى خواهى در حالى پاکى به عظمت من نظر کنى . سپس ذارع راست و ذارغ چپت را بشوى - و نحوه شستن را به او تعلیم داد - که تو مى خواهى با دو دستت کلام مرا دریافت کنى . و با باقیمانده آب دستانت سرت و دو پایت را تا قوزک مسح کن )) - و نحوه مسح سر و پا را بدو آموخت - و فرمود: ((من مى خواهم سرت را مسح کنم و بر تو مبارک گردانم . و اما مسح بر دو پایت ، (براى این است که ) مى خواهم قدمت را بر جایى بگذارم که پیش از تو، کسى بر آن گام نگذارده و کسى جز تو بر آن گام نخواهد گذاشت .))
(علل الشرایع ، ص 312)

 569 - با طهارت به مسجد رفتن
قال الصادق - علیه السلام -:
علیکم باتیان المساجد فانها بیوت الله فى الارض من اتاه مطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره ؛
بر حضور در مساجد مواظبت کنید!چرا که مساجد، خانه هاى خداوند در زمین است . کسى که با حالت طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهانش تطهیر مى نماید و نام وى را در زمره زایرین خویش ‍ مى نویسد.
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 267)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی