معراج مؤمن

نویسنده

  1525 - نتیجه یاد خدا
قال على - علیه السلام -
من ذکر الله - سبحانه - احیى الله قلبه و نور عقله و لبه
هرکس خداوند سبحان را یاد کند، خداوند دل او را زنده کرده و عقل و خردش را روشن گرداند. (منتخب الغرر، ص 19)

 1526 - نجات از آتش به وسیله کثرت ذکر
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من اکثر ذکر الله - عزوجل - احبه الله و من ذکر الله کثیرا کتبت له براءتان براءة من النفاق
هرکس ذکر خدا را بسیار کند خداوند او را دوست دارد و هر کس ذکرخداوند را بسیار کند، براى او دو برائت (حکم آزادى ) نوشته شود: یکى برائت از آتش جهنم و دیگرى برائت از نفاق و دورویى . (اصول کافى ، ج 2، ص 499، ح 3).

 1527 - یاد خدا و هدایت
قال على - علیه السلام -
الذکر نور و رشد
یاد خدانور و هدایت است . (منتخب الغرر، ص 19).

 1528 - ذکرخدا موجب شرح صدر
قال على - علیه السلام -
الذکر یشرح الصدر
یاد خدا موجب شرح صدر است . (منتخب الغرر، ص 19).

 1529 - گفتار انسان همراه ذکر
قال على - علیه السلام -
جمع الخیر کله فى ثلاث خصال : النظر و السکوت و الکلام فکل نظر لیس فیه اعتبار فهو سهو و کل سکوت لیس فیه فکرة فهو غفلة و کل کلام لیس فیه ذکر فهو لغو فوطبى لمن کان نظره عبرة و سکونته فکرا و کلامه ذکرا و بکى على خطیئت وامن الناس شره
خیرو سعادت انسان در سه خصلت نهفته است : توجه ، سکوت و سخن پس هر توجه و نظرى که در آن عبرت نباشد، بیهوده است و هر سکوتى که همراه آن اندیشه نباشد، غفلت است و هر سخنى که در آن ذکر خدا نباشد، لغو است پس خوشا به حال کسى که توجه و نظرش عبرت و سکوت وى همراه با اندیشه و گفتار او ذکر خدا باشدو در برابر خطاهایش در پیشگاه خدا گریه کندو مردم از شر وى در امان باشند. (خصال ، ج 1، ص 98).

 1530 - توجه خدابه نمازگزار
قال الباقر - علیه السلام -
ذکر الله لاهل الصلاة اکبر من ذکرهم ایاه ؛ الاترى انه یقول : اذکرونى اذکرکم
یاخدا براى نمازگزاران بالاتر از یاد آنها از خدا است . آیا نمى بینى که خدا مى فرماید: مرا یاد کنیدتا شما رایاد کنم . (بحارالانوار، ج 82، ص 199).

 1531 - انس با یاد خدا
قال على - علیه السلام -
الذکر مفتاح الانس
یاد خدا کلیدانس باخدا است . (انسان در نتیجه یاد خدا، باخدا ماءنوس مى شود) (منتخب الغرر، ص 19).

 1532 - ذکرگفتن در بازار
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
من ذکر ا لله فى السوق مخلصا عند غفلة الناس و شغلهم بما فیه ، کتب الله له الف حسنة و غفرالله له یوم القیامة مغفرة لم تخطر على قلب بشر
کسیکه در بازار و هنگام غفلت مردم و اشتغال آنان به آنچه در بازار است از روى اخلاص خدا را یاد کند، خداوند براى او هزارحسنه بنویسد و به گونه اى او را در روز قیامت موردرحمت قرار دهد که به قلب هیچ بشرى خطورنکرده باشد. (عدة الداعى ، ص 198).

 1533 - لذت با یادخدا
قال على - علیه السلام -
الذکر لذة المحبین

یا خدا لذت و دوست داران است (دوستان خدا از یاد وى لذت مى برند).
(منتخب الغرر، ص 20).

 1534 - موجب روشنى سینه ها
قال على - علیه السلام -
الذکر نور العقول وحیاة النفوس و جلاء الصدور
یاد خدا نور عقول وزندگى بخش جان ها وموجب روشنى سینه ها است . (منتخب الغرر، ص 20).

 1535 - صلاح قلب
قال على - علیه السلام -
اصل صلاح القلب اشتغاله بذکر الله

اساس و صلاح قلب اشتغال آن به ذکر خدا است . (منتخب الغرر ص 20).

 1536 - ثمره ذکر
قال على - علیه السلام -
ثمرة الذکر استناره القلوب

ثمره و نتیجه ذکرخدا نورانى شدن دل ها است . (منتخب الغرو، ص 21).

 1537 - همیشه یاد خدا
استدیمواالذکر، فانه ینیرالقلوب و هو افضل العبادة
منتخب الغرر، ص 20).

 1538 - بهترین ذکر
قال على - علیه السلام -
افضل الذکر القرآن ، به تشرح الصدور و تستنیر السرائر
بهترین ذکر، قرآن است که با تلاوت آن (و تدبر در آیاتش ) سینه ها باز و اندرون روشن میگردد. (منتخب الغرر، ص 20).

 1539 - ماءنوس با ذکر خدا
قال على - علیه السلام -
اذ راءیت الله سبحانه یؤ نسک بذکره فقد احبک
هرگاه دیدى خداوند سبحان تو را به ذکر خود ماءنوس کرده است (بدان که ) تو را دوست مى دارد. (منتخب الغرر، ص 21).

 1540 - همنشین باخدا
قال على - علیه السلام -
ذاکر الله سبحانه مجالسه
آن که یاد خدا مى کند، همنشنین خدا است . (منتخ الغرر، ص 21).

 1541 - انس با خدا
قال على - علیه السلام -
ثمرة الانس بالله الاستیحاش من الناس

نتیجه ماءنوس شدن با(ذکر) خداوند، دورى گزیدن از مردم است . (منتخب الغرر، ص 21).

 1542 - کارگشائى ذکر
قال على - علیه السلام -
خیر ما استنجحت به الامور ذکرالله سبحانه
بهترین چیزى که کارها به وسیله آن به سامان رسند، ذکر خداوند سبحان است . (منتخب الغرر، ص 21).

 1543 - نورایمان
قال على - علیه السلام -
ذکرالله نورالایمان
یاد خدا، نور ایمان است . (منتخب الغرر، ص 21).

 1544 - راندن شیطان
قال على - علیه السلام -
ذکرالله مطردة الشیطان
یاد خدا بودن ، موجب راندن شیطان است . (منتخب الغرر، ص 21).

 1545 - روش پرهیزکاران
قال على - علیه السلام -
ذکرالله شیمة المتقین
به یاد خدا بودن ، شیوه پرهیزکاران است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1546 - آرامش دلها
قال على - علیه السلام -
ذکرالله جلاء الصدور و طماءنینه القلوب
یاد خدا روشنى سینه ها و آرامش دلها است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1547 - قوت جانها
قال على - علیه السلام -
ذکرالله قوت النفوس و مجالسة المحبوب
یاد خدا غذاى جانها و همنشینى بامحبوب است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1548 - سرمایه هر مؤ من
قال على - علیه السلام -
ذکرالله راءس مال کل مؤ من و ربحه السلامة من الشیطان
ذکر خدا سرمایه هر مؤ منى است و سود آن ، سالم ماندن از شر شیطان است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1549 - داروى بیماریهاى روحى
قال على - علیه السلام -
ذکر الله دواء اعلال النفوس
یاد خدا داروى بیمارى ها روح است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1550 - قال على - علیه السلام -
ذکرالله دعامة الایمان و عصمة من الشیطان
یاد خدا پشتوانه ایمان ونگهدارنده از شر شیطان است . (منتخب الغرر، ص 22).

 1551 - خلق هرنیکوکار
قال على - علیه السلام -
ذکرالله سجیة کل محسن وشیمة کل مؤ من
یاد خدا شیوه هر نیکوکار و روش هر فرد با ایمان است .(منتخب الغرر، ص 22).

 1552 - موجب سرور مؤ من
قال على - علیه السلام - ذکرالله مسرة کل متق ولذة کل موقن
یاد خداموجب سرور و شادمانى هر پرهیزکار و التذاذ هر صاحب یقین است . (منتخب الغرر، ص 23).

 1553 - شنونده ذکر خدا
قال على - علیه السلام -
سامع ذکر الله ذاکر
شنونده ذکر خدا، ذاکر خدا است . (منتخب الغرر، ص 23).

 1554 - مشغول ذکر خدا
قال على - علیه السلام -
طوبى لمن صمت الابذکرالله
خوشا به حال کسى که مشغول ذکر خدا باشدو از گفتار بیهوده خاموش بماند.(منتخب الغرر، ص 23).

 1555 - زبان مشغول ذکر خدا
قال على - علیه السلام -
طوبى لمن شغل قبله بالشکر و لسانه بالذکر
خوشا به حال کسى که دلش را به شکر و زبانش را به ذکر خداوند مشغول دارد. (منتخاب الغرور، ص 23).

 1556 - روشنى قلب
قال على - علیه السلام -
علیک بذکر الله ، فانه نورالقلب
پایبند به ذکر خدا باش که آن روشنى قلب است . (منتخب الغرر، ص 23).

 1557 - زنده بودن دلها
قال على - علیه السلام -
فى الذکر حیاة القلوب
یاد خدا موجب زندگى دلها است . (منتخب الغرر، ص 23).

 1558 - یاد خدا
قال على - علیه السلام -
من ذکرالله ذکره
هرکه در یاد خدا باشد، خدا او رایاد کند(همیشه نظر لطف به او دارد). (منتخب الغرر، ص 24).

 1559 - بصیرت در کارها
قال على - علیه السلام -
من ذکر الله استبصر
هرکه یاد خدا کند (درکارها) بصیرت پیدا مى کند. (منتخب الغرر، ص 24).

 1560 - ثمره یاد خدا
قال على - علیه السلام -
من اشتغل بذکرالله طیب الله ذکره
هرکس که به ذکر خدا مشغول باشد، خداوند یاد و نام او را (در نزد مردمساءله نیکو و پاکیزه دارد. (منتخب الغرر، ص 24).

 1561 - مجلس بى ذکر خدا
قال ابوعبدالله - علیه السلام -
ما من مجلس یجتمع فیه ابرار و فجار فیقومون على غیر ذکرالله - عزوجل - الا کان حسرة علیهم یوم القیامة

هرگاه عده اى - چه نیک و بد - در مجلسى جمع شوند و به غیر یاد خدا بپردازند، در روز قیامت افسوس و حسرت مى دروند. (اصول کافى ، ج 2، ص 496).

 1562 - شیوه یاد خدا بودن
قال على - علیه السلام -
لاتذکر الله سبحانه ساهیا ولاتنسه لاهیا و اذکره ذکرا کاملا یوافق فیه قلبک لسانک و یطابق اضمارک اعلانک ، ولن تذکره حقیقة الذکر حتى تنسى نفسک فى ذکر و تفقدها فى امرک
خداوند سبحان را از روى غفلت یاد منما و از روى سرگرمى فراموشش نکن بلکه او را کامل یاد کن ، به طورى که دلت بازبان ، موافق و درونت با بیرون ، مطابق باشد، (و بدان که ) هیچگاه او راذکر حقیقى نمى توانى کنى مگر اینکه در موقع ذکر خدا خود را فراموش کنى و از خویش فارغ شوى ، (و در همه حال دل متوجه او باشد.)
توضیح : منظور از ذکر و یاد خدا تنها ذکر زبانى نیست ، اگر چه آن هم ذکر است بلکه به طور کلى باید دل به یاد خدا باشدو انسان ، موقع برخورد با محرمات خدا را در نظر گرفته و از نزدیک شدن به آن خوددارى نماید.
(منتخب الغرر، ص 24).

 1563 - برترین اعمال نزد خدا
عن رسول الله -صلى الله علیه وآله - قال :
واعلموا ان خیر اعمالکم عند ملیککم و ازکاها و ارفعها فى درجاتکم و خیر ما طلعت علیه الشمس ذکر الله سبحانه و تعالى فانه اخبر عن نفسه فقال : انا جلیس من ذکرنى
بدانید بهترین اعمال شما پیش خداوند و پاکیزه ترین آنها که شما را به درجات رفیع نایل کند و بهترین چیزى که آفتاب بر آن پرتو افکنده ، ذکر خداوند سبحان است ؛ زیرا خداوند - تبارک و تعالى - فرمود: من همنشین کسى هستم که یاد کند مرا. (عدة الداعى ، ص 187).

 1564 - ذکر خدا و آرامش دل
عن ابن فضال قال :
قال الله - عزوجل - لعیسى - علیه السلام - یا عیسى !اذکرنى فى نفسک اذکرک فى نفسى و اذکرنى فى ملاءک فى ملاءخیر من ملاء الادمیین یاعیسى !الن لى قلبک و اکثر ذکرى فى الخلوات و اعلم ان سرورى ان تبصبص الى و کن فى ذلک حیا و لاتکن میتا
خداى - عزوجل - به عیسى (ع ) فرمود: اى عیسى ! یاد کن مرا پیش خود، تا یاد کنم تو را در نزد خودم و یاد کن مرا در جمعیت ، تا یاد کنم تو را در جمعیتى بهتر از جمعیت آدمى زادگان اى عیسى !نرم کن از براى من دل خود را و بسیار یاد کن در خلوت ها و بدان که خشنودى من آن است که تبصبص کنى به سوى من (تبصبص حرکت دم سگ است از خوف یا طمع و این کنایه از شدت التماس و مسکنت است ) و زنده باش نه مرد (مقصود از زندگى در ذکر، توجه و حضور قلب است . )اصول کافى ، ج 2، ص 502).

 1565 - زیادى یاد خدا
قال على - علیه السلام -
من کثر ذکره ، استنار لبه
هرکه بسیار یاد خدا کند، عقلش روشن گردد. (منتخب الغرر، ص 24).

 1566 - ذکر خدا صیقل روح
قال على - علیه السلام -
ان الله جعل الذکر جلاء للقلوب تسمع به بعدالوقرة و تبصربه بعدالغشوة
به درستى که خداوند، ذکر را صیقل جان ها قرار داد تا گوش هاى سنگین با یاد خدا شنوا و چشم هاى بسته با یاد او بینا شود. (بحارالانوار، ج 69، ص 325).

 1567 - یاد خداوند در همه حال
قال الصادق - علیه السلام -
قال الله - عزوجل - یابن آدم !اذکرونى فى نفسک ، اذکرک فى نفسى یابن ادم !اذکرنى فى خلاء اذکرک فى خلاء یابن ادم !اذکرنى فى ملاء اذکرک فى ملاء خیر من ملاءک و قال : ما من عبد ذکرالله فى ملاء من الناس الا ذکره الله فى ملاء من الملائکة
خداوند - عزوجل - فرمود: اى فرزند آدم !پیش خود مرا یاد کن تا تو را پیش خود یاد کنم اى فرزند آدم !در خلوت مرا یاد کن تا در خلوت یادت کنم ، اى فرزند آدم !در جمعیت مرا یاد کن تا در جمعى بهتر از جمع تو یادت کنم . همچنین آن حضرت فرمود: هیچ بنده اى در جمعیت ، یاد خدا نمى کند، مگر آنکه خداوند در جمع ملائکه او را یاد کند. (وسائل الشیعه ، ج 4، ص 1185).

 1568 - دائما یاد خدا بودن
قال على - علیه السلام -
مداومة الذکر خلصان الاولیاء
دائما به یاد خدا بودن ، بهترین دوست اولیاى خداست . (منتخب الغرر، ص 24).

 1569 - ذکر، و مسئلت از خدا
عن ابى عبدالله - علیه السلام -
قال : ان الله - عزوجل - یقول من : شغل بذکرى عن مساءلتى اعطیته افضل ما اعطى من ساءلنى

خداوند - عزوجل - مى فرماید: کسى که به واسطه ذکر من از سؤ ال (طلب حاجت ) بازماند، بهتر از آنچه به طلب کننده عطا کنم ، به او مى دهم . (اصول کافى ، ج 2، ص 501).


منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم) عباس عزیزى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی