90 - نماز خوف
91 - نماز مسافر
1042 - پاداش نماز نشسته
1043 - نماز سواره
1044 - نماز مسافر
واذا کنت فیهم فاقمت لهم الصلوة فلتقم طائفة
منهم معکم و لیاءخذوا اسلحتهم فاذا سجدوا فلیکونوا من ورائکم ولتاءت
طائفة اخرى لم یصلو فلیصلو معک ولیاءخذوا حذرهم و اسلحتهم ودالذین
کفروا لوتغفلون عن السلحتکم و امتعتکم فیمیلون علیکم میلة واحدة ولا
جناح علیکم ان کان بکم اذى من مطر او کنتم مرضى ان تضعوا اسلحتکم و
خذوا حذرکم ان الله اعد للکافرین عذابا مهینا
و هنگامى که در میان آنها باشى و (در میدان جنگ ) براى آنها نماز
برپاکنى ، باید دسته اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و باید
سلاحهاى خود را با خود برگیرند و هنگامى که سجده کردند (و نماز را به
پایان رسانیدند) باید به پشت سرشما( به میدان نبرد) بروند و آن دسته
دیگرى که نماز نخوانده اند (و مشغول پیکار بوده اند) بیایند و با تو
نماز بخوانند و باید آنها وسایل دفاعى و سلاحهاى خود را با خود (در حال
نماز) حمل کنند (زیرا) کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهاى
خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم آورند و اگر از باران ناراحت
هستید و یا بیمار(و مجروح ) باشید مانعى ندارد که سلاحهاى خود را بر
زمین بگذارید، ولى وسایل دفاعى (مانند زره و خود) را با خود بردارید،
خداوند براى کافران عذاب خوار کننده اى فراهم ساخته است . (سوره نساء
آیه 102).
و اذا ضربتم فى الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا
من الصلوة
و هنگامى که سفر کنید گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید. (سوره
نساء، آیه 101).
احادیث :
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
صلوة القاعد على النصف من صلوة القائم
پاداش نماز نشسته ، نصف نماز ایستاده است . (شهاب الاخبار، ص 87).
قال عن فیض بن مطر:
دخلت على ابى جعفر و انا ارید ان اساله عن صلوة
اللیل فى المحمل قال : فابتد اءنى فقال : کان رسول الله -صلى الله علیه
وآله - یصلى على راحلته حیث توجهت به
خدمت حضرت باقر (ع ) رسیدم تا درباه خواندن نماز شب در کجاوه سؤ ال کنم
، اما حضرت پیش از سؤ ال ، فرمود: پیغمبر (ص ) نماز (نافله ) خود را بر
شتر مى گذاشت ، در حالى که شتر حرکت مى کرد (اثبات الهداة ، ج 5، ص
306).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
خیارکم الذین اذا سافروا قصروا و افطروا
بهترین شماکسانى هستند که چون سفر کردند، نماز خویش را قصر مى خوانند و
روزه را افطار مى نمایند. (ثواب الاعمال ، ص 63).
1045 - پاداش نماز در مسجد جمکران
عن حسین بن مثلة عن المهدى - علیه السلام - انه قال :
من صلاها فکانما صلاها (هما) فى البیت العتیق
حسن بن مثله (جمکرانى ) از حضرت مهدى (ع ) نقل مى کندکه فرمود: هرکس دو
رکعت نماز (نماز صاحب الزمان ) را در این مکان (مسجد جمکران ) بخواند،
مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد. (مستدرک الوسائل ،
ج 3 ص 445).
1046 - نماز شب مسافر
عن ابراهیم بن سیاسة قال :
کتب بعض اهل بیتى الى ابى محمد - علیه السلام -
فى صلاة المسافر اول اللیل صلاة اللیل فکتب - علیه السلام - فضل صلاة
المسافر اول اللیل کفضل صلاة المقیم فى الحضر من اخر اللیل
یکى از بستگان من به امام عسگرى - علیه السلام - نامه نوشت و درمورد
نماز شب مسافر، در اول شب سؤ ال کرد (ع ) در پاسخ نوشت : فضیلت نماز شب
مسافر در اول شب مثل فضیلت نماز آخر شب غیر مسافر است . (بحارالانوار،
ج 87، ص 210).
1047 - نماز آیات .
قال عن ابى الدرداء:
کان رسول الله -صلى الله علیه وآله - اذا کانت
لیلة ریح کان مفزعه الى المسجد حتى یسکن و اذا حدث فى السماء حدث من
کسوف شمس او قمر کان مفزعه الى الصلاة
رسم رسول خدا (ص ) چنان بود که اگر شبى باد سهمگینى مى وزید، به مسجد
پناه مى برد، تا آرام بگیرد و چون در آسمان کسوف و خسوفى اتفاق مى
افتاد به نماز پناه مى برد. (تفسیر در المنثور، ج 1، ص 67).
1048 - نماز بر اعدامى مسلمان
قال على - علیه السلام -:
وقد علمتم ان رسول الله -صلى الله علیه وآله -
رجم الزانى المحصن ثم صلى علیه ، ثم ورثه اهله
مى دانید که پیغمبر (ص ) مرد زناکارى را سنگسار نمود، پس از آن بر او
نماز گزارد و ارثش را به کسانش داد. (نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص
392).
1049 - روز عید و شعار ((الله اکبر))
کان النبى -صلى الله علیه وآله - یخرج یوم الفطر
و الاضحى رافعا صوته بالتکبیر
پیامبر اسلام (ص ) در حالى که با صداى بلند تکبیر مى گفت راهى نماز عید
مى شد. (بحارالانوار، ج 91، ص 118).
1050 - چه روزى عید است ؟
و قال امیرالمؤ منین - علیه السلام - فى بعض الاعیاد:
انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه ، و
کل یوم لایعصى الله فیه فهو عید
این (امروز) عید کسانى است که خداوند روزه آنان را قبول کرده و پاداش
نمازها و شب زنده دارى آنان را داده باشد و هر روزى که در آن معصیت خدا
نشود، آن روز، عید است . (نهج البلاغه ، کلمات قصار، ص 428).
1051 - نماز براى میت
عن الصادق - علیه السلام - قال :
ینبغى لاولیاء المیت منکم ان یؤ ذنوا اخوان
المیت بموته ، فیشهدون جنازته و یصلون علیه و یستغفرون له ، فیکسب لهم
الاجر و یکسب لمیته الاستغفار سزاوار است که اولیاى میت دیگران
را از مرگش با خبر کنند تا آنان در تشیع جنازه او حاضر شوند و بر پیکرش
نمازگزارند، وبراى او طلب غفران کنند ودر این صورت براى آنان پاداش و
براى میت آمرزش منظور مى گردد. (میزان الحکمه ، ج 9ص 268).
1052 - عید و شب زنده دارى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -:
من احیا لیلة العید لم یمت قلبه یوم تموت القلوب
کسى که شب عید را (با خودت ) احیا بدارد، روزى که همه دلها مى میرند دل
او زنده خواهد بود. (وسائل الشیعه ج 5، ص 139).
1053 - روز عید و نماز جماعت
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :
من لم یشهد جماعة الناس یوم العید، فلیغتسل و
لیطیب بما وجد ولیصل وحده کما یصلى فى الجماعة
کسى که نمى تواند روز عید در نماز و اجتماع مردم حضور یابد، غسل کند
وخود را به هر مقدار عطرى که در دسترس او است ، خوشبو، نماید و نماز
عید را همان گونه که در جماعت مى خوانند بخواند،. (وسائل الشیعه ، ج 5،
ص 115).
1054 - خطبه نماز عید
قال الرضا - علیه السلام -
انما جعلت الخطبة فى یوم الجمعة فى اول الصلاة
وجعلت فى المعیدین بعد الصلاة ، لان الجمعة امر دائم ویکون فى الشهور و
السنة کثیرا، واذا کثر على الناس ملوا و ترکوا و لم یقیموا علیها و
تفرقوا عنه و العید انما هو فى السنة مرتین و هو اعظم من الجمعه و
الزحام فیه اکثر و الناس فیه ارغب ، فان تفرق ، بعض الناس بقى ء عامتهم
به این دلیل خطبه نمازهاى جمعه قبل از نماز و خطبه هاى عید پس از نماز
ایراد مى شود که نماز جمعه در طول ماه و سال زیاد تکرار مى شود و به
همین دلیل مردم از حضور در تمام مراسم و همه بخش هاى آن خسته مى شوند و
براى شنیدن خطبه ها نمى شینند، اما نماز عید در طول سال دوبار برگزار
مى شود و ازدحام و حضور مردم نیز در آن بیشتر، و مردم براى شرکت در آن
مشتاق ترند و اگر تعدادى هم بعد از نماز متفرق شوند، اکثریت آنان
خواهند ماند. (وسائل الشیعه ، ج 5، ص 112).
1055 - عبادت چهار شب
عن جعفر بن محمد عن ابیه عن على - علیه السلام - قال
کان یعجبه ان یفرغ نفسه اربع لیال من السنة ،
اول لیلة من رجب و لیلة النحر و لیلة الفطر و لیلة النصف من شعبان
امام صادق - علیه السلام - از پدرش حکایت نموده است که امیرالمؤ منین
(ع ) شیفته آن بودکه در چهار شب از سال ، فارغ البال به عبادت بپردازد،
شب اول رجب و شب هاى عید فطر و قربان و شب نیمه شعبان .
(وسائل الشیعه ، ج 5، ج 139).
منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم ) عباس عزیزى