معراج مؤمن

نویسنده

 90 - نماز خوف
واذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوة فلتقم طائفة منهم معکم و لیاءخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم ولتاءت طائفة اخرى لم یصلو فلیصلو معک ولیاءخذوا حذرهم و اسلحتهم ودالذین کفروا لوتغفلون عن السلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میلة واحدة ولا جناح علیکم ان کان بکم اذى من مطر او کنتم مرضى ان تضعوا اسلحتکم و خذوا حذرکم ان الله اعد للکافرین عذابا مهینا
و هنگامى که در میان آنها باشى و (در میدان جنگ ) براى آنها نماز برپاکنى ، باید دسته اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و باید سلاحهاى خود را با خود برگیرند و هنگامى که سجده کردند (و نماز را به پایان رسانیدند) باید به پشت سرشما( به میدان نبرد) بروند و آن دسته دیگرى که نماز نخوانده اند (و مشغول پیکار بوده اند) بیایند و با تو نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعى و سلاحهاى خود را با خود (در حال نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم آورند و اگر از باران ناراحت هستید و یا بیمار(و مجروح ) باشید مانعى ندارد که سلاحهاى خود را بر زمین بگذارید، ولى وسایل دفاعى (مانند زره و خود) را با خود بردارید، خداوند براى کافران عذاب خوار کننده اى فراهم ساخته است . (سوره نساء آیه 102).

 91 - نماز مسافر
و اذا ضربتم فى الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلوة
و هنگامى که سفر کنید گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید. (سوره نساء، آیه 101).
احادیث :

 1042 - پاداش نماز نشسته
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
صلوة القاعد على النصف من صلوة القائم
پاداش نماز نشسته ، نصف نماز ایستاده است . (شهاب الاخبار، ص 87).

 1043 - نماز سواره
قال عن فیض بن مطر:
دخلت على ابى جعفر و انا ارید ان اساله عن صلوة اللیل فى المحمل قال : فابتد اءنى فقال : کان رسول الله -صلى الله علیه وآله - یصلى على راحلته حیث توجهت به
خدمت حضرت باقر (ع ) رسیدم تا درباه خواندن نماز شب در کجاوه سؤ ال کنم ، اما حضرت پیش از سؤ ال ، فرمود: پیغمبر (ص ) نماز (نافله ) خود را بر شتر مى گذاشت ، در حالى که شتر حرکت مى کرد (اثبات الهداة ، ج 5، ص 306).

 1044 - نماز مسافر
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
خیارکم الذین اذا سافروا قصروا و افطروا
بهترین شماکسانى هستند که چون سفر کردند، نماز خویش را قصر مى خوانند و روزه را افطار مى نمایند. (ثواب الاعمال ، ص 63).

 1045 - پاداش نماز در مسجد جمکران
عن حسین بن مثلة عن المهدى - علیه السلام - انه قال :
من صلاها فکانما صلاها (هما) فى البیت العتیق

حسن بن مثله (جمکرانى ) از حضرت مهدى (ع ) نقل مى کندکه فرمود: هرکس دو رکعت نماز (نماز صاحب الزمان ) را در این مکان (مسجد جمکران ) بخواند، مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد. (مستدرک الوسائل ، ج 3 ص 445).

 1046 - نماز شب مسافر
عن ابراهیم بن سیاسة قال :
کتب بعض اهل بیتى الى ابى محمد - علیه السلام - فى صلاة المسافر اول اللیل صلاة اللیل فکتب - علیه السلام - فضل صلاة المسافر اول اللیل کفضل صلاة المقیم فى الحضر من اخر اللیل
یکى از بستگان من به امام عسگرى - علیه السلام - نامه نوشت و درمورد نماز شب مسافر، در اول شب سؤ ال کرد (ع ) در پاسخ نوشت : فضیلت نماز شب مسافر در اول شب مثل فضیلت نماز آخر شب غیر مسافر است . (بحارالانوار، ج 87، ص 210).

 1047 - نماز آیات .
قال عن ابى الدرداء:
کان رسول الله -صلى الله علیه وآله - اذا کانت لیلة ریح کان مفزعه الى المسجد حتى یسکن و اذا حدث فى السماء حدث من کسوف شمس او قمر کان مفزعه الى الصلاة
رسم رسول خدا (ص ) چنان بود که اگر شبى باد سهمگینى مى وزید، به مسجد پناه مى برد، تا آرام بگیرد و چون در آسمان کسوف و خسوفى اتفاق مى افتاد به نماز پناه مى برد. (تفسیر در المنثور، ج 1، ص 67).

 1048 - نماز بر اعدامى مسلمان
قال على - علیه السلام -:
وقد علمتم ان رسول الله -صلى الله علیه وآله - رجم الزانى المحصن ثم صلى علیه ، ثم ورثه اهله
مى دانید که پیغمبر (ص ) مرد زناکارى را سنگسار نمود، پس از آن بر او نماز گزارد و ارثش را به کسانش داد. (نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 392).

 1049 - روز عید و شعار ((الله اکبر))
کان النبى -صلى الله علیه وآله - یخرج یوم الفطر و الاضحى رافعا صوته بالتکبیر
پیامبر اسلام (ص ) در حالى که با صداى بلند تکبیر مى گفت راهى نماز عید مى شد. (بحارالانوار، ج 91، ص 118).

 1050 - چه روزى عید است ؟
و قال امیرالمؤ منین - علیه السلام - فى بعض الاعیاد:
انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه ، و کل یوم لایعصى الله فیه فهو عید
این (امروز) عید کسانى است که خداوند روزه آنان را قبول کرده و پاداش نمازها و شب زنده دارى آنان را داده باشد و هر روزى که در آن معصیت خدا نشود، آن روز، عید است . (نهج البلاغه ، کلمات قصار، ص 428).

 1051 - نماز براى میت
عن الصادق - علیه السلام - قال :
ینبغى لاولیاء المیت منکم ان یؤ ذنوا اخوان المیت بموته ، فیشهدون جنازته و یصلون علیه و یستغفرون له ، فیکسب لهم الاجر و یکسب لمیته الاستغفار سزاوار است که اولیاى میت دیگران را از مرگش با خبر کنند تا آنان در تشیع جنازه او حاضر شوند و بر پیکرش نمازگزارند، وبراى او طلب غفران کنند ودر این صورت براى آنان پاداش و براى میت آمرزش منظور مى گردد. (میزان الحکمه ، ج 9ص 268).

 1052 - عید و شب زنده دارى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -:
من احیا لیلة العید لم یمت قلبه یوم تموت القلوب
کسى که شب عید را (با خودت ) احیا بدارد، روزى که همه دلها مى میرند دل او زنده خواهد بود. (وسائل الشیعه ج 5، ص 139).

 1053 - روز عید و نماز جماعت
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من لم یشهد جماعة الناس یوم العید، فلیغتسل و لیطیب بما وجد ولیصل وحده کما یصلى فى الجماعة
کسى که نمى تواند روز عید در نماز و اجتماع مردم حضور یابد، غسل کند وخود را به هر مقدار عطرى که در دسترس او است ، خوشبو، نماید و نماز عید را همان گونه که در جماعت مى خوانند بخواند،. (وسائل الشیعه ، ج 5، ص 115).

 1054 - خطبه نماز عید
قال الرضا - علیه السلام -
انما جعلت الخطبة فى یوم الجمعة فى اول الصلاة وجعلت فى المعیدین بعد الصلاة ، لان الجمعة امر دائم ویکون فى الشهور و السنة کثیرا، واذا کثر على الناس ملوا و ترکوا و لم یقیموا علیها و تفرقوا عنه و العید انما هو فى السنة مرتین و هو اعظم من الجمعه و الزحام فیه اکثر و الناس فیه ارغب ، فان تفرق ، بعض الناس بقى ء عامتهم
به این دلیل خطبه نمازهاى جمعه قبل از نماز و خطبه هاى عید پس از نماز ایراد مى شود که نماز جمعه در طول ماه و سال زیاد تکرار مى شود و به همین دلیل مردم از حضور در تمام مراسم و همه بخش هاى آن خسته مى شوند و براى شنیدن خطبه ها نمى شینند، اما نماز عید در طول سال دوبار برگزار مى شود و ازدحام و حضور مردم نیز در آن بیشتر، و مردم براى شرکت در آن مشتاق ترند و اگر تعدادى هم بعد از نماز متفرق شوند، اکثریت آنان خواهند ماند. (وسائل الشیعه ، ج 5، ص 112).

 1055 - عبادت چهار شب
عن جعفر بن محمد عن ابیه عن على - علیه السلام - قال
کان یعجبه ان یفرغ نفسه اربع لیال من السنة ، اول لیلة من رجب و لیلة النحر و لیلة الفطر و لیلة النصف من شعبان
امام صادق - علیه السلام - از پدرش حکایت نموده است که امیرالمؤ منین (ع ) شیفته آن بودکه در چهار شب از سال ، فارغ البال به عبادت بپردازد، شب اول رجب و شب هاى عید فطر و قربان و شب نیمه شعبان .
(وسائل الشیعه ، ج 5، ج 139).


منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم ) عباس عزیزى

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی