معراج مؤمن

نویسنده

  1488 - محبوبترین بندگان
قال الصادق - علیه السلام -
احب العباد الى الله - عزوجل - رجل صدوق فى حدیثه ، محافظ على صلواته و ماافترض الله علیه مع ادائه الامانة
محبوب ترین بندگان نزد خدا، مردى است که در سخنش راستگو باشد، از نماز و هرآنچه که خداوند بر او واجب کرده است ، محافظت کند و اداى امانت نماید. (بحارالانوار، ج 82، ص ‍ 11).

 1489 - فلسفه سجده بر خاک
قال على - علیه السلام -
و لما فى ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تضاغرا
ساییدن گونه به خاک نشانه تواضع و گذاردن اعضاى شریف بر زمین دلیل کوچکى و حقارت (در برابر خدا) است . (نهج البلاغه ، خطبه 192).

 1490 - نماز و شیعیان اهل بیت (ع )
قال الصادق - علیه السلام -
شیعتنا اهل الورع و الاجتهاد و اهل الوفاء و الامانة و اهل الزهد و العبادة و اصحاب الاحدى و خمسین رکعة فى الیوم و اللیة
شیعیان ما اهل تقوا و پاکدامنى و جدیت اند و مردمى باوفا و امین اند و اهل زهد و عبادت اند و کسانى هستند که در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز مى خوانند (بحارالانوار، ج 68، ص 167)

 1491 - فلسفه نماز از دیدگاه نهج البلاغه
قال على - علیه السلام -
وعن ذلک ما حرس الله عبادة المؤ منین بالصلوات و الزکوات ، و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات ، تسکینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم و تذلیلا لنفوسهم ، وتخفیضا لقوبهم و اذهابا للخیلاء عنهم و لما فى ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تصاغرا
خداوند براى حفظ بندگانش از این امور (یعنى ظلم و ستم و شیطان ) با نماز، زکات و مجاهده درگرفتن روزه واجب ، آنان راحراست فرموده است تا اعضا و جوارح آنان آرام و چشم هایشان خاشع و غرایز و تمایلات سرکششان خوار و ذلیل و قلب هاى آنان خاضع شود و تکبر از آنها رخت بربندد ساییدن پیشانى که بهترین جاهاى صورت است برخاک ، موجب تواضع و گذاردن گرامى ترین اعضاى بدن بر زمین ، موجب کوچکى (به درگاه خداوند) است . (نهج البلاغه ، خطبه 192).


 1492 - بى بهره از نماز
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
و من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر، لم تزده من الله الا بعدا
هرکس که نمازش او را از فحشا و منکر باز ندارد، هیچ بهره اى جز دورى از خدا نبرده است . (بحارالانوار، ج 82، ص 198، شهاب الاخبار، ص 215).

 1493 - نماز وسیله پاکسازى از کبر
قالت فاطمة الزهراء - علیها السلام -
جعل الله الصلاة تنزیها لکم عن الکبر
خداوند نماز را مایه دورى شما از کبر و خودپسندى قرار داد. (اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316).

 1494 - نماز صحیح
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من اسبع وضوءه و احسن صلوته و ادى الزکوة ماله و خزن لسانه و کف غضبه و استغفر لذنبه و ادى النصیحة لاهل بیت رسوله فقد الستکمل حقائق الایمان و ابواب الجنة مفتحة له
هر که خوب وضو سازد و نمازش را درست بخواند و زکات مالش را بپردازد و زبانش را نگاه دارد و خشمش را فرو برد و براى گناهانش طلب آمرزش کند و حقوق دوستى خاندان پیغمبر را ادا کند، حقیقت ایمان را کامل کرده و درهاى بهشت برایش باز است . (ثواب الاعمال ، ص 64).

 1495 - دیندارى مؤ منان
قال الصادق - علیه السلام -
فى خبر طویل ذکرفیه الائمة و علامة الائمة فقال : ودینهم الورع و العفة و الصدق و الصلاح و الاجتهاد واداء الامانة الى البر و الفاجر و طول السجود و قیام اللیل و اجتناب المحارم ، و انتظار الفرج بالصبر و حسن الصحبة و حسن الجوار

در خبرى طولانى که در آن امامان و نشانه آنان را ذکر کرده است نقل شده که حضرت فرمود: دین آنان پرهیز از گناه و عفت و راستى و صلاح و کوشش و اداى امانت به نیک و بد و طول دادن سجده و عبادت شب و پرهیز کردن از حرام و با شکیبایى در انتظار فرج آل محمد (ص ) بودن و نیکى مصاحبت و نیکى رفتار با همسایگان است . (بحارالانوار، ج 87، ص ‍ 143، اصول وافى ، ج 2، ص 121).

 1496 - ملاک شناخت نمازگزار
قال الصادق - علیه السلام -
یعرف من یصف الحق بثلاث خصال : ینظر الى اصحابه من هم ، و الى صلوته کیف هى و فى انى وقت یصلیها فان کان ذامال نظر این یصنع ماله
کسى که متصف و متصل به حق است ، به سه خصلت شناخته مى شود:
1 - به دوستانش نگاه کنید(چگونه دوستى دارد) .
2 - و نمازش را ببینید چگونه است و در چه وقتى نماز مى خواند.
3 - و اگر مالى به دستش آمد چگونه از آن مال استفاده مى کند. (مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 184).

 1497 - نماز، خانه اخلاص
قال الباقر - علیه السلام -
الصلاة بیت الاخلاص و تنزیه عن الکبر
نماز (حقیقى و کامل ) جایگاه و خانه اخلاص و باعث دورى از کبر و خودپسندى است . (میزان الحکمه ، ج 5، ص 375، بحارالانوار، ج 78، ص 183).

 1498 - قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
رکعتان من رجل ورع افضل من الف رکعة من مخلط
دو رکعت نماز انسان با تقوا، برتر از هزار رکعت نماز فرد لاابالى است . (نهج الفصاحه ، حدیث 1672).

 1499 - نماز با ورع
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
کن بالعمل بالتقوى اشد اهتماما منک بالعمل فانه لایقل عمل بالتقوى ، یا اباذر! اصل الدین الورع و راءسه الطاعة و اعلم انکم لو صلیتم حتى تکونوا کالحنایا و صمتم حتى تکونوا کاوتار ما ینفعکم الا بورع

باپایبندى به تقوا بیشتر از عمل ، اهتمام کن ... اصل دین پرهیزکارى است و راءس آن اطاعت از خداوند است ... بدان که شماها اگر آن قدر به نماز بایستد که مانند کمان ، خم شوید و آن قدر روزه بگیرید که مانند زه کمان لاغر گردید، جز با پرهیزکارى به شما سود نخواهد داد. (مکارم الاخلاق ، ص 468).

 1500 - نماز عالم
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
رکعتان من عالم افضل من سبعین رکعة من غیر عالم
دو رکعت نماز دانشمند بهتر از به جاى آوردن هفتاد رکعت نماز دیگران است . (نهج الفصاحه ، ص 350).

 1051 - ویژگى نمازگزار حقیقى
قال الصادق - علیه السلام -
قال الله - تبارک و تعالى - انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتى و یکف نفسه عن الشهوات من اجلى ، و یقطع نهاره بذکرى ولایتعاظم على خلقى و یطعم الجائع و یکسوالعارى ، ویرحم المصاب و یؤ وى الغریب فذلک یشرق نوره مثل الشمس
خداوند تبارک و تعالى مى فرماید: همانا نماز کسى را قبول مى کنم که :
1 - دربرابر عظمتم تواضع کندو برایم خاکسار باشد.
2 - براى رضاى من از شهوت ها دورى جوید؛
3 - روزهایش را با ذکر من به شب رساند؛
4 - بر بندگانم فخرى نفروشد؛
5 - گرسنگان را سیر کند؛
6 - برهنگان را بپوشاند؛
7 - بر مصیبت دیدگان رحم کند؛
8 - بى پناهان راپناه دهد؛
اوست که نور (بندگى اش ) مانند خورشید مى درخشد. (بحارالانوار، ج 69، ص 391).

 1502 - اخلاص در نماز
قال الصادق - علیه السلام -
لیست الصلوة قیامک و قعودک انما الصلوة اخلاصک و ان ترید بها الله وحده
نماز، قیام و قعود (نشستن و برخاستن ) تو نیست ، بلکه نماز، اخلاص و خداخواهى تو است .(شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحدید، ج 1، ص 325).

 1503 - تواضع موسى (ع ) در نماز
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
اوحى الله - عزوجل - الى موسى - علیه السلام -: یا موسى !انک اذا صلیت وضعت خدک على التراب
خداوند به موسى - علیه السلام - وحى کرد: اى موسى !هرگاه که تو نمازگزارى ، گونه خود را به عنوان تواضع روى خاک بر زمین مى نهى . (اصول کافى ، ج 2، باب التواضع ، ص 128، حدیث 7).

 1504 - نماز ریایى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من احسن صلاته حین یراه الناس ثم اساء ماحین یخلو، فتلک استهانة استهان بها ربه
هرکه در حضور مردم نماز خویش نیکو کند و چون به خلوت رود، آن را بد به جا آورد به پروردگار خویش اهانت کرده است . (نهج الفصاحه ، ص 584).

 1505 - غیبت مانع قبولى نماز
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من اغتاب مسلما او مسلمة لم یقبل الله صلوته و لاصیامه اربعین یوما و لیلة الا ان یغفر له صاحبه
هرکس مرد یا زن مسلمانى را غیبت کند، چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذیرفته نیست مگر این که غیبت شونده او را ببخشاید. (بحارالانوار، ج 75، ص 258).

 1506 - دروغ ، مانع نماز شب
قال الصادق - علیه السلام -
ان الرجل لیکذب الکذبة فیحرم بها صلاة اللیل
همانا مردى دروغ مى گوید و آن دروغگویى او را از نماز شب محروم مى سازد.

 1507 - پیروى از هواى نفس
قال على - علیه السلام -
لو صمت الدهر کله و قعدت اللیل کله و قتلت بین الرکن و المقام ، بعثک الله مع هواک بالغا ما بلغ ، ان فى جنة ففى جنة و ان نار ففى نار
اگر همه روزگار خود را روزه وشب ها را در نماز شب به سر برى و در میان رکن و مقام کشته شوى ، خداوند تو را (در قیامت ) با هواى نفس محشور مى کند پس اگر هواى دل تو الهى بود، به بهشت خواهى رفت و اگر جهنمى بود، به جهنم داخل مى شوى . (سفینة البحار، ج 2، ص 827).

 1508 - نمازگزارى که به حریم مؤ منین مى نگرد
فیما اوحى الله الى داود - علیه السلام -
یا داود!لربما صلى العبد فاضرب بها وجهه و احجب عنى صوته اتدرى من ذلک یا داود؟ ذلک الذى یکثر الالتفات الى حرم المؤ منین بعین الفسق ، وذلک الذى حدثته نفسه لو ولى امرا لضرب فیه الاعناق ظلما
اى داود !چه بسا بنده اى نماز مى خواند و من آن نماز را به صورتش مى زنم و حجابى میان او و خود قرار مى دهم که صداى (قرائت ) او را نشنوم اى داود !آیا مى دانى که آن نمازگزار کیست ؟ او کسى است که زیاد به خانه وحریم مؤ منان با دیده فسق و فساد نگاه مى کند این شخص کسى است که نفسش او را وسوسه نموده و با خود چنین مى اندیشد که اگر امیر و حاکم بر مردم شود، ظالمانه خون بریزد. (بحارالانوار، ج 84، ص 257).

 1509 - اخلاص در عبادت
قال على - علیه السلام -
طوبى لمن اخلص لله العبادة و الدعاء، ولم یشتغل قلبه بما تراه عیناه و لم ینس ذکر الله بما تسمع اذناه ، و لم یحزن صدره بما اعطى غیره
خوشا به حال کسانى که خالصانه بندگى خداوند کند و قلبش متوجه آنچه که مى بیند نگردد و به جهت آنچه مى شنود، از یاد خداوند غافل نشود و سینه اش به سبب آنچه به دیگران داده شده است محزون نگردد. (بحارالانوار، ج 81، ص 261).

 1510 - تاءثیر فروتنى در نماز
قال جعفر - علیه السلام -
یابن جندب !قال الله - عزوجل - فى بعض ما اوحى : انما اقبل الصلاة ممن یتواضع لعظمتى ، و یکف نفسه و عن الشهوات من اجلى ، و یقطع نهاره بذرکرى ، و لایتعظم على خلقى ، و یطعم الجایع و یکسوالعارى ، و یرحم المصاب ، ویؤ وى الغریب ، فذلک یشرق نوره مثل الشمس اجعل له فى الظلمة نورا و فى الجهالة حلما اکلاءه بعزتى و استحفظه ملائکتى یدعونى فالبیه و یسالنى فاعطیه فمثل ذلک العبد عندى کمثل جنات الفردوس لاییبس ثمارها و لاتتغیر عن حالها
اى پسرجندب !خداى - عزوجل - در بعضى از کلام خویش که وحى نموده مى فرماید: همانا من نماز کسى را مى پذیرم که در برابر بزرگى و عظمتم فروتنى کند و خود را براى خشنودى من از شهوات (حرامساءله باز دارد و روزش را به یاد من شب کند وبر خلقم بزرگى نکند گرسنه را سیر نموده و برهنه را بپوشاند و بر مصیبت زده ترحم کند و غریب را پناه دهد چنین بنده اى نورش مثل نور خوشید خواهد درخشید من براى او در ظلمت ها و تاریکى ها و گرفتارى ها نور و روشنایى قرار مى دهم و در میان نادانان او را به زینت حلم و بزرگوارى مزین مى کنم به عزت و جلالم سوگند !خود، او را حراست مى نمایم و از ملائکه ام خواسته ام که او را محافظت نمایند او مرا مى خواند من او را لبیک مى گویم و هرچه سؤ ال و خواهش کند، به او عطا مى نمایم او نزد من مانند باغهاى بهشت است که میوه هایش به پایان نمى رسد و تغییر حالت نمى دهد. (بحارالانوار، ج 69، ص 391).

 1511 - ریا در عبادت
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
ایما عبد التفت فى صلاته ، قال الله تعالى : یا عبدى !الى من تقصد و من تطلب ؟ اربا غیرى ترید؟ او رقیبا سواى تطلب ؟ او جوادا خلاى تبغى ؟ و انا اکرم ، الاکرمین ، و اجود الاجودین ، و افضل المعطین ، اثیبک ثوابا لایحصى قدره اقبل على فانى علیک مقبل و ملائکتى علیک مقبول فان اقبل على صلاته غفر الله له و تجاوز عنه ما کان منه فان التفت ثالثة اعادالله مقالته ، فان اقبل على صلاته له ما تقدم من ذنبه فان ، التفت رابعة اعرض الله عنه ، و اعرضت الملائکة عنه ، و یقول : ولیتک یا عبدى الى ما تولیت
هرگاه بنده اى در نمازش توجه و التفات به غیر خدا پیدا کند، خداوند، - تبارک و تعالى - به او مى فرماید: اى بنده من !اراده چه کسى را مى کنى و از که طلب حاجتى مى نمایى ؟ آیا پروردگارى غیر من مى خواهى و یا ناظرى جز من مى جویى و یا بخشنده تر از من یافته اى ؟ حال آن که من اکرم الاکرمین و اجودالاجودین و شایسته ترین عطا کنندگان مى باشم ، من به تو ثواب بى حساب مى دهم که قابل شمارش نباشد، (بنده من !) به من توجه کن و به سوى من بیا که من نیز به تو روى مى آورم و ملائکه ام نیز به تو روى آورده اند اگر روى به خدا آورد،خداوند گناهش را مى آمرزد، چون مجددا روى برگردانید خداوند گفته اش را تکرار مى کند پس اگر بار سوم به غیر خدا رو آورد، خداوند گناهش را مى آمرزد و از تقصیر او مى گذرد هرگاه بار سوم به غیر خدا رو آورد، خداوند سخنان اول را تکرار مى فرماید اگر به خدا توجه پیدا کند، خداوند گناهش را مى آمرزد و هرگاه بار چهارم از خداوند روى برگرداند خداوند متعال از او اعراض مى نماید و ملائکه اش نیز از او روى گردان مى شوند و مى فرماید: بنده من !تو را به آنچه در پى آن هستى ، وا مى گذارم . (بحارالانوار، ج 84، ص ‍ 244).

 1512 - نماز و دورى از گناه
اتى النبى -صلى الله علیه وآله - رجل فقال : یا رسول الله انى لااصوم الا شهر رمضان لاازید علیه ، ولااصلى الاالخمس لاازید علیها، و لیس لله عندى صدقة و لا حج و لا تطوع انا این اذا مت ؟ قال -صلى الله علیه وآله - معى فى الجنة ، اذا حفظت لسانک من اثنین الغیبة والکذب و قبلت من اثنین و الحسد، و نظرک من اثنین ، ترک النظر الى ما حرم الله و لاتؤ ذى مسلما دخلت معى فى الجنة
مردى به حضور پیامبر اکرم -صلى الله علیه وآله - رسید و گفت : من جز در ماه رمضان روزه نمى گیرم و بیش از نماز پنج گانه به جا نمى آورم وبراى خدا صدقه حج ، و اعمال مستحبى هم ندارم بعد از مرگ جاى من کجاست ؟ پیامبر (ص ) فرمود: اگر زبانت را از غیبت و دروغ حفظ کنى و دلت را از کینه و حسد تهى کنى و چشمت را از آنچه خداوند ممنوع ساخته ، بربندى و مسلمانى را نیازارى ، با من در بهشت خواهى بود. (مواعظ العدیده ، ص 43).

 1513 - احترام به نماز
قال على - علیه السلام -
من لم یاءخذ اهبة الصلوة وقتها فما و قرها
کسى که پیش از نماز، خود را براى نماز آماده نکند، به نماز احترام نکرده است .
(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 20، باب 768، ص 329).

 1514 - نمازگزار مشرک
تفسیر سعدبن عبدالله بروایة قولویة عنه باسناده - عنهم علیهم السلام - قال :
الشرک على ثلاثه اوجه : فشرک بالله ، و شرک بالاعمال و شرک بالریاء و اما شرک الریاء فقول الله - عزوجل - فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لایشرک بعبادة ربه احدا فهم قوم یحبون ان یباروا الناس فى صلاتهم وصومهم و عبادتهم فسماهم الله مشرکین
شرک بر سه گونه است : شرک به خدا، شرک با اعمال و شرک باریا، تا آن جا که فرمود: اما شرک ریا، پس گفتار خداوند این است که : ((هرکس آرزوى لقاى پروردگارش را دارد، باید عمل صالح داشته باشدو در عبارت پروردگارش احتى را شریک نگیرد )) امام (ع ) در تفسیر آیه شریفه مى فرماید: اینان قومى هستند که در نماز، روزه و عبادات خویش به مبارزه و هم چشمى مى پردازند، لذا خداوند آنان را شمرک مى نامد. (بحارالانوار، ج 84، ص 382).

 1515 - فریب رکوع و سجود طولانى کسى را نخورید
قال الصادق - علیه السلام -
لاتنظروا الى طول رکوع الرجل و سجوده ، فان ذلک شى ء اعتاده فلو ترکه استوحش لذلک ولکن انظروا الى صدق حدیثه ، و اداء امانته
به طول رکوع و سجود شخص ننگرید (فریفته نگردید) زیرا ممکن است به آن دعوت کرده باشد و اگر ترک کند و حشتش گیرد، لیکن به راستى گفتار و اداى امانتش بنگرید. (اصول کافى ، ج 3، ص 165).

 1516 - بالاتر از نماز!
قال على - علیه السلام -
فانى سمعت جدکما -صلى الله علیه وآله - یقول : صلاح ذات البین افضل من عامة الصلاة و الصیام
از پیامبر (ص ) شنیدم که مى فرمود: اصلاح ذات العین (میان مسلمانان ) از تمامى نماز و روزه برتر است (که با اختلاف و آشفتگى میان مسلمانان نماز و روزه از بین مى رود).

 1517 - شیطان و شیوه دعوت به گناه
قال على - علیه السلام -
یا کمیل !اقسم بالله لسمعت رسول الله -صلى الله علیه وآله - یقول : ان الشیطان اذا حمل قوما على الفواحش ، مثل الزنا، و شرب الخمر و الربا و مااشبه ذلک من الخناء و الماثم حبب الیهم العبادة الشدیدة و الخشوع و الرکوع و الخضوع و السجود، ثم حملهم على ولایة الائمة الذین یدعون الى النار و یوم القیامة لاینصرون

اى کمیل !سوگند به خدا از پیامبر خدا (ص ) شنیدم که فرمود: شیطان وقتى که بخواهد قومى را گناهانى چون : زنا شرابخورى ، ربا و سمعه نماید، آنان را شیفته عبادات شدید و زیادى با رکوع سجود طولانى و خضوع و خشوع فراوان مى گرداند آنگاه آنان را به پیروى از پیشوایان جور و ستم فرا مى خواند، پیشوایانى که انسان را به آتش دعوت مى کنند و در قیامت یارى نخواهند شد و کسى به دادشان نخواهد رسید. (بحارالانوار، ج 84، ص 230).

 1518 - انجام نمازبراى خودنمایى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من صلى صلوة یرائى بها فقد اشرک
هر که نمازى براى خودنمایى ، بخواند، شرک ورزیده است . (تفسیر قرطبى ج 10، ص 71).

 1519 - نماز بر پایه علم و آگاهى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
نوم على علم خیر من صلاة على جهل
خواب باعلم و آگاهى بهتر از نماز باجهل و نادانى است . (نهج الفصاحه ، حدیث 3140).

 1520 - نماز بر پایه یقین
قال على - علیه السلام -
نوم على یقین خیر من صلوة فى شک

خوابى که از روى یقین باشد، بهتر از نمازى است که باشک (نسبت به خداوند) خوانده شود. (بحارالانوار، ج 33، ص 357).

 1521 - ترک غیبت
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
ترک الغیبة احب الى الله من عشرة الاف رکعة تطوعا

ترک غیبت نزدخداوند ازده هزار رکعت نماز مستحبى محبوبتر است . (قصار الجمل ، 2، ص 107).

 1522 - عذاب نمازگزار ریاکار
قال الصادق - علیه السلام -
یجاء بعبد قوم القیامة قدصلى فیقول : یا رب صلیت ابتغاء وجهک فیقال له : بل صلیت لیقال ما احسن صلاة فلان ؟ اذهبوا به الى النار
چون روز قیامت فرا رسد، نمازگزاى را مى آورند. وى مى گوید: خداوندا!من براى خشنودى تونماز گزاردم به او مى گویند: تو بدان جهت نماز گزاردى که نماز تو را ستایش کنند، آن گاه به ملائکه دستور مى دهد که او را به سوى آتش ببرید. (بحارالانوار، ج 62، ص 301).

 1523 - شرایط نماز کامل
قال الصادق - علیه السلام -
لایتم الصلوة الا الذى طهر سابغ و تمام بالغ غیر نازع ولازائغ عرف فوقف واخبت فثبت ؛ فهو واقف بین الیاءس و الطمع والصبر والجزع کان الوعد له صنع والوعید به وقع ؛ بذل عرضه و یمثل غرضه ؛ و بذل فى الله المهجة و الیه و فد و منه استرفد فاذا اتى بذلک کانت هى الصلوة التى بها امر وعنها اخبر و انها هى الصلوة التى تنهى عن الفحشاء و المنکر
نماز به کمال نرسد، مگر براى کسى که طهارتى همه جانبه داشته باشد و کاملا حق آن را ادا کند و از وسوسه و انحراف به دور باشد، خداى را بشناسد و براى او خشنود نمایدو ثبات ورزد و چنان امیدوار باشد و برعبادت پایدارى کند که گویى بهشت پاداش او است و چنان بیم ناک وبى تاب باشدکه گویى در آتش خشم خدا مى سوزد و دارایى خود بذل کرده و مقصودخویش در نظر آورده و جان در راه خدا نهاده و طریق او را برگزیند در بینى برخاک نهادن (در سجده ) کم ترین کراهتى به دل راه ندهد و پیوند علایق را از هر که جز او بریده و تنها متوجه او گردیده وبه حضور او آمده و عطاى او را بخواهد پس اگر چنین نمازى به جاى آورد، همان نمازى خواهد بود که به آن امر شده و از آن خبر داده شده و این همان نمازى است که از فحشاء ومنکر باز مى دارد. (فلاح السائل ، ص 23).

 1524 - اثر غیبت بر نمازگزار
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من اغتاب مسلما او مسلمة لم یقبل الله صلاته و لاصیامه اربعین یوما الا ان یغفر له صاحبه من اغتاب فى شهر رمضان لم یؤ جر على صیامه
کسى که غیبت مرد یا زن مسلمانى کند، خداوند متعال نماز و روزه وى راتا چهل روز نمى پذیرد، مگر آن غیبت شونده از وى راضى گردد کسى که در ماه مبارک رمضان غیبت کند، از روزه دارى خویش اجرى به دست نمى آورد. (بحارالانوار، ج 75، ص 258).


منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم) عباس عزیزى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی