معراج مؤمن

نویسنده

 1000 - زمان نماز خواندن کودکان
قال على - علیه السلام -
علموا صبیانکم الصلاة وخدوهم بها اذا بلغوا ثمانى سنین
نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید، و چون به هشت سالگى رسیدند، آنان را وادار به خواندن این فریضه الهى نمایند. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 12).

 1001 - اجبار فرزندان به خواندن نماز
قال الباقر - علیه السلام -
انا ناءمر صبیننا بالصلاة اذا کانوا بنى خمس سنین فمروا صبیانکم بالصلاة اذا کانوا بنى سبع سنین
فرزندان ما وقتى پنج ساله مى شوند، امر مى کنیم که نماز بخوانند، پس شما هم هنگامى که فرزندانتان به هفت سالگى رسیدند، آنها را نماز خواندن امر کنید.
(وسائل الشیعه ، ج 3 ص 12).

 1002 - ارتباط کودکان با نماز
عن معاویة بن وهب قال :
ساءلت اباعبدالله - علیه السلام - فى کم یؤ خذ الصبى بالصلاة ؟ فقال : فیما بین سبع سنین و ست سنین
معاویه بن وهب گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم : کودک را باید از چه سنى وادار به خواندن نماز کرد؟ حضرت فرمودند: بین شش تا هفت سالگى . (وسائل الشیعه ج 3 ص ‍ 12).

 1003 - کودکان از کى نماز بخوانند؟
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
مروا صبیانکم بالصلوة اذا بلغوا سبع سنین و اضربوهم على ترکها اذا بلغوا تسعا
فرزندان هفت ساله تان را به نماز وادار کنید و نه سالگان را اگر ترک نماز نمودند تاءدیب کنید. (سفینة البحار، ج 2 ص 25).

 1004 - درس عبادت براى جوانان
قال الصادق - علیه السلام -
اجتهد فى العبادة و انا شاب فقال لى ابى : یا بنى دون ما اراک تصنع فان الله - عزوجل - اذا احب عبدا رضى منه بالیسیر
من جوان بودم ، و در عبادت کوشش بسیار مى کردم ، پدرم ، به من فرمود: کمتر از این مقدار عبادت که از تو مى بینم به جاى آور زیرا وقتى خداوند بنده اى را دوست دارد با عبادت کم از او راضى مى شود. (بحارالانوار، ج 47، ص 55).

 1005 - سفارش امام صادق (ع ) به فرزندش :
قال الصادق - علیه السلام -
یابنى ! انه لاینال شفاعتنا من استخف بالصلوة
اى فرزندم هرکس نماز را سبک بشمارد به شفاعت ما دست نخواهد یافت . (وسائل الشیعه ج 3، ص 16).

 1006 - آموزش نماز به فرزندان
قال على - علیه السلام -
علموا صبیانکم الصلاة
نماز را به فرزندانتان بیاموزید. (جامع احادیث الشیعه ، ج 4 ص 46).

 1007 - سفارش على (ع ) به فرزندش
قال على - علیه السلام -:
اوصیک یا بنى بالصلاة عند وقتها
فرزندم ! تو را به نماز در اول وقت سفارش مى کنم . (بحارالانوار، ج 83 ص 14).

 1008 - عمر جوانى در حال عبادت
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -:
ان الله یحب اشاب الذى ینفى شبابه فى طاعة الله
خداوند جوانى را که عمر خود را در عبادت خدا به سر مى برد، دوست دارد. (کنزالعمال ، ج 43060).

 1009 - صرف جوانى در عبادت
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
یا اباذر: ما من شاب ترک الذنیا و افنى شبابه فى طاعة الله الا اعطاه الله اجر اثنین وسبعین صدیقا
اى ابوذر! هیچ جوانى ترک دنیا و لذایذ دنیا آن را نمى کند و جوانى خویش را در اطاعت و عبادت پروردگار بزرگ صرف نمى نماید، مگر آن که خداوند اجر و پاداش هفتاد و دو صدیق به او اعطاء مى فرماید. (مکارم الاخلاق ، ص 466).

 1010 - لطف الهى بر عبادات جوان
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
سبعة یظلهم الله فى ظلة یوم لاظل الاظلة : الامام العادل و شاب نشاء فى عبادة الله
خداوند هفت گروه را در سایه رحمت خود جاى مى دهد، روزى که سایه اى جز سایه او نیست : اول زمامداران دادگر و دوم جوانى که در عبادت خداوند پرورش یافته باشند. (نهج الفصاحه ، حدیث 1732).

 1011 - اذان نوجوان
قال الصادق - علیه السلام -
لاباءس ان یوذن الغلام الذى لم یحتلم
اذان نوجوان نابالغ اشکالى ندارد. (براى اذان نماز کفایت میکند).
(بحارالانوار، ج 84، ص 161، وسایل الشیعه ، ج 4 ص 661).

 1012 - مباهات خداوند بر جوان عابد
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -
ان الله تعالى یباهى بالشباب العابد الملئکة یقول : انظروا الى عبدى ! ترک شهوته من اجلى
خداوند به وجود جوان اهل عبادت بر فرشتگان مباهات مى کند و مى فرماید: بنده مرا ببینید! به خاطر من چگونه از لذت جسمانى خویش گذشته است . (میزان الحکمه ، ج 5، ص 9)

 1013 - نمازو نجات جوانان
روى ان فتى من الانصار کان یصلى الصلاة مع رسول الله ویرتکب الفواحش فوصف ذلک لرسول الله -صلى الله علیه وآله -فقال ان صلاته تنهاه یوما ما، فلم ، یلبث ان تاب

 1014 - زمان وجوب نماز براى فرزندان
قال على - علیه السلام -
یجب الصلوة على الصبى اذا عقل
نماز بر کودک زمانى که عقلش رسید لازم است . (جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 43).

 1015 - آشنایى کودکان با اذان
سلیمان الجعفرى قال سمعته بقول - علیه السلام -
اذن فى بیتک فانه یطرد الشیطان و یستحب من اجل الصبیان
سلیمان جعفرى مى گوید از امام (ع ) شنیدم که فرمود: در خانه خود اذان بگوى تا شیطان از آنجا بگریزد، و مستحب است ، زیرا کودکان به آن ذکر آشنا مى شوند.
(الکافى ، ج 3، ص 311).

 1016 - حضور کودکان در صفوف نماز جماعت
عن جابر عن ابى جعفر - علیه السلام - قال
ساءلته عن الصبیان اذا صفوا فى الصلوة المکتوبة قال : لاتؤ خروهم عن الصلاة فرقوا بینهم
جابر مى گوید: از امام باقر - علیه السلام - در مورد کودکانى که در نماز جماعت شرکت مى کنند سؤ ال کردم ، امام باقر، (ع ) فرمودند: آنان را از صفهاى جلو به قسمت عقب صف نماز جماعت نفرستید، بلکه آنان را (در میان بزرگسالان ) پراکنده سازید.
(تهذیب الاحکام ، شیخ طوسى ، ج 2 ص 380).

 1017 - نوزاد در پناه اذان
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
و من ولد له مولود فلیؤ ذن فى اذنه الیمنى ، و لیقم ، فى الیسرى ، فان ، ذلک عصمة من الشیطان
هرکس که نوزادى به او داده شد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این کار نوزاد را از شر شیطان حفظ مى کند. (بحارالانوار، ج 84، ص 162).

 1018 - یاد دادن وضو و نماز
قال الصادق - علیه السلام -
فاذا تعلم الوضوء و الصلاة غفرالله لوالدیه
چون فرزندى وضو و نماز را یاد گیرد، خداوند (به پاداش آن ) پدر و مادر او را مى آمرزد. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13).

 1019 - همراهى طفل براى نماز
قال الصادق - علیه السلام -
کان على - علیه السلام - قد جعل بیتا فى داره لیس بالصغیر ولا بالکبیر لصلاته و کان اذا کان الیلل ذهب معه بصبى لا یبیت معه فیصلى فیه
امیرالمؤ منین (ع ) در خانه خود اتاق متوسطى براى نماز خود اختصاص داده بود شبها براى نماز خواندن فطل کوچکى را نمى خوابید با خود به آن اتاق برده و نماز مى خواند. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 555).

 1020- تمرین نماز در سن شش سالگى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
مرو صبیانکم بالصلوة اذا کانو ابناء ست سنین و اضربوهم اذا کانوا ابناء سبع سنین و فرقوا بینهم فى المضاجع کانوا ابناء عشر سنین
فرزندان خود را در سن شش سالگى به نماز وادار کنید، و در هفت سالگى آنا را (در صورت نخواندن ) تنبیه کنید، ودر سن ده سالگى رختخواب آنان را جدا کنید. (مستدرک الوسائل ، ج 1 ص 171).

 1021 - تاءخیر عذاب به خاطر علاقه جوانان به نماز
قال على - علیه السلام -
ان الله - عزوجل - لیهم بعذاب اهل الارض جمیعا حتى لایتحاشى منهم احدا اذا عملوا بالمعاصى و اجترحوا السیئات فاذا الى الشیب ناقلى اقدامهم الى الصلوة و الولدان یتعلمون القرآن رحمهم الله فاخر ذلک عنهم
آنگاه که اهل زمین در گناه و بدیها غوطه ور مى شوند خداوند متعال قصد مى کند تمامى آنان را بدون استثناء دچار عذاب نماید، ولى با توجه به پیرمردان ریش سفیدى که براى نماز (به سوى مسجد) گام برمى دارند و نیز نونهالانى که در حال یادگرفتن قرآن هستند، به تمامى اهل زمین رحم نموده و عذاب آنان را به تاءخیر مى اندازد. (مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 360، باب 3، روایت 12).

 1022 - سخت نگرفتن نماز براى فرزندان
عن جعفر بن محمد عن ابیه - علیهما السلام - قال :
کان على بن الحسین - علیهماالسلام - یاءمر الصبیان ان یصلوا المغرب و العشاء جمیعا و الظهر جمیعا فیقال له (لهم ) یصلون الصلوة فى غیر وقتها فیقول : هو خیر من ان یناموا عنها
امام زین العابدین (ع ) به فرزندان خویش امر مى کرد که نماز مغرب و عشاء را با هم بخوانند و ظهر وعصر را با هم بخوانند خدمت امام عرض شد که فرزندان نماز را در غیر وقتش ‍ مى خوانند امام فرمود: این کار براى فرزندان بهتر است از این که بخوابند و نماز نخوانند. (بحارالانوار، ج 82، ص 364).

 1023 - ترک نماز باعث تعجب
عن الحسن بن قارون انه قال :
ساءلت الرضا - علیه السلام - او سئل و انا اسمع عن الرجل یجبر ولده و هو لایصلى الیوم و الومین فقال : و کم اتى على الغلام ؟ فقلت ثمانى سنین ، فقال : سبحان الله ! یترک الصلاة قال : قلت یصیبه الوجع قال : یصلى على نحو ما یقدر
حسن بن قارون مى گوید: من از امام رضا (ع ) سؤ ال کردم یا یک نفر دیگر سؤ ال کرد و من گوش مى دادم که مردى فرزندش را به نماز مجبور مى کرد، ولى فرزندش یک یا دو روز نماز نمى خواند، حضرت فرمودند: چند سال از سن آن پسر بچه مى گذرد؟ گفتم : هشت سال ، امام با تعجب فرمودند: ((سبحان الله )) (در این سن ) نماز را ترک مى کند؟ عرض کردم نماز براى او سخت و رنج آور است ، امام (ع ) فرمود: به اندازه توانش نماز به جا آورد. (وسائل الشیعه ، ج 3 ص 13).

 1024 - آموختن وضو به فرزند
قال الصادق - علیه السلام -
حتى یتم له تسع سنین ، فاذا تمت له علم الوضو وضرب علیه وامر بالصلوة و ضرب علیها، فاذا، تعلم ، الوضوء و الصلاة غفرالله لوالدیه
وقتى (فرزندتان ) به سن نه سالگى برسد، پس وقتى که نه سالش تمام شد، وضو را به او یاد بدهید واگر کوتاهى کرد او را ادب کنید، و او را امر به نماز کنید و اگر کوتاهى کرد او را ادب کنید پس زمانیکه فرزند وضو و نماز را یاد گرفتید، خدا پدر و مادرش را مى آمرزد. (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 13).

 1025 - خواستن نماز از فرزند
قال الرضا - علیه السلام -
یؤ خذ الغلام بالصلاة و هوابن سبع سنین
چون پسر به هفت سالگى رسید، او را به خواندن نماز وادار کنید. (وسائل الشیعه ، ج 20 ص 229).

 1026 - نماز متاءهل
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
رکعتان من المتاءهل خیر من اثنتین و ثمانین رکعة من العزب
دو رکعت نماز کسى که همسر دارد، بهتر از هشتاد و دو رکعت نماز انسان مجرد است . (نهج الفصاحه ، ص 350).

 1027 - بیدار کردن اهل خانواده
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
رحم الله رجلا قام من اللیل فصلى و ایقظ امراءته فصلت ، فان ابت نضح فى وجهها الماء، رحم الله امراءة قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان ابى نضحت فى وجهه الماء

خدا رحمت کند، مردى را که شب از خواب برخیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز براین عمل تشویق نماید، و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلى او) به صورت وى آب بپاشد و او را بیدار کند و همچنین خدا بیامرزد زنى که در شب برخیزد و نماز شب بخواند وشوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جاى برنخواست (با اذن قبلى او) آب به صورتش بپاشد، تا او را بیدار کند. (میزان الحکمه ، ج 5، ص 418).

 1028 - سن وجوب نماز براى پسر:
عن على بن جعفر عن اخیه موسى - علیه السلام - قال :
ساءلته عن الغلام متى یجب علیه الصوم و الصلاة ؟ قال : اذا راهق الحلم و عرف الصلوة والصوم
على بن جعفر از برادرش امام موسى کاظم (ع ) پرسید: چه زمانى نماز و روزه براى پسر بچه واجب است ؟ حضرت فرمود: وقتى به مرز تکلیف رسید، و نماز و روزه را شناخت . (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 12).

 1029 - بلند خواندن قرائت نماز شب
عن على بن اسباط انه ساءل اباعبدالله - علیه السلام - عن رجل یقوم فى آخر اللیل یرفع صوته بالقرائة : قال : ینبغى للرجل اذا صلى باللیل ان یسمع اهله لکى یقوم النائم و یتحرک المتحرک
على بن اسباط از امام صادق - علیه السلام - در مورد مردى که آخر شب برمى خیزد و صدایش را در قرائت بلند مى کند پرسید: امام (ع ) فرمود: شایسته است که انسان وقتى نماز شب مى خواند، صدایش را به خانواده اش برساند، تا آن کس که خواب رفته بیدار شود وآن کس مى خواهد حرکت کند (برخیزد) حرکت کند. (بحارالانوار، ج 87، ص 209).

 1030 - سه گروه از وجوب نماز جمعه معافند
قال على - علیه السلام -
الجمعة واجبة على کل مؤ من الاالصبى ، و المراءة والعبد والمریض
نماز جمعه بر هر فرد مؤ من واجب است ، مگر بر کودک ، زن ، بنده و مریض ، (مستدرک الوسائل ، ج 6، ص 10).

 1031 - تشویق خانواده براى نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
اطرفوا اهالیکم فى کل یوم جمعة بشى ء من الفاکهة ، حتى یفرحوا بالجمعة
روز جمعه براى خانواده خود میوه تازه بخرید، تا براى آمدن نماز خرسند گردند. (مستدرک الوسائل ، ج 6 ص 61).

 1032 - تشویق فرزندان براى نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
اشتروا لصبیانکم اللحم و ذکروهم یوم الجمعة
با سیاستهاى تشویقى ، اهمیت و روز جمعه را به فرزندانتان یادآورى کنید. (مستدرک الوسایل ، ج 6، ص 99).

 1033 - درک نماز جمعه :
قال الباقر - علیه السلام -
الجمعة واجبة على من ان صلى الغداة فى اهله ادرک الجمعة ، وکان رسول الله -صلى الله علیه وآله -انما یصلى العصر فى وقت الظهر فى سائر الایام کى اذا قضوا للصلوة مع رسول الله -صلى الله علیه وآله -رجعوا الى رجالهم قبل اللیل و ذلک سنة الى یوم القیامة .
نماز جمعه بر هر کس که نماز صبح را پیش خانواده خود خوانده و جمعه را درک کند، واجب است پیامبر در روزهاى دیگر، نماز عصر را هم وقت ظهر مى خواند تا وقتى با پیامبر نماز را به جا آوردند بتوانند قبل از شب به مناطق خود بروند و این تا روز قیامت سنت است . (تهذیب ، ج 3، ص 240).

 1034 - تمرین رکوع و سجده براى فرزندان
قال الباقر - علیه السلام -
فاذا اتم له ست سنین علم الرکوع و السجود حتى یتم له سبع سنین فاذا تم له سبع سنین قیل له اغسل وجهک و کفیک ، فاذا غسلهما قیل له صل
هنگامى که فرزندان شما شش ساله شدند، رکوع و سجده (صحیح ) را به آن ها بیاموزید و در هفت سالگى به طفل بگویید: دست و رویت را بشوى و نماز بگذار. (بحارالانوار، ج 88، ص 132)

 1035 - سفارش پدر بر نماز
عن حسن بن على - علیه السلام -
رحم الله امرء وعظ نفسه و وعظ اخاه و اهل بیته فقال : یا اهلاه صلواتکم صلواتکم زکوتکم زکوتکم مسکینکم مسکینکم ، جیرانکم جیرانکم لعل الله تعالى یرحمه فیجمع له اهله یوم القیامة ، فان الله تعالى اثنى على نبى من انبیائه فقال : و کان یاءمر اهله بالصلوة و الزکوة و کان عند ربه مرضیا

رحمت خداوند بر مردى که اهل خانه اش را موعظه کند و بگوید: ((اى اهل خانه ! نماز شما نماز شما، زکات شما، زکات شما، بیچارگان شما، بیچارگان شما، همسایه هاى شما، همسایه هاى شما، (که حق آنها را رعایت کند) شاید خداوند عنایت کند بر او و جمع گرداند براى او اهلش را در قیامت همانا خداوند یکى از انبیا را چنین ستایش نمود. ((او خانواده خود را به نماز و زکات امر مى کرد، روى همین اصل مورد رضاى خداوند قرار داشت )). (مجموعه ورام ، ج 2 ص 212).

 1036 - جوان اهل نماز شب
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
ذات یوم لاءبلیس : کم اصدقاؤ کم من امتى یا ابلیس ؟ قال الامیر الجائر و الغنى المتکبر والذى لایبالى من این یکتسب و فیما ینفقه و العالم الذى صدق الامیر على جوره ، و التاجر الخائن ، والمحتکر، و الزانى و اکل الربا، و البخیل ، والذى لایبالى من این یجمع المال ، و قال النبى -صلى الله علیه وآله -کم اعداءک من امتى ؟ قال ستة عشر نفرا انت یا محمد انى ابغضل و العالم العامل بالعلم و حامل القرآن اذا عمل بما فیه و المؤ ذن لله خمسة اوقات محب الفقراء و المساکین والیتامى ، و ذوقلب رحیم ، والمتواضع للحق و شاب نشاء فى طاعة الله الذى یصلى باللیل والناس بیام ، والذى یمسک نفسه عن الحرام ، و الذى ینصح فى الله (وفى راویة یدعو للاخوان ولیس فى قلبه شى ء) و الذى ابدا یکون على الوضوء، وحسن الخلق ، و المصدق بما ضمن الله له ، و المحصنات المستورات و المستعد للموت و صاحب السخاء
پیامبر اسلام (ص ) از ابلیس پرسید: در میان امت من دوستان تو چه کسانى هستند؟ ابلیس پاسخ داد: فرمانرواى ظالم ، متکبر، آن کس که که باکى ندارد که از چه راهى مال به دست آورد و در چه راهى مصرف کند دانشمندى که بدکارى حاکم را تاءیید کند، تاجر خائن ، محتکر، زناکار، رباخوار، بخیل ، و کسى که باکى ندارد که چگونه اموالش جمع وانباشته است سپس ‍ پیامبر (ص ) فرمود: چند نفر در میان امت من دشمنان تو هستند؟ پاسخ داد: شانزده کس که اولشان تویى یا رسول الله ! دانشمندى که به علمش عامل است اهل قرآن که به آن عمل کند، مؤ ذن اذان پنجگانه ، کسى که دوستدار فقرا و مساکین و یتیمان است آدم رحیم و مهربان ، شخص متواضع در برابر حق ، جوانى که اهل نماز شب باشد، کسى که خود را از ارتکاب به حرام باز مى دارد، کسى که به خاطر خداوند دیگران را نصیحت کند، کسى که همشیه درحال وضو است ، و صاحب اخلاق خوب آدم ، تصدیق کننده به وعده هاى خا، زنان پاکدامن و افرادى که خودشان را براى مرگ آماده مى سازند، و آدم سخاوتمند. (المواعظ العددیه ، ص 226).

 1037 - رفع مشکلات خانواده به وسیله نماز
الرسول -صلى الله علیه وآله - اذا اصاب اهله خصاصة : قوموا الى الصلوة و قال : بهذا اءمر ربى
چون مشکلى به اهل خانواده مى رسید (براى رفع آن ) مى فرمود: برخیزید نماز(مستحبى ) بخوانید بعد فرمود: این دستور خداى من است . (قصارالجمل ، ج 1، ص 386).

 1038 - نمازگزاران براى دیگران حجت اند
فقال : یااسماعیل لاتنکر ذلک من اهل بیتک فان الله تبارک و تعالى جعل بکل بیت حجة یحتج بهاعلى اهل بیته فى القیامة لهم الم تروا فلانا فیکم ، الم تروا هدیه فیکم ، الم تروا صلاته فیکم الم تروا دینه فهلا اقتدیتم به فیکون حجة علیهم فى القیامة
حضرت فرمود: اى اسماعیل این جریان را از خانواده ات تازه مپندار(یعنى اختصاص به خانواده شما ندارد، خیلى ها گرفتارند) خداى تبارک وتعالى براى هر خاندانى حجتى قرار داده که به وسیله آن شخص ، در روز قیامت بر سایر افراد خانواده احتجاج مى کند، به آنان گفته مى شود: آیا فلانى را در میان خود ندیدید؟ آیا رستگارى اش را ندیدید؟ آیا نمازش را ندیدید؟ آیا دیندارى اش راندیدید؟ پس چرا بر او اقتداء نکردید؟ بنابراین ، آن مؤ من بر آن اشخاص در روز قیامت ، حجت باشد. (روضه کافى ، ج 1 ص 120).

 1039 - آشنایى کودک با فرایض دینى
قال الصادق - علیه السلام -
واذا بلغ الغلام ثلاث سنین قل له سبع مرات لااله الاالله ثم یترک حتى یتم له ثلاث سنین و سبعة اشهر و عشرون یوما ثم یقال له قل : ((محمدرسول الله ))سبع مرات و یترک حتى یتم له اربع سنین ثم یقال له قل سبع مرات : ((صلى الله على محمد وآل محمد))ثم یترک حتى یاءتى له خمس سنین ثم یقال له ((ایهما یمینک و ایهما شمالک ، فاذا عرف ذلک حول وجهه الى القبله و یقال له : ((اسجد))ثم یترک حتى یتم له ست سنین فیقال : ((صل و علم الرکوع و السجود))حتى یتم له سبع سنین فاذا تمت له سبع سنین قیل له ((اغسل وجهک و کفیک ))فاذا غسلهما قیل له ((صل ))ثم یترک حتى یتم له تسع سنین فاذا تمت له علم الوضوء
هنگامى که کودک به سه سالگى رسید، او را وادار کن تا هفت مرتبه ((لااله الاالله ))بگوید.بعد او را آزاد بگذار تا چهار سال او تمام شود آن گاه او را به گفتن هفت مرتبه ((صلى الله على محمد و آل محمد))وادار کن .
پس او را آزاد بگذار تا هنگامى کنه پنج سالش تمام شد، آنگاه دست راست و چپش را به او یاد بده .
وقتى آن ها را شناخت ، او را به سمت قبله بنشان ، و به او بگو: ((سجده کن )).
سپس او را تا شش سالگى آزاد بگذار.
و بعد از آن به او نماز خواندن و رکوع وسجود را یاد بده .
هنگامى که هفت سالش تمام شد، آنگاه به او بگو: ((دست و صورتت را بشوى ))و هنگامى که شست ، به او بگو: ((نماز بخوان )).
و بعد او را تا تمام شدن نه سالگى آزاد بگذار و سپس به او وضو را یاد بده .
(وسائل الشیعه ، ج 15، ص 193، انوار نعمانیه ، سید نعمت الله جزایرى ، ج 2 ص 193).

 1040 - نماز در دوران جوانى
قال الباقر - علیه السلام -
یا باغى العلم ! اصل قبل لاتقدر، على لیل ولانهار تصلى فیه
اى طالب علم ! نماز را به پادار، قبل از آن که پیرى وسستى فرا رسد، که آن وقت قدرت نمازگزاردن را ندارى و براى تو میسر نیست (و شاید اشاره به پس از مرگ باشد). (بحارالانوار، ج 82، ص 227).

 1041 - نماز در تاریکى
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -
ماصلت امراءة صلوة احب الى الله من صلواتها فى اشد بیتها ظلمة
نمازى که زن در تاریکترین گوشه خانه خود به جا آورد، از همه نمازهاى او نزد خداوند محبوبتر است . (نهج الفصاحه ، م 2558، ص 536).

منبع: جامع آیات و احادیث موضوعى نماز (جلد دوم ) عباس عزیزى


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی